Home > Εκδηλώσεις > Στάση σε δυο Γυμνάσια της Δράμας έκανε η Όπερα με δράσεις και ένταξη μαθητών σε μια παράσταση-Μέλη της Λυρικής Σκηνής Αθηνών μιλάνε στον «Π.Τ.»

Στάση σε δυο Γυμνάσια της Δράμας έκανε η Όπερα με δράσεις και ένταξη μαθητών σε μια παράσταση-Μέλη της Λυρικής Σκηνής Αθηνών μιλάνε στον «Π.Τ.»

Μέλη της Λυρικής Σκηνής Αθηνών μιλάνε στον «Π.Τ.»

Στάση σε δυο Γυμνάσια της Δράμας

έκανε η Όπερα με δράσεις και

ένταξη μαθητών σε μια παράσταση

► Σύντομα θα εγκαινιαστεί η ψηφιακή πλατφόρμα Opera Box

 

 

 Του Θανάση Πολυμένη

ΕΝΑ ΠΟΛΥ ωραίο πρόγραμμα υλοποιείται σε δύο σχολεία του Νομού Δράμας χθες Δευτέρα και σήμερα Τρίτη με κεντρικό θέμα την Όπερα. Πρόκειται για ένα διαδραστικό πρόγραμμα ώστε οι μαθητές να γνωρίσουν την Όπερα, το οποίο υλοποιείται με εξαιρετική επιτυχία στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για δεύτερη χρονιά από  την Εθνική Λυρική Σκηνή, φιλοδοξώντας να ξεναγήσει με πρωτότυπο τρόπο ακόμα περισσότερους εφήβους στον μαγευτικό κόσμο της όπερας.

Η περιοδεία του εκπαιδευτικού προγράμματος σε Γυμνάσια σε όλη την Ελλάδα έχει κάνει στάση στη Δράμα στις 6 και 7 Νοεμβρίου στο Γυμνάσιο Φωτολίβους και στο 1ο Γυμνάσιο της πόλης.

Ο «Π.Τ.» παρακολούθησε μέρος του προγράμματος χθες το πρωί στο αμφιθέατρο του 1ου Γυμνασίου Δράμας, όπου συμμετείχαν 75 μαθητές και μαθήτριες. Στο πλαίσιο αυτό, τα παιδιά θα συμμετέχουν με το να τραγουδήσουν μέρος της Όπερας, σήμερα σε δύο παραστάσεις που θα δοθούν στο Δημοτικό Ωδείου Δράμας. Στις 10.00 το πρωί θα παρουσιαστεί η παράσταση του Γυμνασίου Φωτολίβους και στις 12.00 η παράσταση του 1ου Γυμνασίου Δράμας.

Πρόκειται για μια μοναδική εμπειρία, η οποία βέβαια δεν ολοκληρώνεται με τις δύο μέρες του προγράμματος σε κάθε σχολείο. Κατά τη σχολική χρονιά 2023/24, το πρόγραμμα εγκαινιάζει τη συναρπαστική ψηφιακή πλατφόρμα Opera Box για όσους μαθητές και εκπαιδευτικούς επιθυμούν να μυηθούν διαδικτυακά στην ακαταμάχητη γοητεία του λυρικού θεάτρου, αλλά και για όσους γνώρισαν ήδη την όπερα, την αγάπησαν και την αναζητούν για λίγο ακόμα.

Το πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) και από Εθνικούς Πόρους ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση».

Στη φωτογραφία διακρίνονται: Καλλιόπη Παπαδημοπούλου, Βαγγέλης Κοσμίδης, Μαριέττα Σαρρή, Νικόλας Καραγκιαούρης, Κατερίνα Μποτώνη, Άρτεμις Νταλιαπέ και  Τζένη Σουλκούκη.

Μια διαφορετική σύγχρονη Ωραία Ελένη

Το έργο που παρουσιάζεται, είναι η «Ωραία Ελένη» του Όφενπαχ, γραμμένη και διασκευασμένη όμως από το Κορνήλιο Σελαμσή σε μια πιο μοντέρνα εκδοχή, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού.

Αυτή τη φορά, η σύγχρονη «Ωραία Ελένη», αποφασίζει να φύγει μόνη της από έναν γάμο ή μία σχέση μέσα στην οποία δεν αισθάνεται άνετα, δεν περνάει καλά, όμως δεν ακολουθεί κανένας πόλεμος. Τα μηνύματα που δίνονται είναι πάρα πολλά. Τόσο με τις σχέσεις, αλλά και τον πόλεμο και την ειρήνη και βέβαια, αναδεικνύει και τις διάφορες αφορμές για έναν πόλεμο, ότι πάντα θα υπάρχουν.

Για το έργο μίλησαν στον «Π.Τ.» οι: Καλλιόπη Παπαδημοπούλου μονωδός και μουσικός εκπαιδευτικός, Βαγγέλης Κοσμίδης ηθοποιός και σκηνοθέτης, Μαριέττα Σαρρή μονωδός, Νικόλας Καραγκιαούρης, Κατερίνα Μποτώνη μονωδός, Άρτεμις Νταλιαπέ μονωδός και η Τζένη Σουλκούκη.

