Home > Πρώτο Θέμα > Συνεχίζεται η έκθεση για τη νεοελληνική αργυροχοΐα «Μ’ ασήμια και μαλάματα όμορφα σκαλιγμένα» στο Σαντιρβάν

Συνεχίζεται η έκθεση για τη νεοελληνική αργυροχοΐα «Μ’ ασήμια και μαλάματα όμορφα σκαλιγμένα» στο Σαντιρβάν

Μέχρι και 29 Οκτωβρίου 2023

Συνεχίζεται η έκθεση για τη νεοελληνική

αργυροχοΐα «Μ’ ασήμια και μαλάματα

όμορφα σκαλιγμένα» στο Σαντιρβάν

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ να παραμένει ανοικτή η δεύτερη μεγάλη έκθεση του Μουσείου Μπενάκη στη Δράμα και συγκεκριμένα στον χώρο πολιτισμού Σαντιρβάν της εταιρείας Raycap.

Τίτλος της έκθεσης που βρίσκεται ήδη σε λειτουργία από τις 16 Ιουνίου και θα ολοκληρωθεί στις 29 Οκτωβρίου είναι «Μ’ ασήμια και μαλάματα όμορφα σκαλιγμένα» και αφορά στη νεοελληνική αργυροχοΐα.

Η έκθεση παρουσιάζει ένα πανόραμα της νεοελληνικής αργυροχοΐας. Κοσμήματα κεφαλόδεσμου, σκουλαρίκια και ταινίες που στολίζουν το μέτωπο, κοσμήματα που αγκαλιάζουν το λαιμό ή  καλύπτουν το στήθος, πόρπες που ακουμπούν στην κοιλιά και  αλυσιδωτά κοσμήματα που διακοσμούν την ποδιά, τα ελληνικά κοσμήματα δημιουργούν ένα σύνθετο σύστημα στολισμού που ομορφαίνει και εντυπωσιάζει.

Τα υλικά που επικρατούν είναι στα νησιά ο χρυσός και τα μαργαριτάρια και στην ηπειρωτική Ελλάδα το ασήμι και ο χαλκός, που οι τεχνίτες επιχρυσώνουν, στολίζουν με ημιπολύτιμες πέτρες και χρωματιστά γυαλιά ή ζωγραφίζουν με σαβάτι.

Με την ίδια φροντίδα που φιλοτεχνούνται τα γυναικεία κοσμήματα βγαίνουν από τα χέρια των αργυροχόων και χρηστικά αντικείμενα: ταμπακοθήκες, παγούρια, τάσια, και φυλακτά, τμήμα της καθημερινότητας των ανδρών.

Μιλώντας παλαιότερα στον «Π.Τ.» ο Επιστημονικός Υπεύθυνος του Μουσείου Μπενάκη κ. Μαγγίνης, είχε τονίσει ότι, «στόχος αυτών των κύκλων, είναι να συστήσουμε, όχι μόνο το ανθρώπινο δυναμικό του Μουσείου Μπενάκη που δεν έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις και δεν προγραμματίζεται στο άμεσο μέλλον, αλλά και λειτουργίες του Μουσείου που δεν είναι σαφείς σε κάποιον που επισκέπτεται μια έκθεση. Για παράδειγμα, θέλαμε να δείξουμε και το ερευνητικό έργο του Μουσείου και το εκδοτικό έργο του Μουσείου. Και αυτό το παρουσιάζουμε μέσα από τους ανθρώπους και την έρευνα που κάνουμε».

Χαμηλή επισκεψιμότητα

Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι, η πρώτη έκθεση που είχε πραγματοποιηθεί με θέμα «Δια της κειμήλια της Μικράς Ασίας», είχε μεγάλη επισκεψιμότητα και από το Σαντιρβάν είχαν περάσει πάνω από 7.000 επισκέπτες.

Αυτή τη φορά όμως, η επισκεψιμότητα είναι αρκετά χαμηλή, καθώς αφενός είναι καλοκαίρι, έχουμε αρκετά υψηλές θερμοκρασίες και κυρίως μεγάλο πλήθος απουσιάζει προς τις θάλασσες ή τις καλοκαιρινές του διακοπές ειδικά τα Σαββατοκύριακο.

Όσοι πάντως από εσάς βρίσκεστε στη Δράμα αυτές τις μέρες, μπορείτε να κάνετε μια επίσκεψη και σίγουρα ο χώρος και μόνο θα σας αποζημιώσει, καθώς φυσικά υπάρχει ο ανάλογος κλιματισμός, αλλά και ευγενέστατοι άνθρωποι να σας ξεναγήσουν στο χώρο και να σας εξηγήσουν τα πάντα γύρω από τη νεοελληνική αργυροχοΐα.

Για εσάς που θα θελήσετε να επισκεφτείτε το Σαντιρβάν, οι ώρες λειτουργίας της έκθεσης είναι:

– Πέμπτη: 10:00-14:00 και 18:00-21:00.

– Παρασκευή: 10:00-14:00 και 18:00-21:00.

– Σάββατο: 10:00-14:00 και 18:00-21:00.

– Κυριακή: 11:00-14:00 και 18:00-21:00.

Η ιστορία του «Σαντιρβάν» τζαμί

Το πετρόχτιστο κτίσμα, στη συμβολή των οδών των οδών Άρμεν και Αγαμέμνονος, ένα παλίμψηστο της πρόσφατης ιστορίας της Δράμας, ήταν οθωμανικό τέμενος, με το μιναρέ να χρονολογείται στο δεύτερο μισό του 15ου αιώνα. Σύμφωνα με την κτητορική επιγραφή της εισόδου, ανακαινίστηκε το 1806 και παρέμεινε ως τέμενος μέχρι το 1922, αναφερόμενο ως Σαντιρβάν τζαμί.

Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή, από το 1922 μέχρι το 1927, φιλοξένησε οικογένειες προσφύγων, ενώ από το 1927 έως το 1981 αποτέλεσε τον χώρο έκδοσης της ιστορικής τοπικής εφημερίδας «Θάρρος». Το 1983 κηρύχτηκε διατηρητέο μνημείο, όμως στην πορεία των χρόνων και με την κατάπτωση της στέγης, καταστράφηκε.

Το 2012 αγοράστηκε από την εταιρεία Raycap, η οποία αποκατέστησε το μνημείο ως χώρο πολιτισμού, κατεδάφισε δύο όμορες πολυκατοικίες, από τις οποίες η μεσοτοιχία της μίας είχε χτιστεί πάνω στα παράθυρα του μνημείου και ψηφιοποίησε το αρχείο της εφημερίδας «Θάρρος» με ελεύθερη πρόσβαση για όλους στον ιστότοπο του αρχείου.