Home > Πρώτο Θέμα > Πού βρίσκεται ο Νομός Δράμας στο νέο Χωροταξικό Σχεδιασμό και τα αναπτυξιακά δίπολα

Πού βρίσκεται ο Νομός Δράμας στο νέο Χωροταξικό Σχεδιασμό και τα αναπτυξιακά δίπολα

Δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ ο νέος Χωροταξικός Σχεδιασμός της ΠΑΜΘ

Πού βρίσκεται ο Νομός Δράμας

στο νέο Χωροταξικό Σχεδιασμό

και τα αναπτυξιακά δίπολα

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΒΓΗΚΕ στη δημοσιότητα τις προηγούμενες ημέρες, το πολυαναμενόμενο ΦΕΚ για την ισχύ του νέου Χωροταξικού Σχεδιασμού για την Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης. Πράγμα που σημαίνει ότι, τουλάχιστον για επόμενα 30 χρόνια, θα αποτελεί τον βασικό οδηγό για την ανάπτυξη της Περιφέρειας, αλλά σαφώς και για την ισομερή κατανομή αυτής, μεταξύ των πέντε Νομών που την αποτελούν.

Για να μην λέμε πολλά λόγια και επειδή κυρίως σημασία έχουν πια τα έργα και οι πράξεις και όχι η λογοδιάρροια και οι όποιες σαθρές υποσχέσεις, το νέο Χωροταξικό της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας –  Θράκης, προβλέπει συγκεκριμένα πράγματα, για οποία όλοι ευχόμαστε κάποτε να ευοδωθούν και κυρίως να πραγματοποιηθούν.

Αυτά που προβλέπει είναι πάρα πολλά και σημαντικά. Όπως για παράδειγμα θεωρεί για την Περιφέρεια ΑΜΘ, ότι βρίσκεται σε ένα στρατηγικό σημείο για τη χώρα και ότι διαθέτει σημαντικές υποδομές.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται, η ανάπτυξη της ΠΑΜΘ μπορεί να γίνει στον άξονα Ανατολής – Δύσης (βλέπε Εγνατία Οδό), ενώ προωθείται η ένταξή της στα ευρύτερα διεθνή δίκτυα μεταφορά  ως πύλη του βορειοανατολικού άξονα προσανατολισμού της χώρας, αλλά και ως διέξοδος των χωρών της ΝΑ Ευρώπης προς τη Μεσόγειο.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι άξονες Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και Καβάλα – Δράμα -Σέρρες αποτελούν το βασικό στοιχείο διασύνδεσης της Περιφέρειας με το δίκτυο των διεθνών μεταφορικών αξόνων, υποστηρίζοντας καθοριστικά την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα

ως σημαντικούς διαμετακομιστικούς κόμβους.

Οι υπόλοιποι κάθετοι οδικοί άξονες σύνδεσης με τη Βουλγαρία αποκτούν διαφοροποιημένη σημασία ανάλογα με τη λειτουργική ενδοχώρα στην οποία αναφέρονται.

Κάνει ιδιαίτερη αναφορά στη μείωση του πληθυσμού της περιοχής καθώς και στην αυξημένη ανεργία.

Οδικοί άξονες

Καθορίζει επιτέλους μετά από πολλές συζητήσεις τα προηγούμενα χρόνια, ποιοι είναι οι κύριοι οδικοί άξονες μεταφορών και τα οδικά δίκτυα στην περιοχή και τα συνδέει άμεσα με την Ευρώπη και τα Βαλκάνια. Μέσα σ’ αυτά είναι φυσικά και η Δράμα.

Όπως επισημαίνεται, γύρω από τον παραδοσιακό άξονα ανάπτυξης της ΠΑΜΘ, Ανατολής – Δύσης (Εγνατία Οδός), συμπληρώνεται από την ισχυροποίηση των τριών κάθετων αξόνων (άξονας Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, άξονας Καβάλα – Δράμα – Σέρρες, άξονας Κομοτηνή – Νυμφαία), ώστε να εκφραστεί η διασυνοριακή και διαπεριφερειακή δυναμική της Περιφέρειας.

Ταυτόχρονα, ισχυροποιούνται οι κάθετοι άξονες (Βορρά – Νότου), ήτοι οι άξονες Δράμα – Εξοχή και Ξάνθη – Εχίνος -ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Στους κόμβους των κυρίων κάθετων αξόνων με τον βασικό διαμήκη άξονα βρίσκονται οι διεθνείς λιμενικές πύλες της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, που ενισχύουν τον ρόλο των αξόνων αυτών ως απόληξη των

διασυνοριακών δικτύων, ενώ η σύνδεση της Κομοτηνής με τη Βουλγαρία αυξάνει τις ροές προς τις δύο πύλες.

