Home > Πρώτο Θέμα > Απαραίτητη η συντήρηση αλλά και η δημιουργία νέων ποδηλατόδρομων στη Δράμα Οι υφιστάμενοι ποδηλατόδρομοι αποτελούν κυρίως διακοσμητικό είδος

Απαραίτητη η συντήρηση αλλά και η δημιουργία νέων ποδηλατόδρομων στη Δράμα Οι υφιστάμενοι ποδηλατόδρομοι αποτελούν κυρίως διακοσμητικό είδος

Η μη ένταξη ποδηλατόδρομου στο ΒΑΑ της 19ης Μαΐου

Απαραίτητη η συντήρηση

αλλά και η δημιουργία νέων

ποδηλατόδρομων στη Δράμα

Οι υφιστάμενοι ποδηλατόδρομοι αποτελούν κυρίως διακοσμητικό είδος

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

Η ΔΡΑΜΑ είναι μια πόλη από την οποία απουσιάζουν οι ποδηλατόδρομοι. Όμως και αυτά τα λίγα μέτρα που διαθέτει στην περιοχή της ανάπλασης στην οδό Χελμού, στην οδό Κεφαλληνίας αλλά και επί της οδού Φιλίππου, έχουν καταντήσει να είναι περισσότερο διακοσμητικοί, παρά να επιτελούν αυτό για το οποίο δημιουργήθηκαν.

Σήμερα, αυτά τα λίγα μόνο μέτρα ποδηλατόδρομων στην πόλη της Δράμας, έχουν αφεθεί στην τύχη τους και χρειάζονται άμεση συντήρηση, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν όπως πρέπει από τους συνδημότες μας.

Η Δράμα θα μπορούσε να είναι μια πόλη που να διαθέτει αρκετά σημεία στο κέντρο της αλλά και περιφερειακά αυτού, σημεία στα οποία θα μπορούσε να κινηθεί κάποιος με ποδήλατο. Παρ’ όλα αυτά, όχι μόνο δεν συμβαίνει αυτό, αλλά το ακριβώς αντίθετο. Αυτός που θα τολμήσει να κινηθεί με το ποδήλατο στην πόλη, είτε για να κάνει την βόλτα του, είτε ακόμα και για κάποιες δουλειές, θα αντιμετωπίσει την «εχθρότητα» του αυτοκινήτου, το οποίο εξαπλώνεται ολοένα και έχει πλέον κατακλύσει τα πάντα σ’ αυτή την πόλη.

Αν και στο κέντρο της πόλης υλοποιήθηκε το μεγάλο έργο της Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) στην περιοχή της 19ης Μαΐου, εντούτοις δεν είχε προβλεφθεί να δημιουργηθεί ένας διάδρομος ποδηλατόδρομου σ’ όλη την ανάπτυξη του έργου. Αντίθετα, υπήρξε μια μεγάλη διαπλάτυνση πεζοδρομίων, δημιουργήθηκε μια μεγάλη πλατεία, ενώ οι δρόμοι υποβιβάστηκαν σε μια περισσότερο ήπια κίνηση των αυτοκινήτων. Αυτό θα μπορούσε ίσως να βοηθήσει την κυκλοφορία ποδηλατών, παρ’ όλα αυτά και πάλι δεν είναι πρόσφορο να γίνει κάτι τέτοιο.

Η Δράμα μπορεί να υποστηρίξει το ποδήλατο

Το 2022, ο Δήμος Παρανεστίου είχε φιλοξενήσει το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ποδηλασίας. Μια ομολογουμένως επιτυχημένη διοργάνωση, η οποία άφησε πίσω της υποσχέσεις για την υλοποίηση και άλλων παρόμοιων διοργανώσεων.

Η Δράμα διαθέτει επίσης έναν αξιόλογο Ποδηλατικό Όμιλο, τα μέλη του οποίου έχουν σημειώσει σημαντικές επιτυχίες. Μιλώντας τότε στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του Ποδηλατικού Ομίλου Δράμας κ. Δημήτρης Φλώρος, είχε σημειώσει ότι οι τοπικοί φορείς της πόλης μας, θα πρέπει να δημιουργήσουν προϋποθέσεις για τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων και εξηγούσε ότι θα μπορούσαν να δημιουργηθούν «μέσα στην πόλη μας αλλά και στις εξόδους της πόλης προς Καβάλα, προς Προσοτσάνη και προς Παρανέστι. Να δημιουργηθούν συνθήκες, ώστε να μπορεί ένας ποδηλάτης ανεξαρτήτως ηλικίας να χρησιμοποιεί το ποδήλατο με ασφάλεια. Όχι μόνο ο ποδηλάτης αλλά και ένας πεζός, να μπορεί να αθληθεί με όσο περισσότερη ασφάλεια γίνεται. Και ένας γονιός να μπορεί να πάρει το παιδί του, ξεκινώντας τα πρώτα του ποδηλατικά βήματα και να κάνει βόλτα με ασφάλεια».

