Home > Πρώτο Θέμα > Καθόλου ικανοποιημένοι οι επιχειρηματίες από την παρέμβαση στην 19ης Μαΐου σε αντίθεση με τους πολίτες της Δράμας-Η έρευνα του ΔΙΔΙΑΚ για την ανάπλαση του ΒΑΑ στη 19ης Μαΐου

Καθόλου ικανοποιημένοι οι επιχειρηματίες από την παρέμβαση στην 19ης Μαΐου σε αντίθεση με τους πολίτες της Δράμας-Η έρευνα του ΔΙΔΙΑΚ για την ανάπλαση του ΒΑΑ στη 19ης Μαΐου

Η έρευνα του ΔΙΔΙΑΚ για την ανάπλαση του ΒΑΑ στη 19ης Μαΐου

Καθόλου ικανοποιημένοι οι επιχειρηματίες

από την παρέμβαση στην 19ης Μαΐου

σε αντίθεση με τους πολίτες της Δράμας

► Μιλάει στον «Π.Τ.» η κα. Β. Καζάνα, καθηγήτρια του ΔΙΠΑΕ και υπεύθυνη του Δικτύου Διακυβέρνησης Βιοκλιματικής – Περιβαλλοντικής Αναβάθμισης της Δράμας

► Χαμηλός ο βαθμός ικανοποίησης πολιτών και επιχειρηματιών στα θέματα στάθμευσης και κυκλοφορίας οχημάτων

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΑΝ ΚΑΙ επί της ουσίας τα έργα της ανάπλασης στην περιοχή της 19ης Μαΐου και των πέριξ οδών, φαίνεται ότι έχουν ολοκληρωθεί, παρ’ όλα αυτά θα πρέπει να πούμε ότι το έργο δεν έχει παραδοθεί ακόμα οριστικά στο Δήμο Δράμας. Συγκριμένα, το έργο περαιώθηκε τον Αύγουστο του 2023 και θα πρέπει οριστικά να παραδοθεί από τον ανάδοχο εργολάβο και να παραληφθεί από το Δήμο σε διάστημα μέχρι και 15 μήνες μετά.

Καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών, το έργο προκάλεσε σημαντική και καθημερινή όχληση στους κατοίκους και τους επιχειρηματίες της περιοχής, αλλά και σε όλους τους πολίτες της Δράμας, καθώς υπήρξαν πολλαπλά εμπόδια. Παρ’ όλα αυτά, αν και με μεγάλες καθυστερήσεις, το έργο  τελείωσε και χρησιμοποιείται καθημερινά από όλους μας.

Πώς αποδέχθηκαν όμως οι Δραμινοί το έργο αυτό; Πώς βλέπουν την καθημερινότητά τους μέσα απ’ αυτό; Πώς ορίζει τη ζωή τους σήμερα και κυρίως, για τους κατοίκους και τους επιχειρηματίες της περιοχής;

Στα ερωτήματα αυτά, έρχεται να απαντήσει μια κοινωνική έρευνα που έγινε από το Δίκτυο Διακυβέρνησης Βιοκλιματικής – Περιβαλλοντικής Αναβάθμισης της Δράμας (ΔΙ. ΔΙΑΚ. – Δράμας), του οποίου υπεύθυνη είναι η κα. Βασιλική Καζάνα, καθηγήτρια του Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος Δράμας του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ).

Μιλώντας στον «Π.Τ.» η κα. Καζάνα, κατά την έρευνα αυτή τέθηκαν δύο ομάδες στόχοι: οι επιχειρηματίες της περιοχής παρέμβασης και οι πολίτες της Δράμας. «Η έρευνα αυτή διενεργήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023 και κατέγραψε τις απόψεις τους, ως προς διαφορετικές πτυχές του αντίκτυπου των έργων ανάπλασης», λέει η ίδια και συμπληρώνει: «Στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε με ειδικά ερωτηματολόγια συμπεριλήφθηκαν όλες οι ενεργές επιχειρήσεις της περιοχής παρέμβασης του ΣΒΑΑ Δήμου Δράμας στην περίοδο πραγματοποίησης της έρευνας , δηλαδή 114 συνολικά επιχειρήσεις και σταθμισμένο δείγμα 300 πολιτών, ηλικίας άνω των 18 ετών».

