Κάθετος Άξονας 61 της Εγνατίας Οδού: Τμήμα “Δράμα-Καβάλα”
Συμπληρωματική χρηματοδότηση
15,5 εκ. ευρώ για το δρόμο
Σταυρός – Κρηνίδες
ΕΝΑ ΚΑΛΟ νέο έρχεται με απόφαση του υπουργού Υποδομών Μεταφορών κ. Χρ. Δήμα, καθώς χθες Δευτέρα 30 Ιουνίου 2025, υπέγραψε την έγκριση της δέσμευσης προϋπολογισμού ποσού 15.500.000 ευρώ, με τίτλο: «Χρηματοδότηση Συμπληρωματικής Σύμβασης του έργου “Κάθετος Άξονας 61 της Εγνατίας Οδού: Τμήμα “Δράμα-Καβάλα” Υποτμήμα: Α/Κ Κρηνίδων – Ι/Κ Σταυρού”».
Στην απόφαση του υπουργού, αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «επειδή κρίνεται αναγκαία η εκτέλεση του δημοσίου έργου» για το λόγο αυτό γίνεται και η δέσμευση του συγκεκριμένου ποσού.
Όπως είναι γνωστό, πρόκειται για το πρώτο υποτμήμα του οδικού άξονα Δράμα – Καβάλα, το οποίο ήδη βρίσκεται υπό κατασκευή και ήδη έχει πάρει παράταση 23 μηνών. Όταν ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2023, το έργο είχε προθεσμία περαίωσης μέχρι τέλος Μαΐου 2025, παρ’ όλα αυτά, εξαιτίας καθυστερήσεων στο κομμάτι των απαλλοτριώσεων, αλλά και σε άλλα οικονομικά ζητήματα, όπως την αύξηση των κονδυλίων του, τελικά αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2027.
Πρόκειται για ένα από τα τρία συνολικά τμήματα του οδικού άξονα Δράμας – Καβάλας (Σταυρός – Κρηνίδες, Κρηνίδες – Άγιος Αθανάσιος και Άγιος Αθανάσιος – Δράμα), που ναι μεν είχε ξεκινήσει με τις καλύτερες προϋποθέσεις, παρ’ όλα αυτά συνάντησε δυσκολίες.
Σε δηλώσεις του στον σε ερώτηση του «Π.Τ.» τον περασμένο Δεκέμβριο, ο περιφερειάρχης Αν. Μακεδονίας – Θράκης κ. Τοψίδης, είχε δηλώσει ότι η Περιφέρεια δεν διέθετε άλλα χρηματικά ποσά.
Σε παλαιότερες δηλώσεις τους σε συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αν. Μακεδονίας – Θράκης, ο κ. Τοψίδης είχε αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Το πρώτο κομμάτι Αγ. Αθανάσιος – Δράμα είναι προϋπολογισμού 108 εκατ. ευρώ ενδεικτικά και το Άγιος Αθανάσιος – Κρηνίδες είναι άλλα 60 εκατ. ευρώ. Και όλα τα χρήματα να βάλουμε για να κάνουμε τα άλλα δύο κομμάτια, δεν μπορούμε να αφήσουμε όλη την Περιφέρεια χωρίς τη συντήρηση του εθνικού και επαρχιακού δικτύου».
Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα του υπό κατασκευή τμήματος, είπε ότι, «η σύμβαση υπογράφηκε στις 13/11/2022. Η συμβατική προθεσμία περαίωσης οριζόταν σε 30 μήνες μέχρι 14/5/2025. Κατόπιν απαλλοτριώσεων που καθυστέρησαν, επίκειται να δοθεί μια παράταση των έργων μέχρι 14/5/2027. Αυτό είναι το χρονοδιάγραμμα».
Ο ίδιος σημείωσε ότι υπήρξε και συνεχίζει να υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις και ξεκαθάρισε ότι γι’ αυτό δεν ευθύνεται ούτε η προηγούμενη διοίκηση της Περιφέρειας αλλά ούτε και η σημερινή.
Αναφορικά με το σύνολο του άξονα και ένα πιθανό χρονοδιάγραμμα, σημείωσε: «Το έργο το οποίο χρηματοδοτούμε εμείς για τα 8 χλμ. η ημερομηνία είναι στις 14 Μαΐου 2027. Στο υπόλοιπο κομμάτι δεν μπορώ να δώσω μια δέσμευση ημερομηνίας στην κοινωνία, όταν δεν έχουμε το χρηματοδοτικό εργαλείο».
Σε απάντηση που είχε δώσει σχετικά πρόσφατα η «Εγνατία Οδός ΑΕ» με έγγραφό της από 25 Απριλίου 2025, σε ερωτήσεις βουλευτών της Δράμας, αναφέρεται ότι «η σύμβαση κατασκευής του έργου υπογράφηκε στις 14/11/2022 με αρχική προθεσμία περαίωσης 30 μήνες, δηλαδή έως 14.05.2025. Η απαλλοτρίωση ωστόσο των εκτάσεων για την κατασκευή του έργου συντελέστηκε μόλις στις 26/11/2024, δηλαδή πλέον των 2 ετών από την υπογραφή της σύμβασης. Στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα (από την υπογραφή της σύμβασης), οι εργασίες είχαν περιορισθεί σε μήκος περίπου ενός εκ των συνολικά 8 χλμ του έργου, στην περιοχή του παλαιού αεροδρομίου Αμυγδαλεώνα. Η Εγνατία Οδός, λαμβάνοντας υπόψη τις υπολειπόμενες εργασίες του έργου, μετά την συντέλεση της απαλλοτρίωσης, χορήγησε παράταση της συνολικής προθεσμίας κατά 23 μήνες, δηλαδή έως 14/04/2027. Οι εργασίες πλέον εξελίσσονται σε όλο το μήκος του έργου».
Όπως αναφέρει επίσης η «Εγνατία Οδός ΑΕ», «ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο ποσό των 67.930.000 ευρώ και μέχρι σήμερα έχει εκταμιευθεί ποσό περίπου 10.080.000 ευρώ. Η χρηματοδότηση του έργου είναι εξασφαλισμένη μέσω του Ε.Π. Ανατολική Μακεδονία Θράκη (2021-2027) και του ΠΔΕ».