Home > Πρώτο Θέμα >  Ένας Δραμινός καθηγητής εξηγεί μέσω του YouTube πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε  την Φυσική με απλό και εύκολο τρόπο

 Ένας Δραμινός καθηγητής εξηγεί μέσω του YouTube πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε  την Φυσική με απλό και εύκολο τρόπο

Μιλάει στον  «Π.Τ.» ο καθηγητής Φυσικής και YouTuber Χρ. Κυριακίδης

 Ένας Δραμινός καθηγητής εξηγεί μέσω του

YouTube πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε

 την Φυσική με απλό και εύκολο τρόπο

 «Σημασία έχει να εξάψουμε την περιέργεια του μαθητή για να αγαπήσει τη Φυσική»

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

Γνωρίσαμε τον Χρήστο Κυριακίδη μέσα από ένα βιντεάκι του στο YouTube, στο οποίο εξηγεί ότι ο Αη Βασίλης θα έρθει και φέτος, καθώς έχει μια ομάδα από ξωτικά, τα οποία γνωρίζουν πολύ καλά Φυσική!

Εκείνο που μας τράβηξε το ενδιαφέρον στα σύντομα αλλά μεστά περιεχομένου βίντεο του Χρήστου Κυριακίδη, ήταν η απλότητα με την οποία προσπαθούσε να μεταδώσει την αγάπη του για τη Φυσικά, αλλά και να κάνει όλους εμάς, να δούμε και να κατανοήσουμε με όμορφα παραδείγματα και απλή γλώσσα, πόσο εύκολη είναι τελικά η Φυσική.

Ο Χρ. Κυριακίδης, γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Δράμα, είναι καθηγητής Φυσικής, εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα, παραδίδει μαθήματα Φυσικής on line σε μαθητές, αλλά επιδίδεται και σε μικρά περιεκτικά βίντεο στο YouTube, για την Φυσική που τόσο πολύ αγαπάει. Και αυτό το αποδεικνύει με όσα λέει μιλώντας στον «Π.Τ.», σε μια συνέντευξη που κάναμε μαζί του.

Κύριε Κυριακίδη, τι ήταν εκείνο πού σας ώθησε να ξεκινήσετε αυτή τη δραστηριότητά σας μέσα από το YouTube για τη Φυσική;

«Ο πρώτος λόγος ήταν το γεγονός ότι έβλεπα να υπάρχει ένα κενό στον κόσμο ως προς την ορθολογική σκέψη. Οπότε, μέσα από το YouTube, βρήκα τον χώρο να εξηγήσω κάποιες έννοιες Φυσικής και να πείσω ουσιαστικά τον κόσμο, ότι η Φυσική δεν είναι τόσο δύσκολη όσο πιστεύουν ότι είναι, τουλάχιστον σε ένα επίπεδο για να κατανοήσουμε τους φυσικούς νόμους που υπάρχουν γύρω μας. Αυτός ήταν ο ένας λόγος.

Ο δεύτερος λόγος έγκειται στην ιδιότητα του καθηγητή. Διότι, όπως γνωρίζετε, η ύλη είναι τόσο μεγάλη που δεν προλαβαίνουμε ουσιαστικά να πούμε όσα χρειάζεται να πούμε, τα οποία πολλές φορές είναι σημαντικότερα από την ίδια την ύλη. Οπότε, μέσα από το YouTube, βρήκα  και χώρο και χρόνο προκειμένου να πω όλα όσα ήθελα να πω γύρω από τις θετικές επιστήμες».

Ποια είναι η συμμετοχή των ηλικιακών ομάδων που παρακολουθεί αυτά τα μαθήματα φυσικής μέσα από το YouTube; Παρουσιάζει ενδιαφέρον για τα παιδιά;

«Επειδή το YouTube σου παρέχει μια δυνατότητα να ελέγξεις τα στατιστικά, έχω μια πρόσβαση σ’ αυτή την πληροφορία. Το κοινό, είναι κατ’ αρχήν νέοι άνθρωποι, από 15 έως 45 ετών, με μεγαλύτερο ποσοστό όμως στις ηλικίες από 15 έως 30 ετών. Οπότε υπάρχει ένα πάρα πολύ μεγάλο εύρος κόσμου. Αυτό που παρατηρούμε είναι ότι γενικότερα, τόσο στην τηλεόραση ή στον έντυπο Τύπο, δεν υπήρχε η πρόσβαση σε τέτοιου είδους πληροφορίες επιστημονικού περιεχομένου, οπότε αυτό το κοινό βρήκε τώρα αυτό το  παράθυρο μέσα από το YouTube και ουσιαστικά έχει συσπειρωθεί και έχει γίνει μια πάρα πολύ όμορφη και δυνατή κοινότητα».

