Home > Πρώτο Θέμα > Το σύμβολο του σταυρού, οι στρατιωτικοί ιερείς και η συμβολή του κλήρου στην απελευθέρωση της Δράμας Μιλάνε στον «Π.Τ» ο Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος, ο δ/ντης της Αγιορειτικής Εστίας κ. Ντούρος, ο πρ. του Συνδέσμου Εφέδρων Αξ/κών Δράμας κ. Ιντζές και ο Αρχιμανδρίτης π. Βλατίτσης

Το σύμβολο του σταυρού, οι στρατιωτικοί ιερείς και η συμβολή του κλήρου στην απελευθέρωση της Δράμας Μιλάνε στον «Π.Τ» ο Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος, ο δ/ντης της Αγιορειτικής Εστίας κ. Ντούρος, ο πρ. του Συνδέσμου Εφέδρων Αξ/κών Δράμας κ. Ιντζές και ο Αρχιμανδρίτης π. Βλατίτσης

Μια διαφορετική έκθεση φωτογραφίας για το Άγιον Όρος

Το σύμβολο του σταυρού, οι στρατιωτικοί

ιερείς και η συμβολή του κλήρου

στην απελευθέρωση της Δράμας

Μιλάνε στον «Π.Τ» ο Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος, ο δ/ντης της Αγιορειτικής Εστίας κ. Ντούρος, ο πρ. του Συνδέσμου Εφέδρων Αξ/κών Δράμας κ. Ιντζές και ο Αρχιμανδρίτης π. Βλατίτσης

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΙΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ενδιαφέρουσα και διαφορετική έκθεση φωτογραφίας, παρουσιάστηκε το απόγευμα του Σαββάτου στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του δημαρχείου Δράμας, με κεντρικό τίτλο: «ΥΨΩΣΙΣ. Ο Σταυρός στη Γη του Αγίου Όρους».

Η έκθεση φωτογραφίας – η οποία θα παραμείνει στο ισόγειο του δημαρχείου για μια εβδομάδα – περιλαμβάνει έργα του αείμνηστου Έλληνα φωτογράφου Γεωργίου Πούπη και διοργανώνεται από τον Σύλλογο Αποφοίτων Λυκείου Πτολεμαΐδας 1968 (Σ.Α.Λ.Π. 68), της οποίας άτυπος πρόεδρος είναι ο γνωστός ιατρός Ορθοπεδικός και πρώην συντονιστής διευθυντής της Ορθοπεδικής Κλινικής του Νοσοκομείου Δράμας, κ. Παπαγεωργίου.

Η έκθεση, στην οποία υπήρξε ταυτόχρονα και ημερίδα, συνδιοργανώθηκε με την Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης, έγινε στα πλαίσια των εκδηλώσεων για τα «Ελευθέρια 2025» και σε συνεργασία με την Π.Ε. Δράμας, το Δήμο Δράμας και την Ιερά Μητρόπολη Δράμας, ενώ παρέστησαν, ο σεβασμιότατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος, οι βουλευτές Δράμας κ.κ. Νικολαΐδης, Ξανθόπουλος και Κυριαζίδης, ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Μουρβετίδης και ο δήμαρχος Δράμας κ. Παπαδόπουλος. Να σημειωθεί επίσης, ότι, στην έκθεση και στην ημερίδα παραβρέθηκε και η αδερφή του Γεωργίου Πούπη, κα. Παναγιώτα Πούπη.

Η ημερίδα ξεκίνησε με χαιρετισμούς, ενώ τις κύριες εισηγήσεις είχαν αρχικά ο κ. Αναστάσιος Ντούρος, Διευθυντής Αγιορείτικης Εστίας Θεσσαλονίκης, ο οποίος αναφέρθηκε στο ιστορικό της έκθεσης, ενώ ο γιατρός κ. Κοσμάς Παπαγεωργίου αναφερθεί στο έργο του φωτογράφου Γεωργίου Πούπη.

Ακολούθησε ομιλία του κ. Γεωργίου Ιντζέ, προέδρου του Συνδέσμου Εφέδρων Αξιωματικών Δράμας με θέμα: «Η συμβολή των στρατιωτικών ιερέων στους απελευθερωτικούς αγώνες της Μακεδονίας».

Ομιλία με θέμα «Το Σύμβολο του Σταυρού», εκφώνησε ο Αρχιμανδρίτης Μελέτιος Κουράκλης, Ταξίαρχος – Διευθυντής του Σώματος Ελλήνων Στρατιωτικών Ιερέων και τέλος ο Αρχιμανδρίτης Γεράσιμος Βλατίτσης, μίλησε με θέμα: «Η συμβολή του κλήρου στην απελευθέρωση της Δράμας το 1912».

Η ημερίδα έκλεισε με καλλιτεχνική εκδήλωση του Ωδείου Δράμας με θέμα: «Εν αρχή ην ο λόγος… και έπεται η μουσική».

