Home > Πρώτο Θέμα > Οδικοί άξονες Νομού Δράμας και χρηματικά ποσά που δεν βρίσκονται! Πώς βρέθηκαν χρήματα μέσω Interreg στην Ηγουμενίτσα Θεσπρωτίας!

Οδικοί άξονες Νομού Δράμας και χρηματικά ποσά που δεν βρίσκονται! Πώς βρέθηκαν χρήματα μέσω Interreg στην Ηγουμενίτσα Θεσπρωτίας!

Οδικοί άξονες Νομού Δράμας και

χρηματικά ποσά που δεν βρίσκονται!

Πώς βρέθηκαν χρήματα μέσω Interreg στην Ηγουμενίτσα Θεσπρωτίας!

Σε φάση προκήρυξης το έργο βελτίωση του δρόμου Δράμα – Βώλακα

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΟΙ ΚΑΘΕΤΟΙ οδικοί άξονες για το Νομό Δράμας, είναι μια πονεμένη ιστορία! Χρόνια τώρα, η Δράμα προσπαθεί να βρει άκρες μήπως και καταφέρει να κατασκευάσει έναν οδικό άξονα να την οδηγήσει με απευθείας κλειστό αυτοκινητόδρομο στην Εγνατία Οδό και κυρίως στον κόμβο της Αμφιπόλεως, όμως μέχρι στιγμής το μέλλον μοιάζει αρκετά θολό.

Κάποια στιγμή, δημιουργήθηκαν οι συνθήκες και ευοδώθηκαν οι προσπάθειες, ώστε να κατασκευαστεί τουλάχιστον ο ένας άξονας μεταξύ Δράμας – Καβάλας. Ο δρόμος χωρίστηκε σε τρία τμήματα: Δράμα – Άγιος Αθανάσιος, Άγιος Αθανάσιος – Κρηνίδες και Κρηνίδες – Άγιος Σύλλας.

Δεν είναι σκοπός αυτού του σημειώματος να μπούμε σε λεπτομέρειες. Οι μελέτες για τα τρία τμήματα του έργου προχώρησαν αρκετά και έχουν πολύ καλή ωριμότητα. Μόνο που υπήρξε ένα πρόβλημα: υπήρξε κώλυμα στο σημείο από τον Σταυρό Κρηνίδων (φανάρια) μέχρι τον Άγιο Σύλλα, όπου τελικά το Δασαρχείο Καβάλας δεν ενέκρινε τις περιβαλλοντικές μελέτες. Το κώλυμα είναι ότι δεν επετράπη τελικά η εκτέλεση ερευνητικών γεωτρήσεων για την κατασκευή των τεχνικών έργων στη συνέχεια, οπότε σταμάτησε η μελέτη στον Σταυρό Κρηνίδων.

Όμως αυτός ο δρόμος, εξυπηρετεί κυρίως την επικοινωνία μεταξύ των δύο πόλεων, της Δράμας και της Καβάλας και ως ένα μεγάλο μέρος προς έξοδο στην Εγνατία Οδό, κυρίως για την πλευρά προς τη Θράκη. Από εκεί και πέρα για τη διαδρομή προς τη Θεσσαλονίκη μέσω Καβάλας: Η συνολική απόσταση Καβάλας Θεσσαλονίκης είναι περίπου 5 χιλιόμετρα μικρότερη από την αντίστοιχη Δράμας – Θεσσαλονίκης, όμως οι Δραμινοί θα πρέπει να επιβαρύνονται με τα 30 χιλιόμετρα της απόστασης από Δράμα προς Άγιο Σύλλα για να βγουν στην Εγνατία Οδό με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη. Αν σκεφτούμε και τα οχήματα και φορτηγά που κατεβαίνουν από Νευροκόπι, Βώλακα ή σύνορα, τα οποία πρέπει να περάσουν και την περιμετρική της Δράμας, τότε έχουμε περίπου 80 χιλιόμετρα παραπάνω προς Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη μέσω Αγίου Σύλλα Καβάλας. Η διαδρομή από Δράμα προς Αμφίπολη και έξοδο προς Εγνατία, είναι σαφώς συντομότερη και άρα συμφέρουσα.

