Home > Εκδηλώσεις > Η έκθεση για την Αυτοκρατορική Κίνα για πρώτη φορά στη Δράμα Το Σάββατο τα εγκαίνια της έκθεσης στον χώρο πολιτισμού Σαντιρβάν

Η έκθεση για την Αυτοκρατορική Κίνα για πρώτη φορά στη Δράμα Το Σάββατο τα εγκαίνια της έκθεσης στον χώρο πολιτισμού Σαντιρβάν

Από το Μουσείο Μπενάκη και την Raycap

Η έκθεση για την

Αυτοκρατορική Κίνα

για πρώτη φορά στη Δράμα

Το Σάββατο τα εγκαίνια της έκθεσης στον χώρο πολιτισμού Σαντιρβάν

 

 

ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ και μοναδική φορά έρχεται στη Δράμα και στη Βόρεια Ελλάδα, η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, «Αυτοκρατορική Κίνα – Imperial China», η οποία θα εκτεθεί στον χώρο πολιτισμού Σαντιρβάν της Raycap.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν το ερχόμενο Σάββατο 9 Δεκεμβρίου και ώρα 19.00, ενώ η έκθεση θα λειτουργεί συνεχόμενα μέχρι και τις 31 Μαρτίου 2024, κατά τις ώρες και ημέρες Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο: 10.00-14.00 και 17.30-20.30 ενώ τις ημέρες Δευτέρας, Τρίτη και Τετάρτη θα είναι κλειστά.

Η έκθεση για την Αυτοκρατορική Κίνα

Το έτος 221 π.Χ. ο Τζάο Τζενκγκ, βασιλιάς της δυναστείας των Τσιν, καταφέρνει να ενώσει την Κίνα. Αποδύεται σε μια εκστρατεία διοικητικής, οικονομικής και πολιτιστικής ενοποίησης και αλλάζει το όνομά του σε Σι Χουάνγκ Ντι, «Πρώτος Αυτοκράτορας». Μολονότι η γενιά του βασιλεύει λίγα μόλις χρόνια, ο Πρώτος Αυτοκράτορας είναι ο θεμελιωτής της αυτοκρατορικής Κίνας. Η πολιτική της ιδεολογία βασίζεται στη συγχώνευση της φιλοσοφίας του Κομφούκιου, της κοσμοθεωρίας του ταοϊσμού και της βουδιστικής θρησκείας και θα παραμείνει ζωντανή για πάνω από δύο χιλιετίες. Η τάξη των λόγιων αξιωματούχων, των γνωστών μανδαρίνων, οι οποίοι επιλέγονται μέσα από το σύστημα των αυτοκρατορικών εξετάσεων και προάγονται αξιοκρατικά, στηρίζει την εξουσία του αυτοκράτορα. Παράλληλα, αναπτύσσεται η εναλλακτική ιδεολογία των διανοουμένων, οι οποίοι εστιάζουν στις τέχνες και τα κείμενα της κλασικής γραμματείας.

Η συνοχή και η ιδιαιτερότητα της ιστορικής και πολιτιστικής ταυτότητας της Κίνας αντανακλώνται στο ίδιο το όνομά της: «Μέσο Βασίλειο», πάνω από όλες τις άλλες χώρες και μόνο κάτω από τον Ουρανό. Παρά ταύτα, η επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο είναι διαρκής μέσα από τους θαλάσσιους και χερσαίους εμπορικούς δρόμους και διαμορφώνει υβριδικά έργα τέχνης.

Το τέλος της αυτοκρατορικής Κίνας το 1912 συμπίπτει με την επανεκτίμηση της αρχαιότητας και της οικουμενικής σημασίας του κινεζικού πολιτισμού. Κομβικό ρόλο στη διαδικασία αυτή παίζουν οι συλλέκτες κινεζικής τέχνης, με εξέχοντα ανάμεσά τους τον βρετανό ομογενή Γεώργιο Ευμορφόπουλο, μεγάλο δωρητή του Μουσείου Μπενάκη.

Η έκθεση, βασισμένη κυρίως στη συλλογή του, αποτελεί μια εισαγωγή στους θεσμούς και τις ιδεολογίες της αυτοκρατορικής Κίνας.

Μοναδική έκθεση

Για την συγκεκριμένη έκθεση, είχε προηγηθεί μια σχετική διάλεξη από τον Επιστημονικό Διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, κ. Μαγγίνη, ο οποίος μάλιστα σε δηλώσεις του στον «Π.Τ.», είχε σημειώσει ότι, η έκθεση αυτή δεν εκτίθεται στο κοινό, το οποίο δεν έχει τη δυνατότητα να τη δει ούτε στην Αθήνα.