Μητροπολίτης κ. Δωρόθεος: «Αθλητές της πίστεως»

Μιλώντας στον «Π.Τ.» ο Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος σημείωσε ότι «ο Τίμιος Σταυρός αποτελεί το σύμβολο της νίκης του κάθε χριστιανού και είναι το ξύλο εκείνο, πάνω στο οποίο καρφώθηκε και σταυρώθηκε ο Κύριός μας. Είναι εκείνο το οποίο μας δείχνει ότι στη ζωή μας η πορεία μας πρέπει να είναι σταυρική, δηλαδή να θυσιαζόμαστε για τους άλλους, όπως ο ίδιος ο Κύριος θυσιάστηκε».

Σημείωσε επίσης ότι η εκδήλωση συμπίπτει με την εορτή των Αγιορειτών Πατέρων (σ.σ. Κυριακή 22/6): «Την Κυριακή του Ματθαίου εορτάζουμε τους αγιορείτες πατέρες, οι οποίοι έζησαν ασκητικά στον Άγιον Όρος, έζησαν σταυρώνοντας το ίδιον θέλημα όπως λέμε, το θέλημά τους και πολλοί απ’ αυτούς μάλιστα είναι και αθλητές της πίστεως, ιδιαίτερα στα δύσκολα χρόνια της οθωμανικής κατοχής».

Ντούρος: Πάνω από 20 χρόνια στον Άγιον Όρος

Για την έκθεση φωτογραφίας του Γ. Πούπη μίλησε στον «Π.Τ.» ο διευθυντής της Αγιορειτικής Εστίας Θεσσαλονίκης κ. Ντούρος, επισημαίνοντας: «Είναι μια έκθεση η οποία ξεκίνησε το 2017 να οργανώνεται μαζί με τον Γιώργο Πούπη (Γ.Π.). Δυστυχώς όμως δεν πρόλαβε να τη δει στημένη στον χώρο της Αγιορειτικής Εστίας, το 2022. Από εκεί ταξίδεψε και σε άλλες περιοχές στην Ελλάδα.

Η σχέση της Αγιορειτικής Εστίας με τον Γ.Π. κρατάει από παλιά. Έχουμε συνεργαστεί πάρα πολλές φορές. Η πρώτη φορά ήταν το 2003, όπου στον χώρο της Αγιορειτικής Εστίας ήταν η πρώτη έκθεση που διοργανώσαμε όταν μπήκαμε στο κτίριο και ήταν μια έκθεση με υλικό από την Παναγία της Πορταΐτισσας της Ιεράς Μονής Ιβήρων, όπου ο Γ.Π. φωτογράφιζε πάρα πολύ συχνά, είχε πολλές και ιδιαίτερες σχέσεις με το μοναστήρι και ιδίως με τον πατέρα Βασίλειο Γοντικάκη, Αρχιμανδρίτη, που ήταν προηγούμενος της Ιεράς Μονής Ιβήρων. Η έκθεση από εκεί παρουσιάστηκε το 2004 στην Ίμβρο στο χωριό του Πατριάρχη, όπου την εγκαινίασε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος».

Συνεχίζοντας ο κ. Ντούρος, αναφέρεται και στη συνεργασία με τον φωτογράφο Γ.Π: «Εμείς συνεργαστήκαμε όλα αυτά τα χρόνια πάρα πολύ στενά, του είχαμε αναθέσει πολλά έργα για συγκεκριμένες φωτογραφήσεις από εικόνες στο Άγιον Όρος και το 2017 όταν είχαμε ξεκινήσει να κάνουμε την έκθεση αυτή, ο ίδιος είπε ότι θα ήθελε το αρχείο του, που αφορά το Άγιον Όρος να το δωρίσει στην Αγιορειτική Εστία. Δεν πρόλαβε να το ολοκληρώσει ο ίδιος, το ολοκλήρωσε όμως η αδερφή του Παναγιώτα Πούπη, και έχουμε όλο το αρχείο του, που είναι περισσότερες από 10.000 φωτογραφίες, γιατί δούλεψε στο Άγιον Όρος περισσότερα από 20 χρόνια. Είχε μια πολύ ιδιαίτερη σχέση μ’ αυτό, το αγάπησε πολύ και αφού πέρασε από πολλές εργασίες που έκανε εκεί, απέκτησε και μια πολύ υψηλή πνευματικότητα προς το τέλος και αυτό μας χαροποίησε ιδιαίτερα.

Η τελευταία δουλειά που του ανέθεσε το Άγιον Όρος, ήταν να φωτογραφήσει όλες τις θαυματουργές εικόνες του Αγίου Όρους, όπου μπήκαν όλες σε ένα λεύκωμα και ήταν η τελευταία δουλειά που έκανε».