Είναι γενικό το φαινόμενο, ότι όταν είμαστε μαθητές, κάποιες φορές δυσκολευόμαστε να κατανοήσουμε το μάθημα της Φυσικής. Αργότερα, ανακαλύπτουμε σ’ αυτήν καινούρια πράγματα που θα θέλαμε να μάθουμε. Τι είναι όμως αυτό που θα μπορούσε να οδηγήσει ένα μαθητή να κατανοήσει αλλά και να αγαπήσει το μάθημα της Φυσικής;

«Εδώ είναι και το βασικό πρόβλημα. Ο τρόπος που διδάσκουμε Φυσική στο Γυμνάσιο ή στο Λύκειο, είναι κατ’ εξοχήν πολύ μαθηματικοποιημένος. Δηλαδή, προκαλείται μια αποστροφή στους μαθητές, επειδή ξεκινάμε να τους δείχνουμε κατ’ αρχήν τεράστιες εξισώσεις.

Αν προσεγγίσεις διαφορετικά τη διαδικασία της διδασκαλίας, δηλαδή αν πρώτα δείξεις στο μαθητή ποιο είναι το αποτέλεσμα αυτού του φυσικού νόμου, ή να του δείξεις το φαινόμενο και να δείξεις ότι συμβαίνει αυτό ή γιατί συνέβη αυτό, να εξάψεις δηλαδή την περιέργεια μέσα του, ώστε ο μαθητής στη συνέχεια να ζητήσει να του δείξεις και την εξίσωση που εξηγεί ακριβώς αυτό το φυσικό φαινόμενο. Άρα, αν προσεγγίσουμε ανάποδα τη διαδικασία, ανάβουμε την σπίθα της περιέργειας στο παιδί και ουσιαστικά έχουμε κερδίσει την όρεξή του για ουσιαστική μάθηση».

Εργάζεστε στην ιδιωτική εκπαίδευση, ενώ παραδίδετε μαθήματα και με on line διαδικασία σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα σε έναν καθηγητή στην ιδιωτική εκπαίδευση από έναν στη δημόσια εκπαίδευση; Πιστεύετε ότι υπάρχουν διαφορές στον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος;

«Αρχικά να πούμε ότι έχουμε και οι δύο ένα κοινό πρόβλημα, που είναι ο τεράστιος όγκος της ύλης. Οπότε ουσιαστικά έχουμε ίδιο χρόνο για να ανταπεξέλθουμε σ’ αυτό το πρόβλημα. Από εκεί και έπειτα, στην ιδιωτική εκπαίδευση, ο αριθμός των παιδιών που απαρτίζουν το τμήμα είναι φυσικά μικρότερος. Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι μπορείς να διαχειριστείς και τις απορίες αλλά και την προσωπικότητα του κάθε μαθητή μέσα σε ένα τμήμα των 5-6 ατόμων, πολύ καλύτερα και ευκολότερα σε σχέση με το δημόσιο τομέα, που είναι 25 μαθητές σε ένα τμήμα.

Από εκεί και έπειτα, ένα πολύ καλό τρικάκι για να μπορέσει κανείς να καταφέρει να κερδίσει το παιδί,  είναι αυτό να του εξάψει την περιέργεια. Ειδικά στη Φυσική, αν του  δείξεις ένα πειραματάκι πάνω σ’ αυτό που πρόκειται να του εξηγήσεις και να του διδάξεις, ουσιαστικά θα σε ρωτήσει μόνο του, πώς έγινε αυτό. Οπότε έχεις δημιουργήσει ένα πολύ καρποφόρο έδαφος να του δώσεις ακριβώς τη γνώση που θέλεις να του δώσεις».

Εσείς προφανώς έχετε επαφή με παιδιά Γ΄ Λυκείου. Πώς βλέπετε να αντιμετωπίζουν τα παιδιά το άγχος των πανελλαδικών εξετάσεων μέσα από τη δική σας εμπειρία και ακόμα πώς το βιώνετε εσείς όλο αυτό;

«Το άγχος, όπως γνωρίζετε, είναι για όλους τους ανθρώπους ο μεγαλύτερος αντίπαλος. Σίγουρα δεν μπορείς να πάρεις ένα μαθητή Γ΄ Λυκείου την τελευταία εβδομάδα και να  τους πεις να μην αγχώνεται. Να μάθεις να αντιμετωπίζεις το άγχος είναι κάτι που καλλιεργείται καθ’ όλη τη διάρκεια που μεγαλώνεις.