Αρχικά αναφέρθηκαν στο σχετικό πρόγραμμα και στο έργο, ενώ όπως τόνισαν, «το πρόγραμμα ασχολείται με περιοχές στις οποίες δεν υπάρχει η δυνατότητα οι μαθητές να γνωρίσουν το είδος της μουσικής, την Όπερα, με στόχο να το γνωρίσουν οι μαθητές στην επαρχία. Παιδιά που δεν έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά την Όπερα».

Όπως σημειώνουν μάλιστα, «δυστυχώς στις επαρχιακές πόλεις δεν γίνονται πράγματα πάνω σ’ αυτό το είδος μουσικής, οπότε είναι πολύ καλή ευκαιρία τα παιδιά να διευρύνουν τους ορίζοντές τους. Ο σκοπός είναι να μάθουν, και μάλιστα με μια πολύ νέα και μοντέρνα ματιά».

Συμπληρώνουν μάλιστα ότι η συγκεκριμένη Όπερα, είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται στο πανελλήνιο και έχει γραφτεί γι’ αυτό τον σκοπό. «Ο συνθέτης της ο Κορνήλιο Σελαμσής, έχει πάρει το πρωτότυπο έργο “Η Ωραία Ελένη” του Όφενμπαχ, ενσωμάτωσε πολλές καινοτόμες ιδέες και το προσάρμοσε όλο αυτό στο 2023, ενώ χρησιμοποιεί μια εντελώς σύγχρονη μουσική και προσέγγιση».

Σχετικά με το έργο, οι ίδιοι τονίζουν ότι «η Όπερα της Ωραίας Ελένης, έχει μια διαφορετική προσέγγιση σήμερα. Αυτή τη φορά δεν καταλήγει σε πόλεμο και αυτό θέλει να φανεί, ότι ο πόλεμος χρειάζεται πάντα μια αφορμή. Εδώ όμως, έχουμε μια Ωραία Ελένη, η οποία είναι μια σύγχρονη γυναίκα και δεν γίνεται να την κλέψει κάποιος, αλλά φεύγει μόνη της από την σχέση της, είναι ερωτευμένη με έναν άλλον άντρα και δίνει τέλος στη βία που μέχρι τότε ζούσε. Και ουσιαστικά, αυτή η μεταγραφή, τραβάει και το χαλί κάτω από τα πόδια, ότι ο Τρωικός Πόλεμος έγινε με αφορμή τα μάτια μιας γυναίκας».

Αναφορικά με την παράσταση, τονίζουν ότι το έργο αυτό προάγει αντιρατσιστικά και αντιπολεμικά πρότυπα, θίγει στερεότυπα, έμφυλα ζητήματα και άλλα πολλά θέματα.

Η συμμετοχή των παιδιών

Μεγάλη σημασία δίνουν τα μέλη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ότι τα παιδιά συμμετέχουν σε όλο αυτό και δεν παρακολουθούν απλά και μόνο μία παράσταση. Είναι μέρος της παράστασης.

Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι, τα 75 παιδιά που παρακολούθησαν τις δράσεις, θα συμμετέχουν με κάποια τραγούδια κατά τη διάρκεια της παράστασης σήμερα στο Δημοτικό Ωδείο, ενώ συμμετέχουν και στα σκηνογραφικά με προτάσεις τους. Όπως επισημαίνουν τα μέλη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, έχει μεγάλη σημασία το περιβάλλον και το ηχοτοπίο στο οποίο ζούμε.

Τονίζουν ιδιαίτερα πάντως ότι, «η Όπερα δεν είναι ένα ελιτίστικο είδος, αλλά είναι ένα λαϊκό είδος, το οποίο εμείς δεν έχουμε προσεγγίσει. Είναι ένα είδος για όλο τον κόσμο, αφηγείται ιστορίες της καθημερινότητας και έτσι συνεχίζει να είναι».

Αναφερόμενοι στη συμμετοχή των παιδιών επισημαίνουν ότι στην αρχή υπάρχει «μια κάποια αντίδραση, ξενίζει γιατί η πλειοψηφία των παιδιών δεν έχει ακούσει ποτέ Όπερα. Ή τουλάχιστον δεν ξέρουν και δεν είναι σίγουροι ότι έχουν ακούσει Όπερα. Οπότε η πρώτη αντίδραση είναι να γελάσουν. Όμως όσο περνάει η ώρα, το αυτί εκπαιδεύεται και έτσι γίνονται κομμάτι αυτού του εγχειρήματος. Βέβαια, όταν γίνονται μέρος της παράστασης, αρχίζουν πλέον και το παίρνουν στα σοβαρά και ειδικά όταν βρεθούν στο θέατρο, στη σκηνή, τότε πλέον μπαίνουν στο κλίμα της παράστασης, μπαίνουν στο ρόλο τους. Εκεί νιώθουν ευθύνη γι’ αυτό που έχουν να κάνουν. Γιατί αν δεν κάνουν σωστά το κομμάτι τους, τότε δεν θα μπορέσει να αναδειχθεί σωστά και η παράσταση».