Αναφορικά με το θέμα του σταυρού, σημειώνει: «Εμείς εδώ δείχνουμε ένα μικρό μέρος από τη δουλειά, από τους σταυρούς στο Άγιον Όρος, ένα project που έκανε καθ’ όλη τη διάρκεια που ήταν εκεί, όπου έβρισκε στην ύπαιθρο, στη γη του Αγίου Όρους σταυρούς, πήγαινε και τους φωτογράφιζε, εκτός από όλα όσα έχει κάνει. Όλες αυτές τις φωτογραφίες τις συγκεντρώσαμε, έχει εκδοθεί και ένας κατάλογος που έχει όλη τη δουλειά επάνω σ’ αυτό το project, στο οποίο γράφει και ο ίδιος ένα εξαιρετικό κείμενο, αλλά υπάρχει ένα ακόμα πιο όμορφο κείμενο από τον πατέρα Βασίλειο Γοντικάκη που μιλάει για το σύμβολο του σταυρού στο Άγιον Όρος».

Ιντζές: «Ο ιερέας εμψύχωνε το ηθικό των στρατιωτών»

Σε δηλώσεις του στον «Π.Τ.» ο κ. Ιντζές, Οφθαλμίατρος, πρόεδρος του Συνδέσμου Εφέδρων Αξιωματικών Ν. Δράμας με το βαθμό του Λοχαγού των Εφέδρων του Υγειονομικού, αναφέρεται στο θέμα της ομιλίας του: «Αναφέρομαι στην οργάνωση που είχε η Εκκλησία, να προσφέρει τους ιερείς και τους ιεροκήρυκες στο στράτευμα από το Στρατιωτικό Υπουργείο για την εμψύχωση και την ανύψωση του ηθικού των στρατιωτικών.

Ο ιερέας ήταν ο άνθρωπος ο οποίος εμψύχωνε τους στρατιώτες πριν από τη μάχη με λόγια πατριωτικά και την πίστη στο Θεό. Ήταν  ο άνθρωπος που ήταν στη μάχη και παραστάτης της σημαίας, ήταν ο συνεργάτης του διοικητή μέσα στη μάχη, αλλά το έργο του δεν τελείωνε μόνο κατά τη μάχη. Μετά τη μάχη ήταν ο άνθρωπος που έμενε στην περισυλλογή των τραυματιών, των νεκρών και φυσικά γινόταν και το εκκλησιαστικό καθήκον με τον ενταφιασμό των νεκρών».

Αρχιμανδρίτης Γεράσιμος: «Οι Μητροπολίτες οι πρώτοι αγωνιστές του Μακεδονικού Αγώνα»

Μιλώντας στον «Π.Τ.» ο Αρχιμανδρίτης π. Γεράσιμος Βλατίτσης, εφημέριος του Ι. Ν. Αγίου Χρυσοστόμου Δράμας, σημειώνει ότι, «στις θυσίες για την ελευθερία δεν ήταν δυνατόν να είναι απόντες οι κληρικοί παντός βαθμού, διότι είναι σάρκα από την σάρκα του Έθνους. Ο ελληνικός κλήρος δεν ξεχώρισε ποτέ – και δεν ξεχωρίζει – τον εαυτό του από τον λαό. Πάντοτε υπέφερε και συσταυρώθηκε μαζί του στις διάφορες δοκιμασίες και μάλιστα πρωτοπόρος. Η παράδοση του ορθόδοξου ελληνικού κλήρου είναι το συγκακουχείσθαι τω λαώ του Θεού. Η Εκκλησία μόνο με την πίστη στον Χριστό και την αγάπη του λαού, επετέλεσε το καθήκον της, όπως απαιτούσαν οι χαλεποί καιροί».

Όπως σημειώνει μάλιστα, «οι Μητροπολίτες ανεδείχθησαν οι πρώτοι αγωνιστές του Μακεδονικού Αγώνα. Οι Μητροπόλεις έγιναν στρατηγεία. Οι Ναοί και τα Μοναστήρια, ασφαλή κρησφύγετα των Μακεδονομάχων και αποθήκες όπλων. Οι ιερείς και οι μοναχοί, οι φύλακες των άγγελοι των καταδιωγμένων, οι καλοί Σαμαρείτες των τραυματιών, οι προμηθευτές τροφών, όπλων και πυρομαχικών, οι μόνιμοι σύνδεσμοι των αγωνιστών, η ψυχή των Επιτροπών του Αγώνα».

Τονίζει μάλιστα, τέλος, ότι, «λιγότερο γνωστή, αλλά εξίσου σημαντική, υπήρξε η προσφορά των διάσπαρτων Μοναστηριών του Μακεδονικού χώρου. Οι Μονές απετέλεσαν συχνότατα χώρους περιθάλψεως, αναπαύσεως και διασώσεως των αγωνιστών, ελειτούργησαν ως τόποι εξορμήσεως ανταρτικών σωμάτων και έγιναν κρησφύγετα και αποθήκες πολεμοφοδίων. Γι’ αυτό ηγούμενοι και μοναχοί ευρήκαν τραγικό θάνατο».