Home > νέα > Μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ κατάφεραν να διερευνήσουν τον τρόπο μετάδοσης πληροφορίας στα κύτταρα μέσω του νευρώνα Μιλάει στον «Π.Τ.» ο καθηγητής Φυσικός του 1ου ΕΠΑΛ Δράμας Σ. Σαχινίδης

Μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ κατάφεραν να διερευνήσουν τον τρόπο μετάδοσης πληροφορίας στα κύτταρα μέσω του νευρώνα Μιλάει στον «Π.Τ.» ο καθηγητής Φυσικός του 1ου ΕΠΑΛ Δράμας Σ. Σαχινίδης

Στο πλαίσιο της διδασκαλικής μεθόδου STEM

Μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ κατάφεραν

να διερευνήσουν τον τρόπο μετάδοσης

πληροφορίας στα κύτταρα μέσω του νευρώνα

Μιλάει στον «Π.Τ.» ο καθηγητής Φυσικός του 1ου ΕΠΑΛ Δράμας Σ. Σαχινίδης

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΕ ΜΙΑ πολύ σπουδαία έρευνα συνεχίζει τις ενδιαφέρουσες έρευνες το 1ο ΕΠΑΛ και ο υπεύθυνος καθηγητής κ. Συμεών Σαχινίδης. Αυτή τη φορά, η εργασία τους έχει σχέση με τη διερεύνηση του τρόπου μετάδοσης της πληροφορίας στα κύτταρα μέσω του νευρώνα και η όλη διερεύνηση έγινε με τη μέθοδο διδασκαλίας STEM.

Μάλιστα ο κ. Σαχινίδης έχει ήδη αποστείλει την ερευνητική εργασία στο Αριστοτέλειο και την έχει δημοσιεύσει σε εξειδικευμένο διαδικτυακό περιοδικό.

Για το σημαντικό αυτό έργο της έρευνας που γίνεται από μαθητές της Β΄ και Γ΄ τάξης του 1ου ΕΠΑΛ Δράμας στο μάθημα της Βιολογίας, μιλάει στον «Π.Τ.» ο υπεύθυνος καθηγητής κ. Σαχινίδης, εξηγώντας μας απλά τι ακριβώς αφορά το σχετικό ερευνητικό πρόγραμμα.

Όπως σημειώνει αρχικά «εμείς σαν τίτλο είχαμε βάλει: «Υποδειγματική εκπαιδευτική διδασκαλία ολοκληρωμένου STEM ενός ανθρώπινο νευρώνα» και θέλουμε να δούμε, πώς γίνεται η μετάδοση της πληροφορίας από ένα κύτταρο σε ένα άλλο».

Μιλώντας στον «Π.Τ.» ο κ. Σαχινίδης, εξηγεί ότι «ο νευρώνας είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στα δύο κύτταρα. Για να καταλάβουμε, τα κύτταρα “μιλούν” μεταξύ τους έχοντας έναν συγκεκριμένο σκοπό. Γνωρίζουμε σήμερα ότι όλο το σώμα μας στην ουσία είναι χημεία. Αποτελείται δηλαδή από αρνητικά και θετικά ιόντα. Το ίδιο δηλαδή συμβαίνει και με τον νευρώνα. Επομένως κάθε κύτταρο συνδέεται με ένα άλλο μέσω ενός νευρώνα».

Αυτό που σημειώνει ο κ. Σαχινίδης, είναι ότι «ο νευρώνας αποτελείται από ιόντα και εμείς ασχοληθήκαμε με ιόντα καλίου (θετικό) και βρωμίου (αρνητικό)».

Έτσι, «δημιουργήσαμε ένα διάλυμα ώστε αυτό να περάσει από μια μεμβράνη, όπως για παράδειγμα ένα σελοφάν του σούπερ μάρκετ. Η κυτταρική μεμβράνη δεν είναι κάτι διαφορετικό. Από αυτή τη μεμβράνη περνάνε τα στοιχεία που έχουν μικρό ατομικό βάρος και δημιουργείται μια διαφορετική συγκέντρωση μέσα και έξω. Αυτή η διαφορετική συγκέντρωση, δίνει συν ή πλην 70 μιλιβόλτ ανάλογα την πληροφορία. Αυτό που έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει και στον ανθρώπινο οργανισμό. Ανάλογα την πληροφορία, όταν θέλει να δώσει είναι συν 70 μιλιβόλτ και όταν θέλει να πάρει είναι μείον 70 μιλιβόλτ».

Ερωτώμενος για το τι ακριβώς πετυχαίνουμε μ’ αυτή την έρευνα, ο κ. Σαχινίδης σημειώνει: «Το νευρικό σύστημα δεν είναι μόνο συναρπαστικό, αλλά και ένα από  τα πιο σύνθετα θέματα στο μάθημα της σχολικής Βιολογίας. Ιδιαίτερα επειδή εργασία με πραγματικούς νευρώνες δεν μπορεί να είναι εφικτή στο σχολείο, σ’ αυτή την εργασία που κάναμε με τους μαθητές, περιγράφεται μια δραστηριότητα στην οποία χρησιμοποιείται μια μεμβράνη από σελοφάν, για να ερευνηθεί το πώς δημιουργείται σε ένα νευρώνα, αυτό το δυναμικό ηρεμίας που είπαμε. Δηλαδή, είναι μια ευκολία στη διαδικασία της μάθησης, που όταν μιλάμε για νευρικά συστήματα δεν είναι τόσο εύκολη».

Η μεθοδολογία STEM

Αυτό που εξηγεί επίσης ο κ. Σαχινίδης, είναι ότι η όλη ερευνά έχει γίνει με τη μεθοδολογία διδασκαλίας STEM, όπου υπάρχει μετασχηματισμός της δασκαλοκεντρικής μεθόδου μάθησης σε ανακαλυπτική – διερευνητική μάθηση. STEM είναι η σύγχρονη και καινοτόμος διδακτική προσέγγιση, που αξιοποιεί 4 κλάδους: Φυσική, Χημεία, Βιοτεχνολογία και Βιολογία. Η εκπαίδευση STEM διδάσκει την ανεξάρτητη καινοτομία και επιτρέπει στους μαθητές να εξερευνήσουν καλύτερα και εις βάθος όλα τα μαθήματα, χρησιμοποιώντας τις δεξιότητες που αποκτήθηκαν μέσω αυτής. Υποδειγματικό μάθημα, δηλαδή, ολοκληρωμένου STEM που θα ασχοληθεί με τον τρόπο μετάδοσης της πληροφορίας στα κύτταρα μέσω του νευρώνα.

Όλα τα επαγγέλματα απαιτούν πλέον εργαζόμενους που έχουν την ικανότητα να σκέφτονται κριτικά, να δουλεύουν ως μέλη μιας ομάδας και συγχρόνως ανεξάρτητα και να διαθέτουν δεξιότητες STEM.

Αξίζει να αναφέρουμε εδώ για άλλη μια φορά, ότι ο κ. Σαχινίδης είναι ο καθηγητής που μαζί με μαθητές του πριν από δυο χρόνια περίπου, δημιούργησαν τον σεισμογράφο του 1ου ΕΠΑΛ Δράμας, ο οποίος μάλιστα δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα ακόμα και από επαγγελματικούς σεισμογράφους, ενώ πρόσφατα έχει λάβει και τα εύσημα από τον καθηγητή του ΑΠΘ και Σεισμολόγο κ. Παπαζάχο.

Μάλιστα, το περασμένο Σαββατοκύριακο, ο σεισμογράφος παρουσιάστηκε σε μια ειδική εκδήλωση, στο Κολέγιο De la Salle στη Θεσσαλονίκη στο Science Festival, με εξαιρετική επιτυχία.