Ψηφίστηκε στη Βουλή ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας
«Για να αλλάξει η συμπεριφορά
των οδηγών, θα πρέπει να υπάρξει
και αλλαγή στη νοοτροπία»
Μιλάει στον «Π.Τ.» ο κ. Μακρόπουλος, γεν. γραμ. του Περιφερειακού Σωματείου Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών ΑΜΘ & πρόεδρος του αντίστοιχου Σωματείου της Δράμας
Του Θανάση Πολυμένη
Η ΑΥΣΤΗΡΟΠΟΙΗΣΗ του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), είναι πλέον μια πραγματικότητα. Η συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου ψηφίστηκε χθες Τετάρτη στη Βουλή και αποτελεί πλέον νόμο του κράτους.
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει πλέον νέες βαρύτατες ποινές, δίνοντας έμφαση στις επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές, αλλά και το διαχωρισμό της πρώτης παράβασης από τη συνεχόμενη παραβατικότητα.
Μέσα από το πλαίσιο του νέου ΚΟΚ, καθιερώνεται ένα κλιμακωτού χαρακτήρα ποινολόγιο, ώστε να επιβάλλονται αυστηρότερες συνέπειες σε υπότροπους, οι οποίοι επαναλαμβάνουν σοβαρά παραπτώματα, ενώ υπάρχει και πρόνοια για αυξημένες κυρώσεις στην περίπτωση που ο παραβάτης εμπλακεί σε ατύχημα.
Στις παραβάσεις, για τις οποίες θα εφαρμόζονται κλιμακωτές ποινές περιλαμβάνονται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή STOP, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η μεγάλη υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, οι «κόντρες» και η οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος.
Μακρόπουλος: «Προς τη σωστή κατεύθυνση…»
Σχετικά με το νέο ΚΟΚ, τις νέες ποινές και πρόστιμα, αλλά και την εφαρμογή του, μιλάει στον «Π.Τ.» ο κ. Δημήτρης Μακρόπουλος, γενικός γραμματέας του Περιφερειακού Σωματείου Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών Αν. Μακεδονίας – Θράκης και πρόεδρος του αντίστοιχου Σωματείου της Δράμας.
Αυτό που αρχικά σημειώνει ο κ. Μακρόπουλος, είναι ότι, «ως κλάδος, θεωρούμε ότι η αυστηροποίηση των ποινών είναι γενικότερα προς την σωστή κατεύθυνση. Κι αυτό γιατί τόσα χρόνια, το υπάρχον σύστημα, δεν έχει αποδώσει τα μέγιστα. Μην ξεχνάμε ότι έχουμε πολλές παραβάσεις, για τις οποίες υπήρχε απλώς μια μικρή αφαίρεση του διπλώματος. Και φυσικά, η συνεχής παραβατικότητα – ότι είμαστε υπότροποι σε κάποιες παραβάσεις – καλό είναι να επιφέρει πολλαπλασιασμό της ποινής. Γιατί απ’ ότι βλέπουμε, πάνω σ’ αυτό βασίζεται ο νέος Κώδικας».
Περισσότερη αστυνόμευση…
Αυτό που τονίζει στη συνέχεια ο ίδιος, είναι ότι «αυτό θα πρέπει να συνοδευτεί με περισσότερη αστυνόμευση. Νόμοι πάντα υπάρχουν, αλλά η αστυνόμευση χρειάζεται για την εφαρμογή τους».
Η οδηγική συμπεριφορά
Ερωτώμενος αν η αυστηριοποίηση του ΚΟΚ μπορεί να αλλάξει την συμπεριφορά των οδηγών, ο κ. Μακρόπουλος σημειώνει: «Για να αλλάξει η συμπεριφορά των οδηγών, θα πρέπει να υπάρξει και διαφορά στη νοοτροπία. Η ποινή σε συνδυασμό με την αστυνόμευση είναι κάτι που γενικότερα βοηθάει, όμως γενικά πρέπει να αλλάξουμε τη νοοτροπία μας στο δρόμο. Πρέπει να μας γίνει βίωμα η κυκλοφοριακή αγωγή και η παιδεία».
Όπως εξηγεί ο ίδιος, «πάγιο αίτημα των Σωματείων και της Ομοσπονδίας μας, ήταν να μπει η κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία από μικρή ηλικία».
Ερωτώμενος αν αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει συμπληρωματικά, διευκρινίζει ότι «αυτό θα ήταν το βασικό, για να δούμε αυτή την κατάσταση να αλλάζει στα επόμενα χρόνια. Δεν πρόκειται κάτι τέτοιο να αλλάξει από τη μια στιγμή στην άλλη, κι από τη μια μέρα στην άλλη. Όσο και να αυστηροποιηθούν οι ποινές, η νοοτροπία δεν αλλάζει. Καλό είναι να υπάρχει ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο του κράτους, το οποίο να μας αλλάξει τον τρόπο που σκεφτόμαστε».
