Home > Πρώτο Θέμα > Πάει για βραβείο στα Education Business Awards Το πρόγραμμα εκπαιδευτικής ρομποτικής στη Δράμα με το πρόγραμμα «littlegirlBits»

Πάει για βραβείο στα Education Business Awards Το πρόγραμμα εκπαιδευτικής ρομποτικής στη Δράμα με το πρόγραμμα «littlegirlBits»

 

 

Πάει για βραβείο στα Education Business Awards

Το πρόγραμμα εκπαιδευτικής ρομποτικής

στη Δράμα με το πρόγραμμα «littlegirlBits»

Σύμπραξη της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Δράμας, του Κέντρου Τεχνολογικής Έρευνας Α.Μ.Θ., της εταιρείας «Raycap» και του Δήμου Δράμας

 

Του Θανάση Πολυμένη

 

ΥΠΟΨΗΦΙΑ για διάκριση από τα Education Business Awards, είναι τα προγράμματα εκπαιδευτικής ρομποτικής που διοργανώνονται στη Δράμα, όσον αφορά το θέμα, το οποίο δούλεψε την τρέχουσα σχολική χρονιά, στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Δράμας, από το Κέντρο Τεχνολογικής Έρευνας, με την σημαντική συμμετοχή της εταιρείας «Raycap», καθώς και του Δήμου Δράμας.

Το πρόγραμμα το οποίο συμμετέχει στα Education Business Awards, είναι το «littlegirlBits», στο οποίο συμμετέχουν 9 κορίτσια ηλικίας 10 ετών, τα οποία μαθαίνουν να κατασκευάζουν ολοκληρωμένα ρομποτικά συστήματα, με έναν έξυπνο και δημιουργικό τρόπο, χρησιμοποιώντας ταυτόχρονα ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά κυκλώματα, τηλεκατεύθυνση, κινητήρες και άλλα υλικά που αγγίζουν ακόμα και τα όρια της τέχνης και της χειροτεχνίας.

Όλα αυτά, στο πλαίσιο των δράσεών του Κέντρου Τεχνολογικής Έρευνας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για την προώθηση της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και των Νέων Τεχνολογιών με ειδικά προγράμματα STEM ή STEAM (Science-Technology-Engineering-Arts-Mathematics) στην περιφέρεια ΑΜΘ, το ΚΤΕ ΑΜΘ είναι υποψήφιο για βράβευση με την δράση “littlegirlBits – Girls Can (and Will) Run the World”!, που συνδιοργάνωσε με τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Δράμας (Social Partner), την εταιρεία υψηλής τεχνολογίας Raycap (Technology Partner – Sponsor) και τον Δήμο Δράμας (Supporter).

Pogaridis Karampatzakis

Ο κ. Πογαρίδης και ο κ. Καραμπατζάκης στον «Πρωινό Τύπο». (ΦΩΤΟ Π.Τ.)

Πογαρίδης: «Προωθούμε την εκπαιδευτική ρομποτική στα σχολεία…»

Για το πρόγραμμα της εκπαιδευτικής ρομποτικής, μίλησε στον «Πρωινό Τύπο» ο καθηγητής του ΤΕΙ Αν. Μακεδονίας – Θράκης, Διδάκτορας Ηλεκτρονικός και Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και υπεύθυνος του Κέντρου Τεχνολογικής Έρευνας (Κ.Τ.Ε.) Αν. Μακεδονίας – Θράκης κ. Δημήτρης Πογαρίδης, καθώς και ο υπεύθυνος για το πρόγραμμα της Δράμας κ. Δημήτρης Καραμπατζάκης, ο οποίος έχει την ιδιότητα του αντιδημάρχου Προγραμματισμού του Δήμου Δράμας.

Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο κ. Πογαρίδης, εξηγεί ότι «τα τελευταία 8 χρόνια, με πρωτοβουλία του κ. Καραμπατζάκη, έχουμε δημιουργήσει, στο Κ.Τ.Ε., μια πλατφόρμα εκπαιδευτικής ρομποτικής και κάνουμε μια πάρα πολύ δύσκολη προσπάθεια, να περάσουμε στα σχολεία της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης, τα πλεονεκτήματα τα οποία απορρέουν από αυτήν. Να περάσουμε την εκπαιδευτική ρομποτική ως αντικείμενο στα παιδιά. Τα πλεονεκτήματά της είναι πολλά, όπως ότι ένα αντικείμενο, το οποίο δένει πολλά επιμέρους επιστημονικά κομμάτια, μαθαίνει στα παιδιά να συνεργάζονται και γενικά τους δίνει γνώσεις τις οποίες δεν μπορούν να αποκτήσουν αλλιώς.

Εμείς έχουμε ασχοληθεί, παρουσιάζοντας την εκπαιδευτική ρομποτική σε όλους τους νομούς, σε ημερίδες και συνέδρια, έχουμε επισκεφθεί σχολεία της περιοχής και στη Δράμα, στην Καβάλα και την Ξάνθη και αλλού.

