ΥΠΑΙΘ: Οι νέες θεματικές από τον Σεπτέμβριο σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων - Πρωινός Τύπος
Home > Νέα > ΥΠΑΙΘ: Οι νέες θεματικές από τον Σεπτέμβριο σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων

ΥΠΑΙΘ: Οι νέες θεματικές από τον Σεπτέμβριο σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων

ΥΠΑΙΘ: Οι νέες θεματικές από τον Σεπτέμβριο

σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια

μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων

Στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων εντάσσονται από τον Σεπτέμβριο τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, σε συνέχεια της πιλοτικής εφαρμογής τους το προηγούμενο σχολικό έτος σε 218 σχολεία της χώρας, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας.
Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων», αναφέρει το υπουργείο, ομαδοποιείται σε τέσσερις Θεματικές Ενότητες, οι οποίες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και προσαρμόζεται ανά ηλικία.
Ειδικότερα, οι θεματικές είναι οι εξής:
«Ζω καλύτερα-Ευ ζην»: α) Υγεία: Διατροφή-Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια, β) Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία-Πρόληψη, γ) Γνωρίζω το σώμα μου-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση
«Φροντίζω το περιβάλλον»: α) Οικολογία-Παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά, β) Φυσικές καταστροφές, Πολιτική προστασία, γ) Παγκόσμια και τοπική πολιτιστική κληρονομιά
«Ενδιαφέρομαι και ενεργώ- Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη»: α) Ανθρώπινα δικαιώματα, β) Εθελοντισμός, διαμεσολάβηση, γ) Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα
«Δημιουργώ και καινοτομώ-Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία»: α) STEM-Εκπαιδευτική ρομποτική, β) Επιχειρηματικότητα, Αγωγή Σταδιοδρομίας, Γνωριμία με επαγγέλματα.
Η ομαδοποίηση των δεξιοτήτων γίνεται σε τέσσερις κύκλους στοχοθεσίας:
Α) Δεξιότητες 21ου αιώνα
Α1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα)
Α2. Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας)
Α3. Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.
Β) Δεξιότητες ζωής
Β1. Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα)
Β2. Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας (Ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, Ψηφιακή πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες, ανθεκτικότητα)
Β3. Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση και
ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα)
Β4. Δεξιότητες επιχειρηματικότητας (Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα).
Γ) Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
Γ1. Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών)
Γ2. Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων (Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα μέσα, Ασφάλεια στο
διαδίκτυο)
Γ3. Ρομποτική (Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη).
Δ) Δεξιότητες του νου
Δ1. Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων)
Δ2. Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη)
Δ3. Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός
Δ4. Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
Δ5. Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης (Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση).
Με την κατανομή των προγραμμάτων ανά τάξη, «η κάθε μαθήτρια και ο κάθε μαθητής, με το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης θα έχει διδαχθεί έννοιες από όλες τις θεματικές ενότητες, σημειώνει το υπουργείο», επισημαίνει το υπουργείο.
Με σχετικές υπουργικές αποφάσεις προσδιορίζονται, μεταξύ άλλων, «οι θεματικές ενότητες και το εκπαιδευτικό υλικό, ενώ προβλέπονται η μεθοδολογία και η φιλοσοφία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, καθώς και οι κατάλληλες προσαρμογές και διαφοροποιήσεις για μαθήτριες και μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αναπηρία, γλωσσικές ή πολιτισμικές διαφορές ή άλλες δυσκολίες».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