Home > Πρώτο Θέμα > Τα «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία» Θα αποτελέσουν κίνητρο στη Δράμα για την αστική βιώσιμη κινητικότητα μέσω της μαθητικής κοινότητας

Τα «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία» Θα αποτελέσουν κίνητρο στη Δράμα για την αστική βιώσιμη κινητικότητα μέσω της μαθητικής κοινότητας

Τα «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία»

Θα αποτελέσουν κίνητρο στη Δράμα

για την αστική βιώσιμη κινητικότητα

μέσω της μαθητικής κοινότητας

Αλ. Νικήτας: «Είναι μια διασκεδαστική βιώσιμη σχολική μεταφορά και βοηθάει να αποφορτιστεί ο μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος…»

 

Της Σουζάνας Θεοδωρίδου

Με μεγάλη συμμετοχή, πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Παρασκευής 4 Οκτωβρίου, η παρουσίαση της εκπαιδευτικής δράσης «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία», στο δημαρχείο της Δράμας.

Η δράση, πρόκειται να εφαρμοστεί πιλοτικά σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, με τη συνεργασία του Πανεπιστημίου Huddersfield της Αγγλίας, την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, το Δήμο Δράμας και την Αντιπεριφέρεια Δράμας.

Ο Πολιτικός Μηχανικός, Συγκοινωνιολόγος και Επίκουρος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Huddersfield, κ. Αλέξανδρος Νικήτας, μίλησε στον «Π.Τ.», γι’ αυτή την ιδιαίτερη πρωτοβουλία η οποία αφορά στις καινοτόμες δράσεις αστικής βιώσιμης κινητικότητας και συγκεκριμένα με την εισαγωγή ενός νέου, ριζοσπαστικού και πρωτοπόρου μέτρου που λέγεται «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία».

Πρόκειται για νοητά λεωφορεία, για ανθρώπινες αλυσίδες, για την ομαδική προσέλευση παιδιών στο σχολείο υπό την εποπτεία ενήλικων συνοδών, όπου όπως εξήγησε ο κ. Νικήτας, συνήθως είναι είτε εκπαιδευτικοί, είτε κυρίως γονείς και κηδεμόνες. «Υπάρχουν νοητές στάσεις και εικονικά εισιτήρια. Είναι μια διασκεδαστική βιώσιμη σχολική μεταφορά, που δίνει ένα στίγμα πιστεύω διαφορετικό για την πόλη, και παράλληλα βοηθάει να αποφορτιστεί ο μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος που είναι συνήθως έξω από τα προαύλια τις πρωινές ώρες και τις ώρες αποχώρησης των μαθητών από το σχολείο».

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, όπως ανέφερε ο κ. Νικήτας, πρόκειται να  εισαχθεί πιλοτικά σε 3-5 σχολεία. «Τα πρώτα μέτρα θα είναι να βάλουμε γιλεκάκια στα παιδιά και στον οδηγό, να δώσουμε καρτελάκια, να έχουμε σηματάκια με STOP χάρτινα για να κρατάνε τα παιδάκια και οι οδηγοί. Ενδεχομένως, στο μέλλον να κάνουμε και κάποιες παρεμβάσεις, και να δημιουργήσουμε λεωφορειολωρίδες εικονικές. Δεν έχει παρατηρηθεί πουθενά να δημιουργήσει προβλήματα αυτό το πρόγραμμα. Συνήθως λύνει προβλήματα, και είναι κάτι όμορφο για την πόλη», εξηγεί ο κ. Νικήτας. Το πρόγραμμα, έχει δοκιμαστεί στην Ιαπωνία, τη Νέα Ζηλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, και τον Καναδά.

PEZOPORIA

Ο Δρ. Αλέξανδρος Νικήτας

κατά την διάρκεια της εισήγησής του στην ημερίδα

 

Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, πρόκειται να ανοίξει πρόσκληση για τα σχολεία, και έπειτα αφού καταθέσουν αιτήσεις οι ενδιαφερόμενες σχολικές μονάδες θα γίνει επιλογή των σχολείων που θα εφαρμοστεί πολιτικά το πρόγραμμα.

«Πρέπει να έχουμε το αντίστοιχο έμψυχο δυναμικό και να αγκαλιάσουν το πρόγραμμα, για να μπορέσουμε να το υλοποιήσουμε και να στηθεί το με επιτυχία. Είναι κομβικό να γίνει σωστός ο πιλότος για να προχωρήσουμε μετά στην εγκαθίδρυσή του σε όλη τη Δράμα, σε όλα τα σχολεία μας», επισημαίνει μεταξύ άλλων ο κ. Νικήτας.

Πρόκειται ουσιαστικά για ένα πρόγραμμα, μέσω του οποίου θα βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν τη σημασία του περιβάλλοντος, να καλλιεργήσουν την αγάπη τους για τη φύση, να υιοθετήσουν κανόνες υπευθυνότητας, αλλά και οδικής ασφάλειας.

Εφαρμόζοντας το πρόγραμμα, δίνεται ένα επιπλέον κίνητρο στην αποσυμφόρηση του αστικού ιστού, και κυρίως των σχολικών χώρων, κατά τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής.

Έτσι, μέσω της εφαρμογής του προγράμματος η εκπαιδευτική κοινότητα διανέμει ρόλους στα παιδιά, όπου το κάθε παιδί γίνεται «οδηγός» ενός ανθρώπινου λεωφορείου ή ακόμη γίνεται ο «εισπράκτορας» ενός λεωφορείου, ή και ο «συνοδός».

Η δράση «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία – Walking School Buses», αποτελεί μια παρέμβαση της εκπαιδευτικής κοινότητας στην ανάπτυξη σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΒΑΚ). Η Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα είναι μια τάση στο σχεδιασμό των πόλεων, η οποία βάζει στο επίκεντρο της καθημερινότητας τον παράγοντα άνθρωπο αντί του αυτοκινήτου. Μέσα από δράσεις που προωθούν τις μετακινήσεις με τα πόδια, το ποδήλατο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, περιορίζεται ολοένα και περισσότερο η δυνατότητα χρήσης των ιδιωτικών αυτοκινήτων.

Η οργάνωση και η υλοποίηση σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας προϋποθέτει τη συνολική αναμόρφωση του οδικού περιβάλλοντος στις πόλεις. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα διασυνδεμένο σύστημα μέτρων και καλών πρακτικών που προστατεύει το φυσικό περιβάλλον, προάγει την ποιότητα ζωής των κατοίκων, αναπτύσσει επιμέρους δεξιότητες και παρέχει νέες ευκαιρίες στους κατοίκους των πόλεων, ώστε να αναπτύξουν ισχυρότερους κοινωνικοπολιτιστικούς δεσμούς μεταξύ τους.