Home > Πρώτο Θέμα > Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Δράμας παρουσιάζει ένα έξυπνο σύστημα πυρανίχνευσης Η καθηγήτρια του 1ου ΕΠΑΛ κα. Κυριακή Φωτιάδου μιλάει στον «Π.Τ.»

Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Δράμας παρουσιάζει ένα έξυπνο σύστημα πυρανίχνευσης Η καθηγήτρια του 1ου ΕΠΑΛ κα. Κυριακή Φωτιάδου μιλάει στον «Π.Τ.»

Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Δράμας παρουσιάζει ένα έξυπνο σύστημα πυρανίχνευσης

 Με χρήση Γεωγραφικού Συστήματος Πληροφοριών GIS

και ενημέρωση στο κινητό, μέσω εφαρμογής app

Η καθηγήτρια του 1ου ΕΠΑΛ κα. Κυριακή Φωτιάδου μιλάει στον «Π.Τ.»

 

 

Της Σουζάνας Θεοδωρίδου

Το project ενός έξυπνου συστήματος πυρανίχνευσης, ετοιμάζει το 1ο ΕΠΑ.Λ. Δράμας, σε συνεργασία με το Εργαστηριακό Κέντρο Δράμας, το 3ο Εργαστηριακό Κέντρο Αττικής και το ΕΠΑ.Λ. Ραφήνας, το οποίο περιλαμβάνει την μελέτη, την ανάπτυξη και την κατασκευή του συστήματος.

Σε δηλώσεις της στην εφημερίδα μας, η καθηγήτρια και ηλεκτρονικός του 1ου ΕΠΑ.Λ. Δράμας κα. Κυριακή Φωτιάδου, μας εξήγησε ότι η λειτουργία του συστήματος στηρίζεται στον μικροελεγκτή ανοικτού κώδικα Arduino, στο Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών GIS και στο Google maps. Ο μικροελεγκτής Arduino επιλέχθηκε γιατί έχει χαμηλό κόστος, είναι ανοικτού κώδικα, έχει πλούσιο διαδικτυακό υλικό υποστήριξης, συνεργάζεται με την πλειονότητα των αισθητήρων  και κυρίως, γιατί είναι απλός στη χρήση του. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, μαθητές με λίγες γνώσεις στον προγραμματισμό και τα ηλεκτρονικά να μπορούν να δημιουργήσουν κατασκευές. Με τη βοήθεια κατάλληλων αισθητήρων και Shields συνδεδεμένων στο Arduino θα γίνεται η ανίχνευση έναρξης της φωτιάς.

1o EPAL - PYRANIXNEYSI 22

Σε ερώτηση της εφημερίδας μας για το αν το σύστημα πυρανίχνευσης είναι εφαρμόσιμο, η κα. Φωτιάδου απάντησε ότι: «Το πρώτο κομμάτι του συστήματος έχει ολοκληρωθεί, θα τελειοποιηθεί μέχρι τον Μάιο, ενώ πρόκειται να τοποθετηθεί στο λεβητοστάσιο του σχολείου μας. Υπάρχει αισθητήρας καπνού, ο οποίος ανιχνεύει το μονοξείδιο και το διοξείδιο του άνθρακα. Είναι ρυθμισμένο σε κάποιες συγκεκριμένες τιμές ώστε όταν τις ξεπερνάει, να αποστέλλει μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο του διευθυντή ότι εντοπίστηκε πρόβλημα μέσω μιας εφαρμογής app».

Αναλυτικότερα, οι αισθητήρες ανιχνεύουν φως με μήκος κύματος από 10 nm έως 100 nm – που είναι το μήκος κύματος του φωτός που προέρχεται από τις φλόγες -, μονοξείδιο και διοξείδιο του άνθρακα, φυσικό αέριο, άνοδο της θερμοκρασίας – με ρυθμό ανόδου μεγαλύτερο από το όριο που έχει τεθεί – και την μείωση της  υγρασίας του χώρου. Το Arduino στη συνέχεια, μέσω κατάλληλου λογισμικού, θα επεξεργάζεται τα δεδομένα. Όταν το Arduino αντιληφθεί ένα γεγονός (π.χ. φωτιά) τότε θα καλεί ένα Web service. Το Web Service θα καταχωρεί το γεγονός σε μια βάση δεδομένων MySQL. Με την καταχώρηση του γεγονότος στη σχετική βάση θα στέλνεται SMS με την βοήθεια GSM Modem στους καταχωρημένους χρήστες (π.χ. Διευθυντής, Προϊστάμενος).

