Home > Πρώτο Θέμα > Ένας νέος σχεδιασμός για μια διαφορετική κινητικότητα στην πόλη της Δράμας Συνεργασία Δήμου Δράμας και Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου

Ένας νέος σχεδιασμός για μια διαφορετική κινητικότητα στην πόλη της Δράμας Συνεργασία Δήμου Δράμας και Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου

Συνεργασία Δήμου Δράμας και Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου

Ένας νέος σχεδιασμός για

μια διαφορετική κινητικότητα

στην πόλη της Δράμας

Αλλαγές στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων – λιγότερο ρυπογόνα πόλη – μεγαλύτερα πεζοδρόμια κτλ.

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

 

Η ΠΡΩΤΗ εκδήλωση στα πλαίσια του προγράμματος για τη Βιώσιμη Κινητικότητα στην πόλη της Δράμας, πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Δράμας. Πρόκειται για ένα συμμετοχικό πρόγραμμα, το οποίο υλοποιείται από τη συνεργασία του Δήμου Δράμας με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ), και το οποίο αφορά στη μελέτη της πόλης μας, με σκοπό τον επανασχεδιασμό της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών, τη βελτίωση της προσβασιμότητας και άλλα θέματα. Στόχος είναι να γίνει η πόλη περισσότερο προσιτή στον πολίτη, λιγότερο ρυπογόνα, πιο σύγχρονη στα πλαίσια των ευρωπαϊκών πόλεων.

Στην πρώτη συνάντηση που έγινε χθες, συμμετείχαν φορείς της πόλης που έχουν άμεση σχέση με την κινητικότητα, φορείς, διοίκηση, κρατικοί και δημόσιοι λειτουργοί, συγκοινωνίες κτλ. Τη συζήτηση συντόνισε ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού κ. Καραμπατζάκης, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε ο δήμαρχος Δράμας κ. Μαμσάκος.

Ομιλητής εκ μέρους του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), ήταν ο κ. Θάνος Βλαστός, Πολεοδόμος,  Επιστημονικός υπεύθυνος του ερευνητικού προγράμματος, ο οποίος εισηγήθηκε με θέμα: «Προς τη Βιώσιμη Πόλη».

Επίσης, ο Δρ. κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο  Πολεοδόμος, Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός, PhD  με θέμα: «Μεθοδολογικό πλαίσιο εκπόνησης σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας στην πόλη της Δράμας».

Karampatzakis Dimitris

Ο κ. Δημήτρης Καραμπατζάκης.

Καραμπατζάκης: «Καινοτόμος σχεδιασμός»

Σε δηλώσεις του στον «Πρωινό Τύπο» ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού κ. Καραμπατζάκης, επεσήμανε ότι πρόκειται για έναν καινοτόμο σχεδιασμό «έχει στοιχεία που θα προκύψουν και θα εφαρμοστούν τα επόμενα 5 – 10 και 15 χρόνια». Όπως τόνισε μάλιστα, «στόχος είναι, σήμερα, οι ερευνητές του ΕΜΠ, να δείξουν τον αρχικό σχεδιασμό, την πρώτη εικόνα που έχουν από την πόλη μας και να εμπλέξουν πλέον τους φορείς της, όπως επαγγελματίες κ.α., που ασχολούνται στο χώρο που έχει σχέση με τις μεταφορές, τις συγκοινωνίες και γενικότερα την κινητικότητα, ώστε στον επόμενο χρόνο να υπάρξει μια συνεργασία η οποία θα βοηθήσει στο να υλοποιηθούν 3 εναλλακτικές περιπτώσεις ανάπτυξης της κινητικότητας στην πόλη και να επιλεχθεί από τους πολίτες και από τη διοίκηση, το καταλληλότερο σχέδιο που θα προκριθεί».

Σημείωσε τέλος ο κ. Καραμπατζάκης, ότι «ο σχεδιασμός αυτός, το ερευνητικό αυτό έργο, θα οδηγήσει σε ένα σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας και τα σχέδια Αστικής Βιώσιμης Κινητικότητας παίρνουν ΦΕΚ, δηλαδή γίνονται νόμος του κράτους καθώς είναι κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για την πόλη. Αν αυτό το συνδυάσουμε και με τη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη, είναι συμπληρωματικά έργα, τα οποία σαν στόχο έχουν να δημιουργήσουν ένα ιδιαίτερα ευνοϊκό περιβάλλον για τους πολίτες της Δράμας».

Valstos Thanos

Ο κ. Θάνος Βλαστός.

