Home > Πρώτο Θέμα > Ανοίγει την Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου ο πολιτιστικός χώρος «ΘΑΡΡΟΣ» με μια σημαντική έκθεση από το Μουσείο Μπενάκη  «Δια τα κειμήλια της Μικράς Ασίας»

Ανοίγει την Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου ο πολιτιστικός χώρος «ΘΑΡΡΟΣ» με μια σημαντική έκθεση από το Μουσείο Μπενάκη  «Δια τα κειμήλια της Μικράς Ασίας»

Ανοίγει την Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου

ο πολιτιστικός χώρος «ΘΑΡΡΟΣ» με μια

σημαντική έκθεση από το Μουσείο Μπενάκη

 «Δια τα κειμήλια της Μικράς Ασίας»

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΑΝΟΙΓΕΙ ΤΕΛΙΚΑ την Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου, για να υποδεχθεί το κοινό, ο ανακαινισμένος χώρος του παλιού Σαντιρβάν τζαμί, ως πολιτιστικός χώρος ΘΑΡΡΟΣ.

Όπως ήδη έχει δημοσιεύσει ο «Πρωινός Τύπος» πριν από ένα μήνα, στις 9 Νοεμβρίου, η πρώτη εκδήλωση στο νέο πολιτιστικό χώρο της πόλης, τις εγκαταστάσεις της ιστορικής εφημερίδας «ΘΑΡΡΟΣ» όπου επί Τουρκοκρατίας ήταν το Σαντιρβάν τζαμί, θα παρουσιαστεί μια έκθεση κειμηλίων από το Μουσείο Μπενάκη.

Τίτλος της έκθεσης είναι «Δια τα κειμήλια της Μικράς Ασίας» και η έκθεση είναι αφιερωμένη στα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Ήρθε η ώρα, μετά από ένα πραγματικά μεγάλο διάστημα, να ανοίξει και να λειτουργήσει ο νέος πολιτιστικός χώρος που έχει δημιουργήσει η εταιρεία RAYCAP του Δραμινού επιχειρηματία κ. Κώστα Αποστολίδη στην πόλη της Δράμας.

Η έκθεση κειμηλίων

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην ιστοσελίδα του Μουσείου Μπενάκη, η έκθεση θα λειτουργεί από τις 10 Δεκεμβρίου 2002 έως και τις 6 Μαρτίου 2023 και τις ημέρες: Πέμπτη και Παρασκευή 10.00-14.00 αι 18.00 – 20.30 και το Σαββατοκύριακο τις ώρες 11.30-14.30 και 17.30-20.30.

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη, ενώ τα εγκαίνια που θα γίνουν μεθαύριο Παρασκευή, θα γίνουν μόνο με προσκλήσεις και η διοργάνωση γίνεται από την εταιρεία Raycap και το Μουσείο Μπενάκη.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε μια σύντομη ανακοίνωση του Μουσείου Μπενάκη για την έκθεση κειμηλίων, η Δράμα και η ευρύτερη περιοχή της αποτελούν έναν από τους προορισμούς των προσφύγων από τη Μικρά Ασία την περίοδο 1922-1924.

Αρχικά, οι περισσότεροι πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν προσωρινά σε μνημεία και ναούς αλλά και σε σπίτια και τζαμιά που άφησαν οι μουσουλμάνοι της περιοχής όταν έφυγαν στο πλαίσιο της Ανταλλαγής Πληθυσμών. Σύμφωνα με μαρτυρίες, οικογένειες προσφύγων κατοίκησαν και στο Σαντιρβάν.

Είναι λοιπόν άρρηκτη η σύνδεση του μνημείου με την προσφυγιά και τη Μικρά Ασία, από όπου προέρχονται τα εκκλησιαστικά κειμήλια σε τούτην την έκθεση. Τα κειμήλια αυτά, από τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη, μας  φανερώνουν πτυχές του εκκλησιαστικού βίου και της καθημερινής ζωής,  μας δίνουν πληροφορίες για τους παραγγελιοδότες και τους δημιουργούς τους μέσα από επιγραφές και μας επιτρέπουν να ανιχνεύσουμε τον καλλιτεχνικό διάλογο της μεταβυζαντινής με τη δυτική και την οθωμανική τέχνη. Το ταξίδι των εκκλησιαστικών κειμηλίων και των προσφύγων που τα διέσωσαν από τη Μικρά Ασία στην Ελλάδα, και ειδικά στη Δράμα, παρουσιάζεται μέσα από τρεις προβολές που ζωντανεύουν μνήμες και πλαισιώνουν τα αντικείμενα στον ιστορικό αυτόν χώρο.

Ιστορικό

Το Σαντιρβάν τζαμί, είναι ένα από τα σημαντικά διατηρητέα ιστορικά μνημεία της πόλης της Δράμας.  Μετά την Μικρασιατική Καταστροφή και την ανταλλαγή πληθυσμών, κατοικήθηκε από Έλληνες πρόσφυγες, ενώ κάποια στιγμή στέγασε τα γραφεία της ιστορικής εφημερίδας της Δράμας «ΘΑΡΡΟΣ».

Το κτίριο ανήκε στο ιδρυτή της ιστορικής εφημερίδας Μιχαήλ Ρ. Βεζιρτζόγλου και στους κληρονόμους του και αγοράστηκε από την γνωστή εταιρεία Raycap του Δραμινού επιχειρηματία κ. Κώστα Αποστολίδη, το 2012.  Στη συνέχεια, αγοράστηκε και μέρος ενός διπλανού οικοπέδου προκειμένου να ανοίξει ο χώρος της αυλής.

Από εκεί και πέρα, η εταιρεία Raycap, ανέλαβε την πλήρη αποκατάσταση του κτιρίου μέχρι την τελική του μορφή σήμερα. Τον σχεδιασμό της αποκατάστασης από αρχιτεκτονικής άποψης, ανέλαβε, σχεδίασε και ολοκλήρωσε η Δραμινή αρχιτέκτονας Κοραλία Παπαϊωάννου.

Πλέον, όπως έχουμε ήδη δημοσιεύσει και  παλαιότερα, το κτίριο θα λειτουργεί αποκλειστικά ως πολιτιστικός χώρος με εκθέσεις για μεγάλα χρονιά διαστήματα, όπως για παράδειγμα αυτή με την οποία εγκαινιάζεται την Παρασκευή.

Το εσωτερικό του κτιρίου, αποτελείται από έναν ισόγειο χώρο, ενώ σε κάποιο σημείο περιλαμβάνει και έναν χώρο που χρησιμοποιούνταν ως γυναικωνίτης.

Αξίζει να αναφερθεί, ότι, η εταιρεία Raycap, έχει αναλάβει και έχει φέρει εις πέρα, την ψηφιοποίηση του αρχείου της ιστορικής εφημερίδας «ΘΑΡΡΟΣ». Η εταιρεία έχει αναλάβει το κόστος της ψηφιοποίησης της εφημερίδας. Όλα τα αρχεία οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να τα βρουν στην ηλεκτρονική διεύθυνση tharrosdrama.com. Η εφημερίδα «ΘΑΡΡΟΣ», κυκλοφόρησε την περίοδο 1923-1981 (με δύο αναγκαστικές διακοπές) και ήταν μια εφημερίδα βενιζελική, αρχικά, εκφράζοντας τον ευρύτερο αστικό κόσμο.