Home > Πρώτο Θέμα > Απομακρύνεται ο ορίζοντας για τον οδικό άξονα Δράμας – Αμφίπολης Νέα παράταση ζήτησαν οι εταιρείες για την κατάθεση των προσφορών

Απομακρύνεται ο ορίζοντας για τον οδικό άξονα Δράμας – Αμφίπολης Νέα παράταση ζήτησαν οι εταιρείες για την κατάθεση των προσφορών

Τέλος του 2026 η σύμβαση αν όλα κυλήσουν γρήγορα!

Απομακρύνεται ο ορίζοντας για τον

οδικό άξονα Δράμας – Αμφίπολης

Νέα παράταση ζήτησαν οι εταιρείες για την κατάθεση των προσφορών

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ φάση των προσφορών από τις δύο μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, εισέρχεται το έργο της κατασκευής του οδικού έργου «Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη)».

Το πρόβλημα είναι ότι, η όλη διαδικασία παίρνει νέα παράταση, την οποία ζήτησαν οι επιλεγείσες εταιρείες, προκειμένου να καταθέσουν τις τελικές προσφορές τους και το Υπ. Υποδομών και Μεταφορών συμφώνησε βέβαια σ’ αυτό. Στόχος του Υπουργείου είναι φυσικά να πετύχει μια καλύτερη και ανταγωνιστική προσφορά, όμως αυτό σημαίνει ότι η όλη διαδικασία πηγαίνει και πάλι πίσω.

Θα μπορούσαν να πουν ορισμένοι ότι «το έργο έχει βηματισμό», όμως, απ’ ότι φαίνεται, εκεί που λέγαμε ότι θα ξεκινούσε στα μέσα του 2026 – με το ξεκίνημα εννοούμε ότι αρχίζουν οι πρώτες εργασίες στο πεδίο – εντούτοις φαίνεται ότι όλα πάνε πίσω με την εξέλιξη αυτή και άρα θα πάμε τέλος του 2026! Και όλα αυτά, λόγω της μεγάλης γραφειοκρατικής διαδικασίας που υπάρχει, αλλά και των μεγάλων χρονικών περιθωρίων που δίνονται σ’ αυτές.

Το ζήτημα είναι πως οι Δραμινοί βλέπουν εντελώς διαφορετικά αυτή την εικόνα. Ότι, από τις δηλώσεις του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη το 2019 από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ότι σε 18 μήνες θα είχαν τελειώσει οι διαδικασίες, φτάσαμε στα έξι χρόνια πλέον και ακόμα δεν βλέπουμε ορίζοντα!

Και βέβαια, δεν είναι μόνο το ζήτημα του άξονα Δράμας – Αμφίπολης, αλλά και του άξονα Καβάλας – Δράμας, οι εργασίες του οποίου επίσης καθυστερούν απίστευτα. Όπως είναι γνωστό, το υποτμήμα Σταυρού – Κρηνίδων ενώ έπρεπε να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2025, πήρε δύο χρόνια παράταση και επιτρέψτε μας να πούμε χωρίς ξεκάθαρες δεσμεύσεις.

Όσο για τα άλλα δυο υποτμήματα, Κρηνίδων – Αγίου Αθανασίου και Αγίου Αθανασίου – Δράμας, αυτά κι αν δεν έχουν ορίζοντα, αυτά κι αν βρίσκονται στο πουθενά.

Όλα αυτά, αυτές οι τόσες αργές διαδικασίες για μια περιοχή σαν τη Δράμα, η οποία αισθάνεται απομονωμένη, είναι καταστάσεις που απογοητεύουν τους κατοίκους του Νομού Δράμας. Τα λόγια είναι καλά, όμως χρειάζεται να ακολουθούνται και από πράξεις.

Οι νέες εξελίξεις για το Δράμα – Αμφίπολη

Όπως είναι γνωστό, οι διαδικασίες του έργου γίνονται μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), μαζί με το έργο του άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα. Είναι δύο έργα των οποίων οι διαδικασίες εξελίσσονται ταυτόχρονα.

Ενώ η ημερομηνία της υποβολής προσφορών ήταν να ξεκινήσει στα τέλη Οκτωβρίου, τελικά θα ξεκινήσουν την 1η Δεκεμβρίου. Από εκεί και πέρα, θα χρειαστεί ένα διάστημα για την αξιολόγησή τους και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, εντός του πρώτου τριμήνου του 2026 και εφόσον δεν υπάρξει άλλη μετάθεση, η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί.

