Εγκαινιάστηκε το Μουσείο Τρένων στη Δράμα
Η λειτουργία του Μουσείου Τρένων
μπορεί να επαναφέρει τη Δράμα
στο σιδηροδρομικό δίκτυο
Σημαντική η παρουσία του προέδρου του ΟΣΕ κ. Γραμματίδη στη Δράμα
Του Θανάση Πολυμένη
ΜΕ ΜΙΑ πάρα πολύ ωραία τελετή, πραγματοποιήθηκαν το βράδυ του Σαββάτου 11 Μαΐου, τα εγκαίνια του Μουσείο Τρένων της Δράμας. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία των ανθρώπων του Μορφωτικού Εκπολιτιστικού Αθλητικού Συλλόγου ΗΦΑΙΣΤΟΣ, που εδώ και χρόνια, με προσωπική εργασία, κατάφεραν σήμερα και έφτασαν στο σημείο αυτό.
Το Μουσείο Τρένων της Δράμας, ήταν έτοιμο εδώ και ένα χρόνο περίπου και ήδη είχε ξεκινήσει τη λειτουργία του, παρ’ όλα αυτά, οι μεγάλες δυσκολίες που συνέπεσαν, τόσο με την τραγωδία των Τεμπών, όσο και με την τεράστια καταστροφή από την καταιγίδα DANIEL που υπέστη το σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή της Θεσσαλίας, τα εγκαίνια είχαν αναβληθεί για αρκετό καιρό.
Σημαντική βοήθεια στην όλη προσπάθεια, όπως είπε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ κ. Παναγιώτης Μακρόπουλος, οι μεγάλοι χορηγοί όπως ο ΟΣΕ, η ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ και η ΑΜΚΕ Μποδούρογλου και η κα. Κατερίνα Μποδούρογλου, τους οποίους και ευχαρίστησε.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο κ. Μακρόπουλος, το Μουσείο έχει εμβαδό 200 τμ, είναι αφιερωμένο στον ανώνυμο σιδηροδρομικό και δείχνει αφενός τη δομή λειτουργίας του σιδηροδρόμου και αφετέρου ότι ο σιδηρόδρομος αποτελεί ένα ζωντανό οργανισμό.
Το παλαιότερο έκθεμα στο Μουσείο Τρένων είναι ένας άξονας βαγονιού με χρονολογία κατασκευής τον Σεπτέμβριο 1892 στην Κολωνία.
Όπως είπε μάλιστα ο ίδιος, «στον ευρύτερο χώρο υπάρχουν μια περιστροφική πλάκα από το 1830, καθώς και δύο βαγόνια του Οριάν Εξπρές, ένα βαγόνι του 1949 και μια εστιάμαξα του 1926. Όσον αφορά την επισκεψιμότητα του Μουσείου, από τον Οκτώβριο 2023 που άνοιξαν άτυπα οι πύλες του μέχρι το τέλος της χρονιάς ξεναγήθηκαν πάνω από 1.000 άτομα. Ιδιοκτήτης και διαχειριστής του Μουσείου είναι ο ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ».
Επίσης, σύμφωνα με όσα είπε ο ίδιος, ένας επόμενος στόχος του Συλλόγου, είναι και η δημιουργία τουριστικών διαδρομών με χρήση τουριστικής αμαξοστοιχίας στις γραμμές Δράμα – Ξάνθη και Δράμα – Λευκοθέα. Μάλιστα, ο σύλλογος έχει συγκεντρώσει 2.000 υπογραφές πολιτών για την υποστήριξη της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας.
Τελετή και χαιρετισμοί
Τον αγιασμό πραγματοποίησε ο πατέρας Δημήτριος Αχθοφορίδης, εφημέριος του Ιερού Ναού των Αγίων Αναργύρων, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά ότι, «όπως κυλάει το τρένο και είναι βαγόνι – βαγόνι, αλλά υπάρχει και μια μηχανή μπροστά η οποία το ωθεί, έτσι κι εμείς εδώ σε αυτή την πόλη να γίνουμε μια αμαξοστοιχία με δυνατή μηχανή όμως και να καταφέρουμε να επαναφέρουμε το τρένο σε αυτές τις γραμμές, οι οποίες έδιναν ζωή, έδιναν δουλειά, έδιναν ζωντάνια στον τόπο και στην περιοχή».
