Home > νέα > Μελέτη για την οικονομική επίδραση της πανδημίας στον κλάδο του ελληνικού μαρμάρου-Από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης (Σ.Ε.Μ.Μ.-Θ)

Μελέτη για την οικονομική επίδραση της πανδημίας στον κλάδο του ελληνικού μαρμάρου-Από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης (Σ.Ε.Μ.Μ.-Θ)

Από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης (Σ.Ε.Μ.Μ.-Θ)

Μελέτη για την οικονομική επίδραση

της πανδημίας στον κλάδο

του ελληνικού μαρμάρου

 

 

ΣΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ μιας μελέτης με αντικείμενο την οικονομική επίδραση της πανδημίας του κορωνοϊού, προχώρησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης (Σ.Ε.Μ.Μ.-Θ). Η μελέτη ανατέθηκε και υλοποιήθηκε μέσω της εταιρίας ICAP.

Όπως επισημαίνει η κυρία Χαϊδά Ιουλία, Πρόεδρος του ΣΕΜΜΘ, οι εκτιμήσεις που  προκύπτουν από την εν λόγω μελέτη βασίστηκαν σε δείκτες της στατιστικής υπηρεσίας και σε εκτιμήσεις των επιχειρήσεων του κλάδου.

Η ICAP στην συγκεκριμένη μελέτη που εκπόνησε για τον κλάδο του μαρμάρου και τον οικονομικό αντίκτυπο που είχε ο covid-19 στις ελληνικές μαρμαροβιομηχανίες οι οποίες στηρίζουν σε μεγάλο βαθμό τις τοπικές κοινωνίες της Β. Ελλάδος απασχολώντας χιλιάδες εργαζομένους, τονίζει πως η διατάραξη της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω του κλεισίματος των συνόρων σε διάφορες οικονομίες, ανύψωσε εμπόδια στην αρμονική διεξαγωγή του εμπορίου.

Συγκρίνοντας την πορεία των ελληνικών εξαγωγών το α’ πεντάμηνο του 2020 με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, η πτώση είναι κατακόρυφη.

Τα αποτελέσματα και οι προτάσεις της μελέτης αυτής, θα αξιοποιηθούν από το Σ.Ε.Μ.Μ.Θ. σε κύκλους νέων επαφών με την ελληνική κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία, προωθώντας:  α) την σύνθεση προγραμμάτων του ΕΣΠΑ για τις επιχειρήσεις του κλάδου και β) την δημιουργία κλαδικών προωθητικών ενεργειών, όπως η θεσμοθέτηση του brand name «Ελληνικό Μάρμαρο» και άλλες συναφείς ενέργειες.

Όπως αναφέρεται στη μελέτη αυτή, [η μείωση των εξαγωγών το 2019 οφείλεται κατά κύριο λόγο στην μείωση των εξαγωγών προς την Κίνα και σύμφωνα με τις επιχειρήσεις του κλάδου συνδέεται με την σημαντική αύξηση των εξαγωγών τα προηγούμενα έτη με συνέπεια την συσσώρευση αποθεμάτων προϊόντων μαρμάρου, που δεν μπόρεσαν να απορροφηθούν από τον κατασκευαστικό τομέα, με αποτέλεσμα την μείωση των αγορών το 2019.

Παράλληλα μια άλλη αιτία είναι η επιδείνωση των εμπορικών σχέσεων ΗΠΑ-Κίνας που επηρέασε τις εξαγωγές της Κίνας προς ΗΠΑ, μέρος των οποίων αφορούν επανεξαγωγές ελληνικών προϊόντων μαρμάρου. Στους πρώτους μήνες του 2020 η μείωση των εξαγωγών ήταν αυξανόμενη μέχρι και τον Απρίλιο, ωστόσο τον Μάϊο φαίνεται ότι ανακόπηκε η καθοδική πορεία των εξαγωγών, ωστόσο η μείωση έναντι του Μαΐου 2019 διαμορφώθηκε σε -52,6%. Ως αποτέλεσμα των μεταβολών του 2019 αλλά και του 2020 λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, μειώθηκε η διαχρονική αύξηση της συγκέντρωσης του εξωτερικού εμπορίου προϊόντων μαρμάρου. Μέχρι και το 2018 το μερίδιο των 10 πρώτων χωρών με την υψηλότερη αξία εξαγωγών εξελισσόταν αυξανόμενο παρά τις διακυμάνσεις, από 72,4% το 1995 σε 80,8% το 2018. Παράλληλα ενώ μέχρι και το 2005 η διασπορά των εξαγωγών στις 10 πρώτες χώρες ήταν εμφανής, ωστόσο την τελευταία 15ετία παρατηρήθηκε σημαντική συγκέντρωση στην αγορά της Κίνας το μερίδιο της οποίας αυξήθηκε από 14,4% το 2005 σε 57,2% το 2018.]