Home > Νέα > Ποιες αρμοδιότητες επιστρέφουν στα Δημοτικά Συμβούλια► Μιχ. Τάσσου: «…σύμφωνα με την τροπολογία, οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί από τους Δήμους είναι καθ’ όλα νόμιμες…»

Ποιες αρμοδιότητες επιστρέφουν στα Δημοτικά Συμβούλια► Μιχ. Τάσσου: «…σύμφωνα με την τροπολογία, οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί από τους Δήμους είναι καθ’ όλα νόμιμες…»

Τροπολογία από Βορίδη για την κυβερνησιμότητα των Δήμων

Ποιες αρμοδιότητες επιστρέφουν

στα Δημοτικά Συμβούλια

► Οι αντιπολιτεύσεις στη Δράμα ζητούσαν την κατοχύρωση των αποφάσεων

► Μιχ. Τάσσου: «…σύμφωνα με την τροπολογία, οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί από τους Δήμους είναι καθ’ όλα νόμιμες…»

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΕ ΜΙΑ τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή στις 16 Ιανουαρίου, φαίνεται να αντιμετωπίζεται το ζήτημα της κυβερνησιμότητας των Δήμων, που είχε προκαλέσει πολλά σοβαρά προβλήματα για την ισχύ των αποφάσεων από Νομικά Πρόσωπα και Επιτροπές των Δήμων, όπως της Οικονομικής Επιτροπής.

Μετά από το πρόβλημα που δημιουργήθηκε από τις εκλογές στην Αυτοδιοίκηση το 2019, όπου με την απλή αναλογική εκλεγμένοι δήμαρχοι δεν διέθεταν την πλειοψηφία στα Δημοτικά Συμβούλια, ο τότε υπουργός Εσωτερικών κ. Θεοδωρικάκος, είχε αποφασίσει να μεταφέρει αρμοδιότητες των Δημοτικών Συμβουλίων στις Οικονομικές Επιτροπής και τις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής, όπου οι δήμαρχοι είχαν την πλειοψηφία, ώστε να μπορούν να παίρνουν αποφάσεις. Το πρόβλημα ήταν ότι, η απλή αναλογική είχε οδηγήσει σε μη αυτοδύναμες διοικήσεις στους περισσότερους Δήμους και Περιφέρειες της χώρας, όπως και στο Δήμο Δράμας για παράδειγμα.

Το πρόβλημα αυτό αναφέρθηκε αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της θητείας της δημοτικής αρχής του κ. Μαμσάκου από την αντιπολίτευση και στηλιτεύτηκε κατά καιρούς ως ένα αντισυνταγματικό μέτρο. Κάποια στιγμή, ορισμένοι Δήμοι προσέφυγαν τελικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο έκρινε ως αντισυνταγματική τη λεγόμενη κυβερνησιμότητα. Ταυτόχρονα όμως παρουσιάστηκε ένα σοβαρό ζήτημα, για το αν οι αποφάσεις που πάρθηκαν μέχρι εκείνη στιγμή, αλλά και οι αποφάσεις που παίρνονται από τότε μέχρι σήμερα χωρίς να έχει αλλάξει η νομοθεσία, παραμένουν νόμιμες ή τελικά δεν ισχύουν.

Για παράδειγμα, αν κριθεί ή αν κρινόταν ότι οι αποφάσεις από τις νέες δημοτικές αρχές που ανέλαβαν από 1 Σεπτεμβρίου 2019 κηρύσσοντας άκυρες, τότε όχι μόνα θα υπήρχε σοβαρό πρόβλημα στη διοίκηση των Δήμων, αλλά θα υπήρχε κυριολεκτικά ένα αλαλούμ χωρίς προηγούμενο.

Σε ένα από τα τελευταία Δημοτικά Συμβούλια του Δήμου Δράμας, η παράταξη «πόλη+ζωή» του κ. Χαρακίδη, είχε ζητήσει από το σώμα να εκδώσει ψήφισμα, ώστε να ζητήσει να παρθεί μια απόφαση, ώστε να μην κηρυχθούν άκυρες όλες οι προηγούμενες αποφάσεις των δύο Επιτροπών. Μάλιστα, οι δημοτικοί σύμβουλοι της παράταξης της μείζονος αντιπολίτευσης, μετέχοντας στην Οικονομική Επιτροπή της 17η Ιανουαρίου (χθες), τόνισαν πριν από την έναρξη της συνεδρίασης ότι: «Συμμετέχουμε στη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής σήμερα καταθέτοντας τη δήλωση, η οποία αφορά τη συζήτηση όλων των θεμάτων από δω και πέρα και έχει να κάνει με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας, με την οποία κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι σχετικές διατάξεις του Ν.4623/2019 και Ν.4625/2019, οι διατάξεις που αφορούν τη συγκρότηση της Οικονομικής Επιτροπής και τη μεταφορά σε αυτήν αρμοδιοτήτων. Επομένως, τίθεται θέμα μη νόμιμης συγκρότησης της Οικονομικής Επιτροπής καθώς επίσης και συζήτησης θεμάτων τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο της Οικονομικής Επιτροπής».

Η τροπολογία Βορίδη

Τελικά, στις 16 Ιανουαρίου, ο υπουργός Εσωτερικών κ. Βορίδης, κατέθεσε σχετική τροπολογία στο νομοσχέδιο του Υπουργείο για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, σύμφωνα με την οποία μεταφέρονται οι αρμοδιότητες ξανά στα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια. Επίσης, η θητεία των μελών αυτών των Επιτροπών γίνεται ξανά ετήσια από διετή, ενώ οι συνθέσεις των Επιτροπών διατηρούνται ως έχουν.

Στις αρμοδιότητες που μεταφέρονται εκ νέου στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η κατάρτιση προϋπολογισμών, ισολογισμών, απολογισμών και των ετήσιων προγραμμάτων δράσης, καθώς και οι εκθέσεις πεπραγμένων των νομικών προσώπων και επιχειρήσεων του οικείου ΟΤΑ. Επίσης, οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, η έγκριση των δαπανών και η διάθεση των πιστώσεων του προϋπολογισμού και η εισήγηση στο δημοτικό/περιφερειακό συμβούλιο του ετήσιου σχεδίου διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας του δήμου/περιφέρειας.

Η τροπολογία περιλαμβάνει και διάταξη που προβλέπει τη δυνατότητα έκτακτης επιχορήγησης των ΔΕΥΑ (Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης) για την αντιμετώπιση των αυξημένων δαπανών τους που οφείλονται στις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης.

Σε μια σύντομη δήλωση που έκανε στον «Π.Τ.» ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Προγραμματισμού του Δήμου Δράμας κ. Τάσσου, σημείωσε ότι, σύμφωνα με την τροπολογία αυτή, οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί από τους Δήμους είναι καθ’ όλα νόμιμες και ακόμα, ότι, οι αποφάσεις που λήφθηκαν και μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι και αυτές νόμιμες, εφόσον δεν έχει παρέλθει εύλογο διάστημα.