Home > Πρώτο Θέμα > Νέες υποσχέσεις για ολοκλήρωση μελετών μέχρι τέλος του ‘18 δόθηκαν στους Δραμινούς από την Εγνατία ΑΕ

Νέες υποσχέσεις για ολοκλήρωση μελετών μέχρι τέλος του ‘18 δόθηκαν στους Δραμινούς από την Εγνατία ΑΕ

Ημερίδα για τις εξελίξεις στο ζήτημα του οδικού άξονα Δράμας – Αμφίπολης

Νέες υποσχέσεις για ολοκλήρωση

μελετών μέχρι τέλος του ‘18 δόθηκαν

στους Δραμινούς από την Εγνατία ΑΕ

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των τριών τμημάτων του άξονα Δράμας – Παλαιοκώμης

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΕΣΑ ΣΕ κλίμα έντασης, φωνές και καυγάδες, πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Κυριακής 4 Μαρτίου, ημερίδα ενημέρωσης που είχαν προγραμματίσει 13 φορείς της Δράμας, για τις εξελίξεις στο ζήτημα της κατασκευής του οδικού άξονα από τη Δράμα μέχρι την Αμφίπολη.

Η ενημέρωση έγινε από το νέο πρόεδρο της «Εγνατίας Οδού ΑΕ» κ. Απόστολο Αντωνούδη, ο οποίος παραβρέθηκε στη Δράμα μαζί με τη συνάδελφό του κα. Δέσποινα Καραρήγα, διευθύντρια Ανάπτυξης Έργου και Εμπορικής Πολιτικής της Εγνατίας ΑΕ. Χαρακτηριστικό είναι ότι, ενώ οι 13 φορείς της Δράμας είχαν αναγγείλει ότι θα υπήρχαν και στελέχη του Υπουργείου Υποδομών, τελικά, για άλλη μια φορά, δεν ήρθε κανένας στη Δράμα.

Οι 13 φορείς που οργάνωσαν την ημερίδα είναι: Επιμελητήριο Δράμας – ΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας – Εργατικό Κέντρο Δράμας – Δικηγορικός Σύλλογος Δράμας – Ιατρικός Σύλλογος Δράμας – Φαρμακευτικός Σύλλογος Δράμας – Ομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών & Εμπόρων Δράμας – Εμπορικός Σύλλογος Δράμας – Ένωση Ξενοδόχων Ν. Δράμας – Αδέσμευτος Αγροτικός Σύλλογος Ν. Δράμας – Ένωση Κτηνοτρόφων Ν. Δράμας – Σύνδεσμος Εργοληπτών Ν. Δράμας – Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Μαρμάρου Α.Μ.Θ.

Δήλωση κ. Αντωνούδη στον «Π.Τ.»

Λίγο πριν από την έναρξη της εκδήλωσης, ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Αντωνούδη, μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο», επεσήμανε ότι «φαίνεται να υπάρχει η βούληση από το Υπ. Υποδομών και από την Εγνατία Οδό ΑΕ που ακολουθεί τις εντολές του Υπουργείου», να ολοκληρωθούν  οι μελέτες που απομένουν να γίνουν. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «έχουμε καταλήξει σε ένα πολύ συγκεκριμένο πλάνο εργασιών, για το τι θα κάνει το Υπουργείο και τι θα κάνει η Εγνατία. Πιστεύω ότι μελετητικά θα είμαστε ώριμοι στο τέλος του 2018.»

ANTONOYDHS

Ο  πρόεδρος της Εγνατίας ΑΕ κ. Αντωνούδης στο βήμα.

Σε άλλο σημείο ο κ. Αντωνούδης, είπε ότι δυο ζητήματα παραμένουν σημαντικά; «Το ένα είναι οι απαλλοτριώσεις», τονίζοντας αυτό θα λυθεί με το άρθρο 7: «Θα φροντίσουμε με την σχετική πίεση στο Υπουργείο, ώστε να πάμε με σύντομες διαδικασίες, έτσι ώστε και οι απαλλοτριώσεις στις αρχές του 2019 να είναι έτοιμες. Και μένει το ζήτημα της χρηματοδότησης του έργου, το οποίο δεν είναι καθόλου εύκολο». Όπως είπε, παράλληλα, «παρ’ όλα αυτά, μετά τη μελέτη βιωσιμότητας την οποία θα κάνουμε, θα απευθυνθούμε στους αρμόδιους που έχουν τα χρηματοδοτικά εργαλεία».

