Home > νέα > Υπό διερεύνηση έργα ανάταξης της σιδηροδρομικής γραμμής από Στρυμόνα μέχρι Αλεξανδρούπολη

Υπό διερεύνηση έργα ανάταξης της σιδηροδρομικής γραμμής από Στρυμόνα μέχρι Αλεξανδρούπολη

Διερευνώνται διαδρομές για Σιδηροδρομική Εγνατία(;)

Υπό διερεύνηση έργα ανάταξης

της σιδηροδρομικής γραμμής

από Στρυμόνα μέχρι Αλεξανδρούπολη

Η νέα εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΑΕ» και ο νέος σχεδιασμός

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΙΑ ΝΕΑ μεγάλη προσπάθεια γίνεται, όσον αφορά με την ανασύσταση του ΟΣΕ και το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, καθώς πρόκειται για έναν Οργανισμό,  ο οποίος εδώ και χρόνια βρίσκεται σε παρακμή, ενώ ο πολυτεμαχισμός του δεν φαίνεται να βοηθάει στην ανασύστασή του.

Τα προβλήματα είναι πολλά και όσον αφορά την περιοχή μας, εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα είναι πλήρως αποκομμένη από την επιβατική διαδρομή, αλλά ακόμα και από ένα διαμετακομιστικό εμπορικό τμήμα που θα μπορούσε ίσως να υπάρχει.

Πλέον, ακούγονται πολλές φωνές διαμαρτυρίας σχετικά με την απομόνωση της Δράμας αλλά ουσιαστικά της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης από τον σιδηροδρομικό κορμό.

Προ ημερών, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών (ΥΠΟΜΕ) κ. Σταϊκούρας, εξήγγειλε την σύσταση μιας νέας δημόσιας εταιρείας, η οποία αναμένεται να αναλάβει τις τύχες του Ελληνικού Σιδηροδρόμου στο εξής. Η ονομασία της νέας εταιρείας «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.».

Στη νέα εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.», θα ενταχθούν ο ΟΣΕ ως ο κύριος κορμός της, η ΕΡΓΟΣΕ και το τμήμα τροχαίου υλικού και των ενεργών σταθμών της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Εκτός από τα έργα, η νέα εταιρεία θα αναλάβει και έργα αναβάθμισης στους σταθμούς, αναφορικά με το σιδηροδρομικό τους σκέλος.

Στη νέα εταιρεία προβλέπεται πως επιπλέον των εργαζομένων των τριών εταιρειών θα στελεχωθεί με επιπλέον 600 άτομα (το πρώτο κύμα θα ενταχθεί το 2024) για να μπορεί να ανταπεξέλθει στον νέο ρόλο της. Φιλοδοξία του υπουργείου ΥΠΟΜΕ είναι όπως αναφέρεται “η ανάπτυξη ενός σύγχρονου, γρήγορου, άνετου και ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου, σε πλήρη δια-λειτουργικότητα με τα ευρωπαϊκά αντίστοιχα δίκτυα”.

Για τη δημιουργία της εταιρείας «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΑΕ», θα απαιτηθούν διάφορα βήματα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και αναμένεται να λειτουργήσει πλήρως μέχρι τέλος του 2025.

Η Δράμα και ο σιδηρόδρομος

Το ένα γεγονός είναι αυτό, πράγμα που σημαίνει ότι ουσιαστικά ότι υπήρχε μέχρι σήμερα, θα περάσει στη νέα εταιρεία. Σήμερα, η Δράμα αντιμετωπίζει ζήτημα πλήρους απομόνωσής της από δρομολόγια επιβατικών τρένων.

Στις 30 Δεκεμβρίου 2023 έκλεισαν τα εκδοτήρια του ΟΣΕ στο Σιδηροδρομικό Σταθμό της πόλης μας, αν και προ ημερών υπήρξε υπόσχεση από την αρμόδια υφυπουργό ότι θα ανοίξουν άμεσα και  πάλι. Αν κι εδώ που τα λέμε, αυτό είναι το μικρότερο πρόβλημα.

Η Δράμα έχει δρομολόγια μόνο με λεωφορεία της Hellenic Train, τα οποία βέβαια ακολουθούν τις διαδρομές που θα ακολουθούσε και μια επιβατική αμαξοστοιχία.

Τι μέλλει γενέσθαι όμως με τη σιδηροδρομική απομόνωση της Δράμας και την ανάταξη των γραμμών από τις Σέρρες μέχρι την Ξάνθη; Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά κατά καιρούς, το ζήτημα της διακοπής της κυκλοφορίας επιβατικού τρένου από Στρυμόνα (κυρίως) μέχρι και Ξάνθη, αφορά σε προβλήματα που παρουσιάζει η γραμμή και προφανώς απαιτείται ένα αρκετά μεγάλο ποσό μερικών εκατομμυρίων για να διορθωθεί. Με τον τρόπο αυτό, η γραμμή υποτίθεται ότι μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια για τους επιβάτες, αλλά και με την απαιτούμενη ταχύτητα.

Ο σχεδιασμός για την περιοχή μας

Με την ανακοίνωση της νέας σιδηροδρομικής εταιρείας «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΑΕ», ο υπουργός ΥΠΟΜΕ κ. Σταϊκούρας, ανακοίνωσε και ένα νέο εικοσαετή σχεδιασμό. Στην πρώτη λίστα, αναμένεται να ενταχθεί το έργο Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και το Τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες Ξάνθης. Το δεύτερο αποτελεί μέρος της ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας η οποία όπως λέγεται, αποτελεί ακόμα υπό διερεύνηση. Σύμφωνα με αυτή τη λίστα, η οποία δημοσιεύεται από το ypodomes.com, το έργο της Νέας Καρβάλης –  Τοξότες (CEF1), έχει προϋπολογισμό 212 εκατ. ευρώ και αναμένεται να προχωρήσει άμεσα.

Στη δεύτερη λίστα μεταξύ άλλων έργων, περιλαμβάνεται το έργο Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με 480 εκατ. ευρώ και ήδη χρηματοδότηση 341 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από CEFII (πρόγραμμα: Συνδέοντας την Ευρώπη).

Στην τρίτη λίστα των έργων, βρίσκεται αυτό του Στρυμόνα – Αλεξανδρούπολη Ικόνιο. Όπως αναφέρεται βρίσκεται υπό διερεύνηση που σημαίνει ότι δεν υπάρχει καν χρηματοδότηση. Το έργο αυτό αφορά και την γραμμή της Δράμας.

Στα λίστα με τα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα έργα, περιλαμβάνεται και η Ανατολική Εγνατία: Ήτοι, Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη γραμμές (υπό διερεύνηση).

Επίσης Ανατολική Εγνατία: Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη, παραλλαγή Ίασμος – Πολύανθος με 110 εκατ. ευρώ και αυτό υπό διερεύνηση.

Και ακόμα Νέα Ανατολική Εγνατία: Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη με 1,5 δισ. ευρώ, επίσης υπό διερεύνηση.

Τι μπορεί να σημαίνει όλο αυτό; Προφανώς, το ζήτημα της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, μελετάται και από τις δύο κατευθύνσεις, τόσο από την πλευρά του Στρυμόνα μέσω Δράμας προς Αλεξανδρούπολη, όσο και από την πλευρά της Θεσσαλονίκης προς Ν. Καρβάλη.