Συζήτηση στην 5η Λογοδοσία της δημοτικής αρχής
Προβληματισμός για τις κυκλοφοριακές
ρυθμίσεις στο έργο του νέου ΒΑΑ
Αντιδήμαρχος: Το έργο μπορεί να ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ και θα ξεκινήσει με τη ΔΕΥΑΔ και στη συνέχεια με τον ΔΕΔΔΗΕ
Του Θανάση Πολυμένη
ΕΝΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ θέμα το οποίο αναμένεται να απασχολήσει την πόλη από τα μέσα του 2026 και μετά και για τα επόμενα χρόνια, αφορά στην κατασκευή των έργων της νέας Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΣΒΑΑ ή ΒΑΑ) όπως έχει μείνει να λέγεται.
Το νέο ΒΑΑ, αφορά στην ανάπλαση του κέντρου της πόλης της Δράμας και περιλαμβάνει την πλατεία Ελευθερίας, το δημοτικό κήπο, μέρος της οδού Καραϊσκάκης και οδού Θ. Αθανασιάδη (ανάμεσα την πλατεία Ελευθερίας και το δημοτικό κήπο), καθώς και μέρος της οδού Εθνικής Αμύνης από την πλατεία μέχρι τη διασταύρωσή της με την οδό Π. Διονυσίου στο «Ξενία».
Όπως έχει δημοσιεύσει και παλαιότερα ο «Π.Τ.», τις μελέτες του έργου έχει κάνει δωρεά η εταιρεία Raycap και ο αείμνηστος ιδρυτής και πρόεδρός της Κώστας Αποστολίδης. Το έργο έχει ήδη ενταχθεί για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ Αν. Μακεδονίας – Θράκης και αυτή την ώρα έχουν εξασφαλιστεί 15 εκατ. ευρώ, ενώ αναζητούνται άλλα 12 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.
Απ’ όσα επίσης ειπώθηκαν, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026 αναμένεται να δημοπρατηθεί και να ξεκινήσει το πρώτο έργο της ΔΕΥΑΔ με την αλλαγή του αποχετευτικού δικτύου και του δικτύου ύδρευσης επί της οδού Εθνικής Αμύνης.
Στο πλαίσιο αυτό, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης «Πόλη και Ζωή» κ. Μλεκάνης, κατά τη συνεδρίαση της 5η Λογοδοσίας της δημοτικής αρχής ζήτησε να ενημερωθεί σχετικά με τα έργα που θα γίνουν στο πλαίσιο του έργου του ΒΑΑ, τα οποία «και θα επιβαρύνουν και θα δυσχεράνουν την κυκλοφορία και την στάθμευση στην περιοχή για μεγάλο χρονικό διάστημα».
Όπως τόνισε ο κ. Μλεκάνης, «οφείλει ο Δήμος Δράμας να σχεδιάσει και να υλοποιήσει έγκαιρα εναλλακτικές επιλογές για την κυκλοφορία και τη στάθμευση στην περιοχή. Ιδιαίτερα, και επειδή η οδός Εθνικής Αμύνης είναι ο πλέον σημαντικός οδικός άξονας της πόλης, απαιτείται να σχεδιαστούν εναλλακτικές διαδρομές ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι συνέπειες και η επιβάρυνση της κυκλοφορίας από τα εκτελούμενα έργα», ζητώντας να γίνει γνωστό το σχέδιο της δημοτικής αρχή για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Επίσης, ο δημ. σύμβουλος της παράταξης «Ενώνουμε τη Δράμα» κ. Καψημάλης, ρώτησε «εάν υπάρχει τελική έγκριση της μελέτης από τη Διαχειριστική Αρχή για το νέο ΒΑΑ, έτσι όπως κατατέθηκε ο φάκελος από την προηγούμενη δημοτική αρχή όταν έγιναν οι συναντήσεις με τους μελετητές της Raycap και με τη Διαχειριστική Αρχή, και αν έχουμε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο (χρονοδιάγραμμα, χρηματοδότηση και από πού)». Ρώτησε επίσης εάν το έργο έχει μπει στη φάση των δημοπρατήσεων.
ΔΕΥΑΔ και ΔΕΔΔΗΕ
Απαντήσεις έδωσε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Σαλπιγκτίδης, λέγοντας αρχικά το «το έργο είναι ενιαίο» και έτσι θα γίνει καθώς ήταν επιθυμία του Κ. Αποστολίδη και της Raycap. Όπως είπε, «αυτή τη στιγμή είμαστε στο έργο της ΔΕΥΑΔ το οποίο ελέγχει η Διαχειριστική. Σήμερα (8/10) έστειλαν παρατηρήσεις, θα απαντηθούν από τη ΔΕΥΑΔ και προχωράμε με προϋπολογισμό 2,2 εκατ. ευρώ. Μετά από τη ΔΕΥΑΔ θα ξεκινήσει το έργο του ΔΕΔΔΗΕ. Προς το παρόν δεν υπάρχει ανάδοχος».