Πριν από 3 χρόνια που είχαμε επισκεφθεί το 1ο Λύκειο της Ξάνθης, όπου συνεργάτες μου είχαν παρουσιάσει την εκπαιδευτική ρομποτική, το εν λόγω σχολείο κατάφερε μετά από τρία χρόνια να πάρει το τρίτο Ολυμπιακό βραβείο στη ρομποτική (παγκόσμια).»

Ο κ. Πογαρίδης μας εξηγεί ότι, η όλη προσπάθεια γίνεται για τα παιδιά των δύο τελευταίων τάξεων του Δημοτικού και των δύο πρώτων τάξεων του Γυμνασίου, ώστε να μάθουν τι είναι ένας μικροελεγκτής, πώς μπορεί να λειτουργήσει, τι δουλειά κάνει.

Αναφέρεται ακόμα ο κ. Πογαρίδης, στα λεγόμενα «little Bits». «Τώρα τελευταία, με πρωτοβουλία του κ. Καραμπατζάκη εντάσσουμε στο όλο πρόγραμμα και τα λεγόμενα «little Bits». Όλα αυτά είναι πραγματικά επιστημονικά ζητήματα, αρκεί να σας πω ότι τα «little Bits» δημιουργήθηκαν στο εργαστήριο του Μ.Ι.Τ., από τα μεγαλύτερα Πανεπιστήμια του κόσμου. Γενικά προσπαθούμε να περάσουμε στα σχολεία, αυτό που σε γενικές γραμμές ονομάζεται STEM ή STEAM (Science – Technology – Engineering – Arts- Mathematics). Πρόκειται για μια καινοτόμα πρωτοβουλία, έχουμε εισηγηθεί στα Education Business Awards

Ερωτώμενος γιατί υπάρχει τόση δυσκολία στην προσπάθεια που κάνουν για την εκπαιδευτική ρομποτική στα σχολεία, σημειώνει ότι, τόσο παλαιότερα, το 2000 έως και το 2013 απ’ όταν είχαν ξεκινήσει, αλλά και σήμερα ακόμα, πολλοί διευθυντές των σχολείων, επειδή ακριβώς δεν γνωρίσουν το αντικείμενο, είναι αρνητικοί ως προς αυτό, ενώ ήδη η εκπαιδευτική ρομποτική διδάσκεται και στο μεταπτυχιακό στο ΤΕΙ για τους εκπαιδευτικούς, ενώ και πολλοί καθηγητές από τη Δράμα το παρακολουθούν.

 

Καραμπατζάκης: «Τα κορίτσια μπορούν να συμμετάσχουν στην τεχνολογία…»

Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» και ο κ. Καραμπατζάκης, κάνει αναφορά στην πρόταση που είχε ο ίδιος για τα «littlegirlBits». «Πρόκειται για μια σύμπραξη τεσσάρων φορέων, ο λεγόμενος τετραπλός έλικας. Δηλαδή, είναι η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Δράμας, το Κ.Τ.Ε. Αν. Μακεδονίας – Θράκης, η Εταιρεία «Raycap», δηλαδή επιχείρηση, δημόσιο και ερευνητικός φορέας και φυσικά ο Δήμος Δράμας που αντιπροσωπεύει την κοινωνία. Όλοι αυτοί συμπράξανε για να φτιάξουν ένα πρόγραμμα, το οποίο στόχο έχει να ενισχύσει τη συμμετοχή των γυναικών, των μικρών κοριτσιών στην τεχνολογία. Γι’ αυτό και έγινε η παράφραση αυτή, «LittlegirlBits».

Έτσι ξεκίνησε ένας διαγωνισμός, συγκεντρώθηκαν τα 9 άτομα που πέρασαν από αυτόν λύνοντας ένα πρόβλημα και δούλεψαν σε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα που είχαμε συμφωνήσει με την εταιρεία «Raycap» που χορηγεί και τον εκπαιδευτικό εξοπλισμό για να χρησιμοποιήσουμε με τα παιδιά. Στόχο είχε να αναδείξει την σύμπραξη πολλών επιστημών, για τη δημιουργία ενός πρακτικού αποτελέσματος: μιας κατασκευής, μιας εργασίας και γι’ αυτό εμπλέκεται και η τέχνη και η χειροτεχνία. Κόβουν χαρτόνια, κολλάνε κατασκευές, κάνουν άξονες και ιμάντες.»

