Home > Πρώτο Θέμα > Σοβαρά ερωτήματα για το μέλλον των δύο πανεπιστημιακών τμημάτων της Δράμας-Μιλάει στον «Π.Τ.» ο Κοσμήτορας της Σχολής Γεωτεχνικών Επιστημών του ΔΙ.ΠΑ.Ε.

Σοβαρά ερωτήματα για το μέλλον των δύο πανεπιστημιακών τμημάτων της Δράμας-Μιλάει στον «Π.Τ.» ο Κοσμήτορας της Σχολής Γεωτεχνικών Επιστημών του ΔΙ.ΠΑ.Ε.

Μιλάει στον «Π.Τ.» ο Κοσμήτορας της Σχολής Γεωτεχνικών Επιστημών του ΔΙ.ΠΑ.Ε.

Σοβαρά ερωτήματα για το μέλλον

των δύο πανεπιστημιακών

τμημάτων της Δράμας

Π. Σαμαράς: «Το κύριο ζήτημα αφορά στην κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων μας…»

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΕΝΑ ΑΠΟ τα κύρια θέματα των τελευταίων ημερών, είναι η συζήτηση που έχει ξεκινήσει, σχετικά με τα δύο πανεπιστημιακά Τμήματα της Δράμας. Πρόκειται για το Τμήμα Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας και το Τμήμα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, τα οποία με έδρα τη Δράμα, εντάσσονται στην Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ), με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Στη Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών, περιλαμβάνονται άλλα δύο Τμήματα με έδρα τη Θεσσαλονίκη, που είναι το Τμήμα Γεωπονίας και το Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων.

Κοσμήτορας της Σχολής Γεωτεχνικών Επιστημών, είναι ο κ. Πέτρος Σαμαράς, με τον οποίο μιλήσαμε σχετικά με τις εξελίξεις, τους λιγοστούς φοιτητές που εισήχθησαν φέτος και γενικότερα, ποια είναι τα σπουδαιότερα προβλήματα και το μέλλον.

Ο κ. Σαμαράς, επισημαίνει ότι η ελάχιστη βάση εισαγωγής έφερε τελικά αρνητικά αποτελέσματα ως προς την εισαγωγή φοιτητών, τονίζει ιδιαίτερα όμως, ότι το σημαντικότερο ζήτημα είναι η κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους, καθώς μετά το τέλος της Σχολής, οι φοιτητές είναι κυριολεκτικά στον αέρα. Επισημαίνει ακόμα, ότι θα πρέπει να γίνει μια γενικότερη κουβέντα, για τα διάφορα ζητήματα που απασχολούν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα.

 

Σύνθετο το πρόβλημα

Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο κ. Σαμαράς και απαντώντας στην ερώτηση να σχολιάσει για το πώς βλέπει την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί σήμερα, επισημαίνει:

«Δεν είναι απλό το θέμα. Είναι αρκετά σύνθετο και αφορά όσους εμπλέκονται: το Υπουργείο, τους καθηγητές των Τμημάτων αυτών, αλλά βέβαια και τους φοιτητές και τους ανθρώπους που ασχολούνται με αυτά τα αντικείμενα».

Όπως σημειώνει, τη Δευτέρα συνεδρίασε η Διοικούσα Επιτροπή του ΔΙΠΑΕ, «όπου συζητήθηκε η κατάσταση αυτή, γιατί δεν αφορά μόνο τα Τμήματα της Σχολής, αλλά αρκετά και από τα Τμήματα του Πανεπιστημίου. Θα πρέπει να παραδεχθούμε ότι, αντικειμενικά υπάρχουν ορισμένες δυσκολίες. Για παράδειγμα η Γεωπονική του ΔΙΠΑΕ έχει να ανταγωνιστεί στη Θεσσαλονίκη με την αντίστοιχη Γεωπονική του ΑΠΘ.

Από την άλλη μεριά, έχοντας μια βάση εισαγωγής στο 09 η Γεωπονία, πήρε αρκετούς φοιτητές – όχι όσους αντιστοιχούσαν στις θέσεις που υπήρχαν – αλλά αν η βάση αυτή πήγαινε στο 08, θα είχε έναν πολύ μεγαλύτερο αριθμό εισακτέων.