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
Όπως είπε ο κ. Σαλπιγκτίδης, «στο πλαίσιο της υλοποίησης οι παρεμβάσεις που προγραμματίζονται στην οδό Εθνικής Αμύνης και στην πλατεία Ελευθερίας, αποτελούν έργο σημαντικής αστικής ανάπλασης για το Δήμο Δράμας με στόχο τη βελτίωση της κυκλοφορίας, της λειτουργικότητας και της αισθητικής του κεντρικού ιστού.
Είναι ωστόσο αναμενόμενο ότι κατά τη διάρκεια των εργασιών, θα υπάρξει σημαντική επιβάρυνση στην κυκλοφορία και στη στάθμευση και περισσότερο στη στάθμευση, γεγονός που καθιστά αναγκαίο τον προσεκτικό σχεδιασμό και τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων».
Αυτό που τόνισε ο αντιδήμαρχος, είναι ότι, «ο Δήμος Δράμας έχει ήδη επεξεργαστεί ένα πλαίσιο προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και εναλλακτικών διαδρομών, το οποίο θα εξειδικευτεί σε συνεργασία με τον ανάδοχο. Ο εργολάβος θα αποφασίσει από πού θα ξεκινήσει», ενώ διευκρίνισε ότι, «ο ανάδοχος θα υποχρεωθεί – σύμφωνα με τις συμβατικές του δεσμεύσεις – να υποβάλει ένα αναλυτικό σχέδιο διαχείρισης και κυκλοφορίας και ασφάλειας στο οποίο θα καθορίζονται οι επί μέρους φάσεις εκτέλεσης και τα απαιτούμενα μέτρα ρύθμισης».
Σημείωσε μάλιστα χαρακτηριστικά ότι, «με προτροπή του Δήμου έχει ήδη τεθεί ως βασική κατεύθυνση, το έργο να υλοποιηθεί τμηματικά, ώστε να περιοριστεί στο ελάχιστο η ταλαιπωρία των πολιτών και των επισκεπτών, εξασφαλίζοντας παράλληλα την ασφάλεια πεζών και οχημάτων».
Εξήγησε μάλιστα, ότι, «θα μπορούσε το έργο να κρατήσει τέσσερα χρόνια και να ταλαιπωρηθεί όλος ο κόσμος, αντί να κρατήσει πέντε ή έξι χρόνια και να μην καταλάβει κανείς τίποτα, από τον τρόπο κατασκευής. Επισημαίνεται ότι ο Δήμος θα προχωρήσει στην οριστικοποίηση των προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και των εναλλακτικών διαδρομών μόλις γνωστοποιηθεί ο σχεδιασμός και ο τρόπος εκτέλεσης του έργου από τον ανάδοχο».
Σύμφωνα με όσα είναι γνωστά τώρα, ο προϋπολογισμός του νέου ΒΑΑ είναι 27 εκατ. ευρώ, ενώ όπως είπε ο κ. Σαλπιγκτίδης, «η αξία του μπορεί να φτάσει ή να ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ. Δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα ότι μπορεί να τελειώσει σε τρία, τέσσερα ή πέντε χρόνια. Η διαδικασία των διαγωνισμών μπορεί να πάρει τόσο χρόνο, που μπορεί να το εκτελέσει η επόμενη δημοτική αρχή».
Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα την προμήθεια παιχνιδιών για παιδικές χαρές, λέγοντας ότι χρειάστηκαν τρία χρόνια, καθώς υπήρξαν ενστάσεις μεταξύ εταιρειών, επισημαίνοντας όμως ότι, «το μεγάλο πρόβλημα είναι οι χώροι στάθμευσης και όχι τόσο η κυκλοφορία».
Αποφασιστικότητα από το Δήμο
Τέλος, στη δευτερολογία του ο κ. Μλεκάνης, ζήτησε από το Δήμο «περισσότερη και καλύτερη προετοιμασία και αποφασιστικότητα και επιβολή στους εργολάβους, των αποφάσεων που είναι προς το συμφέρον των πολιτών και της λειτουργίας της πόλης. Κι αυτό γιατί, διαπιστωμένα, οι εργολάβοι ενδιαφέρονται για λιγότερα έξοδα και περισσότερο κέρδος».
Αναρωτήθηκε πάντως «αν η οδοί Ηπείρου και Μακεδονίας μπορούν να δώσουν λύση στο πρόβλημα που θα δημιουργηθεί».

