Home > Πρώτο Θέμα > Πώς ξεκίνησε η πρώτη ιδέα διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας στα σχολεία μας και πώς φτάσαμε σήμερα στα «Τετράδια Ιστορίας» Η πρόταση του τ. Λυκειάρχη Δράμας κ. Χατζόπουλου και η αναφορά της πρ. βουλευτού Δράμας κα. Κεφαλίδου στη Βουλή

Πώς ξεκίνησε η πρώτη ιδέα διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας στα σχολεία μας και πώς φτάσαμε σήμερα στα «Τετράδια Ιστορίας» Η πρόταση του τ. Λυκειάρχη Δράμας κ. Χατζόπουλου και η αναφορά της πρ. βουλευτού Δράμας κα. Κεφαλίδου στη Βουλή

Η τοπική Ιστορία της Δράμας στα σχολεία της πόλης!

Πώς ξεκίνησε η πρώτη ιδέα

διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας στα σχολεία

μας και πώς φτάσαμε σήμερα στα «Τετράδια Ιστορίας»

Η πρόταση του τ. Λυκειάρχη Δράμας κ. Χατζόπουλου και η αναφορά της πρ. βουλευτού Δράμας κα. Κεφαλίδου στη Βουλή

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΣΤΟ ΦΥΛΛΟ της Τετάρτης 26 Ιουλίου, ο «Π.Τ.» δημοσίευε άρθρο με κεντρικό τίτλο: [Δημιουργία «Ιστορικών Τετραδίων» από το Δήμο Δράμας για τους μαθητές  της Δευτεροβάθμιας του Δήμου μας].

Όπως γράφαμε, το θέμα αφορούσε στη δημιουργία βιβλίων από το Δήμο Δράμας, με θέματα της τοπικής Ιστορίας και υπό τον τίτλο «Τετράδια Ιστορίας», τα οποία θα διανέμονται κάθε χρόνο στους μαθητές και τις μαθήτριες Γυμνασίων και Λυκείων ευθύνης του Δήμου Δράμας.

Το θέμα είχε έρθει ως έκτακτο, διαφώνησαν όμως οι αντιπολιτευόμενες παρατάξεις λέγοντας ότι έπρεπε να υπάρξει εκτενέστερη συζήτηση και προετοιμασία. Τελικά αποσύρθηκε για να συζητηθεί ως τακτικό θέμα σε επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Πίσω στο χρόνο

Το θέμα όμως αυτό, δεν είναι καινούριο και η  πρόταση υπάρχει από παλαιότερα. Μάλιστα, όπως σημειώναμε και στο άρθρο μας στις 26 Ιουλίου, ο «Π.Τ.» έχει αναφερθεί πολλάκις στο παρελθόν γι’ αυτό, έχουν γίνει και παλαιότερα προτάσεις από τον συνεργάτης της εφημερίδας κ. Γ. Χατζόπουλο, ενώ ακόμα και η πρ. βουλευτής Δράμας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κα. Χ. Κεφαλίδου, είχε καταθέσει σχετική πρόταση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Η αρχική πρόταση λοιπόν, έρχεται από το 1991 από τον συνεργάτη της εφημερίδας μας κ. Γιώργο Χατζόπουλο, Φιλόλογο, όταν ήταν Γυμνασιάρχης στο 2ο Γυμνάσιο Δράμας.

Όπως μας θυμίζει ο ίδιος μιλώντας στον «Π.Τ.» για το πώς ξεκίνησε η πρόταση αυτή, «κάποια στιγμή μου γεννήθηκε η ιδέα, να γραφεί ένα εγχειρίδιο, το οποίο θα μοιραστεί στα παιδιά του Γυμνασίου και του Λυκείου, ώστε να είναι ενημερωμένα επάνω στην τοπική Ιστορία. Και μάλιστα, φρόντιζα σε ώρες που έπρεπε να κάνω το μάθημα στην αίθουσα, να τους βγάζω στην πόλη και να τους κάνω ξενάγηση επί τόπου».

Αναφερόμενος σ’ εκείνα τα χρόνια ο κ. Χατζόπουλος, θυμάται ότι ως Γυμνασιάρχης στο 2ο Γυμνάσιο το 1991, «κάνω μια αναφορά στο Υπουργείο Παιδείας, λέγοντας ότι είναι ανάγκη να γραφτεί η τοπική Ιστορία. Το Υπουργείο Παιδείας απάντησε θετικά και μου ζήτησε να προχωρήσω να γράψω ένα εγχειρίδιο με την τοπική Ιστορία».

Στο σημείο αυτό, μας εξηγεί ότι κάλεσε δύο συναδέλφους φιλολόγους, να βοηθήσουν, στους οποίους όμως η προσπάθεια φάνηκε δύσκολη και τελικά δεν προχώρησε.

Ο Σωκράτης Δημητριάδης και τα συνέδρια

Ο κ. Χατζόπουλος συνέχισε την προσπάθεια και εισηγήθηκε στον δήμαρχο Δράμας τον αείμνηστο Σωκράτη Δημητριάδη να γραφτεί η τοπική Ιστορία. «Του είπα ότι, για να γραφτεί η τοπική  Ιστορία, θέλει δύο πράγματα. Πρώτον, να γίνουν συνέδρια επίσημα και δεύτερον ανασκαφικές έρευνες. Μόνο μ’ αυτά τα δύο, θα μπορεί να γραφτεί μια όσο το δυνατόν υπεύθυνη Ιστορία. Άκουσε την πρότασή μου και οργάνωσε εκείνα τα Συνέδρια για τον Πολιτισμό και την Ιστορία, τα οποία αισίως έφτασαν στον αριθμό επτά και τα οποία με το κλείσιμο της ΔΕΚΠΟΤΑ πήγαν “περίπατο”».