Ιδιαίτερη αναφορά κάνει επίσης και στους δευτερεύοντες άξονες στον παράκτιο και στον ορεινό χώρο, δευτερεύοντες άξονες περιφερειακής εμβέλειας που συνδέουν τους βασικούς πόλους της Περιφέρειας με μικρότερα αστικά κέντρα (Παρανέστι – Σταυρούπουλη, Χρυσούπολη -Κεραμωτή, Ξάνθη – Γενισσέα – Πόρτο Λάγος, Κομοτηνή – Φιλλύρα – Σάπες).

Οι βιώσιμες αναπτυξιακές ενότητες στον ορεινό χώρο συγκροτούνται γύρω από αυτά τα κέντρα, τα οποία αναλαμβάνουν ειδικό ρόλο ανάλογα και με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, σε μια κατά βάση αξονική διάταξη κατά μήκος των δευτερευόντων περιφερειακών αξόνων.

Ο Ε61

Σημαντικό είναι το σημείο όπου καθορίζεται επίσης και ο Διευρωπαϊκός Άξονας Ε61, αν και δεν αναφέρεται μ’ αυτή την ονομασία. Χαρακτηρίζεται ως δευτερεύον αναπτυξιακός άξονας Καβάλα – Δράμα – Σέρρες. Ο αναπτυξιακός άξονας κατά μήκος του οδικού δικτύου, ενισχύει  τη λιμενική πύλη της Καβάλας στο πλαίσιο των διεθνών εμπορευματικών και οικονομικών ροών. Ήδη καταγράφεται σημαντική αναπτυξιακή δυναμική στο τμήμα Καβάλα – Δράμα, όπου οργανώνεται ένα σημαντικό δίκτυο οικισμών και παραγωγικών δραστηριοτήτων. Ορίζεται ως δευτερεύων εθνικός αναπτυξιακός άξονας με διεθνή προσανατολισμό.

Ως πρωτεύων περιφερειακός ορίζεται ο αναπτυξιακός άξονας Δράμας – Κ. Νευροκοπίου – Εξοχής. Ο αναπτυξιακός άξονας αίρει την απομόνωση των παραμεθόριων οικισμών βόρεια της πόλης της Δράμας, βελτιώνει την πρόσβαση στο Φαλακρό Όρος και εξασφαλίζει τη διασυνοριακή σύνδεση με τη Βουλγαρία. Ορίζεται ως πρωτεύων περιφερειακός αναπτυξιακός άξονας με διασυνοριακό προσανατολισμό.

Εθνικοί πόλοι

Επίσης, ο νέος Χωροταξικός Σχεδιασμός μιλάει για πρωτεύοντες και δευτερεύοντες εθνικούς πόλους. Η Δράμα, τοποθετείται σε δευτερεύοντα εθνικό πόλο 3ου επιπέδου. Συγκεκριμένα αναφέρεται: Δευτερεύοντες εθνικοί πόλοι διαπεριφερειακής εμβέλειας: Καβάλα (έδρα της ΠΕ Καβάλας οικιστικό κέντρο 3ου επιπέδου),  Ξάνθη (έδρα της ΠΕ Ξάνθης οικιστικό κέντρου 3ου επιπέδου) και Δράμα (έδρα της ΠΕ Δράμας, οικιστικό κέντρο 3ου επιπέδου).

Στους δευτερεύοντες περιφερειακούς πόλους αναφέρεται επίσης το Κάτω Νευροκόπι, λόγω του μεθοριακού – διασυνοριακού ρόλου που έχει.

Επίσης, όσον αφορά τα γνωστά δίπλα στα οποία γινόταν αναφορά: Το δίπολο Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη, ορίζεται ως «Αναπτυξιακό – Λειτουργικό Δίπολο και πύλη διεθνούς και διαπεριφερειακής εμβέλειας της Περιφέρειας».

Το δίπολο Καβάλα – Δράμα, ορίζεται ως «Αναπτυξιακό – Λειτουργικό δίπολο και πύλη διεθνούς και διαπεριφερειακής εμβέλειας της Περιφέρειας».

Επίσης, η Δράμα ορίζεται ως Δευτερεύων Εθνικός Πόλος διαπεριφερειακής εμβέλειας. Στην προοπτική αυτή συντελούν η θέση της στον αναπτυξιακό άξονα Καβάλα – Δράμα – Σέρρες, οι υποδομές και τα Τμήματα TEI που διαθέτει, καθώς και η προνομιακή σχέση μεταξύ Καβάλας και Δράμας. Η βελτίωση της θέσης της Δράμας σχετίζεται και με την προοπτική βελτιωμένης σύνδεσης με τη Βουλγαρία μέσω της ενίσχυσης του άξονα Δράμας – Εξοχής.