Home > Πρώτο Θέμα > Τι είναι ο Σχολικός Εκφοβισμός πώς μπορούμε να τον διακρίνουμε και τι μπορούμε να κάνουμε Μιλάει στον «Π.Τ.» η Ψυχολόγος του ΚΕΔΑΣΥ Δράμας κα. Ειρήνη Κιπριτσή

Τι είναι ο Σχολικός Εκφοβισμός πώς μπορούμε να τον διακρίνουμε και τι μπορούμε να κάνουμε Μιλάει στον «Π.Τ.» η Ψυχολόγος του ΚΕΔΑΣΥ Δράμας κα. Ειρήνη Κιπριτσή

Από το ΚΕΔΑΣΥ Δράμας

Τι είναι ο Σχολικός Εκφοβισμός

πώς μπορούμε να τον διακρίνουμε

και τι μπορούμε να κάνουμε

Μιλάει στον «Π.Τ.» η Ψυχολόγος του ΚΕΔΑΣΥ Δράμας κα. Ειρήνη Κιπριτσή

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΙΑ ΠΟΛΥ ενδιαφέρουσα ενημερωτική εκδήλωση με θέμα τον Σχολικό Εκφοβισμό, πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας 11 Δεκεμβρίου στην αίθουσα του Δημοτικού Ωδείου Δράμας.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από το Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) Δράμας.

Σκοπός της εκδήλωσης ήταν να αποσαφηνιστεί η έννοια του Σχολικού Εκφοβισμού, ώστε να μη συγχέεται με τις περιστασιακές συγκρούσεις που παρατηρούνται στα σχολεία, καθώς και να προταθούν δράσεις πρόληψης και αντιμετώπισης. Απώτερος στόχος είναι να προταθεί μια κοινή γλώσσα επικοινωνίας μεταξύ των συναρμόδιων φορέων, η οποία θα βοηθήσει στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του φαινομένου.

Στην εκδήλωση τις εισηγήσεις είχαν οι δύο Ψυχολόγοι του ΚΕΔΑΣΥ κυρίες: Δρ. Κιπριτσή Ειρήνη και Υπ. Δρ. Γεωργιάδου Σουλτάνα, ενώ χαιρετισμούς απηύθυναν ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Διαλεκτόπουλος, ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Κιουλάνης και ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης 2ης ΔΙΠΕ Ν. Δράμας κ. Σαλπιγκτής.

Ειδική ψηφιακή πλατφόρμα

Ακόμα, ένας από τους σκοπούς της εκδήλωσης, ήταν και η ενημέρωση του κοινού για την ειδική ψηφιακή πλατφόρμα που λειτουργεί, με την ευθύνη του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (Ι.Τ.Υ.Ε.) «Διόφαντος», για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και των φαινομένων εκφοβισμού.

Στην πλατφόρμα αυτή, πρόσβαση έχουν μαθητές και γονείς, καθώς και όσοι έχουν την επιμέλεια μαθητών. Η πρόσβαση διασφαλίζεται με τη χρήση ατομικών κωδικών εισόδου στην ψηφιακή πλατφόρμα και διευκολύνεται με τη δημιουργία ψηφιακού ιστότοπου που υποδέχεται επώνυμες και ανώνυμες αναφορές.

Οι μαθητές δύνανται να υποβάλουν επώνυμες ή ανώνυμες αναφορές. Οι γονείς και όσοι έχουν την επιμέλεια των μαθητών υποβάλλουν μόνο επώνυμες αναφορές. Η ανωνυμία της αναφοράς ισχύει έναντι όλων των χρηστών της πλατφόρμας και αντιτάσσεται έναντι όλων των εκπαιδευτικών και του προσωπικού της σχολικής μονάδας.

Η υποβολή αναφορών στην ειδική ψηφιακή πλατφόρμα δεν εξαρτάται από άλλους όρους και προϋποθέσεις, είναι δε προαιρετική και παράλληλη με τη δυνατότητα υποβολής αναφορών, προφορικών ή γραπτών, απευθείας στον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο κάθε σχολικής μονάδας και Εργαστηριακού Κέντρου (Ε.Κ.). Με σκοπό τη διευκόλυνση της εισόδου και της χρήσης της ψηφιακής πλατφόρμας από μαθητές, γονείς και όσους έχουν την επιμέλεια μαθητών, δύνανται να οργανώνονται επιμορφωτικά σεμινάρια και ημερίδες ενημέρωσης στη σχολική μονάδα.

Ενημερωτικό φυλλάδιο

Αξίζει να σημειωθεί ότι, με χορηγία της ΕΛΜΕ Δράμας, εκτυπώθηκε ένα ενημερωτικό φυλλάδιο, στο οποίο αναφέρονται στοιχεία όπως το πώς μπορούμε να αναγνωρίσουμε τον Σχολικό Εκφοβισμό, ποιες είναι οι μορφές του, ποιες είναι οι ενδείξεις ότι ένα παιδί έχει πέσει θύμα εκφοβισμού, οι συνέπειες, τι μπορεί να κάνει το σχολείο, μέτρα στο επίπεδο της τάξης, σε ατομικό επίπεδο, τι μπορούν να κάνουν οι γονείς και κηδεμόνες και ακόμα ποιες είναι οι κατάλληλες υποστηρικτικές υπηρεσίες στην περιοχή μας.

Κιπριτσή: Το φαινόμενο του Σχολικού Εκφοβισμού

Για το θέμα του Σχολικού Εκφοβισμού, μίλησε στον «Π.Τ.» η κα. Κιπριτσή, η οποία σημείωσε αρχικά ότι «το ΚΕΔΑΣΥ αναλαμβάνει πρωτοβουλία τέτοιων δράσεων ώστε να γίνεται μια ευρύτερη ενημέρωση του κοινού κάτι που είναι πολύ σημαντικό».

