Home > Πρώτο Θέμα > Έκθεση Φωτογραφίας για τη Δράμα του περασμένου αιώνα Η Ιστορικός Τέχνης Βίκυ Κωνσταντινίδου στον «Πρωινό Τύπο»

Έκθεση Φωτογραφίας για τη Δράμα του περασμένου αιώνα Η Ιστορικός Τέχνης Βίκυ Κωνσταντινίδου στον «Πρωινό Τύπο»

 

Η Δράμα την 20ετία 1900-1920 από το αρχείο της ΔΕΚΠΟΤΑ

Έκθεση Φωτογραφίας για τη Δράμα του περασμένου αιώνα

Η Ιστορικός Τέχνης Βίκυ Κωνσταντινίδου στον «Πρωινό Τύπο»

Του Θανάση Πολυμένη

 

ΜΙΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ έκθεση για τη Δράμα του περασμένου αιώνα, έχει ετοιμάσει και θα παρουσιάσει, η Ιστορικός Τέχνης κα. Βίκυ Κωνσταντινίδου, μέσω του φωτογραφικού αρχείου της ΔΕΚΠΟΤΑ του Δήμου Δράμας. Αντικείμενο της έκθεσης, θα είναι η Δράμα τις δεκαετίες 1900-1920.

Η έκθεση διοργανώνεται από το Δήμο Δράμας, τη ΔΕΚΠΟΤΑ, σε συνεργασία με το Λύκειο Ελληνίδων Δράμας, και θα παρουσιαστεί από 23 Φεβρουαρίου έως και 9 Μαρτίου, στον εκθεσιακό χώρο «Ελευθερία». Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου και ώρα 19.30 και οι ώρες λειτουργίας της καθημερινά θα είναι: Δευτέρα – Παρασκευή: 19.00-22.00. Σάββατο – Κυριακή: 11.00-14.00 και 19.00-22.00, με ελεύθερη είσοδο.

Ο «Πρωινός Τύπος», μίλησε με την Ιστορικό Τέχνης κα. Κωνσταντινίδου, που επιμελήθηκε την έκθεση και σημειώνει μεταξύ άλλων ότι ήδη ετοιμάζονται να ακολουθήσουν και άλλες εικοσαετίες στη συνέχεια, πάντα με φωτογραφικό αρχείο της ΔΕΚΠΟΤΑ. Σημαντικό είναι επίσης, ότι γίνονται συγκρίσεις με εικόνες από τη σημερινή Δράμα.

afisa ekthesi foto 1900 1920 (2)

Πώς προέκυψε η ιδέα για τη δημιουργία της έκθεσης με τη Δράμα του περασμένου αιώνα κα. Κωνσταντινίδου;

«Ήδη, από την προηγούμενη έκθεση που διοργάνωσα μαζί με τη ΔΕΚΠΟΤΑ, που ήταν για τα 20 χρόνια λειτουργίας της και είχαμε παρουσιάσει την έκθεση ζωγραφικής Ελλήνων και Βαλκάνιων καλλιτεχνών, ασχοληθήκαμε με το αρχείο των πινάκων ζωγραφικής.

Τώρα παίρνουμε το φωτογραφικό αρχείο της ΔΕΚΠΟΤΑ, το οποίο είναι πάρα πολύ πλούσιο και αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε με τις αρχές του προηγούμενου αιώνα ανά εικοσαετίες. Σκοπός μας είναι να συνεχίσουμε και με άλλες εκθέσεις: 1920-1940, 1940-1960 και ούτω καθεξής, ώστε να δώσουμε στον κόσμο, την ιδέα της πόλης, πώς ήταν ήδη από τον προηγούμενο αιώνα.

Ειδικά αυτή η έκθεση είναι πάρα πολύ σημαντική, γιατί η Δράμα βρίσκεται σε μια μεταιχμιακή φάση, όπου σταματάει η οθωμανική κατάκτηση, απελευθερώνεται για λίγο και δυναμώνει. Έπειτα έρχεται η βουλγαρική κατοχή, μετά πάλι απελευθερώνεται και πάλι η βουλγαρική κατοχή. Αυτά τα 20 χρόνια, είναι τα πιο έντονα και για το Δραμινό λαό ενώ πάλι στην αρχιτεκτονική της πόλης υπάρχει διαφορά. Πριν δέσποζαν τα τζαμιά.