Βλαστός: «Καλύτερες πόλεις…»

Ο καθηγητής κ. Βλαστός, σε δηλώσεις του στον «Πρωινό Τύπο», σημείωσε ότι, «το ζητούμενο της συνεργασίας αυτής, είναι να ξαναδούμε την κυκλοφοριακή και πολεοδομική οργάνωση της πόλης. Αυτό γίνεται στην κατεύθυνση που ακολουθείται εδώ και πολλά χρόνια στην Ευρώπη, κάτω και από την απειλή της κλιματικής αλλαγής, πρέπει να δούμε πώς θα κάνουμε τις πόλεις μας λιγότερο ρυπογόνες, πιο οικονομικές στη λειτουργία τους, πιο αποτελεσματικές και βεβαίως να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των κατοίκων  και των επισκεπτών. Σ’ αυτή τη συνάντηση με τους εκπροσώπους των διαφόρων φορέων της τοπικής κοινωνίας για να συζητήσουμε αυτά τα πράγματα, να τους εξηγήσουμε ποιοι είναι οι στόχοι, ποια τα προβλήματα, ποιες είναι οι αρχές του σχεδιασμού και να τους ζητήσουμε να σταθούν δίπλα μας, ώστε μαζί να σχεδιάσουμε κάτι το οποίο θα είναι πολύ σημαντικό για τη ζωή της Δράμας τα επόμενα χρόνια».

Απαντώντας σε ανάλογη ερώτηση του «Π.Τ.», αν έχουν εφαρμοστεί ήδη παρόμοια προγράμματα σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, ο κ. Βλαστός, τόνισε: «Είναι 5-6 πόλεις στην Ελλάδα για τις οποίες έχουμε ήδη δουλέψει. Τώρα ξεκινάει το πρόγραμμα αυτό. Η Δράμα είναι από τους πρωτοπόρους. Επιπλέον όμως, είναι σημαντικό ότι, επειδή πια δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν τουλάχιστον με ευρωπαϊκά χρήματα, έργα που δεν είναι υπό την σκέπη τέτοιου τύπου στρατηγικών βιώσιμης κινητικότητας, πλέον είναι υποχρεωτικό για τις πόλεις να κάνουν τέτοιους σχεδιασμούς και να τους εφαρμόζουν. Ήδη το Πράσινο Ταμείο έχει βάλει στην άκρη χρήματα, για να χρηματοδοτήσει αυτές τις μελέτες – στρατηγικές για 170 ελληνικές πόλεις. Καταλαβαίνεται ότι μιλάμε για μια πανελλήνια εκστρατεία, η οποία θα καταφέρει, ελπίζουμε, να φέρει λιγάκι πιο κοντά την Ελλάδα στα ευρωπαϊκά δρώμενα».

Mpakogiannis Efthimios

Ο κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης.

Μπακογιάννης: Δίκτυο φορέων

Σε δηλώσεις του στον «Πρωινό Τύπο», ο κ. Μπακογιάννης, διδάκτορας Πολεοδόμος Συγκοινωνιολόγος, σημειώνει ότι μεταξύ άλλων, σκοπός είναι και η δημιουργία δικτύου μεταξύ των φορέων, του Δήμου και του ΕΜΠ. Αναφορικά με το πρόγραμμα της βιώσιμης κινητικότητας επισημαίνει:

«Είναι μια πρώτη παρουσίαση από πλευράς του Πολυτεχνείου που δείχνει την ανάλυση της πόλης. Έχουμε κάνει μια καταγραφή όλων των χωρικών δεδομένων της πόλης και στοιχεία σχετικά με τις χρήσεις γης, την κυκλοφορία, την οργάνωση του χώρου και από και πέρα θα γίνει μια πρώτη ενημέρωση στο κοινό και θα θελήσουμε να ακούσουμε τις απόψεις του για τα προβλήματα τα οποία θα αντιμετωπίσουν.

Αυτά θα συνδυαστούν με την έρευνα μέσω ενός ερωτηματολογίου που έχει ετοιμαστεί και τις δικές μας αυτοψίες και θα έρθουμε στη δεύτερη εκδήλωση μετά τα Χριστούγεννα για να παρουσιάσουμε τα πρώτα σενάρια για τον επανασχεδιασμό και την οργάνωση της κυκλοφορίας της πόλης.

Βασικός στόχος είναι φτιάξουμε αυτό το δίκτυο των φορέων, το οποίο θα είναι διαδραστικό μεταξύ Πολυτεχνείου, Δήμου και Φορείς, έτσι ώστε να μας τροφοδοτούν με ζητήματα της πόλης κι εμείς να τους τροφοδοτούμε με σκέψεις, σχεδιασμούς, σενάρια, με απώτερο στόχο να γίνει όσο πιο συμμετοχικός σχεδιασμός για τη βιώσιμη κινητικότητα.

Καταλαβαίνεται ότι, αν υπάρχει συμμετοχικός σχεδιασμός, μπορεί πιο εύκολα να αντιμετωπίζονται και οι όποιες αντιδράσεις. Όταν υπάρχει βιώσιμη κινητικότητα, σημαίνει ότι θα πρέπει να πάρουμε κάποιο χώρο από το αυτοκίνητο. Όταν παίρνεις κάποιο χώρο από το αυτοκίνητο αυτόματα υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις, άρα αν όλο αυτό γίνει κατανοητό στον κόσμο για τους λόγους που πάμε να το κάνουμε και τα οφέλη τα οποία θα υπάρξουν απ’ αυτούς τους περιορισμούς στην κίνηση του αυτοκινήτου (δηλαδή μεγαλύτερα πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομους, καλύτερη δημόσια συγκοινωνία) οπότε γίνεται ίσως πιο κατανοητό και αντιληπτό».