Home > Πρώτο Θέμα > Τι λέει στον «Π.Τ.» ο διευθυντής του Τμήματος κ. Λάζαρος Σεχίδης Τα προβλήματα προσωπικού και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του Τμ. Αρχιτεκτονικής Τοπίου Δράμας

Τι λέει στον «Π.Τ.» ο διευθυντής του Τμήματος κ. Λάζαρος Σεχίδης Τα προβλήματα προσωπικού και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του Τμ. Αρχιτεκτονικής Τοπίου Δράμας

Τα προβλήματα προσωπικού και

τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων

του Τμ. Αρχιτεκτονικής Τοπίου Δράμας

Τι λέει στον «Π.Τ.» ο διευθυντής του Τμήματος κ. Λάζαρος Σεχίδης

 

Του Θανάση Πολυμένη

 

ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ στη Δράμα και δεν κλείνει τελικά ή δεν μεταφέρεται στις Σέρρες όπως είχε προγραμματιστεί, το Τμήμα Αρχιτεκτονικής Τοπίου Δράμας, του ΤΕΙ Αν. Μακεδονίας – Θράκης. Θυμίζουμε στους αναγνώστες, ότι το Τμήμα Αρχ. Τοπίου, είχε οριστεί να κλείσει και να μεταφερθεί στις Σέρρες, με το σχέδιο «Αθηνά» της προηγούμενης κυβέρνησης. Το Τμήμα, είχε σταματήσει να δέχεται φοιτητές από το ακαδημαϊκό 2013 και θα έκλεινε οριστικά το 2018.

Από τα τέλη του 2016, η κυβέρνηση θέλησε να επαναφέρει ορισμένα από τα Τμήματα που είχαν οριστεί να κλείσουν και με απόφαση του ίδιου του υπουργού Παιδείας, ορίστηκε ότι το Τμήμα Αρχ. Τοπίου παραμένει στη Δράμα και πλέον από φέτος, το Τμήμα μπαίνει και στα μηχανογραφικά δελτία των πανελλαδικών εξετάσεων.

Αν και προς το παρόν, τουλάχιστον την ώρα που γινόταν αυτή η συνέντευξη, δεν υπήρχε καμιά γραπτή απόφαση από το Υπουργείο Παιδείας, ο «Πρωινός Τύπος» βρήκε την ευκαιρία να μιλήσει με τον προϊστάμενο του Τμήματος Αρχιτεκτονικής Τοπίου Δράμας κ. Λάζαρο Σεχίδη, προκειμένου να γίνουν γνωστά τα προβλήματα της Σχολής και όχι μόνο αυτά. Παράλληλα, ο κ. Σεχίδης, θέτει σοβαρούς προβληματισμούς, για το πώς η τοπική κοινωνία θα μπορούσε ίσως να κρατήσει φοιτητές στην πόλη της Δράμας

 

«Ελάχιστοι μένουν στη Δράμα…»

Κύριε Σεχίδη, πόσους φοιτητές έχει σήμερα το Τμ. Αρχ. Τοπίου;

«Εγγεγραμμένοι υπάρχουν 162 σπουδαστές, ενώ ουσιαστικά είναι περίπου 30-40 αυτοί που παρακολουθούν όλα τα μαθήματα. Οι υπόλοιποι είναι καθαρά τυπικοί. Αυτό σημαίνει ότι έχουν δηλωθεί, έχουν εγγραφεί αλλά δεν έρχονται να παρακολουθήσουν. Κάποιοι άλλοι δεν έχουν περάσει σε κανένα μάθημα, δεν έχουν εμφανιστεί και χρησιμοποιούν απλά τον τίτλο του φοιτητή. Κάποιοι έχουν περάσει δέκα μαθήματα και έφυγαν γιατί τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα και κάποιοι άλλοι, έχουν σχεδόν τελειώσει όλα τα μαθήματα, λείπουν και δεν παρακολουθούν.»

 

Οι τελευταίοι φοιτητές ποια χρονιά είχαν εισαχθεί;

«Οι τελευταίοι φοιτητές είχαν εισαχθεί το 2012. Οι σπουδές διαρκούν 4 χρόνια και με το ν+2 επεκτείνονται στα 6 χρόνια. Γι’ αυτό από το 2013 που δεν πήραμε φοιτητές, μέχρι το 2018 είναι η έκτη χρονιά, θεωρητικά, που υποχρεωτικά βάσει νόμου θα έληγε η φοιτητική τους ιδιότητα.

Θεωρητικά θα μπορούσαν να συνεχίσουν στις Σέρρες όπου θα πήγαινε το Τμήμα, αλλά μόνο με εξετάσεις χωρίς διδασκαλίες μαθημάτων. Οι περισσότεροι δεν τελειώνουν στα τέσσερα χρόνια, αλλά ούτε και στα πέντε ή στα έξι. Δεν είναι δύσκολη η σχολή. Οι οικονομικές συνθήκες είναι τέτοιες που δυσκολεύονται τα παιδιά. Σκεφτείτε ότι κάποιοι ζήτησαν διακοπές των σπουδών τους για 2-3 χρόνια για οικονομικούς λόγους μήπως και καλυτερεύσουν τα πράγματα.

Και πέρυσι και φέτος, ενώ είχαμε φοιτητές που είχαν περάσει το 2011, είχαν ζητήσει διακοπή σπουδών και ζήτησαν να συνεχίσουν τις σπουδές τους και υπήρχε θέμα σ’ αυτό. Με τη νέα κυβέρνηση άλλαξε ο νόμος και το ν+2 δεν ισχύει, που σημαίνει ότι φοιτητής θα μπορούσε να είναι κάποιος εσαεί, ενώ υπήρχε σημαντικό πρόβλημα αν έκλεινε η Σχολή. Κάτι τέτοιο δεν έχει ξαναγίνει, οπότε δεν υπάρχει εμπειρία για το τι θα γινόταν.»

SEXIDHS LAZAROS 1

Ο προϊστάμενος ΤΕΙ Αρχιτεκτονικής Τοπίου Δράμας κ. Λάζαρος Σεχίδης.

Πόσα άτομα ζητήσατε για το νέο ξεκίνημα της Σχολής;

«Για το νέο έτος που θα αρχίσει από τον επόμενο Σεπτέμβριο, εμείς ζητήσαμε 120 άτομα. Κάθε χρόνο το Υπουργείο ρωτάει πόσα άτομα μπορεί να υποστηρίξει το Τμήμα. Εμείς βάλαμε τους 120, αλλά είναι λίγο μεγάλος ο αριθμός. Αν έρθουν τόσοι, θα καταρρεύσουμε. Γιατί το προσωπικό δεν αρκεί και ίσα-ίσα τον πρώτο χρόνο που θα μπορέσουμε να τα βγάλουμε πέρα και το δεύτερο χρόνο δεν θα τα καταφέρουμε.»

 

Τι ελλείψεις υπάρχουν σε προσωπικό και τι μπορεί να γίνει μ’ αυτό;

«Ελλείψεις σε προσωπικό υπάρχουν σε όλους τους τομείς. Σε μόνιμο προσωπικό αυτή τη στιγμή είμαστε 4, η μία από τους μόνιμους γέννησε και έχει άδεια και έχουμε μείνει 3. Έκτακτο προσωπικό παίρνουμε με το σταγονόμετρο. Λογικό είναι, γιατί ουσιαστικά το τμήμα ήταν κλειστό, είχε λίγο δυναμικό σε φοιτητές, οπότε το ΤΕΙ δεν είχε κάποιο λόγο να δώσει προσωπικό.

Παρ’ όλα αυτά, επειδή το συγκεκριμένο Τμήμα έχει πολλά διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, δεν μπορούμε να τα καλύψουμε όλα. Δεν υπάρχει η λογική ότι είμαστε δασολόγοι και επειδή είμαστε σε ένα τμήμα Δασοπονίας θα μπορέσω να κάνω και αυτό το μάθημα και το δεύτερο και τρίτο. Το Τμήμα Αρχιτεκτονικής έχει αυτή την ιδιαιτερότητα. Έχει πολλά περιβαλλοντικά μαθήματα και πολλά σχεδιαστικά και τα γνωστικά αντικείμενα των καθηγητών, είναι εξειδικευμένα σε 2-3-4 μαθήματα ο καθένας. Όχι περισσότερο.

Για την ώρα συνεργαζόμαστε και με το Τμήμα Δασοπονίας, μας κάνουν μαθήματα αυτοί σε κάποια που έχουμε κενά και δεν μπορούμε να τα καλύψουμε και το αντίθετο.

Γενικότερα, όλα τα τμήματα έχουν προβλήματα. Και η Δασοπονία που έχει 9 μέλη μόνιμο προσωπικό, παρ’ όλα αυτά χρειάζεται και αυτή έκτακτους και υπάρχουν γνωστικά αντικείμενα τα οποία δεν μπορούν να καλύψουν από μόνοι τους.»

 

«Την Παιδεία την παρέσυραν τα μνημόνια…»

Ο κ. Σεχίδης κάνει λόγο σ’ αυτό το σημείο για τα μνημόνια, τα οποία μαζί με όλα τα άλλα, έχουν παρασύρει και την Παιδεία: «Γενικότερα την Παιδεία την παρέσυραν τα μνημόνια και το επίπεδο της Παιδείας έχει πέσει αντίστοιχα, όπως και το βιοτικό μας επίπεδο. Δεν παρέχουμε την ίδια Παιδεία που παρείχαμε πριν από 10 χρόνια. Εργαστήρια των 30 ατόμων σε αίθουσες που χωράνε 15-20 δεν μπορούν να γίνουν.

