Απογοητευτικά τα στοιχεία από το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας
Σε κακή κατάσταση τα πεζοδρόμια
στην πόλη της Δράμας με δυσκολίες
προσβασιμότητας και εμπόδια
► Το 29% των πεζοδρομίων έχει πλάτος μικρότερο από το 1,5 μέτρο και εμπόδια στο 61% με αστικό εξοπλισμό
►Ενημέρωση στην ειδική συνεδρίαση Λογοδοσίας της δημοτικής αρχής
Του Θανάση Πολυμένη
ΕΝΑ ΑΠΟ τα σπουδαιότερα ζητήματα στις σύγχρονες πόλεις, αφορά πλέον στα θέματα της αστικής προσβασιμότητας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Δράμας κ. Σαλπιγκτίδης, η πόλη της Δράμας έχει αρκετά σημαντικά προβλήματα, τα οποία θα πρέπει να λυθούν τα επόμενα χρόνια, μέσα από το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας (ΣΑΠ). Το οποίο μάλιστα, από εδώ και στο εξής αποτελεί και τον στρατηγικό χάρτη του Δήμου Δράμας, όπως είπε ο κ. Σαλπιγκτίδης.
Αναλυτικότερα, το θέμα της αστικής προσβασιμότητας έφερε στην 3η ειδική συνεδρίαση Λογοδοσίας της δημοτικής αρχής με ερώτησή του, ο δημοτικός σύμβουλος κ. Μπακόπουλος της παράταξης «Πόλη και Ζωή».
Το ερώτημα που έθεσε ο κ. Μπακόπουλος, είναι για το ποιες ενέργειες έχουν δρομολογηθεί ή σκοπεύει να δρομολογήσει στο μέλλον η δημοτική αρχή, σχετικά με τη βελτίωση των υποδομών και την προβλεπόμενη προσβασιμότητα για ΑμεΑ, μετά από την ολοκλήρωση του Σχεδίου Αστικής Προσβασιμότητας (ΣΑΠ).
Η αναφορά γίνεται για δημόσια κτίρια και σχολεία, για πολιτιστικούς χώρους, με παρεμβάσεις δημιουργίας ραμπών, ανελκυστήρων, οδηγών όδευσης τυφλών, ηχητικούς σηματοδότες και άλλα.

Απογοητευτικά τα στοιχεία
Στο θέμα απάντησε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Σαλπιγκτίδης, δίνοντας στοιχεία από την μελέτη που έκανε και ολοκλήρωσε το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας (ΣΑΠ) στην πόλη της Δράμας.
Δυστυχώς, τα στοιχεία αυτά είναι απογοητευτικά, επισημαίνοντας πάντως στο τέλος ότι, για να αποκατασταθούν και να υλοποιηθούν όλες οι προτάσεις του ΣΑΠ, χρειάζονται οι απαιτούμενες χρηματοδοτήσεις, καθώς και το απαραίτητο προσωπικό των υπηρεσιών του Δήμου. Τόνισε ακόμα ότι, από εδώ και πέρα, όποια έργα για πεζοδρόμια και οδοποιία και άλλα γίνονται από το Δήμο Δράμας, αυτά συμμορφώνονται πλέον και με τις παρατηρήσεις του ΣΑΠ.
Τα στοιχεία που έδωσε ο κ. Σαλπιγκτίδης, προέρχονται από τη μελέτη του ΣΑΠ και είναι πραγματικά απογοητευτικά και συντριπτικά για την κατάσταση που επικρατεί σε πεζοδρόμια και δρόμους.
Όπως είπε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, «θα πρέπει να ξέρουμε ότι ο ΣΑΠ είναι πλέον ο επίσημος στρατηγικός οδικός χάρτης του Δήμου Δράμας για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των μέτρων αστικής προσβασιμότητας στην πόλη μας. Για να καταλάβουμε το μέγεθος του απαιτούμενου έργου, ενδεικτικά σας αναφέρω στοιχεία από τα ευρήματα των μελετητών.
Η μελέτη του ΣΑΠ έδειξε τα εξής στοιχεία.
– Το 29% των πεζοδρομίων στην περιοχή παρέμβασης έχει πλάτος μικρότερο από το απαιτούμενο που είναι το 1,5 μέτρο για τη διασφάλιση ελεύθερης ζώνης πεζών.
– Το 6% των οδικών τμημάτων δεν διαθέτει καθόλου πεζοδρόμια. Τα μισά από τα υφιστάμενα πεζοδρόμια, βρίσκονται σε κακή κατάσταση, με φθορές ολισθηρότητας και ανωμαλίες στην επιφάνεια.
