Home > Πρώτο Θέμα > «Καζάνι που βράζει» ο Βώλακας και ετοιμάζει επιστολές διαμαρτυρίας

«Καζάνι που βράζει» ο Βώλακας και ετοιμάζει επιστολές διαμαρτυρίας

Επίσκεψη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Μακεδόνων

«Καζάνι που βράζει» ο Βώλακας

και ετοιμάζει επιστολές διαμαρτυρίας

Ένα βιβλίο που μιλάει για «κρυφές πτυχές» της ταυτότητας των ντόπιων και ένας φοιτητής του ΤΕΙ Ηπείρου που «ανακάλυψε» «μακεδονική εθνότητα» στο Βώλακα

 

 

 

«ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ εθνότητα», ανακάλυψε ένας φοιτητής από το ΤΕΙ Ηπείρου στην Άρτα, μετά από την κυκλοφορία ενός βιβλίου με τον τίτλο «Επιτηρούμενες Ζωές», που κάνει αναφορά σε «κρυφές πτυχές» της ταυτότητας του Βώλακα και άλλων χωριών στην περιοχή. Όλα αυτά έχουν προκαλέσει αναστάτωση στο Βώλακα, οι οποίοι διαμαρτύρονται για όσα λανθασμένα και παραπλανητικά αναφέρονται στο ζήτημα αυτό, καθώς τους χαρακτηρίζουν ως «μακεδονική εθνότητα», γνωστό σε όλους μας με ποια έννοια!

Το πρόβλημα βέβαια δεν αναφέρεται μόνο στο Βώλακα, αλλά και σε άλλα χωριά της περιοχής, όπως στο Χαρωπό και στο Βαμβακόφυτο Σερρών.

OMOSPONDIA MAKEDONON

Από την επίσκεψη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Μακεδόνων στο Βώλακα. Από δεξιά: ο αντιπρόεδρος της ΠΟΠΣΜ κ. Παπαδόπουλος, ο ταμίας κ. Άρμεν, ο πρόεδρος κ. Τάτσιος, ο πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Βώλακα κ. Μαλίκης, η πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Κ. Νευροκοπίου κα. Μίρκου, και άκρη ο δημοτικός σύμβουλος Νευροκοπίου κ. Σίγκος.

Παίρνοντας τα πράγματα από την αρχή, η υπόθεση δίνεται στη δημοσιότητα, έπειτα από την επίσκεψη του προέδρου και του αντιπροέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Μακεδονίων (ΠΟΠΣΜ) στον ακριτικό Βώλακα. Ο πρόεδρος της ΠΟΠΣΜ κ. Γεώργιος Τάτσιος, με τον αντιπρόεδρο Ανατολικής Μακεδονίας κ. Κων/νο Παπαδόπουλο και τον ταμία κ. Άρμεν Δημήτριο, επισκέφθηκε την Πέμπτη 20 Ιουλίου τον Βώβλακα, με αφορμή τις εκδηλώσεις του Προφήτη Ηλία.

Από νωρίς πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τις τοπικές Αρχές και κατοίκους του Βώλακα στην αίθουσα συνεδριάσεων του Κοινοτικού καταστήματος, όπου εκφράστηκαν έντονες ανησυχίες για τη συγγραφική δραστηριότητα που αναπτύσσεται από ερευνητές που επιχειρούν να ετεροπροσδιορίσουν την «ταυτότητα» των Βωλακιωτών.

Ο Βώλακας αποτελεί ένα πραγματικό θησαυροφυλάκιο λαογραφίας, καθώς διατηρεί αναλλοίωτα δρώμενα που χάνονται στα βάθη των αιώνων. Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Βώλακα παρουσιάζει ένα εξαιρετικό έργο σε ότι αφορά τη διατήρηση της μουσικοχορευτικής κληρονομιάς του χωριού. Εντύπωση προκαλεί η καθολική συμμετοχή των κατοίκων στις δράσεις του Συλλόγου, καθώς διαθέτει την περίφημη πολυφωνική χορωδία γυναικών, πολυπληθή χορευτικά τμήματα και φυσικά παραδοσιακούς οργανοπαίκτες (που παίζουν γκάιντα και νταχαρέ) που μπορεί να είναι παιδιά, έφηβοι ή μεγαλύτεροι σε ηλικία.

Σημείο αναφοράς του Βώλακα είναι ο μακεδονομάχος Άρμεν Κούπτσιος, ο οποίος εμφάνισε μεγάλη δράση κατά των Βουλγάρων στα δύσκολα χρόνια του Μακεδονικού Αγώνα. Είναι αξιοσημείωτο να αναφερθεί ότι 110 χρόνια μετά τον θάνατό του οι Βωλακιώτες τελούν μνημόσυνο κάθε Οκτώβριο με ιδιαίτερα μεγάλη συγκινησιακή φόρτιση.