Στις αρχές του 1900, βλέπουμε ότι οι μιναρέδες φεύγουν, γιατί φεύγει και το οθωμανικό στοιχείο. Εκείνη την εποχή γενικότερα, υπάρχει μια κινητικότητα στην αρχιτεκτονική, όπως ότι χτίζονται τα Εκπαιδευτήρια. Οπότε βλέπουμε και πολλές διαφορές, ειδικά την πρώτη εικοσαετία του περασμένου αιώνα.

Για το λόγο αυτό αποφασίσαμε να επικεντρωθούμε εκεί. Χρησιμοποιήσαμε αποκλειστικά το φωτογραφικό αρχείο της ΔΕΚΠΟΤΑ, στο οποίο στην ουσία, όλα αυτά είναι καρτ-ποστάλ της εποχής και ήταν μια συγκινητική εξερεύνηση. Προσωπικά, είχα τη δυνατότητα να τα πάρω, να τα διαβάσω, να βρεθώ σ’ αυτή την εποχή και ήταν κάτι μοναδικό.»

 

Θα υπάρχουν εικόνες ώστε να μπορεί ο κόσμος σήμερα να κάνει σύγκριση σε διάφορα σημεία της πόλης πώς ήταν και πώς είναι σήμερα;

«Ακριβώς εκεί έγκειται η έννοια της οικολογίας που έχουμε βάλει. Ότι τα έργα που έχουμε επιλέξει, δίπλα ακριβώς από την παλιά φωτογραφία, θα υπάρχει μια σημερινή φωτογραφία του 2017. Για να δούμε το πώς ο άνθρωπος, μερικές φορές δεν έχει σεβαστεί και μερικές φορές έχει εξελίξει, την πόλη και την περιοχή του. Οπότε θέλουμε να δείξουμε το πώς ήταν τότε η Δράμα και το πώς είναι τώρα, ώστε και ο κόσμος να μπει στη διαδικασία να σκεφτεί ότι, το ανθρώπινο στοιχείο είναι κάτι που έρχεται και φεύγει, αλλά η πόλη μένει και πρέπει να προσέχουμε και τον χώρο μας και την πόλη μας.»

 

Σ’ αυτά τα σημεία που γίνεται η σύγκριση, έχουμε μεγάλες αλλαγές από το χθες με το σήμερα;

«Υπάρχουν σημεία τα οποία δεν έχουν καμιά διαφορά, μόνο ότι έχουν χτιστεί πολυκατοικίες τριγύρω, όπως για παράδειγμα τα Εκπαιδευτήρια. Έχουν την άνεση του χώρου που είχαν και τότε. Επίσης, έχουμε και τον γνωστό πύργο του ρολογιού, ο οποίος δεν υπάρχει πλέον.

Έχουμε μια πολύ ωραία φωτογραφία από την Εθνικής Αμύνης στο ύψος του Παγοποιείου, που δεν υπάρχει τίποτα τριγύρω. Μόνο η γέφυρα του τσάι. Σήμερα είναι ένας χώρος γεμάτος αυτοκίνητα και με μεγάλη κινητικότητα. Οπότε, παρατηρούνται αυτά τα διαφορετικά στοιχεία.»

 

Την έκθεση θα μπορούν να επισκεφτούν σχολεία της πόλης μας;

«Στα πλαίσια της έκθεσης έχουμε ετοιμάσει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Έχουμε επικοινωνήσει με όλα τα σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και ήδη έχουμε πολλά σχολεία από την πόλη και το νομό, που θα έρθουν τις πρωινές ώρες να δουν την έκθεση. Για το λόγο αυτό έχουμε ετοιμάσει μια ξενάγηση ειδικά για παιδιά δημοτικού και στο τέλος θα κάνουμε ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι με τα παιδιά.

Μάλιστα, στα πλαίσια της οικολογίας, έχουμε ετοιμάσει πάνινες τσάντες και με τη βοήθεια του Λυκείου Ελληνίδων Δράμας το οποίο θα ετοιμάσει μια στάμπα πάνω στην τσάντα, όπου θα είναι μια από τις φωτογραφίες της έκθεσης και στο τέλος της ξενάγησης θα κάνουν έναν καλλιτεχνικό παιχνίδι με τις τσάντες, θα τη βάψουν, θα τη διακοσμήσουν όπως θέλουν. Όταν πάνε στο σούπερ-μάρκετ θα μπορούν να την πάρουν μαζί τους.

Όλο αυτό, γιατί θεωρούμε στη ΔΕΚΠΟΤΑ, ότι πρέπει να βάλουμε όλη μας τη δύναμη και να περάσουμε βασικά μηνύματα από τώρα στα νέα παιδιά, ώστε να εξελιχθεί η κοινωνία μας.»

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *