Home > Πρώτο Θέμα > Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Δράμας και η προσπάθεια πεζοδρόμησης στο κέντρο της πόλης

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Δράμας και η προσπάθεια πεζοδρόμησης στο κέντρο της πόλης

Μείωση ορίων ταχύτητας στις πόλεις στα 30 και 20 χιλιόμετρα την ώρα

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Δράμας

και η προσπάθεια πεζοδρόμησης

στο κέντρο της πόλης

► Αργεί ακόμα η εφαρμογή ενός από τα 9 σενάρια για την Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα στη Δράμα

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ του ορίου ταχύτητας των οχημάτων εντός των πόλεων, αποφάσισε και υπέγραψε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Δημήτρης Οικονόμου. Και η απόφαση αυτή μάλιστα, δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης την περασμένη Παρασκευή 19 Ιουνίου.

Και τι αλλάζει λοιπόν αυτό; Μέχρι σήμερα, το όριο ταχύτητας των οχημάτων εντός πόλεων, είναι τα 50 χλμ., ανά ώρα. Με την απόφαση αυτή το όριο αυτό κατεβαίνει πλέον και επίσημα στα 30 χλμ., ανά ώρα αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις πέφτει ακόμα και στα 20 χλμ., ανά ώρα.

Όπως αναφέρουμε παραπάνω, το σημερινό όριο ταχύτητας είναι τα 50 χλμ., ανά ώρα, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις δρόμων είτε στενότητας είτε κακής κατασκευής και άλλων προβλημάτων, μειώνεται στα 30 χλμ., ανά ώρα.

Από εδώ και πέρα θα πρέπει να έχουμε στο νου μας ότι το όριο των 30 χλμ., σε κάθε περίπτωση θα είναι μια σταθερή κατάσταση και δικαιολογημένα, η προσοχή όλων μας θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα τεταμένη.

Η αλήθεια είναι ότι, οι πόλεις μας έχουν καταντήσει πλέον τέρατα που κατασπαράσσουν την καθημερινότητά μας. Η μείωση του ορίου ταχύτητας, ενδεχόμενα με τον καιρό θα αλλάξει πολλές από τις καθημερινές μας συνήθειες και φυσικά, θα δώσει μια νέα εικόνα από αυτή που έχουμε για τις πόλεις. Στόχος, δεν είναι απλά η μείωση των ορίων ταχύτητας, αλλά η δημιουργία δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, και η μείωση των ορίων ταχύτητας εντός πόλης, μπορεί να οδηγήσει σε μια τέτοια κατάσταση.

Μάλιστα επισημαίνεται ότι η δημιουργία δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με όριο ταχύτητας τα 30 ή τα 20 χλμ./ώρα αποτελεί σημαντικό βήμα με στόχο να γίνουν οι δρόμοι πιο φιλικοί στον πεζό και τον ποδηλάτη ως προς την ασφάλεια, τη ρύπανση και τον θόρυβο. Αποτελεί επίσης προϋπόθεση για να λειτουργήσει το οδόστρωμα ως κοινής χρήσης για οχήματα και ποδηλάτες καθώς και για πεζούς. Συνεπώς με τη θεσμοθέτηση ορίου ταχύτητας τα 30 ή τα 20 χλμ./ώρα σε μια οδό θα αποκτήσουν χώρο οι πεζοί και οι ποδηλάτες.

Επίκεντρο ο άνθρωπος

Το πρόβλημα είναι ότι, μέχρι χθες, βλέπαμε τις πόλεις μας με κέντρο το αυτοκίνητο και όχι τον άνθρωπο. Και όλοι μπορούμε να καταλάβουμε ότι αυτό έχει αλλάξει και οφείλουμε να το αλλάξουμε. Από εδώ και πέρα θα πρέπει να βάλουμε ως επίκεντρο της πόλης τον άνθρωπο και όχι το αυτοκίνητο.

Η απόφαση του υφυπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Οικονόμου, έχει τον γενικότερο τίτλο «Έγκριση Τεχνικών Οδηγιών για τη δημιουργία προσωρινών διαδρόμων κίνησης πεζών, προσωρινών διαδρόμων κίνησης ποδηλάτου και προσωρινή δημιουργία περιοχών ήπιας κυκλοφορίας ή δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα τριάντα (30) χλμ/ώρα, σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας» και αναμένεται να αλλάξει ριζικά τους τρόπους μετακίνησης σε πάρα πολλές πόλεις της Ελλάδας αλλά και να μειώσει στο ελάχιστο τα όρια ταχύτητας όπως συμβαίνει και σε άλλα κράτη-μέλη.

Ο ρόλος της πανδημίας

Η πανδημία και το χρονικό διάστημα του lockdown στις πόλεις, έβαλε τον πεζό στο επίκεντρο. Όλοι αφήσαμε το αυτοκίνητο και βγήκαμε να περπατήσουμε. Όλοι είδαμε την ατμόσφαιρα να καθαρίζει, όλοι καταλάβαμε πόσο σημαντικό είναι να είσαι πεζός και ξαφνικά ανακαλύψαμε μια διαφορετική πόλη, μια διαφορετική εικόνα της Δράμας.

Ελάχιστα αυτοκίνητα στους δρόμους, με ήπια κυκλοφορία, περισσότερα ποδήλατα και περισσότεροι πεζοί. Πού ήταν όλα αυτά και όλοι αυτοί οι άνθρωποι κρυμμένοι;

Η πανδημία και το lockdown, μας ανάγκασε να δούμε μια διαφορετική εικόνα της πόλης, μας ανάγκασε να έχουμε μια καλύτερη εικόνα της κυκλοφορίας – τόσο για το πώς είναι, όσο και για το πώς θα έπρεπε να είναι.

Όταν όμως το lockdown ολοκληρώθηκε, το τέλος της πανδημίας μας έβγαλε και πάλι στην πρότερη κατάσταση και επανήλθαμε σε όλα όσα γνωρίζαμε. Δυσκολία μετακίνησης τις ώρες αιχμής, δυσκολία στο παρκάρισμα, κατάληψη διαβάσεων πεζών και ΑμεΑ, παράνομα και διπλά παρκαρίσματα και άλλα πολλά τέτοια. Η αδιαφορία για τον πεζό και τον ποδηλάτη επανήλθε στο προσκήνιο και κατέλαβε για άλλη μια φορά την πρώτη θέση στην καθημερινότητα.

Η περίπτωση της Δράμας

Η Δράμα, είναι μια από εκείνες τις μικρές επαρχιακές πόλεις, η οποία καθώς αναπτύσσονταν, απέκτησε το δικό της μικρό κυκλοφοριακό πρόβλημα. Κατά καιρούς έγιναν διάφορες προσπάθειες αποσυμφόρησης, παρ’ όλα αυτά όμως, παρουσιάζει συχνά στιγμές έντονης ασφυξίας και εκπομπής ρύπων καυσαερίων.

Μεγάλο θέμα επίσης αποτελεί το ζήτημα του παρκαρίσματος, το οποίο πολλές φορές καταντάει πλέον προβληματικό.  Η πόλη της Δράμας έχει λίγους, ουσιαστικά πεζόδρομους και ακόμα λιγότερους δρόμους ήπιας κυκλοφορίας. Έχει ανάγκη επίσης από μια διορθωμένη ή νέα κυκλοφοριακή μελέτη, αλλά κυρίως, έχει ανάγκη από ένα νέο σχέδιο Αστικής Κινητικότητας.

Να υπενθυμίσουμε ότι, παλαιότερα, από το 2018, ο Δήμος είχε κάνει μία σύμπραξη με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Μέχρι σήμερα πάντως αυτό δεν έχει ολοκληρωθεί.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Πρωινού Τύπου», το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, έχει δώσει στο Δήμο Δράμας εννέα σενάρια τα οποία θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στην πόλη της Δράμας. Ένα από αυτά, το επικρατέστερο, πρόκειται να έρθει σε διαβούλευση το επόμενο χρονικό διάστημα, χωρίς όμως να ορίζεται συγκεκριμένη χρονική στιγμή ακόμα για το πότε θα γίνει αυτό.

Σε δηλώσεις του πάντως στον «Πρωινό Τύπο», ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού κ. Μιχάλης Τάσσου, σημειώνει ότι αυτή τη στιγμή ο Δήμος Δράμας εξετάζει μια δοκιμαστική πεζοδρόμηση στην περιοχή πέριξ της κεντρικής πλατείας Ελευθερίας. Όπως έχουμε μάθει, υπάρχει μια σκέψη η οποία προτάθηκε σε διαπαραταξιακή επιτροπή για τα μέτρα κατά του κορωνοϊού, ώστε μέχρι το Νοέμβριο, δοκιμαστικά τις Κυριακές, να κλείνουν κάποιοι δρόμοι γύρω από την πλατεία Ελευθερίας.

Η σκέψη αυτή έχει ήδη δοθεί στις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Δράμας, η Τροχαία φέρεται να συμφωνεί και στο επόμενο χρονικό διάστημα πιθανόν να το δούμε να εφαρμόζεται δοκιμαστικά.

Συμπολίτες μας πάντως, έχουν ζητήσει όπως κάθε χρόνο, να υπάρχει κλείσιμο της οδού Χελμού στην ανάπλαση κάθε απόγευμα από τις 16.00 μέχρι και τις πρώτες πρωινές ώρες, προκειμένου συμπολίτες μας να μπορούν να κάνουν τον περίπατό τους εκεί, να αθλούνται αλλά και για να γίνονται διάφορες εκδηλώσεις. Επ’ αυτού αναμένεται απόφαση της δημοτικής αρχής.