Home > Πρώτο Θέμα > Η σχολική βία και ο εκφοβισμός είναι φαινόμενα που πρέπει να σταματήσουν

Η σχολική βία και ο εκφοβισμός είναι φαινόμενα που πρέπει να σταματήσουν

Συνέντευξη Τύπου αντιπεριφερειάρχη και προϊσταμένων Α΄ και Β΄ Εκπαίδευσης Δράμας

Η σχολική βία και ο εκφοβισμός είναι

φαινόμενα που πρέπει να σταματήσουν

► Παπαεμμανουήλ: «Να μην κρατάμε το στόμα μας κλειστό»

► Χαραλαμπίδου: «Το βασικό στοιχείο είναι να κατανοήσουμε τον άλλον»

► Βαμβούρη: «Σημαντική η βοήθεια της  οικογένειας»

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

Η 6η ΜΑΡΤΙΟΥ είναι η Παγκόσμια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού. Στο πλαίσιο της Ημέρας αυτής, το 1ο Δημοτικό Σχολείο Δράμας, σε συνεργασία με το Δήμο Δράμας και τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της ΠΕ Δράμας, πραγματοποίησε το 7ο Φεστιβάλ κατά της Σχολής Βίας.

Δηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα κατά της Σχολής Βίας και του Εκφοβισμού, έκαναν χθες το μεσημέρι και ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας, μαζί με την προϊσταμένη της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευση Δράμας κ. Ευφροσύνη Χαραλαμπίδου, καθώς και την προϊσταμένη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας κ. Χρυσάνθη Βαμβούρη.

Παπαεμμανουήλ: «Να μην κρατάμε το στόμα μας κλειστό»

Όπως σημείωσε αρχικά ο αντιπεριφερειάρχης κ. Παπαεμμαουνήλ, «είναι ένα φαινόμενο που έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις το τελευταίο διάστημα και απαιτεί ιδιαίτερη μεταχείριση. Γι’ αυτό το λόγο αυτές τις ημέρες γίνονται διάφορες προσπάθειες, από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, να ευαισθητοποιηθεί και να ενημερωθεί η σχολική κοινότητα και η κοινωνία γενικότερα, για το πώς θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε την απρόκλητη, οργανωμένη και εκούσια – πολλές φορές και ακούσια – βία και επιθετική συμπεριφορά με πρόθεση την επιβολή, την καταπίεση, τη δημιουργία σωματικού και ψυχικού πόνου με απρόβλεπτες και ανυπολόγιστες συνέπειες».

Όπως είπε ο κ. Παπαεμμανουήλ, «τα αίτια αυτής της παραβατικής συμπεριφοράς είναι πολλά και ασχολούνται και ειδικοί για να τα αντιμετωπίσουμε, ενώ οφείλονται ακόμα και σε κοινωνικά και οικονομικά αίτια. Εμείς ως Π.Ε. Δράμας, θέλουμε να δείξουμε ότι υπάρχει και σ’ αυτό το  θέμα μια συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, γι’ αυτό και αποφασίσαμε με τις διευθύντριες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, να απευθύνουμε στη Δραμινή κοινωνία, ένα κάλεσμα να μην κρατάμε το στόμα μας κλειστό σε οποιαδήποτε τέτοια φαινόμενα και να τα αντιμετωπίζουμε από κοινού, ούτως ώστε να μην ζήσουμε καταστάσεις, όπως αυτή με τον Άλκη Καμπανό που είναι θύμα της χουλιγκανικής βίας, που εκπορεύεται δυστυχώς και από συμπεριφορές που δημιουργούνται και γεννιούνται μέσα στα σχολεία».

Χαραλαμπίδου: «Το βασικό στοιχείο είναι να κατανοήσουμε τον άλλον»

Με τη σειρά της, η προϊσταμένη της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ΠΕ Δράμας κα. Χαραλαμπίδου σημείωσε ότι «η Πρωτοβάθμια και η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Δράμας, είναι ενωμένες με τους τοπικούς φορείς, για την προσπάθεια να καταπατήσουμε αυτό το φαινόμενο που χαρακτηρίζει τις σύγχρονες κοινωνίες: τον σχολικό εκφοβισμό,  ο οποίος μπορεί να συμβεί όχι μόνο στο σχολείο, αλλά και έξω από το σχολείο.

Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο αυτής της κατάστασης είναι και ο διαδικτυακός ηλεκτρονικός εκφοβισμός, που η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών έχει επιφέρει. Να μην δαιμονοποιούμε όμως τις νέες τεχνολογίες, αλλά εμείς να προστατευτούμε και να ενημερώσουμε τους μαθητές μας και αργότερα πολίτες γι’ αυτά που πρέπει να προσέξουν και να μάθουν να τις χρησιμοποιούν σωστά».

Τόνισε ακόμα η ίδια ότι, «ο χαρακτηρισμός ενός φαινομένου ως σχολικού εκφοβισμού, σημαίνει ότι θα πρέπει να έχει κάποια στοιχεία. Μεταξύ αυτών είναι η απρόκλητη, η βίαιη και η επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά. Άρα έχει σημασία όταν θέλουμε να χαρακτηρίσουμε ένα τέτοιο φαινόμενο. Αυτά τα παιδιά που είναι θύματα του σχολικού εκφοβισμού, έχουν σημαντικό έλλειμμα στην ανάπτυξη των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων τους. Συνεπώς, το σχολείο, αλλά και με τη βοήθεια των γονέων- τίποτα δεν μπορεί να γίνει μόνο του – πρέπει να σταθεί δίπλα στους μαθητές, ώστε να μπορέσουμε να αναπτύξουμε τις συναισθηματικές και κοινωνικές τους δεξιότητες ώστε να μάθουν να επιλύουν τα προβλήματά τους με τρόπους πιο κοντά στις φιλικές σχέσεις, με τη συζήτηση, με την αναγνώριση ότι έχει γίνει κάποιο λάθος. Το πιο βασικό στοιχείο που θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τον άλλον, είτε μαθητής είτε ενήλικος, είναι η ενσυναίσθηση».

Βαμβούρη: «Σημαντική η βοήθεια της  οικογένειας»

Τέλος, η προϊσταμένη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας κα. Βαμβούρη, ανέφερε ότι «από όσα προείπε η συνάδελφος κα. Χαραλαμπίδου, καταλαβαίνουμε όλοι πόσο σημαντικό είναι να ξεκινάει από την τρυφερή ηλικία των παιδιών του Δημοτικού η αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων βίας και εκφοβισμού. Μετά την σκυτάλη παίρνει η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Από την πλευρά μας κάνουμε όσες δράσεις είναι δυνατόν να γίνουν. Είμαστε ανοικτοί ως Διεύθυνση στις πρωτοβουλίες των σχολείων».

Πρόσθεσε ακόμα η ίδια ότι, «το  Υπ. Παιδείας επεξεργάζεται ένα σχέδιο πέντε δράσεων για τον περιορισμό του φαινομένου. Πρώτα – πρώτα, ορίζεται  υπεύθυνος για την σχολική βία σε κάθε σχολείο. Δεύτερον, δημιουργούνται ομάδες κρούσης σε κάθε διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Σ’ αυτές τις ομάδες κρούσης συμμετέχουν οι διευθυντές εκπαίδευσης, ένας ψυχολόγος, ένας κοινωνιολόγος και ο σύμβουλος εκπαίδευσης. Αυτές οι ομάδες παρεμβαίνουν όπου υπάρχουν φαινόμενα, λύνουν προβλήματα όταν το σχολείο δεν μπορεί να τα λύσει, φροντίζουν για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Στο τρίτο επίπεδο, είναι η επιμόρφωση αυτών των ομάδων κρούσης, που θα γίνει από το Υπ. Παιδείας.

Στο τέταρτο επίπεδο βρίσκεται η δημιουργία μιας πλατφόρμας όπου θα καταγράφονται όλα τα περιστατικά βίας στο σχολείο και το σχέδιο ολοκληρώνεται με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών».

Τέλος, η κα. Βαμβούρη σημείωσε ότι, «πολύ σημαντικός είναι ο ρόλος της οικογένειας, γιατί από την οικογένεια εκπορεύονται τα καλά και τα κακά. Δίπλα τους εμείς οι δάσκαλοι είμαστε συνοδοιπόροι και βοηθοί. Αλλά πρέπει η οικογένεια να βοηθήσει, να δώσει στα παιδιά να καταλάβουν ότι η βία δεν είναι ο τρόπος να εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Η οικογένεια πρέπει να καταλάβει ότι, όταν υπάρχει βία μέσα στο σπίτι, βία θα ασκήσουν και τα παιδιά απέναντι στους συμμαθητές τους».