Home > νέα > Το Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας ως μέρος της τοπικής Ιστορίας και του πολιτισμού μας

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας ως μέρος της τοπικής Ιστορίας και του πολιτισμού μας

 

Στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας ως μέρος

της τοπικής Ιστορίας και του πολιτισμού μας

Ενδιαφέρουσες δράσεις στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και τον πολιτισμό

 

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

 

ΣΕ ΜΙΑ όμορφη βραδιά εξελίχθηκαν οι εκδηλώσεις που είχε προγραμματίσει το Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας, στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, η οποία έχει καθιερωθεί από το 1977, από το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείο (ICOM). Το μήνυμα της ημέρας για το 2017, είναι να γίνουν τα Μουσεία φορείς πολιτισμικών ανταλλαγών, με σκοπό την ενίσχυση της μόρφωσης και της αμοιβαία κατανόησης, την ειρήνη και τη συνεργασία μεταξύ των λαών.

Με αφορμή τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Δράμας, διοργάνωσε το βράδυ της Πέμπτης 18 Μαΐου, πολιτιστικές εκδηλώσεις, με ιδιαίτερη αναφορά στις εκπαιδευτικές δράσεις του Αρχαιολογικού Μουσείου Δράμας κυρίως στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ η βραδιά έκλεισε με ένα ρεσιτάλ κλασικού τραγουδιού.

Αναλυτικότερα, το πρόγραμμα των εκδηλώσεων ξεκίνησε με έναν σύντομο χαιρετισμό από τον προϊστάμενο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δράμας κ. Ευστράτιο Παπαδόπουλο, ενώ ακολούθησε διάλεξη της κας Βασιλικής Πουλιούδη Αρχαιολόγου με θέμα: «Εκπαιδευτικά προγράμματα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας».

Στη συνέχεια, διάλεξη παρέθεσε ο κ. Σάββας Δημητριάδης, Msc Πολιτιστικής Διαχείρισης, υπεύθυνου Προγραμμάτων Πολιτιστικών Θεμάτων της Δ/νσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας: «Το Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας ως χώρος πολυδύναμης και διαφοροποιημένης διδασκαλίας.»

Μετά από τις διαλέξεις, ακολούθησε εκπαιδευτική δράση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με θέμα: «Οι μαθητές ρωτούν, οι μαθητές απαντούν».

Moyseio

Το Μουσείο ανοίγει στον κόσμο

Για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, μίλησε στον «Πρωινό Τύπο» ο προϊστάμενος της Εφορίας Αρχαιοτήτων Δράμας κ. Ευστράτιος Παπαδόπουλος, τονίζοντας μεταξύ άλλων, ότι τα Μουσεία πρέπει να γίνουν φορείς της τοπικής Ιστορίας προς τον κόσμο και της διάδοσης του πολιτισμού.

Όπως σημείωσε συγκεκριμένα, «Αυτή τη στιγμή οργανώνονται εκδηλώσεις στην Ελλάδα και τη Δράμα, με πολιτιστικές, καλλιτεχνικές και μουσικές δράσεις και άλλα δρώμενα και κάθε τι που μπορεί να φέρει τους ανθρώπους πιο κοντά στο Μουσείο. Στο Μουσείο, όχι με την στενή έννοια του όρου, όπως το ξέραμε παλαιότερα, αλλά με το να υποδεχθεί το κοινό για εκθέσεις ζωγραφικής, μουσικές συναυλίες και άλλου είδους δρώμενα.»

Όπως εξηγεί στον «Π.Τ.» ο κ. Παπαδόπουλος, «στους στόχους της θεσμοθέτησης της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, εντάσσονται ευρύτερες ιδέες όπως η ειρήνη, το πλησίασμα των λαών, των πολιτισμών, να έρθουν κοντά άνθρωπο με τελείως διαφορετικά πολιτισμικά στοιχεία από τα οποία ξεκινούν.»