Περισσότερο ικανοποιημένοι οι πολίτες από τους επιχειρηματίες

Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, οι πολίτες της Δράμας εμφανίζονται περισσότερο ικανοποιημένοι από τους επιχειρηματίες της περιοχής, από την γενικότερη εικόνα του χώρου παρέμβασης στου ΣΒΑΑ Δήμου Δράμας, μετά την ανάπλαση της περιοχής.

Όπως σημειώνει η κα. Καζάνα, «περίπου το 50% των πολιτών δήλωσαν πολύ ή πάρα πολύ ικανοποιημένοι και το 25% μέτρια ικανοποιημένοι. Αντίθετα, το 46,5% των επιχειρηματιών της περιοχής παρέμβασης είναι λίγο ή καθόλου ικανοποιημένοι από τη γενικότερη εικόνα της περιοχής μετά την ανάπλαση».

Συγκεκριμένα, οι πολίτες στην ερώτηση αν είναι ικανοποιημένοι από το έργο αυτό, απαντούν: Καθόλου – 12,7%, Λίγο – 13,3%, Μέτρια – 25,3%, Πολύ – 32% και Πάρα Πολύ – 16,3%. Αντίστοιχα οι επιχειρηματίες της περιοχής απαντούν: Καθόλου – 34,2%, Λίγο – 12,3%, Μέτρια – 22,8%, Πολύ – 28,1%, και Πάρα Πολύ 2,6%.

Βιοκλιματική & Περιβαλλοντική Αναβάθμιση

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η κα. Καζάνα, «οι επιχειρηματίες και οι πολίτες  ρωτήθηκαν επίσης  πόσο ικανοποιημένοι είναι από τον βιοκλιματικό-περιβαλλοντικό και λειτουργικό αντίκτυπο των έργων ανάπλασης.

Ειδικότερα, η βιοκλιματική –περιβαλλοντική αναβάθμιση συνδέθηκε με την θερμική άνεση, δηλαδή τη μείωση της θερμοκρασίας της περιοχής ανάπλασης, κυρίως κατά τους θερινούς μήνες, ενώ η λειτουργική βελτίωση συνδέθηκε με την απόδοση περισσότερου δημόσιου χώρου στους πολίτες κυρίως με την κατασκευή πλατείας, αναδόμησης των πεζοδρομίων και τις φυτεύσεις.

Οι περισσότεροι επιχειρηματίες  (61%)  ενώ δήλωσαν πολύ και πάρα πολύ ικανοποιημένοι με την αισθητική βελτίωση της περιοχής, είναι λίγο ή καθόλου ικανοποιημένοι σε ποσοστό που κυμαίνεται από 50% – 65% με τη βιοκλιματική-περιβαλλοντική αναβάθμιση και τη λειτουργική βελτίωση της περιοχής παρέμβασης, αλλά και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Οι πολίτες αντίθετα εμφανίζονται πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένοι σε ποσοστό 60% με την αισθητική βελτίωση της περιοχής αλλά και με την βιοκλιματική-περιβαλλοντική αναβάθμιση, τη λειτουργική βελτίωση και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής σε ποσοστά που κυμαίνονται από 35-40%.

Ωστόσο, λίγο ή καθόλου ικανοποιημένοι με τον βιοκλιματικό-περιβαλλοντικό και λειτουργικό αντίκτυπο της περιοχής παρέμβασης δήλωσαν επίσης 35-40% των πολιτών της Δράμας. Οι περισσότεροι από τους λίγο ή καθόλου ικανοποιημένους θεωρούν ότι η ανάπλαση έπρεπε να έχει περισσότερο πράσινο».

Απογοήτευση από τον οικονομικό αντίκτυπο

Ένα άλλο σημαντικό σημείο της έρευνας, εστιάζει στο κατά πόσο οι επιχειρηματίες της περιοχής, είναι ικανοποιημένοι από τον οικονομικό αντίκτυπο των έργων ανάπλασης και ειδικότερα από την αύξηση πελατών και την αύξηση του τζίρου.