Επιπλέον, οι χρήστες θα έχουν τη δυνατότητα μέσω κατάλληλης εφαρμογής στο κινητό (mobile app) που θα χρησιμοποιεί το Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών GIS και το google maps, να δουν την τοποθεσία εκδήλωσης της φωτιάς. Παράλληλα, θα είναι εφοδιασμένοι με κωδικό που θα τους παρέχει διαφορετικά επίπεδα πρόσβασης από ένα σχολείο (διευθυντής), μέχρι τα σχολεία όλου του νομού (διευθυντής εκπαίδευσης). «Η λογική του project, είναι να τοποθετηθεί σε όλα τα σχολεία του Νομού Δράμας, όπου ο κάθε διευθυντής θα δέχεται ειδοποίηση – μήνυμα για το δικό του σχολείο αν προκύψει κάποιο πρόβλημα, και αντίστοιχα οι προϊστάμενοι της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας, θα λαμβάνουν ενημέρωση για όλα τα σχολεία του Νομού μας. Αφορμή όλου αυτού του project, αποτέλεσαν οι πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού που σημειώθηκαν στην Αθήνα», ανέφερε μεταξύ άλλων η κα. Φωτιάδου.

Οι μαθητές που αποτελούν την ομάδα έργου, με την καθοδήγηση και τη συμπαράσταση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών, θα συγκεντρώσουν πληροφορίες σχετικά με τη φυσική της φωτιάς, θα επιλέξουν τους κατάλληλους αισθητήρες, θα κατασκευάσουν τα απαραίτητα κυκλώματα και θα αναπτύξουν τα κατάλληλα λογισμικά.

Στην αρχή της υλοποίησης του έργου, έγινε καταμερισμός των εργασιών μεταξύ των μαθητών και των εμπλεκόμενων σχολικών  μονάδων. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια υλοποίησης του έργου, σε τακτά χρονικά διαστήματα, έγιναν και θα συνεχίσουν να γίνονται τηλεδιασκέψεις μεταξύ των εμπλεκόμενων σχολικών μονάδων, για την παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης και την ανταλλαγή απόψεων.

Οι στόχοι του έργου, είναι οι μαθητές να καλλιεργήσουν ομαδικό πνεύμα, αλληλεγγύη, συνεργατικότητα, στο πλαίσιο επίτευξης ενός κοινού στόχου.

Οι μαθητές, μέσω του προγράμματος θα αναπτύξουν δεξιότητες που σχετίζονται με την μελέτη, την ανάπτυξη και την κατασκευή των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων, καθώς και με τη χρήση βάσεων δεδομένων με δεδομένα Γεωγραφικού Συστήματος Πληροφοριών GIS. Παράλληλα, θα μάθουν να χρησιμοποιούν λογισμικά προγραμματισμού μικροελεγκτών και  ανάπτυξης εφαρμογών για κινητά Android.

Οι υπεύθυνοι καθηγητές του project, είναι οι κ.κ. Ηλιόπουλος Δημήτρης, Διευθυντής του Εργαστηριακού Κέντρου Δράμας, Καλογήρου Πασχάλης, Τομεά­ρχης Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού, Φωτιάδου Κυριακή καθηγήτρια – ηλεκτρονικός του 1ου ΕΠΑ.Λ. Δράμας, και Σαλής Αναστάσιος, Διευθυντής του 1ου ΕΠΑ.Λ. Δράμας.

Οι συμμετέχοντες μαθητές, είναι οι ακόλουθοι: Γεωργιάδης Παύλος, Κανσίζογλου Χαρά­λαμπος, Καραζελίδης Βαλεντίνος, Κιο­σσές Αθανάσιος-Δημήτριος, Κούνιος Γεώργιος, Μασμανίδης Ιωάννης, Δαμια­νίδης Θεόδωρος, Κούνιος Ιωάννης, Ντα­ντανάς Ηλίας, Παπαδόπουλος Παναγιώ­της, Παράσχου Εμμανουήλ, Χουβαρδάς Ελευθέριος, Χρυσόπουλος Σπυρίδων, Σαραφίδης Παναγιώτης, Χαραλαμπίδης Νικόλαος, Σαββίδης Παναγιώτης, Τιλσί­ζογλου Ιωάννης, Τσαπανίδης Σωτήριος.