Home > Πρώτο Θέμα > Χρηματοδότηση 5.580.000 ευρώ για συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου Σερρών – Δράμας «Παγώνει» στην παρούσα φάση ο σχεδιασμός της Σιδηροδρομικής Εγνατίας;

Χρηματοδότηση 5.580.000 ευρώ για συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου Σερρών – Δράμας «Παγώνει» στην παρούσα φάση ο σχεδιασμός της Σιδηροδρομικής Εγνατίας;

Αποσπασματικές ανακοινώσεις για τα σιδηροδρομικά έργα

Χρηματοδότηση 5.580.000 ευρώ

για συντήρηση του σιδηροδρομικού

δικτύου Σερρών – Δράμας

«Παγώνει» στην παρούσα φάση ο σχεδιασμός της Σιδηροδρομικής Εγνατίας;

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ εξελίξεις φαίνεται πως υπάρχουν, όσον φορά το ζήτημα της σιδηροδρομικής γραμμής της Δράμας, σε σχέση με τον σχεδιασμό της Σιδηροδρομικής Εγνατίας και τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης μέσω Αμφίπολης με το λιμάνι της Καβάλας.

Όπως ήδη έχουμε δημοσιεύσει και τις προηγούμενες ημέρες, το ζήτημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης (Σιδηροδρομικό Εγνατία ανατολικό τμήμα), φαίνεται ότι τελικά «παγώνει» προς το παρόν και πιθανότατα οδεύουμε προς τη επαναφορά της σιδηροδρομικής σύνδεσης Σερρών – Δράμας – Ξάνθης.

Πρόκειται για την γνωστή κλασική διαδρομή, η οποία δυστυχώς εδώ και μερικά χρόνια έχει διακοπεί οριστικά όσον αφορά τις επιβατικές αμαξοστοιχίες, ενώ κινούνται μια – δυο φορές το μήνα αποκλειστικά και μόνο εμπορικές αμαξοστοιχίες.

Οι πρώτες πληροφορίες για το «πάγωμα» της Σιδηροδρομικής Εγνατίας είχαν κάνει την εμφάνισή τους πριν από 10 μέρες, ενώ πλέον φαίνεται ότι αυτό επιβεβαιώνεται και μετά από ένα δελτίο Τύπου το οποίο εξέδωσε προχθές, ο βουλευτής Δράμας της Νέας Δημοκρατίας κ. Δημήτρης Κυριαζίδης.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει ο κ. Κυριαζίδη (βλέπε και «Π.Τ.» 2 Απριλίου 2024) μετά από συνάντηση που είχε με την υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κα. Χριστίνα Αλεξοπούλου «έγινε εκ νέου αναφορά για την αναγκαιότητα της ένταξης της Δράμας στο σχεδιασμό της Σιδηροδρομικής Εγνατίας που ως γνωστόν στην παρούσα φάση παγώνει επ’ αόριστο», σημειώνει ο βουλευτής Δράμας.

Και όπως χαρακτηριστικά τονίζει στη συνέχεια, «το γεγονός αυτό δημιουργεί τα δεδομένα για να αναθεωρηθεί ο όλος σχεδιασμός και να συμπεριληφθεί και η Δράμα».

Τόσο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Σταϊκούρας, όσο και η αρμόδια υφυπουργός, ενημέρωσαν τον κ. Κυριαζίδη ότι, με σχετική απόφαση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος, υπήρξε η ένταξη πράξης «Συντήρηση της εν λειτουργίας σιδηροδρομικής γραμμής στην περιοχή δικαιοδοσίας του τμήματος συντήρησης γραμμής Δράμας», με προϋπολογισμό 5.580.000 ευρώ, από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης.

Η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Σταϊκούρα, εντάχθηκαν στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2025 και στον Άξονα Προτεραιότητας «Σιδηροδρομικό Δίκτυο», τρία έργα συντήρησης του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, στη Βόρεια Ελλάδα.

Το ένα από αυτά λοιπόν, αφορά την περιοχή δικαιοδοσίας της Δράμας και αφορά στο δίκτυο από το Σιδηροδρομικό Σταθμό Στρυμόνα έως και Σιδηροδρομικό Σταθμό Δράμας. Στο συγκεκριμένο έργο προϋπολογισμού 5.580.000 ευρώ, περιλαμβάνονται εργασίες διορθωτικής και προληπτικής συντήρησης και ανακαίνισης.

Αυτό σημαίνει ότι πλέον η γραμμή προς τη Δράμα θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για επιβατικούς σκοπούς.

Το έργο αυτό επιβεβαιώνεται και από τα λεγόμενα του περιφερειάρχη Αν. Μακεδονίας – Θράκης κ. Τοψίδη στις αρχές Φεβρουαρίου στο Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΜΘ. Όπως είχε πει ο κ. Τοψίδης, σε συνάντηση που είχε με τον υπουργό κ. Σταϊκούρα, του είχε δηλώσει ότι η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Δράμας – Ξάνθης θα ολοκληρωθεί στα επόμενα δύο χρόνια.

Η νέα ευκαιρία της Δράμας

Τι σημαίνει όμως η παραπάνω εξέλιξη; Ότι πλέον η Δράμα μπορεί μεν να επανέλθει στο σιδηροδρομικό δίκτυο, άγνωστο όμως προς το παρόν, με ποιες προϋποθέσεις. Εννοούμε ότι προς το παρόν δεν γνωρίζουμε αν στόχος είναι το επιβατικό κοινό, ή κυρίως το εμπορικό κομμάτι των μεταφορών.

Αυτή την ώρα, όπως και να έχει, ακόμα και το εμπορικό κομμάτι από Θεσσαλονίκη προς Θράκη, είναι σχεδόν αποκομμένο κι αυτό γιατί αν η Θράκη δεν μπορεί να συνδεθεί με τη Θεσσαλονίκη τότε  θα υπάρχει πρόβλημα.

Από τη στιγμή που το έργο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας (Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες) «παγώνει», σημαίνει ότι θα πρέπει να επανέλθει – λογικά – παλιός σιδηρόδρομος αλλά και η σύνδεση του λιμανιού της Καβάλας με το τρένο.

Στο πλαίσιο αυτό προφανώς, τις προηγούμενες ημέρες το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προχώρησε στην απόφαση της εκκίνησης της διαδικασίας , που αφορά στην αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτων, σε μια περιοχή από το εμπορικό λιμάνι Καβάλας (Φίλιππος Β΄) μέχρι και σε ένα σημείο στο Δήμο Νέστου, το οποίο συνδέεται με τους Τοξότες Ξάνθης. Η αναγκαστική απαλλοτρίωση αυτή, αφορά στη δημιουργία μονής σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ των δύο παραπάνω σημείων.

Πράγμα που σημαίνει ότι, εφόσον επανέλθει η γραμμή Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Δράμα – Τοξότες από εκεί μπορεί να γίνει σύνδεση με το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας. Επί της ουσίας, αυτή η διαδρομή αποτελεί τη λύση της σύνδεσης με το λιμάνι της Καβάλας, κάτι που ζητούσε και η Δράμα και όλοι όσοι εναντιώνονταν γενικά στην κατασκευή ενός φαραωνικού σιδηροδρομικού έργου κόστους 1,6 δισ. ευρώ, το οποίο άφηνε τη Δράμα εκτός.

Προς το παρόν πάντως, θα πρέπει να πούμε ότι δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα μια συνολική εικόνα για τον σχεδιασμό του ΟΣΕ και του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών, παρά μόνο κομμάτια ειδήσεων γύρω από τα έργα αυτά.