Χαρακτηριστικό είναι ότι, όπως εξηγεί η κα. Καζάνα, «στην συντριπτική του πλειοψηφία, περισσότεροι από το 75% των επιχειρηματιών, δήλωσαν καθόλου ικανοποιημένοι, καθώς δεν κατέγραψαν ούτε αύξηση πελατών ούτε αύξηση τζίρου μετά την ολοκλήρωση των έργων ανάπλασης στην περιοχή παρέμβασης».  Για να καταλάβουμε, μάλιστα, το 0,9% απαντάει Πάρα Πολύ θετικά, ενώ μόνο το 10,5% απαντάει πολύ θετικά!

Διευκρινιστικά εδώ, αναφέρεται ότι, «οι συγκεκριμένοι οικονομικοί δείκτες απαιτούν μεγαλύτερους χρόνους απόδοσης και ως εκ τούτου θα πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο έρευνας και σε μελλοντικούς χρόνους».

Υπάρχει βέβαια και η μελλοντική ανάπτυξη της περιοχής, όπου ένας στους τέσσερις (26% περίπου) επιχειρηματίες της περιοχής παρέμβασης, δήλωσε πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένος σχετικά με την προσδοκία νέων επιχειρηματικών ευκαιριών, με τη νέα εικόνα της ανάπλασης της περιοχής. Πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένο σχετικά με τις δυνατότητες νέων επιχειρηματικών ευκαιριών δήλωσε και το 41% περίπου των πολιτών που συμμετείχαν στην έρευνα.

Βελτίωση της κινητικότητας

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην έρευνα, παρουσιάζει επίσης και το ζήτημα της βελτίωση της κινητικότητας. Όπως εξηγεί στον «Π.Τ.» η κα. Καζάνα, τόσο οι επιχειρηματίες της περιοχής παρέμβασης, όσο και οι πολίτες της Δράμας, ρωτήθηκαν σχετικά με την βελτίωση της κινητικότητας οχημάτων και πεζών, μετά την ολοκλήρωση της ανάπλασης και ειδικότερα, πόσο ικανοποιημένοι είναι σχετικά με τη βελτίωση της στάθμευσης των οχημάτων, τη βελτίωση της κυκλοφορίας των οχημάτων, αλλά και τη βελτίωση της κίνησης των πεζών.

Όπως σημειώνει η ίδια, «η πλειοψηφία και των δύο ομάδων στόχων της έρευνας, 50% των επιχειρηματιών και 64% των πολιτών, δήλωσε πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένη με την βελτίωση της κίνησης των πεζών.

Ωστόσο, και οι δύο ομάδες σε πολύ μεγάλο ποσοστό, 95% οι επιχειρηματίες και 79% οι πολίτες είναι καθόλου ή λίγο ικανοποιημένοι ως προς τη στάθμευση των οχημάτων, αλλά και την κυκλοφορία των οχημάτων, καθώς σε ποσοστά 92% και 60% αντίστοιχα θεωρούν ότι αυτή βελτιώθηκε καθόλου ή λίγο».

Ερωτώμενη για το πώς κρίνει η ίδια τα στοιχεία της όλης έρευνας, επισημαίνει:

«Συμπερασματικά, οι πολίτες της Δράμας δηλώνουν περισσότερο ικανοποιημένοι τόσο με την γενικότερη εικόνα της περιοχής παρέμβασης του ΣΒΑΑ Δήμου Δράμας  μετά την ανάπλαση όσο και με τον βιοκλιματικό-περιβαλλοντικό, λειτουργικό και οικονομικό αντίκτυπο από τους επιχειρηματίες της περιοχής παρέμβασης.

Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι και οι επιχειρηματίες  και οι πολίτες διαπιστώνουν τη βελτίωση της κίνησης των πεζών στην περιοχή παρέμβασης γεγονός που αποτυπώνει την επιτυχία  του ΣΒΑΑ Δήμου Δράμας, καθώς μεταξύ των επιδιώξεων του έργου ήταν και ο περιορισμός της κίνησης των οχημάτων  στο κέντρο της πόλης.

Ωστόσο, ο χαμηλός  βαθμός  ικανοποίησης και των επιχειρηματιών και των πολιτών της Δράμας που επικεντρώθηκε στα θέματα στάθμευσης και κυκλοφορίας των οχημάτων δείχνει ότι απαιτούνται περισσότερες δράσεις κοινωνικής συμμετοχής  για  τη διαμόρφωση αποτελεσματικότερης και πιο φιλικά βιοκλιματικής και περιβαλλοντικής κινητικότητας των πολιτών της Δράμας στο κέντρο της πόλης».