Home > νέα > Μία … αναβάθμιση παίρνει η Δράμα μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής Στρυμόνα – Αλεξανδρούπολη

Μία … αναβάθμιση παίρνει η Δράμα μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής Στρυμόνα – Αλεξανδρούπολη

Με 3,3 δισ. ευρώ η ΕΡΓΟΣΕ προσπαθεί να εκσυγχρονίσει τον ελληνικό σιδηρόδρομο

Μία … αναβάθμιση παίρνει η Δράμα

μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής

Στρυμόνα – Αλεξανδρούπολη

Στα 5 δισ. ευρώ στο συνολικό κόστος της Σιδηροδρομικής Εγνατίας από Ηγουμενίτσα μέχρι Ξάνθη

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΠΟΡΕΙ να μην έχουμε τρένο εδώ και πολλούς μήνες (πάνω από χρόνο) από τη Δράμα προς τη Θράκη, έχουμε όμως σχέδια για το μέλλον του σιδηροδρόμου, και μάλιστα ύψους αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ. Και αξίζει να σημειωθεί ότι, μέσα σ’ αυτά τα μελλοντικά έργα, είναι και μέρος του έργου της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, ή αλλιώς το τμήμα της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας όπως θα μείνει να λέγεται.

Τις μέρες αυτές, μέσα από διάφορες ανακοινώσεις, η κατασκευή της Σιδηροδρομικής Εγνατίας επανήλθε στο προσκήνιο. Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι σήμερα, η Σιδηροδρομική Εγνατία αγγίζει τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ, και θα περιλαμβάνει τα τμήματα: Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Ξάνθη (με νέα χάραξη όλα αυτά) και αναβάθμιση των τμημάτων Προμαχώνας – Στρυμόνας και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.

Η υλοποίηση της Σιδ. Εγνατίας, προγραμματίζεται να γίνει μέσω του Πακέτου Γιούνκερ λόγω της κομβικής, εμπορικά, θέσης της χώρας. Χρονικά, θα ξεκινήσει η αναβάθμιση των υφιστάμενων γραμμών, Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και στη συνέχεια το τμήμα από το Στρυμόνα μέχρι την Αλεξανδρούπολη, όπου εδώ περιλαμβάνεται και η Δράμα. Συνολικό μήκος 562 χλμ. και κόστος 300 εκατ.

Το επόμενο χρονικά έργο θα είναι η νέα χάραξη από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Καβάλα και την Ξάνθη (στην περιοχή Τοξότες), γραμμή που θα ενώνει τη Θεσσαλονίκη με τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα σε χρόνο που για την Καβάλα υπολογίζεται σε μία ώρα και για την Ξάνθη σε περίπου 90 λεπτά. Εδώ μένουν απ’ έξω η πόλη των Σερρών και της Δράμας.

Στη συνέχεια θα έρθουν τα τμήματα Δυτικά της Θεσσαλονίκης, τα οποία χαρακτηρίζονται ως περισσότερο κοστοβόρα από το Ανατολικό τμήμα της Σιδ. Εγνατίας.

Η εξαγγελία 6 μεγάλων

Προ ημερών, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Χρήστος Βίνης, από το βήμα του 8ου Περιφερειακού Συνεδρίου στην Πάτρα που διοργανώθηκε από την εφημερίδα «Πελοπόννησος», έκανε την εξαγγελία έξι μεγάλων έργων της ΕΡΓΟΣΕ, όπου περιλαμβάνονται και έργα του Ανατολικού Τμήματος.

Σύμφωνα με τον κ. Βίνη, τα έργα αυτά αφορούν όπως παρακάτω:

  1. Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες με κόστος 1,3 δισ.ευρώ
    2. Αναβάθμιση Σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, κόστους 815 εκατ. ευρώ
    3. Επέκταση Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αθηνών, τμήμα Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος-Ραφήνα, κόστους 300 εκατ. ευρώ
    4. Επέκταση Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αθηνών, τμήμα Κορωπί-Λαύριο, κόστους 38 0εκατ.ευρώ
    5. Νέα Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή Ρίο-Πάτρα, κόστους 514εκατ.ευρώ
    6. Σύνδεση 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με εθνικό δίκτυο, κόστους 22εκατ.ευρώ.