Υπάρχουν θέματα όμως που έχουν να κάνουν και με τον αριθμό των φοιτητών που είχε δηλώσει και ζητήσει κάθε Τμήμα και τον αριθμό των φοιτητών που τελικά ενέκρινε το Υπουργείο. Και οι συγκρίσεις γίνονται μ’ αυτόν τον αριθμό, και όχι με τον αριθμό που ζήτησε το κάθε Τμήμα.

Για παράδειγμα, υπάρχουν Τμήματα τα οποία ζήτησαν 100 φοιτητές, το Υπουργείο ζήτησε 200, όταν όμως οι εισακτέοι είναι 100, είναι κοντά στα σχέδια του Τμήματος, αλλά μακριά από τα σχέδια του Υπουργείου».

 

Το ενδιαφέρον για τη Δασολογία και την Οινολογία

Αναφερόμενος στα Τμήματα της Δράμας, ο κ. Σαμαράς επισημαίνει ότι, «είναι ένα φαινόμενο που πρέπει να το δούμε συνολικά. Για τη μεν Δασολογία είναι ένα αντικείμενο το οποίο στην Ελλάδα μοιάζει να μην έχει ενδιαφέρον. Όλα τα Τμήματα της Δασολογίας είχαν μια αντίστοιχη μείωση στον αριθμό των εισακτέων, ακόμα και στο ΑΠΘ. Από τις 80 θέσεις που είχε, από τα ΓΕΛ μπήκαν 21. Θα πείτε ότι υπάρχει στην Καρδίτσα το αντίστοιχο Τμήμα που κάλυψε όλες τις θέσεις του. Και εδώ υπάρχουν εξηγήσεις, καθώς το γνωστικό αντικείμενο έχει περισσότερο ενδιαφέρον ως Τεχνολογία Ξύλου παρά ως Δασολογία».

Σχετικά με το Τμήμα της Οινολογίας ο κ. Σαμαράς τονίζει ότι, «η Οινολογία είχε εισακτέους αν και μειωμένο αριθμό, ενώ το αντίστοιχο Τμήμα στην Αθήνα είχε και εκείνο μειωμένο αριθμό εισακτέων. Οπότε υπάρχει το ίδιο περίπου πρόβλημα.

Γι’ αυτό θέλω να έρθω στη Δράμα να το συζητήσω εκεί με τους συναδέλφους, να δούμε πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το θέμα, αφενός να δούμε πώς κινούνται οι βάσεις εισαγωγής, να δούμε τι κινήσεις μπορούν να γίνουν προκειμένου να δείξουμε ποιο είναι το αντικείμενο των σπουδών στα παιδιά».

samaras

Οι τοπικοί φορείς

Στο σημείο αυτό, ο κ. Σαμαράς αναφέρεται στη συμβολή των τοπικών φορέων, λέγοντας ότι, «καλό θα ήταν να έχουμε και τη βοήθεια των τοπικών φορέων. Ακούστηκε χθες στη διάρκεια της συνεδρίασης με τη Διοικούσα Επιτροπή, για κάποιο Τμήμα αντίστοιχο που είχε προβλήματα και που συνέπιπτε το αντικείμενο με άλλα Τμήματα, καλέσαμε τους πιο σχετικούς ανθρώπους, για να τους εξηγήσουμε τη διαφοροποίηση του αντικειμένου. Και ποιοι είναι οι πιο σχετικοί άνθρωποι; Γιατί τα παιδιά αποφασίζουν και δηλώνουν τις Σχολές και τα Τμήματα; Με ποιο τρόπο είτε απ’ αυτά που έχουν ακούσει, αλλά κυρίως με την υποστήριξη των φροντιστών; Επομένως μήπως εδώ θα ήταν καλό να ξεκινήσουμε, στη Δράμα και στη Θεσσαλονίκη ένα πλάνο συναντήσεων με ανθρώπους που σχετίζονται με τα σχολεία; Με ανθρώπους της Γ΄ Λυκείου που βρίσκονται είτε στα δημόσια σχολειά είτε στα φροντιστήρια; Το λέω αυτό ως σχέδιο, είναι κάτι που θα το δούμε. Γι’ αυτό λέω ότι προϋποθέτει και την υποστήριξη των τοπικών φορέων».

Επαγγελματικά δικαιώματα

Ο Κοσμήτορας της Σχολής Γεωτεχνικών Επιστημών του ΔΙΠΑΕ, θέτει επίσης ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα: «Τα επαγγελματικά δικαιώματα είναι ένα άλλο θέμα και προς εκείνη την κατεύθυνση θα κινηθούμε. Αν είναι ξεκάθαρο τι θα κάνουν, πώς θα το κάνουν και αν μπορούν να το κάνουν, τα παιδιά θα έχουν μια διευκόλυνση να επιλέξουν σχολές. Και αυτό φάνηκε γενικότερα.

Δηλαδή Τμήματα Μηχανικών που προήλθαν από τα πρώην ΤΕΙ και που δεν έχουν κατοχυρωμένα δικαιώματα, δεν είχαν και την σαφή υποστήριξη. Δεν είχαν τη συμμετοχή και είναι ξεκάθαρο. Αυτό όμως ισχύει και για τη Γεωπονία και για τα δικά μας Τμήματα. Είναι όμως ένα θέμα που πρέπει να μας απασχολήσει. Και αυτό είναι κάτι που θέλουμε να το συζητήσουμε άμεσα με το Υπουργείο».

Ελάχιστη βάση εισαγωγής

Ερωτώμενος αν η ελάχιστη βάση εισαγωγής είχε θετικό πρόσημο τελικά ή όχι, ο κ. Σαμαράς τονίζει ότι, «θετικό πρόσημο σαφώς δεν είχε. Νομίζω ότι υπάρχουν πολλά θέματα που πρέπει να συζητήσουμε, πέρα από την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Τα θέματα των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Του εκμοντερνισμού ή της προσαρμογής σε πιο σύγχρονα θέματα. Δεν μπορούμε πλέον να είμαστε στα παραδοσιακά αντικείμενα. Άλλο είναι ένας πολιτικός μηχανικός που έχει ένα ευρύ πλαίσιο δραστηριοτήτων, και άλλο ένας δασολόγος που θα πρέπει να μιλήσει για διαχείριση νερών, για φυσικές καταστροφές, πυρκαγιές, πολύ άμεσα θέματα που πραγματικά έχουν ενδιαφέρον.

Να συζητήσουμε για το πόσους φοιτητές μπορεί κάθε Τμήμα να πάρει, και την ελάχιστη βάση εισαγωγής μπορούμε να την εντάξουμε στο πλαίσιο της συζήτησης. Οπωσδήποτε χρειάζεται μια αναμόρφωση το όλο σύστημα, οπωσδήποτε κανείς δεν λέει ότι θέλει φοιτητές με χαμηλό επίπεδο. Σ’ αυτή τη φάση καλό θα είναι όμως να βάλουμε στο τραπέζι θέματα όπως τα επαγγελματικά δικαιώματα, για το τι σπουδές προσφέρουν, με το ποιο είναι το αντικείμενο των σπουδών και όλα αυτά θα μας δείξουν και το πώς μπορούμε να προχωρήσουμε».

TEI

Η Οινολογία και η Δασολογία

Αναφερόμενος επίσης στον κλάδο της Οινολογίας, ο κ. Σαμαράς τον τοποθετεί ως έναν σημαντικό κλάδο, λέγοντας: «Πέρα από τα οινοποιία που γίνονται, αυτή τη στιγμή σε όλη την Ελλάδα γίνονται συνεχώς μικρές ζυθοποιίες. Επομένως, θα έλεγε κανείς ότι είναι ένα αντικείμενο πολύ σημαντικό και αναπτυσσόμενο στην Ελλάδα. Και μου κάνει εντύπωση για ποιο λόγο δεν έρχονται φοιτητές.

