Home > νέα > Το βραβείο «Εύρηκα, Εύρηκα 2022» απονεμήθηκε χθες στον Δραμινό καθηγητή Φυσικής κ. Μιλτ. Βαβουλίδη► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο καθηγητής Φυσικής Μιλ. Βαβουλίδης

Το βραβείο «Εύρηκα, Εύρηκα 2022» απονεμήθηκε χθες στον Δραμινό καθηγητή Φυσικής κ. Μιλτ. Βαβουλίδη► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο καθηγητής Φυσικής Μιλ. Βαβουλίδης

Το βραβείο «Εύρηκα, Εύρηκα 2022»

απονεμήθηκε χθες στον Δραμινό

καθηγητή Φυσικής κ. Μιλτ. Βαβουλίδη

► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο καθηγητής Φυσικής Μιλ. Βαβουλίδης «Στόχος να δοθεί το έναυσμα στους μαθητές να ασχοληθούν με τη φυσική και την αστρονομία»

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΕ ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ «Εύρηκα, Εύρηκα 2022» τιμήθηκε ο Δραμινός καθηγητής Φυσικής της Β΄ Τάξη του Μουσικού Σχολείου Δράμας, Μιλτιάδης Βαβουλίδης. Ο κ. Βαβουλίδης, βραβεύτηκε για την πρωτότυπη διδασκαλία του με τίτλο «Across the Universe» η οποία υλοποιήθηκε το ακαδημαϊκό έτος 2021-22.

Η τελετή βράβευσης έγινε στον χώρο των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας του Πανεπιστημίου Κρήτης στο Ηράκλειο και μεταδόθηκε διαδικτυακά, το βράδυ της Τετάρτης 16 Νοεμβρίου. Τον βραβευμένο Μιλτιάδη Βαβουλίδης, προλόγισε η επίσης Δραμινή κα. Βασιλική Παυλίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης και πρόεδρος της Επιτροπής του Βραβείου, καθώς επίσης ο κ. Στέφανος Τραχανάς, Διευθυντής του Mathesis και Αντιπρόεδρος της Επιτροπής του Βραβείου.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με το ομιλία του κ. Βαβουλίδη, ο οποίος περιέγραψε το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό έργο και την απήχηση που είχε στους μαθητές του.

Το βραβείο συνοδεύεται από δίπλωμα, χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ για τον βραβευόμενο καθώς και από δωροεπιταγή 1.000 Ευρώ για το Μουσικό Λύκειο όπου εργάζεται και η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αγορά εκπαιδευτικού υλικού αστρονομίας από το «Πλανητάριο Θεσσαλονίκης».

Βαβουλίδης: Η αστρονομία ως έναυσμα για επιστημονική σκέψη

Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο κ. Μιλτιάδης Βαβουλίδης επισημαίνει ότι «πρόκειται για ένα Βραβείο που δίνει το Ινστιτούτο Αστροφυσικής με στόχο να δώσει κίνητρα στους καθηγητής των δημόσιων σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, κυρίως Λυκείου, να βάλουν την Αστρονομία στη διδασκαλία τους, ώστε να ξεφύγουν λίγο από τα στενά όρια του προγράμματος».

Όπως λέει ο ίδιος, «η αστρονομία ως επιστήμη είναι η παλαιότερη από όλες και δίνει περιθώρια στους μαθητές να κάνουν και να σκεφτούν διαφορετικά και πιο δημιουργικά, από το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου».

Να σημειωθεί ότι ο κ. Βαβουλίδης είχε εφαρμόσει την περσινή σχολική χρονιά τη δική του πρόταση διδασκαλίας για τα παιδιά και τελικά αυτή κέρδισε το διαγωνισμό και κατέκτησε το φετινό βραβείο.

Στην ερώτηση για το τι σημαίνει για το ίδιο η βράβευσή του αυτή, ο κ. Βαβουλίδης τονίζει: «Αρχικά, χαίρομαι πάρα πολύ και με τιμά η βράβευση αυτή, καθώς προέρχεται από μια Επιτροπή πάρα πολύ δυνατή. Και οι πανεπιστημιακοί και οι καθηγητές που συμμετέχουν στην Επιτροπή είναι αναγνωρισμένα ονόματα στο χώρο τους. Επίσης, μεγάλη ήταν και η ικανοποίηση που λάβαμε με τους μαθητές μου στο Μουσικό Σχολείο όταν υλοποίησα την εργασία που ετοίμασα. Αυτό μετράει πάνω απ’ όλα», λέει και συμπληρώνει: «Κι αν από αυτή την πρόταση μπορεί να βγει κάτι παραπάνω, αν κάποιος μαθητής ενδιαφερθεί για την αστρονομία και τις σπουδές του, αυτό θα ήταν ακόμα μεγαλύτερη επιτυχία για εμάς. Προσωπικά, θα ήθελα να επιστρέψει η αστρονομία ως μάθημα στο σχολείο».

Ερωτώμενος για το πώς βλέπουν τα παιδιά την αστρονομία στο σχολείο, ο κ. Βαβουλίδης εξηγεί ότι, «δεν έχω συναντήσει μαθητή που να μην ενδιαφερθεί για την αστρονομία. Είναι ένα μάθημα, που δίνει στο μαθητή εναύσματα, του δημιουργεί σκέψεις, απορίες και ενδιαφέρον για το αντικείμενο και κατά συνέπεια θα μπορούσε να συνεχίσει και άλλους τομείς της επιστήμης όπως φυσική και μαθηματικά, ακόμα και βιολογία και χημεία. Η αστρονομία, μπορεί να λειτουργήσει ως έναυσμα, ώστε οι μαθητές να ακολουθήσουν τις φυσικές επιστήμες και να δουλέψουν λίγο και την επιστημονική τους σκέψη. Με την επιστημονική μέθοδο, μπορούμε να μάθουμε να ξεχωρίζουμε τα πραγματικά γεγονότα από τα ψεύτικα, πώς κάνουμε πειράματα για να επαληθεύσουμε τις θεωρίες μας και άλλα. Αυτή η επιστημονική σκέψη λείπει από τη διδασκαλία των μαθημάτων από το σχολείο».

Τραχανάς: Δημιουργικοί άνθρωποι στη Μέση Εκπαίδευση

Στα λεγόμενα του κατά την τελετή βράβευσης, ο καθηγητής κ. Τραχανάς, προλόγισε τον κ. Βαβουλίδη επισημαίνοντας ότι «μάλλον δεν  κάναμε λάθος που θεσπίσαμε αυτό το βραβείο» και τόνισε: «Υπάρχουν δημιουργικοί άνθρωποι στη Μέση Εκπαίδευση που κανείς δεν βγαίνει από το δρόμο του, για να τους πει ένα ευχαριστώ, μια ηθική επιβράβευση και σκεφτήκαμε ότι θα ήταν μια καλή ιδέα να θεσπίσουμε ένα βραβείο δημιουργικής διδασκαλίας, όπου το ίδιο το όνομα, Εύρηκα, Εύρηκα, λέει αυτό ακριβώς που θα θέλαμε να είναι το νόημα του βραβείου και το νόημα της διδασκαλίας. Η χαρά της ανακάλυψης, αυτή η μεγάλη κραυγή θριάμβου».

Όπως τόνισε ο κ. Τραχανάς, «η φιλοδοξία μας είναι να ενθαρρύνουμε τους εκπαιδευτικούς, που θα μπορούσαν με πρωτότυπες εργασίες, να ‘’μολύνουν’’ λίγο το εκπαιδευτικό μας σύστημα, που έχει έναν καθαρά εγκυκλοπαιδικό χαρακτήρα. Όλες οι γνώσεις έρχονται έτοιμες, η διαδικασία της ανακάλυψης, η διαδικασία της ερώτησης, να μας γεννηθεί η περιέργεια. Αν δεν γεννηθεί η περιέργεια, τότε δεν διεγείρεται το συναίσθημα, και μόνο όταν διεγερθεί το συναίσθημα, έρχεται η απάντηση να καθίσει πάνω σ’ ένα μυαλό το οποίο διερωτήθηκε. Αυτό θέλαμε να είναι το πνεύμα του βραβείου».

Όπως χαρακτηριστικά επεσήμανε ο κ. Τραχανάς, «Δεν πιστεύω ότι μπορούμε να αλλάξουμε την εκπαίδευση. Φιλοδοξία μας είναι, να επηρεάσουμε το τρίτο δεκαδικό ψηφίο. Μερικές δεκάδες, μερικές εκατοντάδες εκπαιδευτικών, να πάρουν κατ’ αρχήν ένα μήνυμα ότι ναι, επιβραβεύεται η ποιότητα και η αφοσίωση στη διδασκαλία. Είναι μια αρετή, την οποία η κοινωνία μας θα πρέπει  να μάθει να την αναγνωρίζει και όταν τη βρίσκει, να έχει τη γενναιοδωρία να λέει το μπράβο, ένα ευχαριστώ».

Παυλίδου: Η σύνδεση με τη μουσική

Με τη σειρά της, η κα. Παυλίδου, σημείωσε: «Ξεχωρίσαμε την εργασία του κ. Βαβουλίδη, στην οποία βρήκαμε ακριβώς αυτό που ψάχναμε: Τη διέγερση του συναισθήματος, τη διασαφήνιση με χρήση παραδειγμάτων από την αστρονομία. Και αυτό που μας εντυπωσίασε, είναι ότι ήταν ένα μάθημα που έγινε σε ένα Μουσικό σχολείο, όπου χρησιμοποιήθηκε και η ίδια η μουσική, που είναι τόσο σημαντική για τους μαθητές του σχολείου, ως εργαλείου για να τους συνδέσει με τη φυσική».