Home > νέα > Αβεβαιότητα για την σπορά της ελαιοκράμβης καθώς πέφτει τέσσερα λεπτά από πέρυσι-Απορροφήθηκε στα 0,37 λεπτά η σοδειά του ηλίανθου για βιοντίζελ

Αβεβαιότητα για την σπορά της ελαιοκράμβης καθώς πέφτει τέσσερα λεπτά από πέρυσι-Απορροφήθηκε στα 0,37 λεπτά η σοδειά του ηλίανθου για βιοντίζελ

Απορροφήθηκε στα 0,37 λεπτά η σοδειά του ηλίανθου για βιοντίζελ

Αβεβαιότητα για την σπορά

της ελαιοκράμβης καθώς πέφτει

τέσσερα λεπτά από πέρυσι

► Μουδιασμένοι οι παραγωγοί αμφιβάλλουν για το μέλλον των ενεργειακών φυτών

► Παραγωγός βιοντίζελ: Περιμένουμε τους υπουργούς Ενέργειας

και Αγροτικής Ανάπτυξης να διορθώσουν την κατάσταση

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΑΝ ΚΑΙ προς το παρόν είχε κοντέψει να τιναχθεί στον αέρα η φετινή σοδειά του ηλίανθου στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, τελικά φαίνεται ότι είχαμε αίσιο τέλος˙ τουλάχιστον σ’ αυτό το σημείο.

Ο «Πρωινός Τύπος» είχε ασχοληθεί με το θέμα της παραγωγής του ηλιόσπορου και της ελαιοκράμβης με σχετικό ρεπορτάζ στις 10 Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με όσα είχαν δηλώσει εκείνες τις ημέρες στον «Πρωινό Τύπο» παραγωγοί ηλίανθου και ελαιοκράμβης στην περιοχή της Δράμας και των Σερρών, η φετινή σοδειά του ηλίανθου κινδύνευε να τιναχθεί στον αέρα, καθώς η μεγαλύτερη εταιρία διυλιστηρίων στη χώρα, η Motor Oil, απειλούσε να μην απορροφήσει την παραγωγή βιοντίζελ, ενώ απορροφούσε το βιοντίζελ με τιμές που δεν ξεπερνούν τα 1.050 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Πράγμα που σημαίνει ότι, με αυτά τα δεδομένα, οι μεταποιητές βιοντίζελ δεν μπορούσαν να παραδώσουν τις δικές τους ποσότητες.

Όπως είναι γνωστό, η παραγωγή ηλίανθου και ελαιοκράμβης, παραδίδεται σε διάφορους μεταποιητές που τα μετατρέπουν σε βιοντίζελ, το οποίο στη συνέχεια πωλούν στις μεγάλες εταιρίες διυλιστηρίων για να αναμειχθεί με πετρέλαιο και βενζίνη.

Αυτή τη στιγμή, η σοδειά του ηλιόσπορου φαίνεται ότι βρήκε τελικά διέξοδο απορρόφησης με 0,37 λεπτά προς τους μεταποιητές βιοντίζελ και ήδη έχουν τηρηθεί κανονικά όλα τα συμβόλαια όπως είχαν υπογραφεί, δήλωσε χθες στον «Πρωινό Τύπο» ο αγρότης παραγωγός κ. Καραμπουγιούκας.

Όπως τονίζει ο ίδιος, το πρόβλημα είναι με την ελαιοκράμβη από εδώ και πέρα. «Οι συμβάσεις που έχουν ξεκινήσει να γίνονται για τη νέα καλλιεργητική περίοδο στην ελαιοκράμβη, είναι πεσμένες κατά τέσσερα λεπτά. Πέρσι ήταν στα 0,40 με 0,42 λεπτά και στα νέα συμβόλαια πέφτει στα 0,36 λεπτά. Όσο για το τι θα γίνει με τον ηλίανθο που θα έρθει την άνοιξη και θα χρειαστεί να σπείρουμε, δεν μπορούμε να ξέρουμε από τώρα».

Σύμφωνα με όσα δήλωσε στον «Πρωινό Τύπο» ο κ. Λίτος από τις Σέρρες, επιβεβαιώνει ότι το πρόβλημα δεν έχει λυθεί και τα προβλήματα συνεχίζονται. Όπως μας λέει, «εκ μέρους της κυβέρνησης δεν έχει γίνει τίποτα και ο κόσμος είναι μουδιασμένος. Ελάχιστοι έχουν υπογράψει συμβάσεις με 0,36 λεπτά στην ελαιοκράμβη και ετοιμάζονται να σπείρουν, αλλά τα πράγματα παραμένουν αβέβαια».