Χαιρετισμούς απηύθυναν επίσης οι βουλευτές Ν. Δράμας κ. Δημήτρης Κυριαζίδης, κ. Θεόφιλος Ξανθόπουλος και κ. Αναστάσιος Νικολαΐδης, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ κ. Κώστας Αρβανίτης, ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Μιχάλης Μουρβετίδης, ο δήμαρχος Δράμας κ. Γιώργος Παπαδόπουλος, ο κ. Γιώργος Δεμερτζής ως Εκτελεστικός Διευθυντής της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ, η κα. Κατερίνα Μποδούρογλου ως εκπρόσωπος της ΑΜΚΕ Μποδούρογλου και η αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Δράμας κ. Δέσποινα Αβραμίδου.
Ομιλία πραγματοποίησε ο Πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Γιάννος Γραμματίδης, ο οποίος παραβρέθηκε στα εγκαίνια του Μουσείου μαζί με άλλα μέλη της διοίκησης. Επίσης παραβρέθηκαν ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Αργύρης Πατακάκης, αντιδήμαρχοι και δημοτικοί Σύμβουλοι του Δήμου Δράμας, καθώς και σιδηροδρομικοί και φίλοι του σιδηροδρόμου από Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη.
Γραμματίδης: Έμφαση στην αναβάθμιση της γραμμής
Σε δηλώσεις του στα τοπικά μέσα ενημέρωσης, ο πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Γραμματίδης, σημείωσε ότι πρόκειται για μια πολύ σημαντική μέρα, «που μας χάρισε ο ΗΦΑΙΣΤΟΣ και η Ένωση Συνταξιούχων Σιδηροδρομικών που έχει κάνει ένα πολύ μεγάλο έργο˙ το έργο της συντήρησης μνημειώδους σιδηροδρομικού υλικού, που θα έπρεπε να είναι υποχρέωση όλων μας. Αυτή είναι η ιστορία των Ελληνικών Σιδηροδρόμων και χαίρομαι που τιμάται στη Δράμα σήμερα».
Έμφαση έδωσε ο κ. Γραμματίδης στην αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Δράμα, ενώ έκανε αναφορά και στο τουριστικό τρένο, λέγοντας ότι «έχουμε πράγματι ένα σχέδιο, το οποίο αφορά στην αναβάθμιση της γραμμής. Παράλληλα σκεφτόμαστε να σχεδιάσουμε και τον λεγόμενο τουριστικό και πολιτιστικό σιδηροδρομικό τουρισμό, με την έννοια ότι θέλουμε να συνδέσουμε στην πραγματικότητα τη Δράμα με τους Τοξότες, μια καταπληκτική διαδρομή 10 χλμ., η οποία περνάει από το Φαράγγι του Νέστου που είναι μοναδικό. Βλέπουμε πώς μπορούμε να το συνδυάσουμε και με άλλες δραστηριότητες, όπως κανόε-καγιάκ και άλλα. Αυτά θα τα δούμε στη συνέχεια. Σίγουρα είμαστε θετικοί απέναντι στην πρόταση του ΗΦΑΙΣΤΟΥ».
Μακρόπουλος: Ο ΟΣΕ ο μεγαλύτερος Οργανισμός
Σε δήλωσή του ο κ. Μακρόπουλος σημείωσε ότι «είναι μεγάλη τιμή να έρχεται στη Δράμα ο πρόεδρος του μεγαλύτερου Οργανισμού της χώρας, του ΟΣΕ, με τη μεγαλύτερη περιουσία. Δυστυχώς είχαμε άτυχες στιγμές. Ως παλιός σιδηροδρομικός αισθάνομαι πολύ άσχημα και βουρκώνω γι’ αυτά που συνέβησαν πέρυσι. Εμείς έχουμε όρεξη, θα γίνουν όλα όπως πρέπει, ο πρόεδρος μίλησε με τα καλύτερα λόγια, μας έδωσε ελπίδες για το μέλλον και πιστεύουμε ότι αυτά θα γίνουν και θα πάμε σε καλύτερες μέρες ειδικά στην περιοχή μας».