Αναφέρεται επίσης στο δεύτερο πρόγραμμα που ετοιμάζεται και σε λίγες ημέρες θα υπάρχει και ειδική ανακοίνωση γι’ αυτό, ενώ σημειώνει ότι, «όλο αυτό το διάστημα έχουμε δημιουργήσει εκπαιδευτικό υλικό στα ελληνικά γιατί δεν υπήρχε επειδή είναι καινούρια πλατφόρμα από το Πανεπιστήμιο του Μ.Ι.Τ. και πλέον με την τεχνογνωσία που έχουμε και μέχρι τον Αύγουστο που θα πραγματοποιηθούν όλα τα προγραμματιζόμενα μαθήματα, ευελπιστούμε ότι θα φτάσουμε σε επίπεδο για να ετοιμάσουν την επόμενη πλατφόρμα για τον επόμενο χρόνο ή να επεκτείνουμε αυτή που έχουμε σε περισσότερους μαθητές. Στόχος μας είναι, αφού αναδείξουμε ότι τα κορίτσια μπορούν να συμμετέχουν στην τεχνολογία, να μπορέσουν να γίνουν στο μέλλον μηχανικοί ή επιστήμονες.

Την ιδέα μας την έχουμε υποβάλει στα Education Business Award, ένας θεσμός που τα τελευταία χρόνια αναδεικνύει κάποιες καλές πρακτικές σε πανελλήνιο επίπεδο που αφορούν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, τη διάδοση και τη συνεργασία. Εμείς στοχεύουμε, τόσο ως Δήμος Δράμας όσο και ως Κ.Τ.Ε. στη συνέργεια, γι’ αυτό και το Φεστιβάλ Βιομηχανικής Πληροφορικής που έχει βραβευθεί, ήταν στην κατηγορία συνεργασία επιχειρηματικών φορέων με εκπαιδευτικά ιδρύματα και δημόσιους φορείς και έχουμε υποβάλλει πάλι στην ίδια κατηγορία με την ιδέα αυτή και ευελπιστούμε ότι θα έχουμε μια θετική κατάληξη ώστε να μας ενθαρρύνει να συνεχίσουμε το επιχείρημα αυτό.»

 

Πώς λειτουργεί το «little Bits»

Ο κ. Καραμπατζάκης εξηγεί επίσης στον «Πρωινό Τύπο», πώς λειτουργούν τα ρομποτάκια του προγράμματος «little Bits»:

«Όλοι θυμόμαστε τη δεκαετία του 1980 και του 1990, τα λεγόμενα smart kits, όπου προσπαθούσαμε να κάνουμε μια καρδιά να αναβοσβήνει στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου κτλ. Τότε τι έκανες; Έπαιρνες μια πλακέτα, είχες ένα κολλητήρι, και ετοίμαζες ένα μικρό ηλεκτρονικό ηλεκτρολογικό κύκλωμα, το έβαζες στο ρεύμα και λειτουργούσε.

Οι ερευνητές από το Μ.Ι.Τ., μια ερευνητική ομάδα από το εργαστήριο του Έλληνα καθηγητή κ. Νεγρεπόντε, ετοίμασαν συσκευές οι οποίες είναι προτυποποιημένες και έτοιμες, με ένα μικρό κουτάκι που είναι η τροφοδοσία, ένα άλλο μικρό κουτάκι που έχει αισθητήρα φωτός, ένα άλλο με led κτλ. και όλα αυτά μεταξύ τους ενώνονται με μαγνητάκια. Ο Βόρειος και ο Νότιος Πόλος. Και αν πας να ενώσεις δύο Νότιους Πόλους, δεν ενώνονται και άρα το παιδί καταλαβαίνει ότι πάει να κάνει μια λάθος σύνδεση. Με μαγνητάκια και συσκευές κάνεις μεγάλα κυκλώματα. Φανταστείτε αυτά τα μικρά κουτάκια τα «Little Bits» έχουν κινητήρες, που μπορείς να ενώσεις και να κάνεις ένα αυτοκινητάκι. Άρα εκεί μπορείς να συνθέτεις και να χρησιμοποιήσεις χαρτόνια και άλλες κατασκευές, μπορείς να φτιάξεις ένα χάρτινο αυτοκίνητο να το τροφοδοτήσεις με ρεύμα, έχουν τηλεκατεύθυνση και μπορείς να κάνεις ότι φανταστείς. Αυτή τη στιγμή, τα παιδιά έχουν ετοιμάσει έναν ιμάντα σε γραμμή παραγωγής σε εργοστάσιο με κινητήρες, μια ανεμογεννήτρια για να δείξουν στην Raycap και η επειδή η εταιρεία αυτή κατασκευάζει τα λεγόμενα ΚΑΦΑΟ του ΟΤΕ, και ένα τηλεπικοινωνιακό κουτί για να φτιάξει ένα πρότυπο αυτού του συστήματος.

Το δικό μας μέλημα είναι να τα σχεδιάσουν τα παιδιά στο χαρτί και να τα κατασκευάσουν και όλα αυτά στην ηλικία των 10 ετών, για να μπουν στην επιστήμη και την τεχνολογία.»