Όσον αφορά το τμήμα Δράμας – Αμφιπόλεως, είναι γνωστό ότι τα προβλήματα στον συντονισμό και την ομογενοποίηση των μελετών είναι αρκετά και σημαντικά. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες που είχαν γίνει γνωστές δημόσια από τον ίδιο τον πρόεδρο της Εγνατίας Οδού ΑΕ κ. Αντωνούδη σε σχετική ενημερωτική ημερίδα στη Δράμα στις αρχές του 2018, υπολειπόταν περίπου 1 εκατομμύριο ευρώ, για την ολοκλήρωση των μελετών. Να σημειώσουμε εδώ επίσης, γιατί έχει τη σημασία του, ότι το ίδιο επανέλαβε και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Σπίρτζης σε Φορείς της Δράμας που τον επισκέφθηκαν στη συνέχεια, όπως το είχε πει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Τσίπρας στο Αναπτυξιακό Συνέδριο της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης.

Αν γινόταν αυτό, σύμφωνα με όλα τα στοιχεία, θα μπορούσε από το 2019 να υπάρχει η εκκίνηση δημοπρατήσεων για την κατασκευή ενός τμήματος του έργου, από Δράμα (Μαυρολεύκη μέχρι και Μπάφρα)! Αν και είναι αμφίβολο αν ποτέ βρεθούν χρήματα για να ξεκινήσει ένα τόσο μεγάλο έργο!

Να υπενθυμίσουμε εδώ, ότι το τμήμα Δράμας – Μπάφρας είναι μέρος του Διευρωπαϊκού Άξονα Ε61, όπου εντάσσεται και το τμήμα Δράμας – Καβάλας, τα οποία μελετούνται με χαρακτηριστικά του Ε61. Στον Ε61, εντάσσεται επίσης και η περιμετρική Σερρών, για την οποία υπάρχει ολοκληρωμένη μελέτη, ενώ από Σέρρες μέχρι Μπάφρα δεν υπάρχει καμιά μελέτη.

Δράμα – Εξοχή – Λιμάνι Καβάλας

Όσον αφορά τώρα το έργο του άξονα Δράμας – Εξοχής, είναι ένας κάθετος άξονας που θα συνδέει τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα με το λιμάνι της Καβάλας.

Η αναγκαιότητα του δρόμου; Σαφώς υψηλή. Μπορούμε να μιλήσουμε άνετα για ανάπτυξη εμπορίου και άλλων εμπορικών σχέσεων, τουριστική ανάπτυξη και διακρατικές ανταλλαγές σε πολλά και διάφορα επίπεδα.

Αυτή τη στιγμή τουλάχιστον, δεν προβλέπεται νέος δρόμος, αλλά μια βελτίωση σε διάφορα σημεία του. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Πρωινού Τύπου», στις προετοιμασίες βρίσκεται δημοπράτηση του έργου βελτίωσης του δρόμου Δράμα – Βώλακα, προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ.

Και το ερώτημα που έρχεται  να τεθεί σ’ αυτό το σημείο, είναι ίσως η ένταξή του στο Διασυνοριακό Πρόγραμμα του Interreg, όπως έγινε και με τον κάθε άξονα Ξάνθης – Εχίνου, ο οποίος χρηματοδοτείται κατά ένα μεγάλο μέρος από το Interreg, από το ΠΕΠ της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης και από τα Τομεακά του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών.

Αξίζει εδώ να σημειώσουμε, ότι από το Interreg εξ ολοκλήρου χρηματοδοτήθηκε η παράκαμψη του Κ. Νευροκοπίου προς την Εξοχή που είχε ολοκληρωθεί εδώ και 5 χρόνια περίπου.

Ηγουμενίτσα – Ελληνοαλβανικά σύνορα

Διαβάζοντας την σχετική ειδησεογραφία, βλέπουμε ότι εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση προϋπολογισμού 4.900.000 ευρώ για την ολοκλήρωση των σχεδίων του έργου: «Κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού: Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι – Ελληνοαλβανικά σύνορα, συμπεριλαμβανομένης της παρακαμπτήριας οδού Ηγουμενίτσας». Το έργο εγκρίθηκε στο πλαίσιο του Άξονα 1 του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Διασυνοριακής Συνεργασίας Ελλάδα-Αλβανία 2014-2020 (Interreg-IPA CBC Greece-Albania 2014-2020). Στόχος του έργου είναι η βελτίωση της ωριμότητας των παρεμβάσεων διασυνοριακής προσβασιμότητας αλλά και η αύξηση της ικανότητας διασυνοριακών υποδομών.

Και αναρωτιόμαστε βεβαίως, αν θα μπορούσε ο δρόμος Δράμας – Εξοχής, να τεθεί υπό αυτές τις προϋποθέσεις μέσω του Interreg και να υπάρχει μια Διασυνοριακή Συνεργασία. Βέβαια, πρόκειται για κάτι μακροπρόθεσμο, αλλά αν δεν το ξεκινήσεις δεν θα το ολοκληρώσεις ποτέ!