Σημειώνει πάντως ο ίδιος, ότι οι περισσότεροι είναι ακόμα υπό σκέψη για το αν τελικά σπείρουν ελαιοκράμβη αυτή την περίοδο, ή τουλάχιστον να μειώσουν την ποσότητα των στρεμμάτων τους. «Με τέτοια τιμή, είναι πολύ δύσκολο να ξεκινήσει κάποιος να σπείρει ελαιοκράμβη… είναι αβέβαιο το μέλλον» λέει ο ίδιος. Όπως πάντως επιβεβαιώνεται γενικότερα, ένα από τα προβλήματα είναι και ο καιρός, ο οποίος δεν βοηθάει στη σπορά, καθώς πρέπει να ξεκινήσουν οι βροχές για την σπορά της ελαιοκράμβης.

Σε γενικότερο επίπεδο πάντως, επικρατεί μια γενικότερη αβεβαιότητα όπως διαφαίνεται, καθώς η νέα τιμολογιακή πολιτική, υποχρεώνει αρκετούς αγρότες να δουν με άλλο μάτι την υπόθεση της ελαιοκράμβης και των ενεργειακών φυτών εν γένει. Σημειώνεται ότι πέρυσι, σπάρθηκαν περί τα 210.000 στρέμματα ελαιοκράμβης σε όλη τη χώρα, από 120.000 στρέμματα πρόπερσι.

Όπως αναφέρεται γενικότερα, η πλειοψηφία της ελαιοκράμβης συγκεντρώνεται κατά 80% στη Μακεδονία, και τα τελευταία χρόνια αποτελεί μονόδρομο και μοναδική καλλιέργεια που άφηνε ένα καλό εισόδημα.

Η πλευρά των μεταποιητών

Ο «Πρωινός Τύπος» μίλησε επίσης με επιχειρηματία παραγωγό βιοντίζελ, ο οποίος ζήτησε την ανωνυμία του. Όπως σημειώνει, αυτή τη στιγμή πουλάμε το χιλιόλιτρο 1.100 ευρώ, ενώ παλαιότερα πουλούσαμε στα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛ.ΠΕ.) με 1.250 ευρώ, ενώ η Motor Oil αγόραζε το βιοντίζελ με 1.098 έως 1.100 ευρώ

Στη συνέχεια όμως οι τιμές έπεσαν και από τα ΕΛ.ΠΕ. καθώς δεν άντεχε τον ανταγωνισμό και έτσι τελικά αυτή τη στιγμή αδυνατούν να πληρώσουμε πλέον την ελαιοκράμβη, καθώς στην καλύτερη των περιπτώσεων η τιμή της ελαιοκράμβης θα μπορούσε να πάει στα 0,37 λεπτά, ενώ όπως ο ίδιος σημειώνει, «το ίδιο πρόβλημα θα έχουμε και με τον ηλίανθο την άνοιξη. Υποχρεωτικά θα πέσουν και εκεί οι τιμές».

Όπως τονίζει ο επιχειρηματίας βιοντίζελ, «πλέον τα εργοστάσιά μας δεν μπορούν να ανταποκριθούν και θα χάσουμε κι εμείς χρήματα. Οπότε, εφόσον παραμείνουν αυτές οι τιμές, τότε θα φτάσουμε να μιλάμε για 320 ευρώ στον ηλιόσπορο στον τόνο και 360 ευρώ στην ελαιοκράμβη».

Στην ερώτηση για το πώς βλέπει την χρονιά, ο επιχειρηματίας – παραγωγός βιοντίζελ, επισημαίνει ότι προς το παρόν «δεν έχει βρέξει για να ξεκινήσει η σπορά της ελαιοκράμβης και οι αγρότες περιμένουν μήπως πετύχουν κάποια καλύτερη τιμή. Όπως είναι αυτή την ώρα οι τιμές, 1.100 ευρώ στα ΕΛ.ΠΕ. και 1.098 ευρώ και ακόμα παρακάτω από τη Motor Oil,  δεν θα μπορέσουμε να πληρώσουμε παραπάνω τους αγρότες. Θα γράψουμε μεγάλες ζημιές».

Όπως λέει ο ίδιος, «από την αρχή της χρονιάς έχω πουλήσει μόνο το 14% του βιοντίζελ μέχρι τέλη Σεπτεμβρίου, πράγμα που καταλαβαίνετε ότι είναι ήδη δύσκολα». Τέλος, ο ίδιος τονίζει ότι «περιμένουμε ενέργειες από τον υπουργό Ενέργειας κ. Χατζηδάκη και από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Βορίδη, για να διορθώσουν την κατάσταση αυτή. Για την ώρα δεν βλέπουμε τίποτα».