Οι ισχυρές εταιρείες που ετοιμάζονται για την υποβολή προσφορών, είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – METLEN και ΑΒΑΞ, ώστε να διεκδικήσουν και να βάλουν, όποιος επικρατήσει, στο χαρτοφυλάκιό τους δύο οδικά έργα, που προωθούνται μέσω ΣΔΙΤ, συνολικής αξίας σχεδόν 695 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι σήμερα, οι προεπιλεγείσες εταιρείες ζήτησαν παράταση της προθεσμίας υποβολής των δεσμευτικών προσφορών κατά δύο μήνες από το Υπ. Υποδομών και Μεταφορών και η οποία τελικά δόθηκε, ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερος ανταγωνισμός προς όφελος του Δημοσίου.

Η διάρκεια του κάθε έργου ΣΔΙΤ έχει οριστεί σε 360 μήνες (30 χρόνια). Τα 3-4 πρώτα έτη αφορούν στην κατασκευή/αναβάθμιση των υποδομών των οδικών αξόνων και τα υπόλοιπα αφορούν στην περίοδο λειτουργίας και συντήρησης.

Από αυτή θα προκύψει ο ανάδοχος, ο οποίος θα αναλάβει για κάθε ένα από τα δύο μεγάλα projects τα έργα. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως τα έργα τρέχουν με την μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και είναι μια πρακτική που εφαρμόστηκε πρώτη φορά για οδικά έργα που δεν μπορούν να τραβήξουν χρηματοδότηση από άλλες πηγές.

Βέβαια για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού έχουμε ακόμα δρόμο καθώς θα χρειαστεί η απόφαση για τον προσωρινό ανάδοχο και στη συνέχεια να μπούμε στην προσυμβατική περίοδο όπου θα χρειαστεί να προσκομιστούν όλα τα απαραίτητα έγγραφα, να κλειδώσει το χρηματοδοτικό μείγμα κ.α. Αν όλα πάνε με σχετικά γρήγορους ρυθμούς, ίσως μέχρι το τέλος του 2026 να υπογραφούν οι δύο συμβάσεις.

Τα έργα για το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη συμπληρώνουν την πεντάδα έργων που αποτελούν μια νέα γενιά οδικών έργων της χώρας.

Να θυμίσουμε πως ο διαγωνισμός για το Δράμα-Αμφίπολη έχει κινήσει το ενδιαφέρον των σχημάτων: AVAX, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR GROUP-ΜETLEN. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 248,5 εκατ. ευρώ με τον ΦΠΑ (200,43 εκατ. χωρίς ΦΠΑ).

Ο δρόμος «Δράμα – Αμφίπολη»

Το οδικό έργο «ΚΑΘΕΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΔΡΑΜΑ – ΑΜΦΙΠΟΛΗ (ΠΑΛΑΙΟΚΩΜΗ)» θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ εκτιμώμενης αξίας 248,5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Το έργο αφορά στην αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Δράμας – Αμφίπολης, είτε με αποκατάσταση και διαπλάτυνση τμημάτων της υπάρχουσας οδού είτε με κατασκευή εντελώς νέων τμημάτων κατά μήκος του τμήματος από Παλιοκώμη σε Μαυρολεύκη, και από Μαυρολεύκη σε Δράμα συνολικού μήκους 43 χλμ.

Πρόκειται για έργο με το οποίο θα αναβαθμίσει την οδική σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία Οδό ενώ θα παρέχει και άνετη σύνδεση με τον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης. Ο δρόμος θα έχει χαρακτηριστικά άξονα ταχείας κυκλοφορίας.

Συγκεκριμένα, η κύρια αρτηρία θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο με αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για περίπου 13,5 χλμ. και κατασκευή περίπου 29,5 χλμ. νέων τμημάτων. Τα κύρια χαρακτηριστικά του έργου περιλαμβάνουν την αναβάθμιση της κύριας αρτηρίας, την κατασκευή δύο νέων τμημάτων και τη σύνδεση με τις υφιστάμενες οδούς με 9 κόμβους.

Α. Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση των τμημάτων:

– Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη μήκους ~29.5 χλμ.

– Μαυρολεύκη – Δράμα μήκους ~13.5 χλμ.

Οι ανισόπεδοι κόμβοι θα είναι οι ακόλουθοι:

– Α/Κ Μεσορράχης

– Α/Κ Παλαιοκώμης

– Α/Κ Μ. Σουλίου

-Α/Κ Ροδολίβους

– Α/Κ Πρώτης

– Α/Κ Ν. Μπάφρας

– Α/Κ (Ημικόμβος) Αγγίτη

– Α/Κ Μαυρολεύκης

– Α/Κ Περιφερειακής Δράμας

– Κ/Κ Δράμας (σύνδεση με το αστικό δίκτυο της Δράμας)

Στην συνέχεια θα αναλάβει την λειτουργία, συντήρηση, χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη.