Home > Πρώτο Θέμα > Ελευθερώστε την πλατεία Ελευθερίας για να αποσυμφορηθεί η κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης της Δράμας-Δηλώσεις στον «Π.Τ.» του συγκοινωνιολόγου Αθ. Κάππα

Ελευθερώστε την πλατεία Ελευθερίας για να αποσυμφορηθεί η κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης της Δράμας-Δηλώσεις στον «Π.Τ.» του συγκοινωνιολόγου Αθ. Κάππα

Ένα τραγικό ατύχημα αναδεικνύει την αναγκαιότητα μεγάλων αλλαγών!!!

Ελευθερώστε την πλατεία Ελευθερίας

για να αποσυμφορηθεί η κυκλοφορία

στο κέντρο της πόλης της Δράμας

Δηλώσεις του συγκοινωνιολόγου Αθ. Κάππα στον «Π.Τ.»

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΕΝΑ ΤΡΑΓΙΚΟ τροχαίο που συνέβη αργά το απόγευμα της Πέμπτης στο κέντρο της πόλης της Δράμας, αναδεικνύει την αναγκαιότητα για άμεσες και μεγάλες αλλαγές στο κυκλοφοριακό κομφούζιο της πόλης μας.

Το περιστατικό αφορά σε ένα τροχαίο, λίγο μετά τις οκτώ το βράδυ, όταν ΙΧ επιβατικό αυτοκίνητο, συγκρούστηκε με ποδήλατο που οδηγούσε ένα 12χρονο αγόρι. Το αυτοκίνητο παρέσυρε το νεαρό ποδηλάτη, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί πολύ σοβαρά με θλάση στον πνεύμονα και σπασμένα πλευρά. Ο 12χρονος συμπολίτης μας μεταφέρθηκε άμεσα στο Νοσοκομείο Δράμας, όπου διασωληνώθηκε και διακομίστηκε άμεσα στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης.

Κυκλοφοριακό κομφούζιο

Θα μπορούσε να υποθέσει κανείς ότι πρόκειται για ένα τυχαίο τροχαίο περιστατικό. Παρ’ όλα αυτά όμως, αποτελεί και απόδειξη του κυκλοφοριακού κομφούζιου που υπάρχει πλέον στο κέντρο της πόλης της Δράμας, μετά τις αλλαγές που έγιναν στην πεζοδρόμηση της πλατείας Ελευθερίας. Την ώρα μάλιστα που ακριβώς σ’ εκείνο το σημείο, υπήρχε και τροχονόμος που έκανε τεράστια προσπάθεια να ρυθμίσει την κυκλοφορία καθώς εκείνη την στιγμή επικρατούσε κυριολεκτικά χάος.

Οι πλατείες σε μια πόλη, μπορούν να αποτελέσουν ένα μεγάλο κυκλικό κόμβο, ο οποίος δίνει την εναλλαγή και επιλογή κατευθύνσεων στον οδηγό και δεν τον αναγκάζει να εγκλωβιστεί σε συγκεκριμένες οδούς, με αποτέλεσμα σε ώρες αιχμής, να δημιουργείται κυκλοφοριακό χάος, χωρίς καμιά διέξοδο.

Στην περίπτωση μιας πλατείας στο κέντρο της πόλης, η οποία λειτουργεί ως ένας μεγάλος κυκλικός κόμβος, δίνονται στον οδηγό διέξοδοι στην κίνηση, προκειμένου να επιλέξει τρόπους εξόδου από το κέντρο. Ακόμα και αν ο οδηγός τύχει και εγκλωβιστεί προς μια κατεύθυνση, πάντα θα μπορεί να επιλέξει μια επόμενη έξοδο.

Από τότε που πριν από μερικά χρόνια ο κυκλικός κόμβος της πλατείας Ελευθερίας έκλεισε, η κυκλοφορία δυσχέραινε σταδιακά, κυρίως επειδή δεν υπήρξαν διέξοδοι προς διαφορετικές κατευθύνσεις.