Η συλλογή κινεζικής τέχνης προβάλλεται μέσα από περιοδικές εκθέσεις και η τελευταία είχε γίνει το 2016 στο Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται να επισκεφτούν τη Δράμα για τη νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη στο Σαντιρβάν ακόμη και άνθρωποι από την Αθήνα, αξιοποιώντας τη συγκεκριμένη ευκαιρία.

«Αυτό που θέλουμε», τόνισε ο κ. Μαγγίνης, «είναι να εισαγάγουμε κάτι πολύ ασυνήθιστο και καινοτόμο, που είναι μια εισαγωγική έκθεση στον πολιτισμό και την τέχνη της Κίνας˙ κυρίως στον πολιτισμό της Κίνας. Όχι στην ιστορία, ούτε τόσο στην τέχνη, μολονότι το κάνουμε μέσα από έργα τέχνης. Δεν είναι μια έκθεση που θα σου πει την ιστορία της Κίνας, δηλαδή από την αρχαιότητα μέχρι τον 20ο αιώνα, ποια ήταν η εξέλιξη της χώρας και τι έγινε, τα γεγονότα. Ούτε θα εστιάσει στα αντικείμενα σαν έργα τέχνης, να σου εξηγήσει πως φτιαχτήκανε, πότε, ποιο είναι το πιο σπουδαίο, ποιο είναι το λιγότερο σπουδαίο. Αυτό που θέλουμε είναι να συστήσουμε τον Κινεζικό πολιτισμό στο κοινό της Δράμας και της Βόρειας Ελλάδας.

Να πούμε κάποιες βασικές κατηγορίες, κάποιες σκέψεις, κάποια συστήματα, θρησκευτικά, πολιτικά, ιδεολογικά, τα οποία έχουν διαμορφώσει μέσα στους αιώνες τον πολιτισμό αυτής της χώρας που την ξέρουμε όλοι και δεν την ξέρει κανένας. Βρίσκω ότι ακόμη και άνθρωποι που έχουν ζήσει εκεί πέρα και υπάρχουν πολλοί Έλληνες που έχουν ζήσει στην Κίνα ή που έχουν σχέσεις επιχειρηματικές με τη χώρα, δεν ξέρουν τις βασικές κατηγορίες, τις βασικές ιδεολογίες αυτής της χώρας, δηλαδή πως διαμορφώθηκε αυτός ο πολιτισμός. Οπότε αυτό προσπαθεί να κάνει η έκθεση. Πολύ απλά να μας πάρει από το χεράκι και να μας πει δέκα πράγματα για αυτόν τον μεγάλο άγνωστο που είναι η Κίνα».

Μεγάλη ανταπόκριση για το Σαντιρβάν

Αξίζει να σημειωθεί ότι, η ανταπόκριση του κοινού στις περιοδικές εκθέσεις του Μουσείου Μπενάκη στο Σαντιρβάν και σε συνεργασία με την εταιρεία Raycap στη Δράμα, είναι ιδιαίτερα μεγάλη.

Η πρώτη έκθεση με τίτλο «για τα κειμήλια της Μικράς Ασίας» οι επισκέπτες ανήλθαν στους 7.000. Αυτός είναι ένας αριθμός πολύ ικανοποιητικός για μια έκθεση στο κεντρικό Μουσείο Μπενάκη. «Δεν θα απογοητευόμασταν αν μια έκθεση είχε 7.000 επισκέπτες. Θα τη θεωρούσαμε πολύ πετυχημένη έκθεση», σημειώνει στον «Π.Τ.» ο κ. Μαγγίνης.

Και η προσεχής έκθεση του Μουσείου Μπενάκη στο Σαντιρβάν για την «Αυτοκρατορική Κίνα», όπως και οι προηγούμενες, είναι με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, ενώ δωρεάν διατίθεται και ο κατάλογος της έκθεσης. Η νέα έκθεση, όπως κατέληξε ο κ. Μαγγίνης, είναι «πολύ σπουδαία ευκαιρία να δουν πράγματα πολύ σημαντικά, πολύ όμορφα και πολύ εκπαιδευτικά».

 Το Σαντιρβάν

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι το Σαντιρβάν λειτουργεί ως χώρος πολιτισμού της εταιρείας Raycap. Η πρώτη έκθεση, φιλοξενήθηκε από τον Δεκέμβριο του 2022 έως και τον Μάρτιο του 2023, με τίτλο «Δια τα κειμήλια της Μικράς Ασίας».

Η δεύτερη έκθεση, με τίτλο «Μ’ ασήμια και μαλάματα έκτακτα σκαλιγμένα», φιλοξενήθηκε από τον Ιούνιο του 2023 μέχρι και τον περασμένο Οκτώβριο. Στις 9 Δεκεμβρίου ανοίγει τις πύλες της η τρίτη έκθεση του Μουσείου Μπενάκη με τίτλο «Αυτοκρατορική Κίνα».