Home > Πρώτο Θέμα > Σε καλό δρόμο η δημιουργία του Οικοσυστήματος Βυζαντινής Μουσικής «Ψαλτόπολις» στη Δράμα ► Θετικός στο σχεδιασμό της «Ψαλτόπολις» ο Οικουμενικός Πατριάρχης

Σε καλό δρόμο η δημιουργία του Οικοσυστήματος Βυζαντινής Μουσικής «Ψαλτόπολις» στη Δράμα ► Θετικός στο σχεδιασμό της «Ψαλτόπολις» ο Οικουμενικός Πατριάρχης

Εποικοδομητικό το ταξίδι του αντιπεριφερειάρχη Δράμας στο Φανάρι

Σε καλό δρόμο η δημιουργία

του Οικοσυστήματος Βυζαντινής

Μουσικής «Ψαλτόπολις» στη Δράμα

► Δηλώσεις του κ. Γρ. Παπαεμμανουήλ στον «Πρωινό Τύπο»

► Θετικός στο σχεδιασμό της «Ψαλτόπολις» ο Οικουμενικός Πατριάρχης

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ της Κωνσταντινούπολης βρέθηκε την Τετάρτη και την Πέμπτη ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Γρ. Παπαεμμανουήλ, ο οποίος μάλιστα συναντήθηκε με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο.

Η επίσκεψη έγινε στο πλαίσιο συνάντησης που είχε το Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας  Ιεροψαλτών Ελλάδος (ΟΜΣΙΕ) και ο κ. Παπαεμμανουήλ ήταν καλεσμένος, σε επίσημη ακρόαση από τον Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο.

Ένα από τα θέματα της επίσημης ακρόασης, ήταν και η ενημέρωση του Οικουμενικού Πατριάρχη σχετικά με τη δημιουργία του Μουσικού Οικοσυστήματος για τη Βυζαντινή Μουσική με την επωνυμία Ψαλτόπολις. Η Ψαλτόπολις έχει ήδη εγκριθεί από το Υπ. Πολιτισμού και έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες ίδρυσής της και θα έχει μόνιμη έδρα στην πόλη της Δράμας. Πρόκειται μάλιστα για ένα Μουσικό Οικοσύστημα για τη Βυζαντινή Μουσική, που δεν υπάρχει άλλο σε παγκόσμιο επίπεδο.

Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο κ. Παπαεμμανουήλ, εξηγεί ότι τα βήματα για τη δημιουργία της Ψαλτόπολις έχουν ξεκινήσει από το Μάιο του 2021 με ενημέρωση του περιφερειάρχη ΑΜΘ κ. Μέτιου στην Κομοτηνή. Από εκεί και πέρα η ιδέα προχώρησε μέσω του προέδρου της ΟΜΣΙΕ κ. Κων/νου Πολίτη και υπήρξε επίσημη αλληλογραφία με το Υπ. Πολιτισμού και την προϊσταμένη της υπηρεσίας Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς κα. Φωτοπούλου.

Οι διαδικασίες έχουν προχωρήσει ιδιαίτερα, και προ λίγου καιρού ενημερώθηκε και η υπ. Πολιτισμού κα. Μενδώνη σε μια συνάντηση στην οποία συμμετείχε ο περιφερειάρχης ΑΜΘ κ. Μέτιος, ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Παπαεμμανουήλ και ο πρόεδρος της ΟΜΣΙΕ  κ. Πολίτης.

Από τη συνάντηση της ΟΜΣΙΕ με τον Οικουμενικό Πατριάρχη στην Κωνσταντινούπολη.

Η συνάντηση με τον Οικουμενικό Πατριάρχη

Όπως επισημαίνει μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο κ. Παπαεμμανουήλ, «ο Οικ. Πατριάρχης πραγματικά ενθουσιάστηκε και έδειξε μια ικανοποίηση για το γεγονός ότι για πρώτη φορά, γίνονται από κρατικούς φορείς και από την επίσημη Εκκλησία τόσο σημαντικά βήματα για τη Βυζαντινή Μουσική και την αξιοποίησή της με τις σύγχρονες τεχνολογίες.

Αναφέρομαι σε ψηφιοποίηση ενός αρχείου αιώνων που δεν υπάρχει μέχρι σήμερα. Μιλάμε για ένα Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης που θα δίνει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί και ο θρησκευτικός τουρισμός στη Δράμα, θα μπορεί να γίνει ένα σημείο αναφοράς ώστε να μπορούν να έρχονται σχολεία εκπαιδευτικές εκδρομές από όλη την Ελλάδα, άνθρωποι που θα μπορούν να μαθαίνουν για την Βυζαντινή Μουσική.  Δεν θα είναι ένα μουσειακό είδος, αλλά ένα ζωντανό κύτταρο πολιτισμού».

Μετά από την ακρόαση από τον Πατριάρχη, έγινε μια κοινή συνεδρίαση των Διοικητικών Συμβουλίων της ΟΜΣΙΕ και του Συνδέσμου Μουσικοφίλων του Πέραν, ένας ιστορικός σύνδεσμος της Κωνσταντινούπολης και αποφασίστηκε να υπογραφεί ένα κοινό μνημόνιο συνεργασίας.

Στο σημείο αυτό, ο κ. Παπαεμμανουήλ τονίζει ότι, «η Κωνσταντινούπολη, ως η μήτρα του μουσικού μας πολιτισμού, είναι  ο φορέας, η κιβωτός που διέσωσε από τον 10ο αιώνα που δημιουργήθηκε αυτή τη μουσική στο πέρασμα των χρόνων αυτό το μεγάλο μουσικό θησαυρό. Άρα, είναι πολύ καλό να υπάρχει, μια σύνδεση και με τον Ελληνισμό απανταχού της γης. Γιατί το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει και τις Μητροπόλεις της διασποράς στη Γερμανία, στην Αυστρία, στη Γαλλία, στο Βέλγιο, στη Σουηδία, στην Αμερική, στην Αυστραλία και δεν είναι μόνο η Ελλαδική Εκκλησία ο χώρος της Βυζαντινής Μουσικής».

Και όπως εξηγεί ο ίδιος, «η Βυζαντινή Μουσική είναι ένα οικουμενικό στοιχείο γι’ αυτό και η UNESCO το 2019 το έβαλε στον παγκόσμιο κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας. Πρόκειται λοιπόν για κάτι που κάνει τη Δράμα σημείο αναφοράς και την κάνει πραγματικά να μπει στο χάρτη γιατί και ανάμεσα στην Κωνσταντινούπολη και το Άγιον Όρος, έχει διέξοδο στα Βαλκάνια. Γεωγραφικά και γεωπολιτικά είναι στο κέντρο δύο πάρα πολύ σημαντικών πόλων της Κωνσταντινούπολης και του Αγίου Όρους, που διαδραμάτισαν σπουδαίο ρόλο στην εξέλιξη της  Βυζαντινής Μουσικής και στη διάσωσή της».