Μια ειδική μελέτη για τη Δράμα

Εδώ και αρκετά χρόνια πριν και συγκεκριμένα πριν από το 2018 ακόμα, ο Δραμινός επιστήμονας κ. Αλέξανδρος Νικήτας, ο οποίος κατέχει έδρα με θέμα το Βιώσιμο Μέλλον των Μεταφορών στο Βρετανικό Πανεπιστήμιο και ασχολείται με θέμα συγκοινωνιολογίας, είχε διεξάγει σχετική μελέτη για το ποδήλατο στην πόλη της Δράμας.

Η εργασία του είχε αντικείμενο την εισαγωγή ενός δικτύου κοινόχρηστων ποδηλάτων στην πόλη της Δράμας, πράγμα που μεταξύ άλλων θα βοηθούσε και στη γενικότερη χρήση του ποδηλάτου.

Από την έρευνα εκείνη, η οποία είχε δημοσιευθεί στον «Π.Τ.» τον Σεπτέμβριο του 2018, ο κ. Νικήτας εξηγούσε ότι υπήρχε μια μικρή τάση των Δραμινών μεταστροφής προς το ποδήλατο και πολύ μεγαλύτερη προς το περπάτημα.  Περίπου 6 στους 10 Δραμινούς διαθέτουν ποδήλατο αλλά το χρησιμοποιούν σε τουλάχιστον εβδομαδιαία βάση λιγότεροι από 1 στους 4.

Οι Δραμινοί πιστεύουν ότι το ποδήλατο έχει εξαιρετικά χαρακτηριστικά σαν εναλλακτικό μέσο μεταφοράς (περιβάλλον, οικονομία, υγεία, μείωση κυκλοφοριακής κίνησης). Το ίδιο θετικά βλέπουν και τα κοινόχρηστα ποδήλατα αναγνωρίζοντάς τους τη δυνατότητα να βοηθήσουν στην απεμπλοκή τους από την υπερβολική χρήση αυτοκινήτου, να ενισχύσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς και να προωθήσουν με τρόπο πειστικό την ποδηλασία στη Δράμα.

Η συντριπτική πλειοψηφία των Δραμινών (περισσότεροι από το 90% του στατιστικού δείγματος) είναι υπέρ της εισαγωγής του μέτρου των κοινοχρήστων ποδηλάτων και κρίνουν ότι είναι καίριες οι επενδύσεις σε ήπιες μορφές κυκλοφορίας.

Ένας σημαντικός αριθμός συμμετεχόντων πιστεύει ότι θα χρησιμοποιεί αρκετά συχνά αυτά τα ποδήλατα στην καθημερινότητα του έστω και απλά σαν μέσο άθλησης και ψυχαγωγίας.

Αυτό που αναφερόταν στην έρευνα εκείνη ως το μεγαλύτερο εμπόδιο για την χρήση ποδηλάτου στην πόλη και για την ενδεχόμενη εισαγωγή κοινόχρηστων ποδηλάτων είναι η έλλειψη ποδηλατικών υποδομών και ο φόβος ότι σήμερα το ποδήλατο δεν είναι αρκετά ασφαλές σε ένα οδικό περιβάλλον με κυρίαρχο μέσο το αυτοκίνητο.

Η νέα δημοτική αρχή, έχει μπροστά πεδίο δόξης λαμπρό, ώστε να μπορέσει να ασχοληθεί με το θέμα αυτό. Από το πολύ απλό ζήτημα της συντήρησης των υφιστάμενων ποδηλατόδρομων στην Χελμού και στη Φιλίππου, αλλά και της δημιουργίας συνθηκών κατάλληλων, ώστε η πόλη και οι Δραμινοί να υποδεχθούν με περισσότερη διάθεση το ποδήλατο.