Οπότε, αυτό που προσπαθώ εγώ τουλάχιστον να μεταδώσω στα παιδιά, είναι, το πώς θα πετύχουν στον στόχο τους και ποιος είναι ο στόχος τους. Δηλαδή, αυτό το ελληνικό όνειρο μια υψηλόβαθμης σχολής, ψιλοκατεδαφίζεται σιγά – σιγά. Το σημαντικότερο εργαλείο που έχουμε πλέον, είναι να μάθουμε να έχουμε πρόσβαση στην πληροφορία, να ξέρουμε ποια είναι η σωστή πληροφορία και το σημαντικότερο να προσαρμοζόμαστε.

Δηλαδή, δεν χρειάζεται να πετύχει κανείς σε μια σχολή των 19.000 μορίων για να έχει μια επιτυχημένη επαγγελματική πορεία στη ζωή του. Μπορεί με χαμηλόβαθμες σχολές – όχι πολύ χαμηλόβαθμες – να βρει κάποια πράγματα, να πάει ένα Erasmus, να γνωρίσει ανθρώπους, να κάνει ένα – δυο μεροκάματα σε κάποια καφετέρια, να δει πώς συμπεριφέρεται το πελατειακό κοινό, να γνωρίσει διάφορες δεξιότητες και μετά με την προσαρμοστικότητά του να δει τι του ταιριάζει και ουσιαστικά αυτό που λέω πάντα στους μαθητές μου, να γίνουν αυτό που είναι.  Να γνωρίσουν όσο καλύτερα τον εαυτό τους και να γίνουν  αυτό που είναι. Αυτό σε απαλλάσσει από το άγχος του να πετύχω και να γράψω 19, 20 κτλ. Αν απαλλαγείς από αυτό το φόβο, θα πετύχεις πολύ καλύτερα αποτελέσματα και πιθανόν να πιάσεις και το 20».

Αξίζει κανείς να γίνει καθηγητής σήμερα στην εποχή μας επαγγελματικά; Έχει καλή επαγγελματική απόδοση;

«Για μένα το να γίνεις καθηγητής, αξίζει στο 100%, αν σου αρέσει η μετάδοση της πληροφορίας, η μετάδοση της γνώσης και το σημαντικότερο, το να μπορέσεις να αφήσεις ένα αποτύπωμα, να βάλεις ένα λιθαράκι στο πώς θα διαμορφωθεί η προσωπικότητα ενός ανθρώπου.

Ουσιαστικά μπορούμε να πούμε ότι ένας καθηγητής παίζει το ρόλο ενός δεύτερου γονέα. Οπότε, αν έχεις να δώσεις και θέλεις να δώσεις αξίες, τότε αξίζει 100% να ασχοληθείς με το να γίνεις καθηγητής.

Από εκεί και πέρα, το βιοποριστικό κομμάτι, αυτό σε κάθε δουλειά έχει να κάνει με το πόσο καλός είσαι, πόσο ευπροσάρμοστος, πόσο πολύ ψάχνεσαι. Για παράδειγμα ήμουν καθηγητής, έχω γίνει και YouTuber καθηγητής, βλέπετε εξελίσσεσαι σε κάποια πράγματα και αυξάνονται οι αποδοχές. Αν πάψεις να σκέφτεσαι το κίνητρο των αποδοχών, τότε ακούγεται πολύ κλισέ… αυτό που λέει, κάνε αυτό που αγαπάς και θα πετύχει».

Σύμφωνα με ένα από τα τελευταία βίντεό σας κ. Κυριακίδη, θα καταφέρει φέτος να μας έρθει ο Άη Βασίλης;

«Ο Άη Βασίλης φυσικά και θα τα καταφέρει  να έρθει, γιατί όπως λέω και στο βίντεο, έχει μια ομάδα από ξωτικά, τα οποία γνωρίζουν πάρα πολύ καλή φυσική. Και φυσικά θα τα καταφέρει να έρθει, γιατί αγαπάμε το πνεύμα των Χριστουγέννων και θέλουμε να ζήσουμε αυτή τη μαγεία».

Οι ενδιαφερόμενοι να δουν το κανάλι του κ. Χρήστου Κυριακίδη στο youtube μπορούν να το  βρουν στην παρακάτω διεύθυνση:  https://www.youtube.com/@itsjustphysics