«Τα Μουσεία αφηγούνται δύσκολα πράγματα  που δεν μπορείς να τα πεις κάτω από άλλες περιστάσεις», μας λέει χαρακτηριστικά: «Τι σημαίνει αυτό; Ότι σε αρκετές από τις δράσεις παγκοσμίως, έχουν να κάνουν με πράγματα που μέχρι τώρα δεν συζητούσαμε. Η Ιστορία είναι ένα τέτοιο δρώμενο, η τοπική Ιστορία, που το βλέπει ο καθένας από την πλευρά του. Να φέρει κοντά στον χώρο του Μουσείου, με μια ημερίδα, με μία διάλεξη, με μια συζήτηση, με μια προβολή, που να αναφέρονται ενδεχομένως στην τοπική Ιστορία, τον τοπικό πολιτισμό, που θεωρούνταν μέχρι τώρα ταμπού.»

Καταλήγοντας ο κ. Παπαδόπουλος επισημαίνει χαρακτηριστικά: «Η λογική του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείου (ICOM), είναι να διαφωνήσουμε φανερά, μπροστά σε όλους, να κοινοποιήσουμε τη διαφωνία μας και την απόστασή μας με άποψη. Και να βγάλουμε κάποιο αποτέλεσμα, να κοινοποιήσουμε ότι σκεφτόμαστε διαφορετικά, απέναντι σε κάποια γεγονότα που έχουν στιγματίσει την Ιστορία, τον πολιτισμό, την ταυτότητά μας.»

 

Εκπαιδευτικά προγράμματα

Για τα εκπαιδευτικά προγράμματα στα οποία έχει συμμετάσχει το Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας, έκανε αναφορά στη διάλεξή της η Αρχαιολόγος κα. Βασιλική Πουλιούδη. Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» η κα. Πουλιούδη, είπε ότι πρόκειται είτε για συλλογικές και σημαντικές δράσεις αλλά και μεμονωμένες. «Μεγάλες ενότητες παιδιών οι οποίες επισκέπτονται αρχαιολογικούς χώρους, αλλά και το Αρχαιολογικό Μουσείο. Έτσι προέκυπταν διάφορα εγχειρίδια, όπως το «Πάμε Μουσείο» το 2010 με την Φρόσω Χαραλαμπίδου, με τον Στέλιο Λαζαρίδη από τη Δευτεροβάθμια προέκυψε το εγχειρίδιο της Δευτεροβάθμιας «Μαθαίνω παίζοντας στους Αρχαιολογικούς χώρους» και μετά με τον Σάββα Δημητριάδη που κάναμε την Μουσειοσκευή. Οι μαθητές επισκέπτονταν το Μουσείο, επιλέγοντας ορισμένα αντικείμενα, τα υιοθέτησαν, τα έφτιαξαν με πηλό και έτσι προέκυψε η πρώτη Μουσειοσκευή μας.»

Όπως είπε η κα. Πουλιούδ, «τα εκπαιδευτικά προγράμματα αφορούν σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης. Μια σημαντική προσπάθεια έγινε με το ΤΕΙ Αρχιτεκτονικής Τοπίου, όπου πήγαμε με τους σπουδαστές στον αρχαιολογικό χώρο της Πλατανιάς, για την ανάδειξη του χώρου και ευρύτερα του θεσμού της Ακρόπολης της Πλατανιάς που έχει καταντήσει πια ανασκαφική δράση παλαιωμένη από το 2010, όπου μπόρεσαν να κάνουν ορισμένες εργασίες, για την αξιοποίηση και την ανάδειξη των χώρων.

Πρόκειται για πλούσιο και αξιόλογο υλικό, το οποίο στα χέρια ειδικών μπορεί να αξιοποιηθεί για το παρόν και το μέλλον».

Όπως επισημαίνει τέλος η κα. Πουλιούδη, «μέσα από όλα αυτά τα προγράμματα, γίνεται ανάδειξη της Ιστορίας του τόπου μας. Όλα τα εκθέματα που έχουμε εδώ, έχουν κάτι να μας πουν. Όταν τα αποκωδικοποιήσει κάποιος σωστά, τα περάσει με αγάπη και μεράκι στους ανθρώπους, τότε όλοι φεύγουν ικανοποιημένοι.»