Το γεγονός επιδεινώθηκε ακόμα περισσότερο, με την πρόχειρη, χωρίς διαβούλευση και βιαστική απόφαση της δημοτικής αρχής, να ορίσει ως μόνιμο πεζόδρομο το μοναδικό διέξοδο που είχε απομείνει, την οδό δυτικά της πλατείας Ελευθερίας, στις αρχές του Σεπτεμβρίου.

Όπως είναι γνωστό, μετά από την ανακατασκευή του οδοστρώματος, η δημοτική αρχή έκλεισε οριστικά αυτό το μικρό δρόμο, ο οποίος εκτονώνει την κυκλοφορία προς τις οδούς Βενιζέλου ευθεία μπροστά και την 19ης Μαΐου προς αριστερά μπροστά από τον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου.

Με τον ορισμό του δρόμου ως πεζόδρομου, αυτόματα κόβεται αυτή η διέξοδος και εγκλωβίζονται όλα τα οχήματα επί της οδού Αγίας Σοφίας στην οποία κατεβαίνουν και από τη Μ. Αλεξάνδρου, στη στροφή της 19ης Μαΐου και φορτώνεται με τεράστια φορτία κίνησης η οδός Βενιζέλου, όπου συμπλέουν και αυτοκίνητα από τη νότια πλευρά της 19ης Μαΐου.

Τη δυσκολία να στρίψει οποιοδήποτε όχημα από 19ης Μαΐου προς την Βενιζέλου από την πλευρά της λαϊκής, δεν την έλαβε κανένας υπόψη του. Το χειρότερο απ’ όλα, είναι ότι δεν επέτρεψαν ούτε στο αστικό λεωφορείο που διασχίζει τη διαδρομή να περνάει από το δρομάκι της πλατείας Ελευθερίας, με αποτέλεσμα και αυτό να δυσκολεύεται να διανύσει τη νέα διαδρομή. Σκεφτείτε τι μπορεί να συμβεί, όταν το αστικό συναντήσει σταθμευμένο όχημα «για ένα λεπτό…» στις δύο στροφές του, πόσο σημαντικό πρόβλημα θα υπάρξει.

Αποτέλεσμα της νέας τακτικής που επέλεξε η δημοτική αρχή, να πεζοδρομήσει οριστικά την πλατεία Ελευθερίας, είναι η δημιουργία ενός απίστευτου κυκλοφοριακού χάους κυρίως τις ώρες αιχμής, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να το διαχειριστεί ακόμα και η Τροχαία, καθώς όχι απλά το προσωπικό της δεν επαρκεί, αλλά κυρίως επειδή δεν μπορεί να δώσει διέξοδο κίνησης στα ίδια τα οχήματα προς άλλες κατευθύνσεις. Το να τοποθετήσει ένα μόνιμο τροχονόμο εκεί όλη την ημέρα, δεν αποτελεί λύση!

KAPPAS ATHANASIOS

Κάππας: Ραγδαία αύξηση του κυκλοφοριακού

Ο «Πρωινός Τύπος», μίλησε χθες με τον Συγκοινωνιολόγο κ. Αθανάσιο Κάππα, ο οποίος επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι, «με την τμηματική πεζοδρόμηση της πλατείας Ελευθερίας, υπήρξε από την επόμενη μέρα ραγδαία αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου στους παρακείμενους δρόμους, όπως η Λεωφόρος Αγίας Σοφίας, Λαμπριανίδη και 19ης Μαΐου με Βενιζέλου».

Στην ερώτηση αν ένας πεζόδρομος μπορεί να βοηθήσει στην κυκλοφορία, ο κ. Κάππας τονίζει ότι, «αναμφισβήτητα το μικρό αυτό πεζοδρομημένο κέντρο της Δράμας γίνεται πιο ελκυστικό, αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί μεγαλύτερη κίνηση σε διάφορες επαγγελματικές δραστηριότητες.  Για να προχωρήσουν, όμως, οι παρεμβάσεις πεζοδρομήσεων στο κέντρο της πόλης μας απαιτούνται ορισμένες προϋποθέσεις, όπως για παράδειγμα, νέα ολιστική μελέτη του κυκλοφοριακού και του συγκοινωνιακού δικτύου  και μετά από διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και πολίτες».

