Δηλώσεις περιφερειάρχη ΑΜΘ Χρ. Τοψίδη
Ο οδικός άξονας Δράμας – Καβάλας
πρέπει να χρηματοδοτηθεί
από Τομεακά του Υπουργείου
Τοψίδης: Η Δράμα πρέπει να διεκδικήσει χρήματα από το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών
Του Θανάση Πολυμένη
ΣΤΟ ΖΗΤΗΜΑ του κάθετου οδικού άξονα μεταξύ Καβάλας και Δράμας, αναφέρθηκε στο περιθώριο των δηλώσεών του από τη Δράμα χθες Παρασκευή, ο περιφερειάρχης Αν. Μακεδονίας και Θράκης κ. Τοψίδης.
Αυτό στο οποίο αναφέρθηκε κυρίως ο περιφερειάρχης, είναι ότι η χρηματοδότηση τέτοιων έργων που άπτονται σε εθνικό επίπεδο, είναι να χρηματοδοτούνται από τα Τομεακά Προγράμματα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και όχι μέσα από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας.
Όπως είπε μάλιστα, «από το ΕΣΠΑ 2021 – 2027 που ήδη βρίσκεται και ολοκληρώνεται το 2029, στον άξονα Οδικές Μεταφορές, υπήρχαν 85 εκατ. ευρώ. Τα 55 εκατ. ευρώ, η προηγούμενη διοίκηση – και καλώς έπραξε – τα έβαλε στο έργο Δράμας Καβάλας. Τα υπόλοιπα 15 εκατ. ευρώ λόγω ανατιμήσεως των τιμών, τα διεκδικήσαμε και τα έβαλε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών».
Αυτό που τόνισε ιδιαίτερα ο κ. Τοψίδης, είναι ότι, «για εμάς, αυτά τα έργα πρέπει να χρηματοδοτούνται από τα Τομεακά Προγράμματα του Υπουργείου. Είναι ένας εθνικός δρόμος. Τα χρήματα του οδικού άξονα, πρέπει να μπαίνουν για να βελτιώνουν καταστάσεις και αυτή είναι η πρόθεσή μας, να τα διεκδικήσουμε».
Αναφερόμενος μάλιστα σε ένα παράδειγμα, σημείωσε ότι «η γέφυρα στην Σταυρούπολη Ξάνθης απ’ όπου κατεβαίνουμε στον αστικό ιστό στην Ξάνθη και ενδιαφέρει και τη Δράμα, εντάχθηκε προχθές στο νέο Interreg. Πρέπει η κυβέρνηση να βάλει σε προτεραιότητα, οδικούς άξονες, εθνικές αρτηρίες, που ενώνουν Περιφερειακές Ενότητες».
Σημείωσε επίσης ότι είχε ζητήσει από το Υπ. Υποδομών και Μεταφορών, ώστε η Περιφέρεια να αναλάβει την συντήρηση της γέφυρας Ελλάδας – Τουρκίας, τονίζοντας ότι τελικά «είπαμε όχι, γιατί είναι ένα έργο πολύ μεγάλο και δεν έχουμε την τεχνική κατάρτιση ούτε και τα χρήματα να το κάνουμε. Πρέπει να το αναλάβει το Υπουργείο».
Η Δράμα να διεκδικήσει
Καταλήγοντας γενικά για τα έργα του οδικού άξονα, εξήγησε ότι «η Περιφέρεια πρέπει να κάνει χρηστή διοίκηση, να διεκδικεί χρήματα τομεακά και μέχρι σήμερα έχουμε διεκδικήσει και πήραμε χρήματα ύψους 60 εκατ. ευρώ. Η προηγούμενη διοίκηση έδωσε χρήματα – και καλώς τα έδωσε – έπρεπε όμως να διεκδικήσει από τα Τομεακά Προγράμματα του Υπουργείο και όχι να τα δίνουμε εμείς».
Αναφερόμενος στο ζήτημα της συνέχειας του οδικού άξονα, σημείωσε ότι, «το υπόλοιπο κομμάτι θα πρέπει να είναι μια διεκδίκηση ασταμάτητη και συνεχιζόμενη, με πίεση από όλους τους περιφερειακούς συμβούλους και τους πολίτες της Δράμας, να βρούμε χρήματα από τα Τομεακά. Να μην βάζουμε δικά μας χρήματα για τέτοια εθνικά έργα. Ο ΒΟΑΚ (στην Κρήτη) στοίχισε 1,2 δισ. ευρώ. Εμείς δεν μπορούμε να φέρουμε 200 εκατ. ευρώ; Με τα δικά μας χρήματα θα πρέπει να κάνουμε οδικό επαρχιακό δίκτυο, να ενώσουμε τους οικισμούς, Δήμους και άλλα».
Πού βρίσκεται σήμερα το έργο
Σήμερα, το πρώτο υποτμήμα του οδικού άξονα Καβάλα – Δράμα που βρίσκεται υπό κατασκευή, είναι αυτό στο κομμάτι Σταυρός – Κρηνίδες, 8,3 χιλιομέτρων. Το έργο επρόκειτο να παραδοθεί μέχρι το Μάιο του 2025, παρ’ όλα αυτά, πήρε παράταση 23 μηνών με τελική παράδοση 14 Απριλίου 2027.
Η «Εγνατία Οδός ΑΕ», δικαιολόγησε την καθυστέρηση αυτή στην αρχική διαδικασία των απαλλοτριώσεων στην περιοχή, ενώ ταυτόχρονα υπήρξε και ανατίμηση των τιμών στο έργο, με αποτέλεσμα να χρειαστούν και άλλα χρήματα.
Ο οδικός άξονας Δράμα – Καβάλα αποτελεί ένα κομβικό έργο για την Ανατολική Μακεδονία, ενώ η κατασκευή του αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στην άρση της οδικής απομόνωσης της Δράμας, η οποία στερείται αναπτυξιακής προοπτικής λόγω της έλλειψης βασικών υποδομών που θα έπρεπε να αποτελούν προτεραιότητα για την κυβέρνηση.
Επίσης, πριν από μερικές ημέρες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, υπέγραψε δέσμευση ποσού ύψους 15 εκατ. ευρώ, προκειμένου να υπάρξει η οικονομική διασφάλιση της απρόσκοπτης συνέχισης του συγκεκριμένου μόνο τμήματος.
Τα άλλα δυο υποτμήματα του έργου, είναι Κρηνίδες – Άγιος Αθανάσιος και Άγιος Αθανάσιος – Δράμα. Για το δεύτερο υποτμήμα υπάρχουν ορισμένες μελέτες που χρειάζονται επικαιροποίηση καθώς και η ολοκλήρωσή τους, ενώ για το τρίτο δεν υπάρχει τίποτα απολύτως. Που σημαίνει ότι θα πρέπει να βρεθούν τα χρήματα για τις μελέτες και όλα τα απαιτούμενα αναλόγως και αργότερα να προχωρήσει η κατασκευή τους, άγνωστο σήμερα από πού θα βρεθούν όλα αυτά.