Βέβαια, ο υπουργός υποσχέθηκε ότι θα βοηθήσει με νέες θέσεις μόνιμου προσωπικού για όλα τα καινούρια τμήματα και αυτός ήταν ένας λόγος που πίεζαν τα ΤΕΙ, ώστε να γίνει τώρα αυτή η διαδικασία. Γιατί ο υπουργός έχει δώσει θέσεις στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ δεν ήξεραν αν θα έπρεπε να συμπεριλάβουν στο που θα πάνε οι καινούριες θέσεις και αν θα έπρεπε να συμπεριλάβουν και τα τμήματα που ήταν σε μεταβατικότητα. Ζήτησαν λοιπόν από τον υπουργό να λυθεί το θέμα, ώστε να μπορέσουμε να δώσουμε προσωπικό και σ’ αυτό τα τμήμα. Ειδάλλως, δεν έχει νόημα να πάρεις 10 μόνιμες θέσεις, να δώσεις 4 σε ένα τμήμα που θα κλείσει την επόμενη χρονιά και οι καθηγητές που θα φύγουν θα πάνε κάπου αλλού, ενδεχομένως και σε άλλο ίδρυμα. Γιατί αν μείνουν εντός ιδρύματος καλώς, αλλά εμείς προβλεπόταν να πάμε στις Σέρρες. Με ποια λογική ο πρόεδρός μας θα μας έδινε 4 θέσεις, θα γινόταν προκήρυξη, εκλογή και μετά από ένα χρόνο θα έφευγαν αυτοί οι καθηγητές και βάσει του νόμου θα πήγαιναν στις Σέρρες; Είναι σαν να χάριζες 4 θέσεις προσωπικού στις Σέρρες.»

 

Όλα αυτά τα χρόνια, υπήρχαν ζητήματα με το πτυχίο των ΤΕΙ και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων. Πού βρίσκεται σήμερα αυτό το ζήτημα;

«Το Τμήμα μας είναι μέσα στα 192 Τμήματα των ΤΕΙ, τα οποία δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα αναγνωρισμένα. Το ότι τα παιδιά μπορούν να βγουν και να χρησιμοποιήσουν το πτυχίο για κάποιες προκηρύξεις ή να το χρησιμοποιήσουν ως ελεύθεροι επαγγελματίες, μπορούν. Το πρόβλημα είναι σε περιπτώσεις διαγωνισμών, προκηρύξεων έργων, όπου ο νόμος – για παράδειγμα στα έργα πρασίνου – δεν μας συμπεριλαμβάνει.

Δεν είμαστε μόνο εμείς, είναι 192 Τμήματα. Στα τέλη Νοεμβρίου, ζητήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, όλα αυτά τα Τμήματα τα οποία δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα, να στείλουν τις σκέψεις τους ώστε να διεκπεραιωθεί το ζήτημα.

Όλα αυτά όμως, μπλέκουν με τα Επιμελητήρια. Όταν εμείς για παράδειγμα θέλουμε να συμμετάσχουμε σε έργα πρασίνου, έρχεται το ΓΕΩΤΕΕ και σου λέει όχι. Όταν οι απόφοιτοί μας ζητούν να κάνουν αρχιτεκτονική εξωτερικών χώρων, έρχεται το ΤΕΕ και λέει όχι. Αυτά τα κάνουν οι αρχιτέκτονες. Αντίστοιχα το ΓΕΩΤΕΕ λέει, αυτά τα κάνουν οι γεωλόγοι και οι δασοπόνοι. Και μπλέκουμε σ’ αυτό που είχαν μπλέξει και παλαιότερα με το λεγόμενο μικρό Πολυτεχνείο, όπου οι πτυχιούχοι των ΤΕΙ είχαν πρόβλημα γιατί όλα τα ήθελε το ΤΕΕ.

Ο υπουργός σήκωσε ψηλά τα χέρια και δεν ξέρουμε πώς θα λυθεί το ζήτημα. Αισιοδοξούμε κάποια στιγμή ότι θα τελειώσει το θέμα, όταν θα ανοίξει η αγορά. Όταν λέμε απελευθέρωση των επαγγελμάτων, στην πραγματικότητα αυτό σημαίνει. Δεν χρειάζεται να έχεις ένα συγκεκριμένο πτυχίο.