Στην ερώτηση για το ζήτημα του πόσο σημαντική είναι η ύπαρξη του κύκλου μιας πλατείας στο κέντρο της πόλης, κ. Κάππας σημειώνει ότι «είναι βέβαια παλαιάς κοπής ο κύκλος μιας πλατείας, παρ’ όλα αυτά το σκεφτόμαστε ως έναν μεγάλο κυκλικό κόμβο. Αν ανοίξει η πλατεία, θα μπορούμε να έχουμε κυκλοφορία συνεχόμενη, θα υπάρξουν μειωμένες ταχύτητες, ο οδηγός ξέρει που θα πάει και δεν εγκλωβίζεται όπως εδώ. Αν θέλει να πάει κάπου, υποχρεωτικά θα πρέπει να ακολουθήσει τη συγκεκριμένη διαδρομή και έτσι έχουμε το κυκλοφοριακό χάος. Για να μην ξεχνάμε επίσης, ότι, με το κλείσιμο του πεζόδρομου στην πλατεία μπροστά από το παλιό δημαρχείο, ο χώρος έγινε μόνιμο πάρκιγνκ για κάποιους όπως και παρακάτω στην οδό Αγίας Σοφίας».

plateia

Η πεζοδρόμηση

Όπως εξηγεί στον «Π.Τ.» ο κ. Κάππας, η τμηματική πεζοδρόμηση που έγινε, «είχε ως αποτέλεσμα τη μεγάλη χρήση των Ι.Χ. αυτοκινήτων έως και  σήμερα, με αποτέλεσμα να χειροτερεύουν οι κυκλοφοριακές συνθήκες στο κέντρο της Δράμας, ιδιαίτερα στις προαναφερθείσες περιοχές. Τα κυριότερα κυκλοφοριακά προβλήματα που προκαλούνται είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση, τα τροχαία ατυχήματα όπως το χθεσινοβραδινό η έλλειψη χώρων στάθμευσης, η δυσχερής μετακίνηση πεζών και ποδηλάτων».

Αναφερόμενος στη λειτουργία των πεζόδρομων, ο κ. Κάππας διευκρινίζει ότι, «ο πεζόδρομος αποτελεί ένα από τα βασικότερα μέτρα βελτίωσης της κυκλοφορίας των πεζών που αποβλέπει στην αύξηση της ασφάλειάς τους. Οι πεζοί, μια από τις περισσότερο ευπαθείς κατηγορίες χρηστών της οδού, δεν προστατεύονται στο βαθμό που θα έπρεπε. Η βελτίωση της ασφάλειάς τους και η μείωση των οδικών ατυχημάτων μπορεί να επιτευχθεί με το διαχωρισμό του χώρου των πεζών και των οχημάτων καθώς και με κατάλληλα μέτρα (πεζόδρομοι, διαβάσεις πεζών, κατάλληλες σημάνσεις , προβλεπόμενος φωτισμός κ.α.) στην περιοχή πέριξ της πλατείας.

Μέτρα ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια των ποδηλατών και πεζών αποτελούν η :

  1. Μείωση της ταχύτητας στις συγκεκριμένες περιοχές, επιτρέποντας έτσι μια ασφαλέστερη ανάμιξη πεζών – δίκυκλων και μηχανοκίνητης κυκλοφορίας.
  2. Παροχή ενός ολοκληρωμένου δικτύου πεζόδρομων, που συνήθως επικεντρώνεται στο κέντρο της πόλης και εξυπηρετεί στη μείωση ή απομάκρυνση των εμπλοκών μεταξύ πεζών – ποδηλάτων».

Τέλος, στο σχολιασμό του ο κ. Κάππας επισημαίνει ότι «είμαστε και στην Εβδομάδα Ευρωπαϊκής Κινητικότητας, όπου  υποτίθεται ότι πρέπει να προσέχουμε ακόμα περισσότερο και με δράσεις που γίνονται, να αφήνουμε τα αυτοκίνητα έξω από το κέντρο, να κινούμαστε με τα πόδια. Η Δράμα είναι μικρή και μπορούμε να κινηθούμε πεζή, ενώ για τα ποδήλατα η πόλη είναι αφιλόξενη. Οφείλουμε όλοι μας να είμαστε συνειδητοποιημένοι και περισσότερο προσεκτικοί».