Home > Νέα > Με επιτυχία οι βραβεύσεις για τον 11ο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό «Γρ. Πεντζίκης» Ένας διαγωνισμός για να ανοίξουν οι εφηβικές καρδιές και να μιλήσουν

Με επιτυχία οι βραβεύσεις για τον 11ο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό «Γρ. Πεντζίκης» Ένας διαγωνισμός για να ανοίξουν οι εφηβικές καρδιές και να μιλήσουν

Με επιτυχία οι βραβεύσεις για τον 11ο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό «Γρ. Πεντζίκης»

Ένας διαγωνισμός

για να ανοίξουν οι εφηβικές

καρδιές και να μιλήσουν

► Μιλάνε στον «Π.Τ.» ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας κ. Κιουλάνης, η Δραμινή Ψυχολόγος και συγγραφέας κα. Καμπάνταη και ο καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ κ. Βασιλειάδης

 

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΤΟ ΒΡΑΔΥ του περασμένου Σαββάτου 13 Μαΐου, πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Μουσικού Σχολείου Δράμας, η τελετή βράβευσης του 11ου Λογοτεχνικού Διαγωνισμού Εφηβικού Διηγήματος και Ποίησης στη μνήμη του Γρηγόρη Πεντζίκη.

Η εκδήλωση έγινε για πρώτη φορά δια ζώσης, μετά από τρία χρόνια πανδημίας, καθώς το 2020, το 2021 και το 2022 είχε γίνει διαδικτυακά. Στη Δράμα μάλιστα βρέθηκαν και μερικά από τα παιδιά που βραβεύτηκαν, από την Ορεστιάδα, τις Σέρρες, τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, ενώ οι υπόλοιποι βραβευθέντες μαθητές είναι από Κρήτη, Αττική, Πειραιά, Νέα Ιωνίας, Έδεσσα, Σταυρούπολη, Νέας Σμύρνη, Κατερίνη και αλλού.

Δόθηκε μάλιστα ειδική μνεία για τις συμμετοχές από το Λύκειο Πνοή Αγάπης Gjimmazi Frume Dashurie Gjirokaster – Αργυρόκαστρο, το Μειονοτικό Γυμνάσιο – Κομοτηνής, και από το Ειδικό Αγροτικό Κατάστημα κράτησης νέων Κασαβέτειας Βόλου.

Μιλώντας στον «Π.Τ.» ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Π.Ε. Δράμας κ. Σπύρος Κιουλάνης, επισημαίνει ότι «είναι ένας διαγωνισμός, ο οποίος έχει δημιουργηθεί με αγάπη, από πολύ αγνά συναισθήματα και γι’ αυτό το λόγο αντέχει μέσα στο χρόνο. Και όχι μόνο αντέχει, αλλά το 2019 είχαμε 650 συμμετοχές και από το 2020 – 2021 – 2022 είναι σταθερά πάνω από τις 1.000. Φέτος έχουμε 1.100 συμμετοχές. Και είναι από όλα τα σημεία της Ελλάδας και αρκετά ελληνόφωνα σχολεία».

Η εκδήλωση ξεκίνησε με χαιρετισμούς, ενώ για φέτος υπήρξαν και δύο τιμώμενα πρόσωπα που μίλησαν στα παιδιά για τη λογοτεχνία, όπως η Δραμινή συγγραφέας και Ψυχολόγος του Νοσοκομείου Δράμας κα. Μαρία Καμπάνταη και ο κ. Βασίλης Βασιλειάδης, επίκουρος καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας του Α.Π.Θ.

Στη συνέχεια δόθηκαν τα βραβεία σε όσα παιδιά παραβρέθηκαν στην εκδήλωση, ενώ για τα υπόλοιπα υπήρξε διαδικτυακή σύνδεση. Μάλιστα, διαβάστηκαν είτε από τα ίδια τα παιδιά είτε από άλλους, όλα τα διηγήματα και τα ποιήματα που βραβεύτηκαν. Παράλληλα στην εκδήλωση υπήρχε και ένα μουσικό μέρος, το οποίο αποδόθηκε από μαθητές και μαθήτριες του Μουσικού Σχολείου Δράμας.

Συνήθως τα βραβεία είναι ένας έπαινος που δίνεται στα παιδιά με το όνομά τους. Παρ’ όλα αυτά φέτος και για πρώτη φορά, επειδή η εκδήλωση εντάχθηκε στις γιορτές του «Mama’s Ferstival» για τη Γιορτή της Μητέρας της Π.Ε. Δράμας, δόθηκε από ένα tamplet στους 4 πρώτους νικητές, ενώ για τους υπόλοιπους βραβευθέντες δόθηκαν διάφορα ηλεκτρονικά gadget, ενώ η κα. Καμπάνταη πρόσφερε σε όλους τους βραβευθέντες από ένα βιβλίο της.