Αυτό που σκέφτονται, είναι να το πάνε ανά Σχολή. Η Σχολή Γεωπονίας – Τεχνολογίας. Όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα που ασχολούνται με γεωπόνους, δασοπόνους, δασολόγους κτλ., όλα τα Τμήματα θα έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα. Πηγαίνουν να το κατευθύνουν προς τα εκεί. Ξέρω ότι υπάρχει ένα προσχέδιο νόμου, αλλά πάλι θα έχουμε συγκρούσεις με το ΓΕΩΤΕΕ και το ΤΕΕ. Εμείς ειδικά συγκρουόμαστε και με τους δύο. Το δικό μας τμήμα είναι μισό-μισό. 50% πράσινο και 50% τεχνικό.»

 

Το Τμ. Αρχιτεκτονικής Τοπίου στην τοπική κοινωνία

Παλαιότερα, τα Τμήμα σας είχε κάποιες επαφές με το Δήμο Δράμας, με κάποιες μελέτες για πάρκα κτλ. Τι γίνεται μ’ αυτά σήμερα και ποια είναι η σχέση του με την τοπική κοινωνία;

«Γενικότερα είχαμε πει να συνεργαστούμε με το Δήμο, να βοηθήσουμε και να βοηθήσει και ο Δήμος αντίστοιχα. Όλα αυτά βέβαια σταμάτησαν μετά το 2013 που κλείσαμε. Το μόνο που μας ενδιέφερε, ήταν το πώς θα επιβιώσουμε και πώς θα κινηθούμε να αναστείλουμε το κλείσιμο. Οπότε όλα αυτά σταμάτησαν εκεί.

Με το Δήμο Δράμας έχουμε μια συνεργασία. Θα θυμάστε το πρόγραμμα που είχαμε κάνει για τις σχολικές αυλές, το οποίο έχει κολλήσει τυπικά, αλλά τώρα που ξανανοίγουμε, έχουμε κάποιες ιδέες να προχωρήσουμε τη συνεργασία. Έχουμε επαφή με το δήμαρχο κ. Μαμσάκο και να δούμε με ποιο τρόπο θα μπορεί ο Δήμος να βοηθήσει την υπάρχουσα κατάσταση. Δεν ενδιαφέρει να βοηθήσει μόνο οικονομικά, αλλά  με πολλούς τρόπους, ώστε και οι φοιτητές που χάνουμε να μείνουν στην πόλη.

Από τους 120-140 φοιτητές που παίρνει η Δασοπονία, έρχονται και παρακολουθούν οι 60. Οι υπόλοιποι 80 δεν έρχονται καν στη Δράμα. Και δεν έρχονται στη Δράμα γιατί δεν έχουν χρήματα. Άρα, αν μπορέσουμε με κάποιο τρόπο να διαφημίσουμε ότι έχουμε πιο φθηνή ζωή, να πείσουμε τον κόσμο να μείνει, να μην χτυπάνε τα ενοίκια 250 ευρώ σε έναν φοιτητή, με τέτοιες κινήσεις να φέρουμε τον κόσμο εδώ. Γιατί όταν θα έρθει ο κόσμος, θα αρχίσει να κινείται και η πόλη.

Το πρόβλημα το έχει και η Δασοπονία. Για παράδειγμα, στη Δασοπονία πήραν τώρα έναν καινούριο μάθημα και από τους 120-130 που υπολόγιζαν ότι θα έρθουν, έχουν έρθει μόνο 40. Οι υπόλοιποι 80 πού είναι; Γιατί δεν ήρθαν; Δεν είναι εδώ! Ξέρω όμως ότι, κάτω από το 50%  έχουμε κόσμο. Στην πραγματικότητα, είναι σαν η Δράμα να πήρε μισό τμήμα και όχι ολόκληρο. Σ’ αυτό φταίει καθαρά η κρίση. Γιατί παλαιότερα, από 150 ερχόντουσαν οι 130 περίπου. Στο δρόμο μπορεί να έφευγαν είτε γιατί δεν τους άρεσαν τα μαθήματα, είτε γιατί μπήκαν σε λάθος Σχολή. Αυτό είναι το πρόβλημα τώρα. Ότι δεν έρχονται οι φοιτητές γιατί έχουν οικονομικά ζητήματα.

Ας γίνει λοιπόν μια κίνηση με κάποιον τρόπο. Εμείς σκεφτόμασταν ακόμα και φοιτητικές εστίες που όμως κοστίζουν πάρα πολύ. Η Δράμα είναι από τις ελάχιστες πόλεις, ίσως η μοναδική που έχει φοιτητές, αλλά δεν έχει φοιτητικές εστίες. Με κάποιο τρόπο θα πρέπει να καταφέρουμε τους φοιτητές, οι οποίοι θέλουν να έρθουν αλλά δεν μπορούν, να θελήσουν να μείνουν στη Δράμα. Εκεί θέλουμε τη συνεργασία με το Δήμο, με την τοπική κοινωνία.»

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *