Home > νέα > Σπαράγματα του Κώδικα «της εν Προσσωτσιάνη Ιεράς Εκκλησίας των Εισοδίων της Θεοτόκου»► Ένα βιβλίο που συμβάλει στην ιστορία της Προσοτσάνης στην περίοδο 1890-1908

Σπαράγματα του Κώδικα «της εν Προσσωτσιάνη Ιεράς Εκκλησίας των Εισοδίων της Θεοτόκου»► Ένα βιβλίο που συμβάλει στην ιστορία της Προσοτσάνης στην περίοδο 1890-1908

Από τους Νικόλαο και Γεώργιο Γεωργιάδη

Σπαράγματα του Κώδικα

«της εν Προσσωτσιάνη Ιεράς Εκκλησίας

των Εισοδίων της Θεοτόκου»

► Ένα βιβλίο που συμβάλει στην ιστορία της Προσοτσάνης στην περίοδο 1890-1908

► Μια έκδοση του Μουσικοχορευτικού Συλλόγου Προσοτσάνης «Ο Μέγας Αλέξανδρος»

► Μιλάνε στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του Συλλόγου Κ. Παπαδόπουλος και ο συγγραφέας Ν. Γεωργιάδης

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΕΚΔΟΘΗΚΕ και σε λίγες ημέρες θα κυκλοφορήσει από τον Μουσικοχορευτικό Σύλλογο Προσοτσάνης «Ο Μέγας Αλέξανδρος» το βιβλίο των Νικολάου Γ. Γεωργιάδη και Γεωργίου Ν. Γεωργιάδη με τίτλο: [Σπαράγματα του Κώδικα «της εν Προσσωτσιάνη Ιεράς Εκκλησίας των Εισοδίων της Θεοτόκου»].

Πρόκειται για ένα βιβλίο, που συμβάλει στην Ιστορία της Προσοτσάνης και αναφέρεται στον Κώδικα της Ιεράς Εκκλησίας των Εισοδίων της Θεοτόκου της Κοινότητας. Πρόκειται για «σπαράγματα», όπως αναφέρουν οι συγγραφείς, για διάσπαρτες σελίδες από τον Κώδικα της Ιεράς Εκκλησίας, κατά την περίοδο 1890 – 1908. Κατά την περίοδο αυτή Μητροπολίτες Δράμας ήταν ο Γερμανός Γ΄ Μιχαηλίδης και αργότερα ο Χρυσόστομος Δράμας – Σμύρνης, ο οποίος απομακρύνθηκε στη συνέχεια.

Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» για το βιβλίο, ο κ. Νικόλαος Γεωργιάδης, εξηγεί ότι το βιβλίο αφορά «σε 32 διάσπαρτες σελίδες, του Κώδικα της Ιεράς Εκκλησίας των Εισοδίων Θεοτόκου Προσοτσάνης. Από αυτές, οι 29 έχουν καταγραφές και οι 3 είναι λευκές και αφορούν την περίοδο 1890 όπου Μητροπολίτης είναι Γερμανός Γ΄ ο Μιχαηλίδης και φτάνουν μέχρι το 1908 με τελευταίο πρακτικό που το συντάσσει ο Μητροπολίτης Χρυσόστομος Δράμας».

Όπως σημειώνει ο κ. Γεωργιάδης, «ενδιάμεσα υπάρχουν καταγραφές της Κοινότητας, η οποία λειτουργεί ως μια ιδιότυπη δημοκρατία την εποχή αυτή. Ο Κώδικα, κυρίως ασχολείται με τη διαχείριση των οικονομικών της εκκλησίας, με τους εφόρους και επιτρόπους των σχολικών μονάδων, για προσλήψεις δασκάλων, για τα λειτουργικά έξοδα του ναού και τα έσοδα κτλ.

Δυστυχώς υπάρχουν σελίδες που έχουν μόνο έσοδα, ή  υπάρχουν σελίδες που έχουν μόνο έξοδα για κάποιους λόγους που είναι δυσερμήνευτοι. Επίσης υπάρχουν σελίδες  υπογεγραμμένες, σελίδες ανυπόγραφες από τους συμμετέχοντας στις γενικές συνελεύσεις, υπάρχουν υπογραφές των Μητροπολιτών, τόσο του Γερμανού όσο και του Χρυσοστόμου, όσο και του Κοτζαμανίδη του Νεόφυτου που αντιπροσωπεύει τον Χρυσόστομο στη διάρκεια της απομάκρυνσής του το 1907».