 

Το βιβλίο «Επιτηρούμενες Ζωές»

Όλα ξεκίνησαν από την έκδοση ενός βιβλίου, το οποίο ήρθε να ταράξει την ηρεμία της τοπικής κοινωνίας του Βώλακα. Πρόκειται για μια διδακτορική διατριβή της αποφοίτου της Βασιλικής Σχολής Χορού του Λονδίνου κας Μαρίκας Ρόμπου-Λεβίθη, την οποία πραγματοποίησε στο Πανεπιστήμιο του Sussex.

Τον Μάιο του 2016 κυκλοφόρησε σε βιβλίο με τίτλο «Επιτηρούμενες Ζωές». Με αφορμή καταγραφές που έκανε ως μέλος της ομάδας χορού ενός ερευνητικού προγράμματος του Συλλόγου «Φίλοι της Μουσικής» το 2001, επιχειρεί να αναδείξει τις δήθεν «κρυφές» πτυχές της ταυτότητας των ντόπιων σε αρκετά δίγλωσσα χωριά στους Νομούς Σερρών και Δράμας.

Με το ίδιο αντικείμενο ασχολήθηκε αργότερα και μια εργασία στο ΤΕΙ Ηπείρου με θέμα: «Γλώσσα και Ταυτότητα: Η περίπτωση του Βώλακα. Επιδράσεις των γλωσσικών αλλαγών στα τοπικά μουσικοχορευτικά δρώμενα», βασιζόμενη στις καταγραφές του ίδιου ερευνητικού προγράμματος.

Όπως επισημαίνει σχετική ανακοίνωση της ΠΟΠΣΜ για το ζήτημα που έχει προξενήσει οργή στο Βώλακα, προκύπτει ότι όλα αυτά ήταν προαποφασισμένα και επισημαίνει ότι, τόσο η διδακτορική διατριβή όσο και η εργασία στο ΤΕΙ Ηπείρου, στερούνται ιστορικής τεκμηρίωσης και διαστρεβλώνουν τις μαρτυρίες των πληροφορητών με σκοπό να οδηγήσουν τον αναγνώστη στα δικά τους συμπεράσματα.

Χρησιμοποιούν χρακτηριστικά της τοπικής κοινωνίας του Βώλακα (οι ΕΠΙΤΗΡΟΥΜΕΝΕΣ ΖΩΗΣ το μεθοδεύουν και σε άλλα χωριά με τον ίδιο τρόπο) που είναι αναληθή και χρησιμοποιούν ως άλλοθι την άρνηση των ντόπιων να χρησιμοποιήσουν το τοπικό γλωσσικό ιδίωμα στα τραγούδια τους για να αποδείξουν ότι οι ντόπιοι καταπιέζονται από το Ελληνικό κράτος…

 

Ενοχλημένοι οι Βωλακιώτες

Προσβάλουν τους ανθρώπους του Πολιτιστικού Συλλόγου Βώλακα λέγοντας ότι αποτελούν «όργανα του Κράτους» με αποστολή την εξαφάνιση της «γλώσσας».  Οι Βωλακιώτες φανερά ενοχλημένοι από την εξέλιξη αυτή αναφέρουν ότι μετάνοιωσαν που καλοδέχτηκαν και, σε ορισμένες περιπτώσεις, φιλοξένησαν αυτούς τους «ερευνητές».

Η Βωλακιώτισσα πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Κάτω Νευροκοπίου κα Σταματία Μίρκου προτείνει να προσκληθούν οι εν λόγω «ερευνητές» να ξαναέλθουν στον Βώλακα για να λογοδοτήσουν. Να τους αντικρύσουν κατάματα και να τους ρωτήσουν ΓΙΑΤΙ παραγνώρισαν την αποκρυσταλλωμένη άποψη των Βωλακιωτών περί εθνικής συνείδησης και τους ετεροπροσδιορίζουν εντελώς αυθαίρετα ως «σλάβους»;

Η δε εργασία του ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ θεωρεί αποδεδειγμένη την ύπαρξη «μακεδονικής εθνότητας» συν τοις άλλοις…

 

Επιστολή διαμαρτυρίας…

Ήδη έχει συνταχθεί επιστολή διαμαρτυρίας των Βωλακιωτών σχετικά με το περιεχόμενο στις ΕΠΙΤΗΡΟΥΜΕΝΕΣ ΖΩΕΣ, με την οποία οι κάτοικοι εκφράζουν την αγανάκτησή τους για τις αναλήθειες που γράφονται και καλούν τους μελλοντικούς ερευνητές να ΜΗΝ λάβουν υπόψιν ως βιβλιογραφία τα αυθαίρετα συμπεράσματα της κ.Ρόμπου. Παρόμοιες διαμαρτυρίες υπάρχουν ΚΑΙ από τους κατοίκους του Χαρωπού και Βαμβακοφύτου Σερρών οι οποίες θα δημοσιευθούν σύντομα. Σε όλες τις τοπικές κοινωνίες πλανάται ένα ερώτημα σχετικά με αυτή τη δραστηριότητα … «ΓΙΑΤΙ»;