Home > Νέα > Οι Εβρίτες αναβίωσαν στη Δράμα το αποκριάτικο έθιμο του «Μπέη» Από τον Σύλλογο Εβριτών Ν. Δράμας και τον Πολιτιστικό Μορφωτικό Σύλλογο Πρωτοκκλησίου Έβρου

Οι Εβρίτες αναβίωσαν στη Δράμα το αποκριάτικο έθιμο του «Μπέη» Από τον Σύλλογο Εβριτών Ν. Δράμας και τον Πολιτιστικό Μορφωτικό Σύλλογο Πρωτοκκλησίου Έβρου

Οι Εβρίτες αναβίωσαν στη Δράμα

το αποκριάτικο έθιμο του «Μπέη»

Από τον Σύλλογο Εβριτών Ν. Δράμας και τον Πολιτιστικό Μορφωτικό Σύλλογο Πρωτοκκλησίου Έβρου

 

Το αποκριάτικο έθιμο του «Μπέη», αναβίωσε το μεσημέρι του Σαββάτου 22 Φεβρουαρίου, στην πλατεία Ελευθερίας Δράμας, από τον Σύλλογο Εβριτών Ν. Δράμας «Ο Έβρος» και τον Πολιτιστικό Μορφωτικό Σύλλογο Πρωτοκκλησίου Έβρου «Ορφέας 2007».

Το έθιμο, αναβίωσε για πρώτη φορά στην πόλη μας, και έρχεται από την περιοχή του βόρειου Έβρου.

Έντονα σκωπτικό, με σατιρική διάθεση και θεατρικά στοιχεία, το αποκριάτικο έθιμο του «Μπέη», με ρίζες στα χρόνια της τουρκοκρατίας, διασώζεται μέχρι σήμερα σε αρκετά χωριά του βόρειου Έβρου, αναβιώνοντας μνήμες οικογενειακές και ιστορικές, μνήμες που αποτελούν ακόμη έναν συνδετικό κρίκο του παρελθόντος με το παρόν των Θρακών.

ETHIMO MPEH 5

Την Κυριακή της Τυρινής, από νωρίς το πρωί, ο «Μπέης» τούρκος αξιωματούχος, μαζί με τη σύζυγό του, τη μπέινα κι έναν ιδιόμορφο και πολυμελή θίασο με πρόσωπα που διαφοροποιούνται από χωριό σε χωριό (ο Αράπης, ένα αστείο πρόσωπο μαυρισμένο με καπνιά από τους ξυλόφουρνους που υπήρχαν στις αυλές των σπιτιών, ο Κατής, δικαστής, με τους τέσσερις ακολούθους του, ο κλητήρας, ο χωροφύλακας, ο ταμίας, ο γιατρός, η τσιγγάνα, ο αρκουδιάρης και η αρκούδα, κ.ά. όλοι άνδρες μεταμφιεσμένοι) επισκέπτονται τα σπίτια του χωριού.

Το πρώτο σπίτι που επισκέπτονται είναι αυτό του ιερέα, με τον Μπέη να εισπράττει το φόρο που αποδίδονταν στον κατακτητή, να μοιράζει ευχές, να σατιρίζει τους πάντες και να δέχεται και ο ίδιος τα πειράγματα, τόσο της συνοδείας του, όσο και των συγχωριανών του, στους οποίους εύχεται καλή σοδειά, αλλά επιβάλλει και διάφορες ποινές.

Στη σύντομη περιοδεία του ο θίασος συγκεντρώνει διάφορα κεράσματα, αλλά και σπόρους, καθώς το έθιμο συνδέεται άμεσα με την επίκληση για τη γονιμότητα της γης, τη μαγική υποβοήθηση της γης να βλαστήσει.