Όπως σημείωσε μάλιστα, «ο Σχολικός Εκφοβισμός είναι παλιό φαινόμενο και άρα χρειάζεται να μιλάμε γι’ αυτό, γιατί το συναντάμε στις  σχολικές μονάδες, αλλά το συναντάμε και ως ΚΕΔΑΣΥ από τους ανθρώπους που μας επισκέπτονται για αξιολογήσεις».

Όπως επισημαίνει η κα. Κιπριτσή, «στην εκδήλωση έγινε αναφορά στον Σχολικό Εκφοβισμό, ορίσαμε τι είναι Εκφοβισμός, γιατί κάποιες φορές προκύπτει να μην είναι σαφές στο ευρύ κοινό, το τι είναι Σχολικός Εκφοβισμός. Οποιαδήποτε επιθετική πράξη δεν είναι Σχολικός Εκφοβισμός, αλλά περιλαμβάνει ορισμένα κριτήρια για να οριστεί ότι κάτι είναι εκφοβισμός εντός του σχολικού πλαισίου και όχι απλά μια επιθετική πράξη ενός παιδιού προς ένα άλλο».

Χαρακτηριστικό στοιχείο, αναφέρει η ίδια, είναι «το ποιοι είναι οι ρόλοι των εμπλεκομένων. Ποιοι εμπλέκονται σε ένα περιστατικό. Δεν είναι μόνο αυτός που ασκεί εκφοβισμό και αυτός που δέχεται, αλλά και άλλοι οι οποίοι εμπλέκονται σ’ αυτή τη διαδικασία. Πρόκειται για μια ομαδική διαδικασία, μια κοινωνική διαδικασία. Όλο αυτό λαμβάνει χώρα σε ένα κοινωνικό πλαίσιο».

Τονίζει μάλιστα η κα. Κιπριτσή, ότι, είναι σημαντικό να δούμε «με ποιους τρόπους και με ποιες μορφές μπορούμε να το συναντήσουμε. Επίσης, στην ενημέρωση επικεντρωθήκαμε σε δύο άξονες: την πρόληψη και την αντιμετώπιση του Σχολικού Εκφοβισμού, από την πλευρά της οικογένειας και από την πλευρά της σχολικής μονάδας. Τι μπορεί να κάνει η οικογένεια για να το αντιμετωπίσει, αλλά και τι μπορεί να κάνει το σχολείο για να το αντιμετωπίσει».

Επισημαίνει ακόμα η κα. Κιπριτσή, ότι, «είναι ένα φαινόμενο το οποίο αυξάνεται με βάσει το πώς εξελισσόμαστε ως κοινωνία. Αυτό που καταγράφεται ως αύξηση, σημαίνει συχνότητα και είναι η εγρήγορση και η γνώση που έχουμε γύρω απ’ αυτό και άρα αυτά μας οδηγούν καλύτερα στο να μπορούμε να το παρατηρούμε καλύτερα».

Τι εννοούμε ως Σχολικό Εκφοβισμό

Με το όρο Σχολικό Εκφοβισμό – σύμφωνα με όσα αναγράφονται στο ενημερωτικό φυλλάδιο – εννοείται κάθε επιθετική συμπεριφορά που είναι: – Σκόπιμη (με πρόθεση του θύτη να προκαλέσει βλάβη στο θύμα) – Επαναλαμβανόμενη – Απρόκλητη από την πλευρά του θύματος και με σκοπό την πρόκληση – Πόνου (σωματικού ή ψυχολογικού).

Ακόμα, ο εκφοβισμός ως τα είδη του μπορεί να είναι σωματικός, λεκτικός, συμπεριφορικός, εκφοβισμός σχέσεων, διαδικτυακός.

Σημαντικό είναι ακόμα να μπορούμε να διακρίνουμε τις ενδείξεις ότι ένα παιδί έχει πέσει θύμα εκφοβισμού π που είναι: – Έχει μειωμένη διάθεση ή αρνείται να έρθει στο σχολείο με πρόσχημα κάποια αδιαθεσία. – Κάνει αδικαιολόγητες απουσίες. – Έχει απροσδόκητη μαθησιακή πτώση στην σχολική του επίδοση. – Στα διαλείμματα περνά τον χρόνο του γύρω από τους εκπαιδευτικούς. – Καθυστερεί να έρθει στο σχολείο ή αργεί να επιστρέψει στο σπίτι. – Αλλάξει την καθημερινή του διαδρομή. – Επιστρέφει με κατεστραμμένα ή σκισμένα ρούχα. – Έχει σημάδια και μελανιές στο σώμα ή άλλες ενδείξεις επίθεσης και αποφεύγει να εξηγήσει πως συνέβησαν. – Χάνει συχνά τα πράγματά του. – Ζητά συχνά χρήματα από τους γονείς του. – Αρνείται να συμμετέχει σε σχολικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες και άλλα.

Δομές στη Δράμα

Κατάλληλες υποστηρικτικές υπηρεσίες στη Δράμα όπου μπορούν οι γονείς να απευθυνθούν είναι:

– Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΕΔΥ) του σχολείου.

– Ψυχολόγος ή και Κοινωνικός Λειτουργός του σχολείου.

– ΚΕΔΑΣΥ Δράμας τηλ. 25210-76511.

– Κέντρο Ψυχικής Υγείας Δράμας, τηλ. 2521-048050.

– Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Δράμας «ΔΡΑΣΗ», τηλ. 25210-30053.