Επιμένοντας στο ζήτημα των απαλλοτριώσεων, ρωτήσαμε αν όντως μπορεί να ολοκληρωθεί γρήγορα και τόνισε: «Αν το αφήσουμε στις κανονικές διαδικασίες μπορεί να περιμένουμε και δέκα χρόνια! Η βούλησή μας είναι να πάει με κατεπείγουσα διαδικασία με το άρθρο 7, έτσι ώστε να έχουμε έναν ορίζοντα ολοκλήρωσης από τη στιγμή που θα καταθέσουμε τις μελέτες του Κτηματολογίου, που αυτό θα γίνει περίπου σε 4 μήνες από σήμερα, βάλτε κι άλλους 6-8 μήνες μετά».

Στην ερώτηση αν έχουν υπολογιστεί τα χρήματα των απαλλοτριώσεων, ο κ. Αντωνούδης απάντησε: «Όχι, δεν έχουν υπολογιστεί, είναι μέσα από την ίδια χρηματοδότηση του έργου, αλλά ακόμα δεν υπάρχει το αντικείμενο. Δεν ξέρουμε τι εκτάσεις απαλλοτριώνονται, τι αξίες υπάρχουν και βέβαια είναι  κάτι το οποίο θα ακολουθήσει του έργου. Γιατί, ναι μεν θα γίνει η δικαστική διαδικασία, από εκεί και πέρα έχει εξέλιξη. Εμείς θα κάνουμε τη δικαστική διαδικασία, έτσι ώστε να απελευθερωθεί το έργο, να μπούμε μέσα και ν’ αρχίσουμε».

Τα τρία τμήματα του έργου

Σ’ αυτό το σημείο, οφείλουμε να σταθούμε και να αναφερθούμε στο σύνολο του έργου και στην εισήγηση των δύο στελεχών της Εγνατίας ΑΕ, τουλάχιστον στο καθαρά τεχνικό κομμάτι.

Κατά την εισήγησή του ο κ. Αντωνούδης, ανέφερε ότι το σύνολο του έργου έχει προϋπολογισμό 230 εκατ. ευρώ. Αυτό που εξήγησε εξ αρχής, είναι ότι η κατασκευή αφορά νέα χάραξη, από την Παλαιοκώμη – και όχι από την Αμφίπολη πλέον – μέχρι και τη σύνδεση του άξονα με την πόλη της Δράμας, στη νότια περιφερειακή οδό της πόλης, στα Κουδούνια.

Όπως είπε ο κ. Αντωνούδης, η Εγνατία ΑΕ ανέλαβε την αρμοδιότητα για τις μελέτες από τον Οκτώβριο του 2014, ενώ σε κάποιο σημείο μίλησε και για τον Ε61. (Προμαχώνας – Σέρρες – Δράμα – λιμάνι Καβάλας).

«Όσοι ήταν στο αναπτυξιακό συνέδριο της Κομοτηνής, έλαβαν τη διαβεβαίωση (σ.σ. από τον πρωθυπουργό) ότι θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι μελέτες για τον Ε61 και για τη συγκεκριμένη σύνδεση της Δράμας με την Αμφίπολη. Προχωρούμε λοιπόν στην ωρίμανση των μελετών και των δύο αυτών δρόμων».

Αναφερόμενος στο τμήμα Δράμας – Καβάλας: «Το κομμάτι Δράμα – Καβάλα, το οποίο σε ένα μεγάλο μέρος του πλησιάζει στα όρια της ωρίμανσης, ξέρουμε πολύ καλά ότι έχει ένα τελευταίο τμήμα, το οποίο κολλάει στο αισθητικό δάσος της Καβάλας. Υπάρχουν πάρα πολλά ερωτηματικά για το πότε θα ολοκληρωθεί».

Για τον άξονα Δράμας – Αμφίπολης, το χώρισε σε 3 τμήματα:

«Από εκεί και πέρα, το κομμάτι Δράμας – Αμφίπολης χωρίζεται σε 3 διακριτά τμήματα: Ένα είναι το τμήμα από τη Δράμα μέχρι και τη Μαυρολεύκη, το οποίο χωρίζεται σε δύο υποτμήματα. Το ένα τμήμα έχει κάποια ωρίμανση μελετητική σε ένα βαθμό και το άλλο δεν έχει καθόλου. Αυτό το τμήμα των 15 χλμ. θα αναλάβει να το ωριμάσει μελετητικά η Εγνατία Οδός. Πότε θα γίνει αυτό; Πιστεύουμε ότι μέχρι το φθινόπωρο του 2018 θα είναι έτοιμο μελετητικά.

Το Υπουργείο Υποδομών έχει αναλάβει το κομμάτι Μαυρολεύκη – Παλαιοκώμη. Εκεί η ωριμότητα του έργου είναι περίπου στο 90%, απομένουν κάποιες μελέτες. Πιστεύω ότι και εκείνο σε μερικούς μήνες θα έχει ολοκληρωθεί.