Η Δασολογία από την άλλη μεριά, έχει θέματα, που πρέπει όμως να τα προσαρμόσεις. Οι φυσικές καταστροφές αυτή τη στιγμή, είναι ένα μεγάλο θέμα. Είτε είναι πλημμύρες, είτε είναι πυρκαγιές. Και γίνονται πάρα πολλές δουλειές και σε ερευνητικό επίπεδο για τις πυρκαγιές. Μιλάμε για μεγάλες πυρκαγιές.

Η συζήτηση για την ελάχιστη βάση εισαγωγής, πιστεύω ότι πρέπει να περιλαμβάνει όλα αυτά τα θέματα. Αυτή τη στιγμή αν θέλει να τα δει κανείς με νούμερα, σαφώς και θα δει μια απογοητευτική κατάσταση. Αλλά θα πρέπει να το δούμε πολύ γενικότερα.

Τώρα πλέον οι άνθρωποι που βρίσκονται για παράδειγμα και στη Δασολογία, έχουν γνώση ποια είναι η κατάσταση, η οποία βέβαια μπορεί και να αλλάξει. Δεν ξέρουμε και τα σχέδια του Υπουργείου, για το τι θα γίνει μ’ αυτά τα τμήματα.  Και δεν είναι μόνο σ’ εμάς, είναι παντού, σε όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Το προσωπικό στο Οινολογίας

Ρωτήθηκε ο κ. Σαμαράς, σχετικά με το ζήτημα του μόνιμου προσωπικού στο Τμήμα Οινολογίας, το οποίο ποτέ δεν είχε μόνιμους καθηγητές. Όπως διευκρινίζει ο κ. Σαμαράς, «δεν θα μπορούσα να πω ότι έχει αλλάξει σημαντικά. Δηλαδή, υπάρχουν 4 θέσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη, όμως ακόμα και σ’ αυτή την περίπτωση δεν μπορώ να πω ότι επαρκούν για να στελεχωθεί το Τμήμα.  Η αλλαγή από το παλιό πρόγραμμα του ΤΕΙ στο νέο πανεπιστημιακό πρόγραμμα, προϋποθέτει και άλλα μαθήματα και επιπλέον υποχρεώσεις και άλλα προγράμματα σπουδών κτλ».

Η αλλαγή από ΤΕΙ σε ΑΕΙ

Ερωτώμενος για το ζήτημα κατά πόσο τα παλιά Τμήματα των ΤΕΙ ενσωματώθηκαν στα νέα πανεπιστημιακά Τμήματα, ο ίδιος τονίζει ότι, «η αλλαγή η σημαντική θα γίνει όταν μπορέσουν να αναγνωριστούν και επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους μας. Τώρα λίγο – πολύ έγιναν διαφοροποιήσεις στα προγράμματα σπουδών, όλοι έχουν προσαρμοστεί, κάποια πλεονεκτήματα που είχε το ΤΕΙ έχουμε φροντίσει να διατηρηθούν, όπως για παράδειγμα η πρακτική άσκηση που ήταν υποχρεωτική και που έξι μήνες ο φοιτητής έπρεπε να πάει στο πεδίο. Αυτό νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό πλεονέκτημα και έχουμε προσπαθήσει να το κρατήσουμε.

Από εκεί και πέρα, τα προγράμματα σπουδών είναι παράλληλα με τα προγράμματα σπουδών των παραδοσιακών πανεπιστημιακών Τμημάτων.

Η προσαρμογή γενικά δεν είχε κάποιες δυσκολίες. Αλλά πάντα το λέω, η κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων είναι το σπουδαιότερο. Αυτή τη στιγμή, τα παιδιά που μπαίνουν, δεν έχουν τα δικαιώματα των αντίστοιχων πανεπιστημιακών Τμημάτων, αλλά δεν έχουν και τα παλιά δικαιώματα των ΤΕΙ, γιατί έχουν καταργηθεί. Είναι κυριολεκτικά στον αέρα!»