Κυριαζίδης: Θετική συγκυρία
Στις δηλώσεις του στα τοπικά μέσα ενημέρωσης, ο βουλευτής Δράμας της Ν.Δ. κ. Κυριαζίδης, μίλησε για «θετική η συγκυρία, με την έννοια ενός Μουσείου που έχει να κάνει με τη σιδηροδρομική κυκλοφορία που την έχουμε λησμονήσει ή μας έχουν λησμονήσει. Είναι θετικές οι τελευταίες εξελίξεις και συνδυάζονται με την παρουσία εδώ από τους εκπροσώπους των σιδηροδρομικών εργαζομένων και όχι μόνο και φυσικά με το πέρασμα του υπουργού κ. Σταϊκούρα, που δίνει μία νέα προοπτική για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Δράμας – ξεχασμένης – και αυτό έχει να κάνει και με την συντήρηση και με την προοπτική ανάπτυξης του σιδηροδρομικού δικτύου και με τη σύνδεση με τη Βιομηχανική Ζώνη. Άρα είναι θέμα τοπικό, να πιέσουμε συλλογικά, έτσι ώστε αυτό να αποτελέσει ένα γεγονός. Αυτός είναι ο στόχος μας, αυτό είναι ο σκοπός μας και η παρουσία αυτή σήμερα είναι θετική».
Ξανθόπουλος: Να μην γίνει μαυσωλείο
Στις δηλώσεις του, ο βουλευτής Δράμα του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ κ. Ξανθόπουλος, σημείωσε ότι, «τα τρένα για την πόλη μας έχουν μια καθοριστική σημασία. Η Δράμα δεν έχει ούτε αεροδρόμιο, ούτε λιμάνι, αλλά είναι ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνεί με τον υπόλοιπο κόσμο. Το Μουσείο των Τρένων που εγκαινιάζεται, ελπίζω να μην γίνει μαυσωλείο των τρένων. Διότι υπάρχει η αντίφαση η Δράμα να έχει Μουσείο Τρένων και να μην έχει τρένο.
Η πρόσφατη παρουσία του υπ. Υποδομών και Μεταφορών κ. Σταϊκούρα έκλεισε ουσιαστικά το θέμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας και άνοιξε ένα θέμα συντήρησης της υφιστάμενης γραμμής. Αυτό που είναι απαράδεκτο και αδιανόητο, είναι ότι δεν υπάρχει καθόλου σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης και της περιοχής με την υπόλοιπη χώρα και θέλω να πιστεύω ότι και αυτό το Μουσείο, θα αποτελέσει ένα βήμα για την ανάδειξη και κυρίως την επίλυση του προβλήματος».
Νικολαΐδης: Όλοι μαζί
Με δήλωσή του ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κ. Νικολαΐδης, αναφερόμενος στους ανθρώπους του ΗΦΑΙΣΤΟΥ είπε ότι «με τον τρόπο που κινήθηκαν, με την αγάπη που έδειξαν και την αφοσίωση πρέπει να κινηθούμε και όλοι εμείς, για να ανταποκριθούμε σε όλες τις δυσκολίες που θα έρθουν στο μέλλον».
Όπως είπε, «σήμερα, μ’ αυτά τα εγκαίνια, μ’ αυτή τη γιορτή πρέπει να σκεφτούμε ότι δεν δουλεύει η σιδηροδρομική γραμμή της Δράμας. Ταυτόχρονα, μαζί, όλοι, θα πρέπει να ανταγωνιστούμε στον στόχο που έχει θέσει ο Σύλλογος του ΗΦΑΙΣΤΟΥ. Στην τουριστική γραμμή Δράμα – Παρανέστι – Ξάνθη. Αυτό μπορούμε να το καταφέρουμε μόνο με συλλογική προσπάθεια».
Αρβανίτης: Το δυστύχημα είναι τα τρένα
Στον χαιρετισμό του, ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΠΔ κ. Αρβανίτης, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι «στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ανοίξει πάρα πολύ η συζήτηση και η έρευνα για το δυστύχημα των τρένων. Όχι των Τεμπών, των τρένων».
Σημείωσε επίσης χαρακτηριστικά, ότι, «ο σιδηρόδρομος, τα τελευταία 20 χρόνια, απαξιώθηκε στη χώρα μας. Και αυτό πρέπει να το πούμε. Εδώ υπήρχαν κυβερνήσεις και ευθύνες με ελάχιστες εξαιρέσεις και πρέπει να πω ότι, η Ε.Ε. θεωρεί τον σιδηρόδρομο, ως τη βέλτιστη λύση για εμπορευματικές, επιβατικές μεταφορές και επέλεξε να προτάξει τη χρηματοδότηση. Όταν η Ευρώπη πάει με το τρένο, εμείς γιατί επιλέγουμε να πάρουμε το κάρο ή να πω καλύτερα με τον αυτοκινητόδρομο, καθώς οι χορηγοί αυτών, είναι μέρος της προηγούμενης χρεωκοπίας. Δηλαδή, χάθηκε το τρένο, για να προχωρήσει ο δρόμος και το αυτοκίνητο».