Και μένει το κομμάτι από Παλαιοκώμη έως Αμφίπολη, με τα γνωστά προβλήματα που υπάρχουν στην περιοχή. Καταλήξαμε στο να μην γίνει καμία παρέμβαση, πέρα από τις βελτιώσεις που μπορούν να γίνουν στο υπάρχων τμήμα των 10 χλμ. Ο προϋπολογισμός των μελετών είναι περίπου στο 1 εκατ. ευρώ. Υπάρχει δέσμευση από το Υπ. Υποδομών ότι αυτά τα χρήματα θα δοθούν και έχουμε ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία για να δημοπρατήσουμε τις μελέτες»

Σε κάποιο σημείο ο κ. Αντωνούδης είπε ότι, «Με το χέρι στην καρδιά μέχρι το τέλος του 2018 θα είναι έτοιμες οι μελέτες», οι οποίες έχουν συνολικό κόστος 1 εκατ. ευρώ.

Αναφερόμενος στη χρηματοδότηση του έργου είπε: «Δεν είναι κάτι που είναι εύκολο. Αυτό που θα κάνουμε, και εδώ θέλουμε τη βοήθειά σας και τη βοήθεια όλων των φορέων. Η οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας θα είναι έτοιμη σε 4 μήνες από σήμερα, έτσι ώστε με τη μελέτη αυτή ως εργαλείο, να μπορέσουμε να απευθυνθούμε είτε στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, είτε στο Υπουργείο, είτε να αξιοποιήσουμε οποιοδήποτε εργαλείο μπορεί να βρούμε μπροστά μας. Εδώ θα κλείσει ένα μεγάλο κομμάτι πρωτοβουλίας, θα φύγει από την Εγνατία και θα περάσει στο  Υπουργείο και σ’ εσάς. Κι εδώ πρέπει να είστε όλοι ενωμένοι μια γροθιά για να τελειώσει αυτό το έργο».

egnatia kosmos 02

Τα χαρακτηριστικά του έργου

Για τα χαρακτηριστικά του έργου μίλησε η κα. Καραρήγα, η οποία είπε ότι το συνολικό μήκος του έργου είναι 50 χλμ., και εξήγησε:

«Έχουμε το πρώτο τμήμα από την Αμφίπολη μέχρι την Παλαιοκώμη, το δεύτερο από την Παλαιοκώμη μέχρι τη Μαυρολεύκη και το τρίτο από τη Μαυρολεύκη μέχρι τη Δράμα.

Στο πρώτο τμήμα, λόγω του αρχαιολογικού χώρου της Αμφίπολης αυτή τη στιγμή απόφαση και θέση του Υπ. Υποδομών είναι να μην έχουμε καμιά επαφή με τα αρχαιολογικά.

Στο δεύτερο τμήμα, Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη, μήκους 30,1 χλμ. έχει ήδη μελετηθεί ως ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ συνολικού πλάτους 22 μέτρων. Παράλληλο δίκτυο θα υπάρχει σε όλο το μήκος και έχουν ήδη μελετηθεί 7 ανισόπεδοι κόμβοι: Μεσοράχης, Παλαιοκώμης, Σουλίου, Ροδολίβους, Πρώτης, Νέας Μπάφρας και Συμβολής. Η αρμοδιότητα της μελέτης αυτής είναι στο Υπουργείο Υποδομών.

Το τρίτο τμήμα αφορά στο τμήμα Μαυρολεύκης – Δράμας, συνολικού μήκους 14,7 χλμ. Την αρμοδιότητα για τη μελετητική ωρίμανση την έχει η Εγνατία Οδός. Αφορά σε ένα κλειστό αυτοκινητόδρομο, 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση χωρίς ΛΕΑ συνολικού πλάτους 15 μέτρων, με παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος του τμήματος με δύο ανισόπεδους κόμβους, στη Μαυρολεύκη και τη Ν. Σεβάστεια».

Από εκεί και πέρα, η κα. Καραρήγα αναφέρθηκε σε τεχνικές λεπτομέρειες και χαρακτηριστικά. Αναφορικά πάντως, οι μελέτες του τελευταίου και τρίτου τμήματος, απαιτεί ακόμα πολλές μελέτες, οι οποίες θα έχουν ολοκληρωθεί στο τέλος του 2018.

Ραντεβού με τον κ. Σπίρτζη

Τέλος, με το τέλος της ημερίδας, οι 13 φορείς, αποφάσισαν να ζητήσουν εντός των επόμενων 15 ημερών, ραντεβού με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Σπίρτζη, για το θέμα της χρηματοδότησης για την κατασκευή του έργου. Επίσης, να οριστεί χρονοδιάγραμμα για τη χρηματοδότηση και να υπάρχει μια συνεχή και άμεση επαφή για την παρακολούθηση υλοποίησης των όσων υποσχέθηκε ο πρόεδρος της Εγνατίας ΑΕ.