Με συμμετοχή της Ομοσπονδίας
Στην ερώτηση για το αν η Ομοσπονδία και τα Σωματεία Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών έχουν κάνει κάποιες προτάσεις προς το αρμόδιο Υπουργείο για το νέο ΚΟΚ, ο κ. Μακρόπουλος σημειώνει ότι, «η Ομοσπονδία μας δια του προέδρου συμμετείχε στην σχετική Επιτροπή, έχει καταθέσει προτάσεις για όλα τα ζητήματα, και γενικά συμμετείχαμε στην όλη διαδικασία. Παράλληλα, έχουμε κάνει δράσεις στο πλαίσιο της οδικής ασφάλειας με τις Περιφέρειες, συμμετέχουμε ενεργά και είμαστε πάντα πρόθυμοι, ώστε να συμμετέχουμε σε ό,τι μας ζητηθεί».
Κάμερες ελέγχου κυκλοφορίας
Καταλήγοντας, ο πρόεδρος του Σωματείου Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών Δράμας και γενικός γραμματέας του Περιφερειακού Σωματείου ΑΜΘ, επαναλαμβάνει ότι «είναι προς την σωστή κατεύθυνση ο νέος ΚΟΚ, αλλά χρειάζεται μια πιο σωστή εφαρμογή. Και ακόμα, καλό θα ήταν να μπουν και κάμερες ελέγχου κυκλοφορίας για τις παραβάσεις και αυτή ήταν μια από τις θέσεις της Ομοσπονδίας σε γενικότερο επίπεδο. Σε πολλά σημεία και σε όλη τη χώρα και όχι μόνο σε μερικά σημεία που να γνωρίζουμε».
Παραδείγματα ποινών
Ένα παράδειγμα κλιμακωτών ποινών αποτελεί η χρήση κράνους από δικυκλιστές. Σχεδόν 4 στους 10 νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα το 2023 επέβαιναν σε δίτροχο, ενώ τα ποσοστά χρήσης κράνους συγκριτικά με την υπόλοιπη Ευρώπη είναι χαμηλά, ειδικά για τους συνεπιβάτες.
Σήμερα προβλέπεται αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων για 60 ημέρες, ενώ οι συνεπιβάτες κινδυνεύουν απλά με πρόστιμο 50 ευρώ. Πλέον, η μη χρήση κράνους επισύρει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες, όμως στην πρώτη υποτροπή ο κατ’ επανάληψη παραβάτης θα είναι αντιμέτωπος με πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έξι μήνες, ποινές που διπλασιάζονται σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής.
Σημαντική κλιμακωτή ποινή προβλέπεται επίσης για την οδήγηση σε κατάσταση μέθης, καθώς πλέον δημιουργούνται τρεις κατηγορίες: 0,50 – 0,80 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος, από 0,80 ως 1,10 και περισσότερο από 1,10 γραμμάρια και άνω.
Η πρώτη κατηγορία αφορά τους οδηγούς που έχουν 0,50 έως 0,80 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος, οι οποίοι θα καλούνται να καταβάλλουν πρόστιμο 350 ευρώ και θα χάνουν το δίπλωμά τους για 30 ημέρες. Εάν ανιχνευθεί ποσότητα 0,80 έως 1,10 γραμμαρίων στο κυκλοφορικό τους, το πρόστιμο ανέρχεται στα 700 ευρώ και η άδεια οδήγησης παραδίδεται για 90 ημέρες. Το όχημα ακινητοποιείται υποχρεωτικά και φυλάσσεται.
Για τις δύο αυτές κατηγορίες η πρώτη υποτροπή επισύρει 1.000 χρηματική ποινή και στέρηση διπλώματος για 180 ημέρες. Τυχόν δεύτερη υποτροπή ισοδυναμεί με πρόστιμο της τάξης των 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο.
Στην τρίτη κατηγορία ανήκουν οι οδηγοί που διαπιστώνεται ότι έχουν περισσότερο από 1,10 g/l στο αίμα τους. Στην πρώτη παράβαση επιβάλλεται πρόστιμο 1.200 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για έξι μήνες, ακινητοποίηση και φύλαξη του οχήματος.
Η κλιμάκωση των ποινών σε περίπτωση υποτροπής προβλέπει πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για επτά χρόνια μετά την πρώτη υποτροπή και 10ετή στέρηση διπλώματος συν 4.000 ευρώ πρόστιμο για τη δεύτερη υποτροπή. Στο ποινικό σκέλος, ο δράστης αντιμετωπίζει ποινή φυλάκισης από δύο μήνες έως πέντε χρόνια, αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για 10 μέρες μέχρι έξι μήνες.