Διαφωνίες οικολόγων της Δράμας
για το «μουσικό σιντριβάνι»
στην Αγία Βαρβάρα
Τι γράφει ο Δραμινός Αρχιτέκτονας κ. Παπαϊωάννου σε κείμενό του στο διαδίκτυο
ΠΡΟ ΗΜΕΡΩΝ, ο «Π.Τ.» είχε αναφερθεί στα όσα συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια της πέμπτης Λογοδοσίας της δημοτικής αρχής, σχετικά με τις ήπιες παρεμβάσεις στο πάρκο της Αγίας Βαρβάρας.
Μεταξύ άλλων, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Δράμας κ. Σαλπιγκτίδης, είχε κάνει αναφορά σε «επτά φάσεις» της προηγούμενης δημοτικής αρχής, τις οποίες υιοθέτησε και η δημοτική αρχή Παπαδόπουλου. Η πρώτη φάση αφορούσε την εγκατάσταση υποβρύχιου φωτισμού στη λίμνη της Αγίας Βαρβάρας καθώς και ένα σιντριβάνι το όποιο μάλιστα θα παίζει και μουσική. Η νέα δημοτική αρχή, υπέβαλε πρόταση χρηματοδότησης από το χρηματοδοτικό εργαλείο INTERREG Ελλάδα – Βουλγαρία 2021 – 2027.
Αναφορά ακριβώς σ’ αυτό το θέμα κάνει, ο γνωστός Δραμινός Αρχιτέκτονας κ. Ηρακλής Παπαϊωάννου, με ένα κείμενο που δημοσιεύει στην ιστοσελίδα «Φίλοι της Οικολογικής Κίνησης Δράμας», στην οποία φέρεται ως διαχειριστής.
Παρέμβαση που προσβάλει
Όπως αρχικά αναφέρει στον τίτλο: «Φώτα και μουσικές μέσα στη λίμνη: μια παρέμβαση που προσβάλλει την Αγία Βαρβάρα», ενώ παρακάτω σημειώνει: «Όμως, ας το πούμε καθαρά: μια τέτοια κίνηση δεν συνιστά εξωραϊσμό — είναι ευθεία αλλοίωση του ιστορικού και φυσικού τοπίου της πόλης.
Η λίμνη της Αγίας Βαρβάρας δεν είναι σκηνικό για φαντασμαγορία. Είναι χαρακτηρισμένος ιστορικός τόπος, ένας από τους ελάχιστους αστικούς υδάτινους πυρήνες στην Ελλάδα που διατηρούν τον φυσικό και πνευματικό τους χαρακτήρα. Οι πηγές που αναβλύζουν, τα νερά που ρέουν αθόρυβα, η αρμονία του φωτός με τη σκιά των δέντρων — όλα αυτά συνθέτουν ένα περιβάλλον ηρεμίας και σεβασμού, όχι θέαμα».
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τονίζει μάλιστα, ότι «η εγκατάσταση φώτων και σιντριβανιού με μουσική μέσα στη λίμνη δεν είναι απλώς κακόγουστη. Είναι παραβίαση του ίδιου του πνεύματος του τόπου».
Παρακάτω αναφέρει τους λόγους για τους οποίους η παρέμβαση αυτή «προσβάλει» την Αγία Βαρβάρα, επισημαίνοντας ότι «αλλοιώνει το φυσικό οικοσύστημα και διαταράσσει τη βιοποικιλότητα των νερών, αναιρεί τον ιστορικό χαρακτήρα που οδήγησε στον χαρακτηρισμό της περιοχής ως προστατευόμενης, και επιβάλλει μια αισθητική “κιτς” επίδειξης, ασύμβατη με την ταυτότητα της Δράμας».
Κάνει λόγο για «αισθητική και περιβαλλοντική διάσταση», τονίζοντας ότι «κάθε παρέμβαση σε χαρακτηρισμένο ιστορικό τόπο οφείλει, βάσει του Ν. 3028/2002, να έχει έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού και να συνάδει με τη διαχειριστική μελέτη της περιοχής. Αν η τοποθέτηση φωτισμών και μουσικού σιντριβανιού μέσα στο νερό δεν προβλέπεται από τέτοια μελέτη, τότε η πράξη αυτή δεν είναι απλώς ατυχής· είναι εκτός πλαισίου νομιμότητας».
Καταλήγοντας στο κείμενό του ο κ. Παπαϊωάννου, εξηγεί ότι «η Αγία Βαρβάρα δεν χρειάζεται “ζωντάνια” μέσα από LED και μηχανικά σιντριβάνια. Η δική της ζωντάνια είναι η ζωή του τόπου, το νερό που ρέει, τα πουλιά που πετούν, οι άνθρωποι που στέκονται σιωπηλά δίπλα στο νερό. Αν τη μετατρέψουμε σε “υδάτινο θέαμα”, θα έχουμε χάσει την ουσία της — και μαζί της, ένα κομμάτι της συλλογικής μας μνήμης. Η πραγματική φροντίδα για την Αγία Βαρβάρα δεν είναι η τεχνητή λάμψη, αλλά ο σεβασμός, η απλότητα και η σιωπή. Ας υπερασπιστούμε την ταυτότητα αυτού του τόπου πριν πνιγεί μέσα στα φώτα και τη μουσική».