Η Ανατολική Σιδ. Εγνατία

Σε σχετικό άρθρο της ιστοσελίδας ypodomes.com, αναφέρεται μέσω του ανταγωνιστικού διαλόγου, θα προχωρήσουν και τα απαραίτητα έργα αναβάθμισης της λεγόμενης «Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας». Το μεγάλο έργο είναι φυσικά η νέα πεδινή ηλεκτροκινούμενη γραμμή μεταξύ Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Ξάνθης που ουσιαστικά δημιουργεί τις συνθήκες προαστιακής σύνδεσης μεταξύ των τριών πόλεων αλλά και τη διασύνδεση των λιμένων Θεσσαλονίκης και Καβάλας.

Επιπλέον η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει έτσι ένα ευρύ δίκτυο προαστιακών συνδέσεων που πλέον θα περιλαμβάνει πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις: προς Κατερίνη και Λάρισα, προς Έδεσσα, Φλώρινα, προς Σέρρες, προς Καβάλα και Ξάνθη.

Στρατηγικής σημασίας είναι φυσικά και το έργο αναβάθμισης της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο που θα αποκτήσει ηλεκτροκίνηση. Είναι το πρώτο βήμα για την υλοποίηση του οραματικού σχεδίου σύνδεσης των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Μπουργκάς που θα μετατραπούν σε μεγάλα εμπορικά λιμάνια σε Αιγαίο και Μαύρη Θάλασσα αντίστοιχα.

Προς το παρόν δεν υπάρχει καμιά άλλη συγκεκριμένη αναφορά από την ΕΡΓΟΣΕ, σχετικά με το ποιες θα είναι οι διαδικασίες μέσω των οποίων θα τρέξουν αυτά τα έργου, ενώ δεν υπάρχει κανένα απολύτως χρονοδιάγραμμα πορείας υλοποίησης.

Το κόστος στην Πάτρα

Σχολιάζοντας πάντως τα κόστη που αναφέρονται από την ΕΡΓΟΣΕ για τα έργα, ο επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης του ΣΥΡΙΖΑ στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης κ. Κώστας Κατσιμίγας, βλέπουμε τις μεγάλες διαφορές κόστους της κατασκευής σιδηροδρομικών γραμμών, μεταξύ της Βόρειας Ελλάδας και της Πελοποννήσου.

Όπως σχολιάζει ο κ. Κατσιμίγας το κόστος της γραμμής Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Τοξότες μήκους 196 χλμ., κοστίζει 1,3 δισ. ευρώ, δηλαδή 6,5 εκατ. ευρώ το χιλιόμετρο.

Η αναβάθμιση υφιστάμενης γραμμής Αλεξανδρούπολης Ορμενίου μήκους 175 χιλιομέτρων με κόστος 815 εκ. ευρώ, δηλαδή 4,7 εκατομμύρια ανά χιλιόμετρο.

Η κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Ρίου Πατρών, μήκους 8 χιλιομέτρων με κόστος 514 εκατομμύρια ευρώ δηλαδή 64 εκατομμύρια ανά χιλιόμετρο!!!

Και όπως εξηγεί: « 4,7 εκ/χιλιόμετρο η αναβάθμιση – 6.5 εκ/χιλιόμετρο η νέα γραμμή Θεσσαλονίκης Τοξότες (προφανώς μαζί με το κόστος μελετών και απαλλοτριώσεων) και  64 εκατομμύρια η νέα γραμμή Ρίου Πάτρας. Εγώ καταλαβαίνω ότι η διαφορά από τα αναβαθμίσεις μια υφιστάμενη γραμμή από το να κάνεις νέα είναι μόνο 1,8 εκατομμύρια.

‘Όταν γίνονται γραμμές στην Πελοπόννησο το κόστος εκτινάσσεται στα 64 εκατομμύρια ευρώ το χιλιόμετρο. Εκεί προφανώς οι σιδηροτροχιές θα γίνουν από χρυσό ή πλατίνα!» καταλήγει ο κ. Κατσιμίγας.