Ο κ. Γεωργιάδης, διευκρινίζει ακόμα, ότι «στο βιβλίο, γίνεται αναφορά στο τι είναι οι Κώδικες, πώς καταγράφονται, γιατί είναι μόνο αυτοί, ενώ μπαίνουν και ερωτηματικά όπως: Τι προϋπήρχε πριν το 1890, όταν έχουμε τον Κώδικα της Χωριστής αλλά και άλλους Κώδικες που έχουν καταγραφές από παλαιότερες εποχές, που σημαίνει ότι και σ’ αυτή την περιοχή το ίδιο θα συνέβαινε και μ’ αυτόν τον τρόπο αναδεικνύεται μια περίοδος. Βέβαια, η περίοδος είναι βαθιά συγκρουσιακή στην περιοχή αυτή, αλλά δεν γίνεται καμία αναφορά σε αλλόγλωσσους ή συγκρούσεις που πιθανόν να παρατηρήθηκαν την εποχή εκείνη.

Τώρα, γιατί βρέθηκε στο σχολείο και όχι στην εκκλησία, πότε βρέθηκε, ποιοι το αξιοποίησαν, όλα αυτά αναφέρονται μέσα στο βιβλίο».

Στο οπισθόφυλλο του  βιβλίου, σημειώνει μεταξύ άλλων ο συγγραφέας: «Θα αποτελούσε υπερβολή να υποστηριχθεί ότι είναι μια ολοκληρωμένη εργασία και ίσως υπερφίαλος κομπασμός, γιατί οι ελλείψεις και τα κενά που υπάρχουν στο τεκμήριο είναι πολλά. Όμως εντασσόμενος ο Κώδικας στο ιστορικό πλαίσιο της εποχής συμβάλλει στη διαλεύκανσή της  και αποτελεί ένα βήμα ακόμη της Ιστορίας που δεν θεμελιώνεται σε σωρούς νεκρών. Χωρίς να προσδοκούμε ότι κλείνει ο κύκλος της έρευνας και το τέλος της ιστορικής αυτής περιόδου, αν ποτέ μπορεί να προκύψει αυτό, δεχόμαστε ότι τόση ιστορία δεν χωράει σε 29 σελίδες, όπως δεν χωράει ο ουρανός σε έναν πίνακα ζωγραφικής. Ευελπιστούμε όμως να αποτελέσει φωτεινό πυλωρό για τους αυριανούς ερευνητές…»

Δηλώσεις για το βιβλίο, έκανε στον «Πρωινό Τύπο» και ο πρόεδρος του Μουσικοχορευτικού Συλλόγου Προσοτσάνης «Ο Μέγας Αλέξανδρος», κ. Κώστας Παπαδόπουλος.

Ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε ότι «από την πρώτη στιγμή αγκαλιάσαμε την πρόταση του κ. Νίκου Γεωργιάδη να εκδώσουμε αυτό το σύγγραμμα, το οποίο αφορά την ιστορία της Προσοτσάνης. Εμείς σαν Πολιτιστικός Σύλλογος που ενδιαφερόμαστε για την ιστορία του τόπου μας και έχουμε κάνει ανάλογες εκδόσεις συν το Ιστορικό Συμπόσιο που διοργανώσαμε, αποφασίσαμε ότι πρέπει και επιβάλλεται να το εκδώσουμε.

Βρήκαμε χορηγό τον Αγροκτηνοτροφικό Συνεταιρισμό Μενοικίου που κάλυψε τα έξοδα της έκδοσης και προχωρήσαμε, γιατί θεωρούμε ότι είναι στοιχεία ιστορικά για την Προσοτσάνη και όσοι άνθρωποι ασχολούνται και ενδιαφέρονται για την ιστορία, θα πρέπει να τα γνωρίζουν αυτά τα πράγματα».

Όπως τονίζει επίσης ο κ. Παπαδόπουλος, «είναι ένα σημαντικό κομμάτι, γιατί δείχνει πώς λειτουργούσε εκείνη την περίοδο γύρω στο 1900 η ελληνική κοινότητα της Προσοτσάνης, τι πλήρωνε στην Εφορία της Εκκλησίας για τα έξοδα, τους δασκάλους κτλ. Πρόκειται για σημαντικά στοιχεία, από τα οποία βλέπουμε επίσης ακόμα και πώς ήταν η ζωή εκείνα τα χρόνια.  Εμείς σαν Σύλλογος έχουμε δείξει ότι πέρα από τους χορούς, ασχολούμαστε πάρα πολύ με την ιστορία του τόπου και μας ενδιαφέρει και πάρα πολύ».