Η Εταιρεία Δραμινών Μελετών

Συνεχίζοντας, ο κ. Χατζόπουλος αναφέρεται στην Εταιρεία Δραμινών Μελετών, όπου «είχα βάλει τότε ένα πρόγραμμα για να διδαχθεί η τοπική Ιστορία σε ειδικά σεμινάρια και μάλιστα χρησιμοποιήθηκαν άνθρωποι προερχόμενοι από την περιοχή της Δράμας».

Οργανώθηκε τότε μια σειρά εκδηλώσεων μαθημάτων τοπικής Ιστορίας στην Στρατιωτική Λέσχη από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι τα σύγχρονα. «Κάποια στιγμή όμως, η Στρατιωτική Λέσχη διέκοψε τις συναντήσεις αυτές και τελικά σταματήσαμε. Βέβαια, πέρα από τη γνώση της τοπικής Ιστορίας από τους νέους και ειδικά τους Δραμινούς, στόχος ήταν να τις γνωρίζουν και οι αξιωματικοί και στρατιώτες που περνούν από τη Δράμα, γι’ αυτό και είχε επιλεγεί ο χώρος της Στρατιωτικής Λέσχης».

Αναφορά Κεφαλίδου στη Βουλή

Τον Ιούλιο του 2022 και συγκεκριμένα στις 18, η τότε τομεάρχης Παιδείας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κα. Χαρά Κεφαλίδου, κατέθεσε σχετική αναφορά στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, την οποία συνυπέγραφαν και άλλοι βουλευτές του κόμματος.

Τίτλος της αναφοράς εκείνης ήταν: «Εισαγωγή Τοπικής Ιστορία στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των σχολείων». Όπως αναφερόταν μεταξύ άλλων, «η τοπική Ιστορία δεν πρέπει να παραμένει μόνο αντικείμενο επιστημονικής έρευνας, αλλά μπορεί να διδάσκεται και στο σχολείο».

Φυσικά, η κα. Κεφαλίδου δεν αναφερόταν μόνο για τη Δράμα, αλλά για την ανάγκη ανάδειξης της τοπικής Ιστορίας σε όλες τις πόλεις της χώρας.

Με το όρο «Τοπική Ιστορία», εννοείται η συνολική (κοινωνική, πολιτισμική, οικονομική και πολιτική) Ιστορία ενός συγκεκριμένου τόπου σε συσχετισμό με την Ιστορία του ευρύτερου γεωγραφικού χώρου στον οποίο βρίσκεται, αλλά και σε σχέση με την εθνική και παγκόσμια Ιστορία, όσο αυτό είναι εφικτό.

Όπως αναφέρεται μάλιστα στην ερώτηση της κας Κεφαλίδου, «έχει διαπιστωθεί ένα μεγάλο κενό στα σχολεία μας, μιας και τα υπάρχοντα σχολικά εγχειρίδια εθνικής ιστορίας, έχουν ελάχιστες αναφορές για την ιστορική κληρονομιά πολλών περιοχών».

Η Τοπική Ιστορία της Δράμας

Και εδώ που τα λέμε, αυτή είναι η μεγάλη αλήθεια. Τα βιβλία της εθνικής ιστορίας μας, είναι αδύνατον να μπορούν να καλύψουν όλα αυτά τα γεγονότα.

Και ένα παράδειγμα είναι η Δράμα, η οποία έχει να παρουσιάσει μεγάλο πλούτο ιστορίας, τόσο από το πρόσφατο, όσο και από απώτερο παρελθόν. Η Δράμα και η περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας, έχουν να παρουσιάσουν μεγάλα ιστορικά γεγονότα, τα οποία καθόρισαν σε γενικό επίπεδο την περιοχή. Να μιλήσουμε για τις βουλγαρικές κατοχές από τις οποίες δεινοπάθησαν κάτοικοι της περιοχής εκείνα τα χρόνια;

Να μιλήσουμε για τις σφαγές της Δράμας κατά την περίοδο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου; Για το ότι από τη Δράμα ξεκίνησε – διαπιστωμένα πλέον – η πρώτη αντίσταση στους κατακτητές τον πρώτο χρόνο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου στην Ελλάδα;

Να μιλήσουμε για το Ολοκαύτωμα του Δοξάτου το 1913, μια ημέρα πριν από την απελευθέρωση της περιοχής από τον Ελληνικό Στρατό; Και πόσα άλλα ακόμα, που για να αναφερθούν εδώ, πρόκειται για μια μακρά λίστα.

Μπορούμε πραγματικά να αναρωτηθούμε, για το πόσοι νέοι αυτής της περιοχής, γνωρίζουν τα ιστορικά γεγονότα του τόπου στον οποίο γεννήθηκαν και ζουν. Τι πραγματικά γνωρίζουν για όλα αυτά, πέρα από τις επετείους, κατά τη διάρκεια των οποίων μαθαίνουν ελάχιστα και πιθανότατα συγκεχυμένα ή λανθασμένα;

Είναι πολλά τα ζητήματα και σίγουρα τα προηγούμενα συνέδρια για την Ιστορία και τον Πολιτισμό στη Δράμα έχουν δώσει αρκετό υλικό.

Το θέμα είναι από εδώ και πέρα να γίνει σωστά, να εξεταστεί σε κάθε λεπτομέρεια και να προχωρήσει.