Home > νέα > Έκθεση με 41 εκκλησιαστικά κειμήλια από το Μουσείο Μπενάκη αφιέρωμα στα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή-Ανοίγει σήμερα ο νέος πολιτιστικός χώρος στο Σαντιρβάν τζαμί

Έκθεση με 41 εκκλησιαστικά κειμήλια από το Μουσείο Μπενάκη αφιέρωμα στα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή-Ανοίγει σήμερα ο νέος πολιτιστικός χώρος στο Σαντιρβάν τζαμί

Ανοίγει σήμερα ο νέος πολιτιστικός χώρος στο Σαντιρβάν τζαμί

Έκθεση με 41 εκκλησιαστικά κειμήλια

από το Μουσείο Μπενάκη αφιέρωμα

στα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή

Τίτλος της έκθεσης «Δια τα κειμήλια της Μικράς Ασίας»

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΑΠΟ ΤΟΝ περασμένο Μάιο ακόμα, ο «Πρωινός Τύπος» έχει δημοσιεύσει τις προθέσεις της εταιρείας Raycap του Δραμινού επιχειρηματία κ. Κώστα Αποστολίδη, να ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο η λειτουργία του νέου πολιτιστικού χώρου στο οθωμανικό τέμενος Σαντιρβάν τζαμί, τις μετέπειτα εγκαταστάσεις της ιστορικής εφημερίας «ΘΑΡΡΟΣ» της Δράμας.

Λόγω διαφόρων θεμάτων που προφανώς προέκυψαν, τα εγκαίνια του πρώτου ανοίγματος, έφτασαν τελικά να μεταφερθούν για το Δεκέμβριο. Με ένα σχετικό δημοσίευμα του «Πρωινού Τύπου» στις 9 Νοεμβρίου, γινόταν γνωστό ότι τελικά το πρώτο άνοιγμα του νέου πολιτιστικού χώρου, θα γινόταν με μια ιδιαίτερα σημαντική έκθεση από το Μουσείο Μπενάκη.

Έτσι, φτάσαμε σήμερα στη μεγάλη ημερομηνία, σήμερα Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου, των εγκαινίων του ανοίγματος του Σαντιρβάν τζαμί, ως χώρου πολιτισμού από την εταιρεία Raycap.

Το τελευταία διάστημα στη Δράμα, έχουν ανοίξει δύο εμβληματικοί χώροι, από Δραμινούς επιχειρηματίες, μέσα από τους οποίους παρουσιάζονται ήδη σημαντικές εκθέσεις και γίνονται ιδιαίτερα καλαίσθητες εκδηλώσεις.

Ο ένας χώρος είναι το γνωστό Μαρμάρινο Σπίτι ή Μαρμάρινο Αρχοντικό, που αγοράστηκε από την αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ΚΥΚΛΩΨ που ίδρυσε ο Δραμινός επιχειρηματίας κ. Άρης Θεοδωρίδης στην περιοχή της Αγίας Βαρβάρας και σήμερα ανοίγει ο χώρος του Σαντιρβάν τζαμί.

Σε σύντομο χρονικό διάστημα, αναμένεται να ολοκληρωθούν επίσης και οι εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης στο Αράπ τζαμί, το οποίο βρίσκεται στην ιδιοκτησία του Δήμου Δράμας και οι εργασίες εκτελούνται με κονδύλια του Υπουργείου Πολιτισμού. Και σ’ αυτόν τον χώρο, στο σύνολο του έργου, οι δύο παραπάνω επιχειρηματίες έχουν συμβάλει με σημαντικές δωρεές. Και το Αράπ τζαμί, θα λειτουργήσει ως χώρος πολιτισμού.

«Δια τα κειμήλια της Μικράς Ασίας»

Φτάνοντας λοιπόν στο σήμερα, ο νέος χώρος πολιτισμού στο Σαντιρβάν τζαμί και μετέπειτα εγκαταστάσεις της ιστορικής εφημερίδας «ΘΑΡΡΟΣ», θα κάνει έναρξη της λειτουργίας του με μια ιδιαίτερα σημαντική έκθεση με τον κεντρικό τίτλο: «Δια τα κειμήλια της Μικράς Ασίας».

Τα κειμήλια προέρχονται από την συλλογή του Μουσείου Μπενάκη και η έκθεση αυτή γίνεται με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 100 χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή.

Πρόκειται για 41 εκκλησιαστικά αντικείμενα, κειμήλια προσφύγων από την Μικρά Ασία τα οποία θα παρουσιαστούν στην έκθεση αυτή. Στο σχετικό δελτίο Τύπου που δόθηκε στη δημοσιότητα από τους διοργανωτές, το Μουσείο Μπενάκη και την εταιρεία Raycap αναφέρονται τα εξής:

«Με την ευκαιρία του εορτασμού των 100 χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει 41 εκκλησιαστικά αντικείμενα, κειμήλια των προσφύγων από την Μικρά Ασία, στο Σαντιρβάν, ένα οθωμανικό τζαμί που πλέον έχει μετατραπεί σε χώρο πολιτισμού.

Η Δράμα και η ευρύτερη περιοχή της αποτελούν έναν από τους προορισμούς των προσφύγων από τη Μικρά Ασία την περίοδο 1922-1924.  Αρχικά, οι περισσότεροι πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν προσωρινά σε μνημεία και ναούς αλλά και σε σπίτια και τζαμιά που άφησαν οι μουσουλμάνοι της περιοχής όταν έφυγαν στο πλαίσιο της Ανταλλαγής Πληθυσμών. Σύμφωνα με μαρτυρίες, οικογένειες προσφύγων κατοίκησαν και στο Σαντιρβάν. Είναι λοιπόν άρρηκτη η σύνδεση του μνημείου με την προσφυγιά και τη Μικρά Ασία, από όπου προέρχονται τα εκκλησιαστικά κειμήλια σε τούτην την έκθεση.

Η έκθεση διαρθρώνεται σε τρεις ενότητες. Στην πρώτη ενότητα, με τίτλο Η κοινωνική ζωή μέσα από την εκκλησιαστική τέχνη, τα κειμήλια μας φανερώνουν πτυχές του εκκλησιαστικού βίου και της καθημερινής ζωής, όπως οι γάμοι και οι βαφτίσεις. Η δεύτερη ενότητα, με τίτλο Δωρητές και τεχνίτες, αφορά τις πληροφορίες που μας δίνουν τα αντικείμενα για τους παραγγελιοδότες και τους δημιουργούς τους μέσα από επιγραφές. Η τελευταία ενότητα, με τίτλο Με το βλέμμα στην Ανατολή και τη Δύση, μας επιτρέπει να ανιχνεύσουμε τον καλλιτεχνικό διάλογο της μεταβυζαντινής με τη δυτική και την οθωμανική τέχνη. Το ταξίδι των εκκλησιαστικών κειμηλίων και των προσφύγων που τα διέσωσαν από τη Μικρά Ασία στην Ελλάδα, και ειδικά στη Δράμα, παρουσιάζεται μέσα από τρεις προβολές που ζωντανεύουν μνήμες και πλαισιώνουν τα αντικείμενα στον ιστορικό αυτόν χώρο».