Μ. Καμπάνταη: «Να αφήνουμε την καρδιά να μιλάει…»

Μιλώντας στον «Π.Τ.» η κα. Καμπάνταη, εξέφρασε την συγκίνηση της, επειδή προσκλήθηκε να συμμετέχει σ’ αυτή την εκδήλωση, «για πολλούς λόγους. Πρώτον γιατί κι εγώ ξεκίνησα το συγγραφικό μου έργο από ένα συγγραφικό διαγωνισμό, οπότε καταλαβαίνω απόλυτα τα παιδιά και δεύτερον, γιατί είχα καθηγητή τον Γρηγόρη Πεντζίκη στο σχολείο.  Οπότε – είναι πολύ συγκινητικό σε ένα διαγωνισμό που είναι η πόρτα του Γρηγόρη Πεντζίκη για να ανοίξουν εφηβικές καρδιές – να μιλάει μια μαθήτριά του, η οποία δεν μιλούσε και πολύ όταν ήταν μαθήτρια, αλλά μιλούσε με την γραφή της, όπως έλεγε κι εκείνος. Και τελικά, παρουσιάζει τώρα και μιλάει για τα παιδιά, που συμμετείχαν στο διαγωνισμό που είναι αφιερωμένο στη μνήμη του».

Όπως τόνισε η κα. Καμπάνταη, «η γραφή είναι από τις μορφές της τέχνης που απελευθερώνει. Γενικά η τέχνη είναι η όαση στις μέρες μας, ιδιαίτερα στη νέα γενιά. Καλλιεργεί την ψυχική ανθεκτικότητα, είναι ένα μέσο έκφρασης απελευθέρωσης. Στη γραφή γυρνάμε, είτε για να χτίσουμε όνειρα, είτε αφού μας τα γκρέμισαν για να τα ξαναχτίσουμε, και είναι και δικό μου προσωπικό καταφύγιο. Οπότε, όλα αυτά θα τα μοιραστώ, μαζί με τα συγχαρητήριά μου, τόσο για τα παιδιά που θα βραβευτούν, όσο και γι’ αυτά που συμμετείχαν».

Στην ερώτηση τι θα ήθελε να πει στα παιδιά αυτά στέλνοντάς τους ένα μήνυμα, τονίζει: «Τα παιδιά να συνεχίσουν να αφήνουν την καρδιά τους να ορίζει πολλές φορές το μυαλό. Το μυαλό είναι ο ρυθμιστής. Και μπορούμε να το κάνουμε είτε υπηρέτη, είτε αφέντη. Και είναι η καρδιά που βγαίνει στη γραφή και είναι καλό να αφήνουμε την καρδιά να μιλάει και ας ξεσηκώνει και τους μεγαλύτερους σε ηλικία, οι οποίοι τελικά μπορεί να κρύβουν το δικό τους καταπιεσμένο παιδί μέσα στην ψυχή του».

Β. Βασιλειάδης: «Εφαλτήριο για τα παιδιά να γνωρίσουν τον εαυτό τους»

Για την εκδήλωση, αλλά και για τα παιδιά που πήραν μέρος και βραβεύτηκαν σ’ αυτόν το διαγωνισμό, μίλησε στον «Π.Τ.» και ο κ. Βασίλης Βασιλειάδης, επίκουρος καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας του Α.Π.Θ. ο οποίος σημείωσε αρχικά: «Αυτό που θέλω εγώ να τονίσω, είναι δυο σημεία. Το ένα έχει να κάνει με την απόφαση – επιλογή των σχολείων και φορέων που το συνδιοργανώνουν αυτό, να συνδέσουν την εκπαίδευση και με τυπικούς ή άτυπους τρόπους μάθησης. Γιατί, κάθε δράση δημιουργικής γραφής, ξεφεύγει από το τυπικό του ωρολόγιου προγράμματος του σχολείου. Και το δεύτερο, έχει να κάνει με το πολύ κρίσιμο στοίχημα του σχολείου, να συνδεθεί με την κοινωνία. Αυτό είναι ένα ποθητό και πολυαναμενόμενο αποτέλεσμα που επιδιώκει πάντα ένα εκπαιδευτικό σύστημα. Ένας τρόπος να το πετύχει, είναι ακριβώς αυτός. Με εκδηλώσεις όπως αυτή, που βέβαια είναι το αποτέλεσμα μιας πολύ μεγάλης διαδικασίας που έρχεται μέχρι εδώ. Νομίζω ότι αυτά τα δύο πρέπει πάντα να τα κρατάμε στο μυαλό μας. Από τη μια, ότι καταφέρνουμε και ξεφεύγουμε λίγο από τα τυπικά όρια της μάθησης, και από την άλλη ότι βρίσκουμε ένα τρόπο να συνδέσουμε το σχολείο με την κοινωνία, που σημαίνει εντέλει το σχολείο με την ίδια τη ζωή».

Σημειώνει επίσης, ότι, «μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, είναι ένα εφαλτήριο να γνωρίσουν τον εαυτό τους, να αναζητήσουν στοιχεία του εαυτού τους που μέχρι τότε μπορεί να μην τα είχαν προβληματίσει και να κατευθύνουν τις ανησυχίες τους, με έναν τρόπο πιο δημιουργικό. Γιατί μιλάμε για παιδιά που βρίσκονται στην εφηβεία, είναι ακόμα υπό διαμόρφωση, αλλά και σε μία εκρηκτική κατάσταση, σωματικά και ψυχολογικά».