– Στο 61% των πεζοδρομίων, εντοπίζονται μόνιμα ή προσωρινά εμπόδια π.χ. στοιχεία αστικού εξοπλισμού, τραπεζοκαθίσματα, διαφημιστικές πινακίδες, που παρεμποδίζουν την ελεύθερη κίνηση.
– Όσον αφορά στις υποδομές για ΑμεΑ, η συντριπτική πλειοψηφία των οδικών τμημάτων, το 87%, στερείται οδηγού όδευσης τυφλών.
– Το 77% των οδικών τμημάτων, δεν διαθέτει ράμπες για την πρόσβαση αμαξιδίων.
– Το 66% δεν έχει διαγραμμισμένες διαβάσεις πεζών».
«Ακόμα και όπου υπάρχουν οι υποδομές αυτές, είναι συχνά μη συμμορφούμενες με τις τεχνικές προδιαγραφές. Για παράδειγμα, υπάρχει λανθασμένη κλίση ράμπας, ανεπαρκές πλάτος ράμπας και άλλα» συμπληρώνει ο ίδιος.
Όπως σημειώνει ακόμα, «όσον αφορά στις δημόσιες ανέσεις, το 95% της περιοχής δεν διαθέτει δημόσια καθιστικά, παγκάκια. Το 42% των οδών, έχει ανεπαρκή ή ανύπαρκτο δημόσιο φωτισμό».
Παραδέχτηκε επίσης ότι «πρέπει να αποκατασταθεί η προσβασιμότητα σε αρκετά δημόσια κτίρια και σε χώρους πρασίνου και πάρκα, όπως και σε δημόσιους χώρους στάθμευσης», τονίζοντας ταυτόχρονα, ότι, «αυτές οι δράσεις δεν μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς πηγές χρηματοδότησης, ούτε αυστηρά μέσα σε δύο χρόνια όπως αναφέρει και προβλέπει το ΣΑΠ. Μην ξεχνάμε ότι εκτός από ανάγκες χρηματοδότησης, ο Δήμος έχει ανάγκη και από προσωπικό. Αν γίνουν αυτά τότε μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι».
Σημείωσε ακόμα ότι η δημοτική αρχή έχει ξεκινήσει να ιεραρχεί τα σημεία και ήδη γίνεται «ενεργή αναζήτηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων για τη διασφάλιση της απρόσκοπτης χρηματοδότησης όσο το δυνατόν μεγαλύτερου μέρους επί του συνόλου των παρεμβάσεων. Έχουν ενταχθεί προς χρηματοδότησης ορισμένες παρεμβάσεις, όπως η διαμόρφωση προσβάσιμων διαδρομών, κατασκευή ραμπών, ανακατασκευή πεζοδρομίων με οδηγούς όδευσης τυφλών και κατάλληλες κλίσεις».
Επισήμανε επίσης, ότι, «υπάρχει συνεργασία με τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου και συγκεκριμένους φορείς, προκειμένου να εξασφαλίζεται ότι κάθε νέα τεχνική μελέτη να ενσωματώνει τις κατευθυντήριες αρχές του σχεδίου. Δεν υπάρχει πλέον έργο στην οδοποιία, που να μην έχουμε προβλέψει ράμπες και όδευση τυφλών και αύξηση του πεζοδρομίου».
Τέλος έκανε πρόταση για τη δημιουργία μιας διαπαραταξιακής επιτροπής παρακολούθησης, η οποία θα αποτελείται από στελέχη της διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου και μέλη των δημοτικών παρατάξεων και να υπάρχουν προτάσεις σχετικά με τα έργα αυτά.
Ο κ. Μπακόπουλος αποδέχθηκε την πρόταση διαπαραταξιακής και αναρωτήθηκε αν υπάρχουν συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Απαντώντας ο κ. Σαλπιγκτίδης, εξήγησε ότι μέσω ενός προγράμματος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) έχουν εγκριθεί για το Δήμο Δράμας έξι έξυπνες διαβάσεις (σ.σ. ο «Π.Τ.» είχε αναφερθεί με σχετικό ρεπορτάζ παλαιότερα) και από ένα άλλο πρόγραμμα από τη Διεύθυνση Προγραμματισμού έχουν προγραμματιστεί άλλες έξι.
Χαρακτηριστικά ανέφερε ακόμα, ότι, υπάρχουν ανελκυστήρες σε σχολεία, οι οποίοι δεν δουλεύουν «γιατί τα τελευταία χρόνια δεν φρόντισε κάποιος να ενημερώνει το βιβλίο συντήρησης. Είμαστε στη φάση να ξεκινήσουμε τη λειτουργία τους στη συνέχεια», σημείωσε.